Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 205 683
  • 81 140

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noin kirjoittelin paripäivää sitten, nyt sitten muualtakin samoja mietteitä.

Ymmärtäisin että yksi keskeinen tavoite on välttää sairaanhoidon, etenkin tehosairaanhoidon romahtaminen, mikä olisi erittäin todennäköinen seuraus ilman näitä toimia. Olisiko se kauheasti rahaa säästävää, jos Suomen tehohoitojärjestelmä romahtaa? Tietysti sen verran voisi kuupahtaa henkilökuntaakin, että jonkin verran tulisi palkkasäästöä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tästä ole olemassa mitään kovaa tietoa, koska virus on niin uusi. Joten mallinnuksia käyttää kaikki tulevaisuutta pohtivat. Mikä näköjään on väärin! Anna mun kaikki kestää.
On eria pohtia erilaisia skenaarioia ja tehdä sen perusteella suunnitelmia, kun tehdä väite ja käyttää sen oikeellisuuden todisteena arvausta. Silloin se on kehäpäätelmä. Koita vaan kestää tätä faktaa.

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ei kai sitä listaa enää ole virallisesti olemassakaan.

Juuri näin.

THL kertoo, että tartunnat liittyvät pitkälti massakokoontumisiin. Nämäkään tiedot ei siis tue mitenkään koulujen avaamista.

Voidaan vedota päätöksenteossa, että lapset sairastaa vain lievästi tai oireetta, mutta nämä ovat tehokkaita levittäjiä sitten henkilökuntaan. Koulunhenkilökunta ei voi suojautua käytännössä mitenkään muuten kuin turvavälillä ja sitäkään on äärimmäisen vaikeaa toteuttaa. Esimerkiksi meidän kunnassa kaupungintyöntekijöitä on kielletty käyttämästä kasvomaskeja muualla kuin terveydenhuollossa. ja kasvomaskihan ei suojaa sairastumiselta vaan että et oireettomana itse levittäisi sitä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo Suomi on hankkinut maskeja paljon parempia reittejä pitkin.
Tuntuivat nuo muutkin euroopan maat olevan ihan samoilla markkinoilla. Isot pojat pöllivät Ranskan maskit ja muutkin ovat koittaneet niitä haalia mistä saavat. Jos he niitä niin hemmetin kätevästi ha halvalla saavat EU:n kautta yhteishankinta, niin erikoista että he ovat alunperinkään lähteneet kiinan markkinoille setelinippujen kanssa heilumassa.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärtäisin että yksi keskeinen tavoite on välttää sairaanhoidon, etenkin tehosairaanhoidon romahtaminen, mikä olisi erittäin todennäköinen seuraus ilman näitä toimia. Olisiko se kauheasti rahaa säästävää, jos Suomen tehohoitojärjestelmä romahtaa? Tietysti sen verran voisi kuupahtaa henkilökuntaakin, että jonkin verran tulisi palkkasäästöä.
Voidaan joutua tilanteeseen, että joku jää ilman hoitoa, mutta niin kylmä ja kova tosiasia kun se on, niin se on monien arvioiden mukaan vähemmän paha kuin se, että tilanne venyy ja venyy kuukaudesta toiseen. Jos ja se on iso jos Ruotsi alkaa Toukokuun aikana saamaan laumanimmuniteettiä, niin silloin selvää on että heidän valintansa on ollut oikea ja sitä on syytä seurata. Silloin tämä väliaika on ollut todellinen menetetty kvartaali, mutta on parempi menettää kvartaali kuin koko vuotta.

Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voidaan joutua tilaneeseen, että joku jää ilman hoitoa, mutta kylmä ja kova tosiasia kun se on, niin se on monien arvioiden mukaan vähemmän paha kuin se, että tilanne venyy ja venyy kuukaudesta toiseen. Jos ja se on iso Ruotsi alkaa Toukokuun aikana saamaan laumanimmuniteettiä, niin silloin selvää on että heidän valintansa on ollut oikea ja sitä on syytä seurata. Silloin tämä väliaika on ollut todellinen menetetty kvartaali, mutta on parempi menettää kvartaali kuin koko vuotta.

No, Ruotsin malli on kyllä kiiinnostava - ja varmaan ainoana pienenä demokratiana maailmassa heillä riittää itseluottamusta kylmästi poiketa joukosta. Mutta siis lähes universaali ratkaisu länsimaailmassa on ollut se, mitä mekin olemme noudattaneet. Vaikka se osoittautuisi vääräksi niin en välttämättä sittenkään tuomitsisi täällä tehtyjä ratkaisuja, jotka siis pohjautuvat omien asiantuntijaelintemme suosituksiin. Sitä paitsi on huomattava, että joissakin yksityiskohdissa olemme toimineet lievemmin kuin monet muut maat, esim. pitäneet päiväkodit ja 1-3 sekä erityisluokat avoimina niitä tarvitseville. Ja toistaiseksi tuo Ruotsin tilanne lähinnä hirvittää - tämä vertailu on järkevää tehdä suurin piirtein kuukauden välein, että miltä juuri nyt näyttää. Sinun yltiöutilitaristinen suhtautuminen tähän asiaan on kyllä vähän hyytävä - on maailmassa muitakin arvoja kuin raha.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No, Ruotsin malli on kyllä kiiinnostava - ja varmaan ainoana pienenä demokratiana maailmassa heillä riittää itseluottamusta kylmästi poiketa joukosta. Mutta siis lähes universaali ratkaisu länsimaailmassa on ollut se, mitä mekin olemme noudattaneet. Vaikka se osoittautuisi vääräksi niin en välttämättä sittenkään tuomitsisi täällä tehtyjä ratkaisuja, jotka siis pohjautuvat omien asiantuntijaelintemme suosituksiin. Sitä paitsi on huomattava, että joissakin yksityiskohdissa olemme toimineet lievemmin kuin monet muut maat, esim. pitäneet päiväkodit ja 1-3 sekä erityisluokat avoimina niitä tarvitseville. Ja toistaiseksi tuo Ruotsin tilanne lähinnä hirvittää - tämä vertailu on järkevää tehdä suurin piirtein kuukauden välein, että miltä juuri nyt näyttää.
Minulla ei ole mitään tarvetta tuomita tähän asti tehtyjä ratkaisuja. Minä itse kannatin maaliskuun puolessa välissä tehtyjä toimia, joten minulla ei ole varaakaan olla jälkiviisas. Kuitenkin ne olivat tilapäistoimia, jolla ostettiin aikaa suunnitteluun, varautumiseen ja analyyseihin. Nyt ne pitää olla jo tehty eikä saa jäädä vain passiivisena tuleen makaamaan. Meillä on erinomaista ja tarkkaa tilastotietoa demografisesti varsin vertailukelpaisesta naapurimaastamme Ruotsista:
Minä olen tuota sivua seurannut joka aamu. Tuntuu että aika harvat ymmärtävät miten ennustettava tauti on. Soininvaarahan tuosta sanoi, että jos näkisi tuollaisen otannan harjoitustyössä, niin pitäisi sitä manipuloituina, siilä mikään otanta ei voi olla niin ennustettava.

Ja muutenkaan täydellisyyttä ei ole olemassa. Ruotsi mokasi rankasti vanhusten suojelun. Vanhainkodit suljettiin vasta pitkälle huhtikuun puolella, mikäli oli järkyttävä moka, joten ei sielläkään täydellisesti ole vedetty.

Mielestäni kaikki 1-3 luokkalaiset pitäisi laittaa kouluun.
Sinun yltiöutilitaristinen suhtautuminen tähän asiaan on kyllä vähän hyytävä - on maailmassa muitakin arvoja kuin raha.
Jos tämä olisi 2007 finanssikriisi, niin ei minulla olisi mitään ongelmaa tämän kanssa. Jos rahasta puhuminen tuntuu jotenkin pahalta, niin puhutaan sitten työttömistä ja siitä seuraavasta inhimillisestä kärsimyksestä, sekä henkilökohtaisesta että terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon ja muuhun pitkäaikaisesti heijastuvana vaikutuksesta. 2007 työttömyys ei reagoinut paljonkaan ja siihen oli helppo suhtautua, että se oli vain rahaa. Uutta 90-luvun helvettiä minä en vapaaehtoisesti halua. Minä en näe että minun suhtautumiseni olisi kylmä tai hyytävä, vaan näen että muut eivät ymmärrä mitä tästä seuraa. Onko tuo 90-luku sitten jo niin monilta unohtunut, ettei ymmärretä ettei ongelma ollut "vain raha".

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Uutta 90-luvun helvettiä minä en vapaaehtoisesti halua. Minä en näe että minun suhtautumiseni olisi kylmä tai hyytävä, vaan näen että muut eivät ymmärrä mitä tästä seuraa. Onko tuo 90-luku sitten jo niin monilta unohtunut, ettei ymmärretä ettei ongelma ollut "vain raha".

Tätä minun on kyllä vaikea ymmärtää. Siis sitä, miten aikuiset ihmiset osaavat erottaa noin täydellisesti ”rahan” ja terveyden toisistaan. Vai onko se vain tahallista väärinymmärrystä, kenties. Menkööt vaikka Afrikkaan Kongoon toteamaan, jos talous ja terveys ei kulje ollenkaan käsikädessä.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ihmisten itsekkyys on loputonta paikoin...kuten myös huomaa tässäkin ketjusta muutamasta "talousrealistista". Kun itse ei ole kuolemanvaarassa, niin erittäin helppo huudella

Mutta mistä sen kukaan toistaiseksi tietää kuka on vaarassa? Toki vanhuus ja perussairaudet lisäävät riskejä, mutta kyllä jokainen on potentiaalisesti hengenvaarassa.

Ymmärrän näkemyksesi ja osittain olen samaa mieltä, vaikka peräänkuulutan asteittaista rajoitusten purkua.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Uutta 90-luvun helvettiä minä en vapaaehtoisesti halua. Minä en näe että minun suhtautumiseni olisi kylmä tai hyytävä, vaan näen että muut eivät ymmärrä mitä tästä seuraa. Onko tuo 90-luku sitten jo niin monilta unohtunut, ettei ymmärretä ettei ongelma ollut "vain raha".

90-luvun lama tapahtui olennaisesti erilaisessa kontekstissa. Siinä ei ollut paljon hymyilemistä, kun pääsy lainamarkkinoille oli uhattuna. Nyt ei vaan yksinkertaisesti edes vähän alusta ole. Tällä hetkellä meillä on täysin varaa ja kaikesta päättäen täysin järkevää jatkaa näitä toimia, kunnes voimme olla kohtuullisen varmoja, ettei terveydenhoitojärjestelmä tule täysin romahtamaan. On vaikea nähdä, että tässä olisi ollut paljon vaihtoehtoja. Tietysti olisi tosi hienoa, että meillä olisi samanlainen määrä tehohoitokapasiteettia asukaslukua kohden kuin Saksassa ja testauskapasiteettia asukaslukua kohden kuin Etelä-Koreassa. Luulenpa vain että tälläisen ehdottaja ennen kriisiä olisi ammuttu alas vaarallisena ja irrationaalisena verorahojen tuhlaajana ja semi-kommunistina.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tätä minun on kyllä vaikea ymmärtää. Siis sitä, miten aikuiset ihmiset osaavat erottaa noin täydellisesti ”rahan” ja terveyden toisistaan. Vai onko se vain tahallista väärinymmärrystä, kenties. Menkööt vaikka Afrikkaan Kongoon toteamaan, jos talous ja terveys ei kulje ollenkaan käsikädessä.
Jep. Se ei ole ihan sattumaa, että kun katsoo maailman top-25 maita eliniän odotteen suhteen, niin joukossa ei ole ensimmäistäkään köyhää maata. Eliniän odote seuraa mm siitä, että terveydenhuoltoon panostetaan kymmeniämiljardeja ja jos ne rahat tuhlataan tehottomasti, niin se maksaa ihmishenkiä. Hyvinvointivaltion tuhoaminen tappaa.

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On eria pohtia erilaisia skenaarioia ja tehdä sen perusteella suunnitelmia, kun tehdä väite ja käyttää sen oikeellisuuden todisteena arvausta. Silloin se on kehäpäätelmä. Koita vaan kestää tätä faktaa.
Ainoa fakta on, että tilanne elää tiedon lisääntyessä. Esim on viitteitä siitä, että tässä ei olekaan kyse keuhkosairaudesta, vaan ihmisten matalat happitasot jotuu jostain muusta. Jos osoittautuu todeksi, niin hoitokeinot on olleet vääriä pitkän matkaa. Epäily kohdistuu siihen, että wuhanilainen vaikuttaisi veren kykyyn kuljettaa happea. Ainoa varma tieto on, että leviää herkästi ja kontrolloimattomana kaataa kenen tahansa sairaalat kaaokseen.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jep. Se ei ole ihan sattumaa, että kun katsoo maailman top-25 maita eliniän odotteen suhteen, niin joukossa ei ole ensimmäistäkään köyhää maata. Eliniän odote seuraa mm siitä, että terveydenhuoltoon panostetaan kymmeniämiljardeja ja jos ne rahat tuhlataan tehottomasti, niin se maksaa ihmishenkiä. Hyvinvointivaltion tuhoaminen tappaa.

Tosin yhdessä rikkaimmista maissa ikinä, USA:ssa, eliniän odotus on kääntynyt jopa kokonaislaskuun, ja joissakin väestöryhmissä kehitys on peräti huolestuttavankin jyrkkää. Ilmeisesti miljardöörien ja globaalien suuryritysten määrä ei ihan yksi yhteen korreloikaan kansanterveyden kanssa. Hmm, mikä mysteeri...

Edit: Pitäisiköhän peräti ohjata enemmän varoja kansanterveyteen ja vähemmän sille 0.1%:lle?

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ilmeisesti Suomi on helmikuun puolivälin jälkeen tähän yhteishankintaam herännyt, kaikki ovat toimineet hyvin, mutta ei nyt vaan riittänyt.

Eipä noista nyt kokonaisuutta saa ymmärrettyä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tosin yhdessä rikkaimmista maissa ikinä, USA:ssa, eliniän odotus on kääntynyt jopa kokonaislaskuun, ja joissakin väestöryhmissä kehitys on peräti huolestuttavankin jyrkkää. Ilmeisesti miljardöörien ja globaalien suuryritysten määrä ei ihan yksi yhteen korreloikaan kansanterveyden kanssa. Hmm, mikä mysteeri...

Edit: Pitäisiköhän peräti ohjata enemmän varoja kansanterveyteen ja vähemmän sille 0.1%:lle?
Enkö minä lainatussa teksissä sanonut, että jos terveydenhuollon miljardeja tuhlataan tehottomasti, niin se maksaa ihmishenkiä. Niinhän vakuutusmallissa tehdään.

Tuo on miljardöörien rahojen ohjaaminen terveydenhuoltoon on hyvä idea. Anna mennä vaan.

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Oho vähän hyppäsi tartunnat taas.

Uusien tapausten yhteydessä olisi kyllä hyvä julkistaa testausmäärätkin. Voisin olettaa, että kriteerien helpottaminen lisää testattavaksi tulemista. Sairaalahoitoa vaativat tapaukset on pysyneet paikallaan / vähentyneet, joten voidaan olettaa että tapaukset tuskin on oikeasti nousussa.

Kuolleista 69% miehiä. On kyllä hurja tuo ero, niin meillä kuin maailmallakin. Koskas se meidän huipun pitäisi olla?

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän näkemyksesi ja osittain olen samaa mieltä, vaikka peräänkuulutan asteittaista rajoitusten purkua.
Tuli oltua fillarilla liikenteessä vajaa 3 tuntia Länsi/Pohjois-Helsingin suunnalla ja helvetisti oli jengiä liikenteessä ulkoilureiteillä. En tiedä onko vain omaa olettamusta, mutta jotenkin ihmisistä mielestäni aisti, että mediasta tihkuneet ”vaara ohi”-signaalit on vapauttanut meininkiä. Eli siis Uudenmaan sulun poisto, viestit Tanskasta/Norjasta rajoitteiden höllentämisestä ja varsin maltillisena pysyneet tartunta- ja kuolinmäärät ovat mielestäni selvästi lisänneet turvallisuudentunnetta, että ei tämä nyt niin paha juttu olekaan. Jossain Paloheinän ulkoliikuntapaikalla jengi sananmukaisesti huohotti toistensa niskaan ja näyttipä siellä selvästi olevan joku koutsi tai PT, joka pilli kaulassa veti valmennettaville ryhmäjumppasessiota.

Ja laitettakoon disclaimerina loppuun, etten ole tuomitsemassa ketään tai pahoittanut mieltäni, kunhan kommentoin omin silmin todistettua, mikä lienee keskustelupalstalle sallittua ja jopa suotavaa.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Virallinen koronakuolemissa on kuitenkin 32 230. Siinä on melkein kymmenen prosentin ero esittämääsi lukuun. Toisaalta rajoittamistoimien ansiosta influenssa on jäänyt laimeammaksi mutta on silti saattanut tappaa liki kaksikertaisen määrän koronaan nähden.

Not that you ought to take influenza lightly. Flu season in the US, which runs from October through May, claims tens of thousands of lives every year. This season CDC estimates that, as of mid-March, between 29,000 and 59,000 have died due to influenza illnesses.

Esim. edellä mainittu infektiotautien emeritusprofessori Heikki Peltola on pitänyt tautia yhtenä hengitystieinfektiona muiden joukossa, mitä se lukujen valossa onkin. Se näköjään muuttuu todeksi, kun toistetaan riittävän monta kertaa. Siinä maailma ei ole muuttunut paljonkaan 80 vuodessa.

Eipä tuo koronavirusepidemia ole vielä kuin kasvuvaiheessa tuolla USA:ssa. Joitakin tuhansia kuolemia tulee päivittäin uusia. Taitaa tehdä 10 vuoden influenssakuolemien edestä tuhoa ennen kuin tämä vuosi on ohi.

Influenssaan on rokote, jolla voidaan suojata riskiryhmiä, koronavirukseen ei. Lisäksi tietylle osalle potilaista koronavirus aiheuttaa tehohoitoa vaativan reaktion (ks. Boris Johnsonin tautikertomus), vaikkei olisikaan vielä vanha ja hauras. Lisäksi pitkä itämisaika ja oireettomat tartuttajat tekee epidemian hallinnasta vaikeaa. Siinä syitä, miksi koronavirus on kausi-influenssaa tuhoisampi tuliainen, ja miksi yhteiskunnat on pakkokin sulkea soveltuvin osin väestön suojelemiseksi.

Yhdysvalloissa hallinto on tehnyt yhden pahan virheen (totaalinen valmistautumattomuus) ja suunnittelee toista, rajoitusten avaamista ilman riittävää tartuntojen testaamista ja jäljittämistä. Jälki on epäilemättä karmeaa.

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Edelleenkin, tautihuipun voi tunnistaa vasta jälkeenpäin. Eli sitten, kun huippu on tullut ja käyrät kääntyvät selvästi laskeviksi voimme todeta, että tautihuippu on (tässä tapauksessa) saavutettu ja tilanne muuttunut. Huippuja voi toki tulla useampiakin, kuten tuossa joku takaperin tässä keskustelussa totesin.

Nythän kumulatiivinen tautimäärä tietenkin koko ajan karttuu, mutta itse asiassa varmistettujen (aika harva laboratorivarmistettuja?) parantuneiden tapausten määrä on pysynyt sangen alhaisena - noin puolet tapauksista useimmissa mittareissa.

Tästä THL:n linkistä voi tarkkailla Suomen tilastoja tarkemmin. Linkki vie THL:n sivuilta löytyvään Suomen koronatilannetilastokoontiin:

Päivittäiset tautitapaukset näytteenottopäivän mukaan pysyy aika aisoissa, mutta Suomen testausmäärät vaihtelevat liian rajusti, että tästä kannattaisi mitään suuria johtopäätöksiä tehdä.

Hyvä myös katsoa tätä Suomen ja lähimaiden vertailua (tilanne THL:n tilastoissa 16.4.). Tuo kumulatiivisen tapausmäärän pitäisi tasaantua pidemmäksi ajaksi, että tautihuippu todella ohitettaisiin. Nythän tässä tähdätään juurikin kaaren tasoittamiseen, että hoitokapasiteetti riittäisi, joten huipun arvioiminen on hankalaa.

Liitteet

• Korona_maavertailu_17.4..png
    Korona_maavertailu_17.4..png
    108,5 KB · kertaa luettu: 180
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy