Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 008 491
  • 81 135

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olen sitä mieltä, että toimenpiteet pitää suhteuttaa taudin vaarallisuuteen ja tappavuuteen koko väestölle.
Nythän sitä terveydenhuoltoa kuormitetaan, kun ihmiset hädissään juoksevat testeissä kun on vähänkin flunssan oireita jolla taasen on seuraukset muiden sairausten hoitoon sekä leikkauksiin.
Tottakai pitää, rajoituksiahan ei nyt juurikaan ole ollut ja niiden ansiosta tautitilanne on ollut hyvä eikä vieläkään mitenkään vaikea.

Ehdotatko testaamisesta luopumista? Nyt ei ole ollut juurikaan tarvetta siirtää kiireettömiä operaatioita tai edes perua perus lääkäriaikoja, mutta jos tautitilanne huonontuu tarpeeksi paljon, niin jossain vaiheessa se tulee väistämättä eteen ja sellaisessa tilanteessa vaikutukset eivät jää näihin mainittuihin.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vapaavuori kritisoi Hesarin haastattelussa rankasti ravintoloiden aukioloaikojen kiristystä. Viimeinkin kokoomuksen edustajistosta joku järkevä ulostulos koronaan liittyen, johan tätä on odotettu.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Juuri juttelin tästä yhden tietotekniikan ammattilaisen kanssa jonka mielestä 5G-mastot levittävät koronaa.
Olisi mielenkiintoista kuulla, että miten hän tätä perusteli ja miten ihan tarkalleen ottaen tämä leviäminen tapahtuu.

Edit. eikujuu, meni ohi ensin, ahhah.
 
Viimeksi muokattu:
Kokoomuksen äänestäjänäkin olen tästä täysin eri mieltä. Suomen hallitus toimi tässä keväällä ihan helvetin hyvin.
Vahvasti eri mieltä ja nykyisten toimien poikkeavuus keväästä osoittaa, että hallituksessa tiedetään mokatun keväällä ainakin seuraavissa kohdissa isosti.
A) Matkustusrajoitukset liian myöhään. Korona ehti tulla jo maahan. Miksi nyt rajoitetaan matkustamista, mutta ei jo helmikuussa?
B) Maskisuositukset. Miksi nyt suositellaan käytettävän maskia, jos se oli keväällä hyödytöntä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vahvasti eri mieltä ja nykyisten toimien poikkeavuus keväästä osoittaa, että hallituksessa tiedetään mokatun keväällä ainakin seuraavissa kohdissa isosti.
A) Matkustusrajoitukset liian myöhään. Korona ehti tulla jo maahan. Miksi nyt rajoitetaan matkustamista, mutta ei jo helmikuussa?
B) Maskisuositukset. Miksi nyt suositellaan käytettävän maskia, jos se oli keväällä hyödytöntä?

Noista olen osittain samaa mieltä, mutta ymmärrän syyt.

A-kohta: näin olisi kannattanut toimia jälkiviisaasti ajatellen, mutta korona levisi kunnolla Eurooppaan vasta helmikuun lopussa, ja silloinkin lähinnä Italiaan. Hallitus reagoi poikkeukselliseen tilanteeseen yllättävänkin nopeasti. Ja ei edes pahasti myöhässä. Homma saatiin kuriin.

Maskien osalta syy oli arvatenkin siinä, että niitä ei ollut saatavilla riittävässä laajuudessa keväällä. Viestintä on tässä kohdassa toki ollut heikkoa.

Kokonaisuutena kuitenkin hallitus toimi olosuhteet huomioiden kiitettävän jämäkästi ja nopeasti, mikä pelasti meidät pahemmalta. Meillä olisi käynyt helposti samoin kuin Ruotsissa. Ja hei, et sinä oikeasti voi väittää, että Ruotsin koronatilanne olisi parempi kuin Suomessa. Sen näkee tilastoistakin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistan kuinka keväällä Sanna Marin sanoi jossain, että lentoliikennettä ei kannata pysäyttää heti, koska "silloin tautia ei olisi meillä vielä tarpeeksi".

En tiedä onko tästä koskaan puhuttu täällä? En tiedä voiko tämä olla edes totta vai olenko nähnyt unta. Yleensä muistini on tällaisissa asioissa pettämätön. Lause tuntuu kyllä järjettömältä eli onko se ollut väärinymmärrys vai onko taktiikka ollut aluksi laumasuojaan perustuva, sitä en tiedä.
 
Noista olen osittain samaa mieltä, mutta ymmärrän syyt.

A-kohta: näin olisi kannattanut toimia jälkiviisaasti ajatellen, mutta korona levisi kunnolla Eurooppaan vasta helmikuun lopussa, ja silloinkin lähinnä Italiaan. Hallitus reagoi poikkeukselliseen tilanteeseen yllättävänkin nopeasti. Ja ei edes pahasti myöhässä. Homma saatiin kuriin.
Boldaus TV:ltä.
Reagoimalla ollaan aina myöhässä.
Miksi hallituksen "tiedustelu" ei ollut kunnossa? Oliko avustajia liian vähän jne?

Kysymys on retorinen. Hallitus nukkui, eikä hankkinut atkiivisesti tietoa, eikä ymmärtänyt, mitkä olivat viruksen kannalta parhaimmat maahantuloväylät.

Jälkiviisautta ei tarvittaisi, jos hallituksella olisi ollut etukäteisviisautta. Tuolloinkin lopulta reagoitiin presidentin ja opposition vaatimuksiin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri juttelin tästä yhden tietotekniikan ammattilaisen kanssa jonka mielestä 5G-mastot levittävät koronaa.
Siinä tapauksessa matkapuhelinten käyttöä täytyy rajoittaa, käyttö lopetettava klo 24 joka on uusi normaali ja koskee myös 4G-mastoja.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdotatko testaamisesta luopumista? Nyt ei ole ollut juurikaan tarvetta siirtää kiireettömiä operaatioita tai edes perua perus lääkäriaikoja, mutta jos tautitilanne huonontuu tarpeeksi paljon, niin jossain vaiheessa se tulee väistämättä eteen ja sellaisessa tilanteessa vaikutukset eivät jää näihin mainittuihin.
Taisin jo tuossa aiemmin sanoa, että paskat on jo housussa kun ihmiset on median lietsomana saatu paniikkitilaan.
Ehkä miettisin sitä kynnystä ja koronalle altistumisen todennäköisyyttä lähteä perus flunssaoireiden perusteella testiin, jos ei kuulu riskiryhmään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys on retorinen. Hallitus nukkui, eikä hankkinut atkiivisesti tietoa, eikä ymmärtänyt, mitkä olivat viruksen kannalta parhaimmat maahantuloväylät.

Johtopäätös mielipiteistäsi: Suomen hallitus mokasi kahdessa asiassa. Ensimmäinen oli se, että hallitus reagoi liian hitaasti. Toinen oli se, että hallitus reagoi, eikä Suomi toiminut niin kuin Ruotsi.

On tuo vaikea virus...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Taisin jo tuossa aiemmin sanoa, että paskat on jo housussa kun ihmiset on median lietsomana saatu paniikkitilaan.
Ehkä miettisin sitä kynnystä ja koronalle altistumisen todennäköisyyttä lähteä perus flunssaoireiden perusteella testiin, jos ei kuulu riskiryhmään.
Kenellä on paskat housussa, kuka on paniikissa ja miten se ilmenee elämässä yleensä? Jännä ajatus, että testaamisen kriteereitä kiristettäisiin. Koronavilkku on hyvä altistumissa, mutta aika paljon niistä tartuntojen lähteistä jäi ainakin jossain vaiheessa selvittämättä ja silloin on aika hankala arvioida josko olisi jossain altistunut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep Tampereella tosiaan 5/165 yökerhoista. On todella tärkeää, että nämä saatiin nyt kiinni. Ei maksa kuin tuhansia työttömiä. Niitä tosin ei lasketa.

Joo ja se vielä että saadaanko noita silti kiini jatkossa sillä siinä jää se 9-24 kellonaika saada tartunta ravintoloista. Kokonaisuutena tuolla tulee olemaan aika marginaalinen vaikutus koronaa vastaan taistelussa, tietenkin muutama huutelijan saa hiljaiseksi mutta aika kovaa hintaa siitä maksetaan.

Sen sijaan että lähdetään yhtä elinkeinoalaa kyykyttämään niin miksei hommaa pysty tekemään alueellisesti kuten vaikka Mikkelissä muutama viikko sitten tehtiin. Silloin annettiin suositukset yli 50 hengen tapahtumista, baarit kiini klo 24 jne, etäsuositukset ym.. viikoksi. Eikä nyt taidakaan olla enää korona kasvuvaiheessa vaan hyvin terveydenhuolto pysyy perässä. Juuri alueellisesti ja oikea-aikaisesti tuolla voidaan pelata hyvin aikaa terveydenhuololle ja pahin kasvuvaihe pysäyttää. Mutta jos vähän sinne ja tänne roiskitaan vaan tiettyjä toimialoja rajoituksiin niin saadaan kyllä firmoja nurin mutta ei koronaa pysäytettyä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestistä on annettu rikepiste
Ok, voitko antaa esimerkin siitä, että olen paskat housussa ja paniikissa, kiitos.
Päivystät tässä ketjussa kaiken aikaa onlinena valvomassa ja dissaamassa eri mieltä olevien viestejä. Ymmärrän kyllä, että harvoin ihminen itse huomaa sitä kun oma mielenterveys on pettämässä, mutta suosittelen kokeilemaan muutakin elämää ja ottamaan myös huumorin avuksi niin alkaa helpottaa. Tosikoilla on noin yleensäkin elämässä paljon vaikeampaa.
Tämä tästä osaltani.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Päivystät tässä ketjussa kaiken aikaa onlinena valvomassa ja dissaamassa eri mieltä olevien viestejä. Ymmärrän kyllä, että harvoin ihminen itse huomaa sitä kun oma mielenterveys on pettämässä, mutta suosittelen kokeilemaan muutakin elämää niin alkaa helpottaa. Tämä tästä osaltani.
No sähän nyt naurettavaksi heittäydyit. Tämä on keskustelupalsta ja minä olen pyrkinyt keskustelemaan asiallisesti ja perustelemaankin sen minkä osaan, mitään ole dissannut. Jos vituttaa keskustelupalstan keskustelija, niin vittuako luet niitä. Mulla nyt on tässä sattuneesta syystä ylimääräistä aikaa olla koneella ja kun asia kiinnostaa, niin seurailen ja osallistun kyllä aktiivisesti. Varmaan liikaakin juu, mutta se nyt ei ole sinun asiasi ja vielä vähemmän sinun asiasi on tehdä minkään vitun sortin arvioita mielenterveydestäni. Opettele keskustelemaan ja lopeta paskanjauhaminen, kiitos ja näkemiin.
 
F

Flonaldo

Kyllä paskat housussa lienevät ne, jotka baarien aukioloaikojen vähäisestä rajoittamisesta ottavat sellaiset kierrokset, että pitää alkaa keksiä ilmeisen virheellisiä tietoja eri tautien vaarallisuuden asteesta ja niitä "vaihtoehtoisia faktoja" tukemaan sitten kaivetaan mielikuvituskavereita.

Baarien omistajien ja työntekijöiden taholta olisi ihan luvallista ja ymmärrettävää tunteellisia reaktioita asiaan. Jos jollekin noihin ryhmiin kuulumattomalle tämä on niin kova pala, että pitää alkaa solvaamaan muiden mielenterveyttä, kannattaa kyllä itse kokeilla sitä rennommin ottamista.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sähän nyt naurettavaksi heittäydyit. Tämä on keskustelupalsta ja minä olen pyrkinyt keskustelemaan asiallisesti ja perustelemaankin sen minkä osaan, mitään ole dissannut. Jos vituttaa keskustelupalstan keskustelija, niin vittuako luet niitä. Mulla nyt on tässä sattuneesta syystä ylimääräistä aikaa olla koneella ja kun asia kiinnostaa, niin seurailen ja osallistun kyllä aktiivisesti. Varmaan liikaakin juu, mutta se nyt ei ole sinun asiasi ja vielä vähemmän sinun asiasi on tehdä minkään vitun sortin arvioita mielenterveydestäni. Opettele keskustelemaan ja lopeta paskanjauhaminen, kiitos ja näkemiin.
Luin nyt viestihistoriaasi jonka perusteella olet ilmeisesti sairastanut koronan, joka jättänyt oireita. Nyt ymmärrän paremmin. Pahoittelut, ei olisi pitänyt mennä henkilökohtaisuuksiin.
Olen itse sairastanut pitkälle menneen neuroborrelioosin, joka jätti pysyvät oireet. Perusliikuntakin oli pitkään poissuljettua - pelkkä pitkäkestoinen kävelykin. Kuitenkin jatkoin elämää päivä kerrallaan, vaikka epävarmuus painoi taustalla ja oli kaikenlaisia paikkaa vaihtavia kipuja, päänsärkyä sekä ihmeellisiä oireita mm. sydämessä, jotka alkoivat vaikuttamaan pääkoppaankin.
Käyn kuitenkin edelleen lomailemassa samassa paikassa josta oletettavasti sain sen, en pelkää punkkeja enkä mitään muitakaan tauteja. Haluan ja nautin elämästä. En ota murheita asioista joihin en pysty itse vaikuttamaan ja niitä on loppujen lopuksi aika paljon. Ihminen turhautuu ja masentuu asioista joita se yrittää huonolla menestyksellä hallita ja kontrolloida. Siksi kannattaa yrittää lopettaa murehtiminen ja liika asioiden miettiminen. Itsekin siihen toisinaan sorrun, mutta tavoitteena se on.

Tsemppiä ja pikaista paranemista!
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt ei ole ollut juurikaan tarvetta siirtää kiireettömiä operaatioita tai edes perua perus lääkäriaikoja, mutta jos tautitilanne huonontuu tarpeeksi paljon, niin jossain vaiheessa se tulee väistämättä eteen ja sellaisessa tilanteessa vaikutukset eivät jää näihin mainittuihin.

Onhan noita ollut, esim. julkisen hammashoidon puolella vapaat ajat on kaukana horisontissa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyään huolestuneisuuteni suuntautuu itse koronasta sen taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin, jotka voivat näkyä todella pitkään.


Meillä ei ole varaa hukata yhtään tuon ikäryhmän edustajaa, mutta pahalta näyttää mm. koulupudokkuuden ja syrjäytymisen suhteen. Hintalappua tälle en uskalla edes miettiä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kyllä paskat housussa lienevät ne, jotka baarien aukioloaikojen vähäisestä rajoittamisesta ottavat sellaiset kierrokset, että pitää alkaa keksiä ilmeisen virheellisiä tietoja eri tautien vaarallisuuden asteesta ja niitä "vaihtoehtoisia faktoja" tukemaan sitten kaivetaan mielikuvituskavereita.

Baarien omistajien ja työntekijöiden taholta olisi ihan luvallista ja ymmärrettävää tunteellisia reaktioita asiaan. Jos jollekin noihin ryhmiin kuulumattomalle tämä on niin kova pala, että pitää alkaa solvaamaan muiden mielenterveyttä, kannattaa kyllä itse kokeilla sitä rennommin ottamista.
Onko vähäinen rajoittaminen sellaista, että samantien alkoi useampaa tuhatta ihmistä koskevat YT:t?
Jos tautiin kuolee vähemmän ihmisiä kuin ihan kausittaisiin tauteihin niin se ei ole mikään yleisvaarallinen tauti, vakava kyllä mutta ei mikään vaarallinen perusterveelle sen pystyy katsomaan tilastoista.
Rajoitukset ovat ihan liian isot siihen nähden missä kunnossa olevia ihmisiä niillä suojellaan, mikäli riskiryhmä olisi alle 50v ja perusterveet rajoitukset olisivat perusteltuja
Jos suurin riskiryhmä on yli 70v ja perussairauksia sairastavat eivät rajoitukset kohdistu millään tavalla tämän ryhmän suojeluun, lisäksi rajoitusten kovuus on ihan liian iso niiden vaikutavuuteen nähden kun tartuntoja on ollut nimenomaan kotona ja työpaikoilla merkittävästi enemmän.

Mikäli pahoinpitelyitä on rautatieasemalla ei auta mitään jos poliisi partioi enemmän linja-autoasemalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos yhtään ymmärtää psykologiasta, niin koronan aiheuttama paniikki on täysin ymmärrettävä reaktio.

Itse en ole opiskellut psykologiaa, mutta maallikon ymmärryksen perusteella voin allekirjoittaa tämän. Ja eikös myös koronan vaarallisuuden kieltäminen voi olla yksi alitajuinen keino yrittää torjua tuota pelkoa (ja tällä en tarkoita sitä, että kaikki vähättelijät olisivat pohjimmiltaan panikoijia.

Minusta panikoija ja vähättelijä ovat oikeastaan aika kuluneita termejä. Tällä palstalla ei näitä ääripäitä edes mielestäni ole. On vain erilaisia mielipiteitä eri kohdilta noiden ääripäiden välistä janaa. Ja sama kirjoittaja voi olla jossain asiassa enemmän panikoija-puolella, kun taas toisessa asiassa enemmän vähättelijä-kategoriassa. Ja kun tietämys taudista kehittyy kaiken aikaa, on ihan normaalia tarkentaa mielipiteitä.

Ei tämä niin vaikeaa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös