Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 024 539
  • 81 135

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United

julkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Joo pääosin jengi ihan hyvin noudattanu ohjeita mutta lopulta näitä idiootteja on aina olemassa jotka sitten voi aiheuttaa isosti ongelmia.


Ihmisten itsekkyys on loputonta paikoin...kuten myös huomaa tässäkin ketjusta muutamasta "talousrealistista". Kun itse ei ole kuolemanvaarassa, niin erittäin helppo huudella ja aivan varmasti tämä kriisi ei tule johtamaan siihen, että ruoka loppuu ihmisiltä tai kattoa ei saa pään päälle. Joutuu ehkä luopumaan uuden auton ostosta, lomareissusta seuraavaksi pariksi vuodeksi tms., mutta so fucking what. Olet kuitenkin elossa.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Näinhän ei nyt kuitenkaan ole, kun esimerkiksi Belgiassa ja jopa Suomessakin on merkitty mm. hoitokotikuolemia koronakuolleiksi, vaikka koronatestiä ei ole edes tehty.

Totta, että Belgia vetää omaa linjaansa. Toisaalta ainakin Italiassa ja Yhdysvaloissa vuorostaan on raportoitu, että koronaan viittaavia kuolemia ei rekisteröidä koronakuolemiksi. Esim. kotona kuolleita ei näytetä laskevan, kuten NY Times oheisessa rerortaasissaan käy läpi: Why We Don’t Know the True Death Rate for Covid-19. Se lopullinen lukema varmistunee vasta paljon jälkeenpäin.

Suomessa kuolinsyyn kirjaa aina hoitava lääkäri (tai kuoleman kirjaava lääkäri). Tämä on täysin subjektiivinen valinta, sillä ilman kuolinsyytutkimusta kuolinsyytä ei avata eikä sitä voi muuttaa kuin korjauskäsittelyllä. THL:n Jussi Sane tuossa jokin aika sitten kertoikin, että Suomessa ei ole kuolinsyihin yleistä linjausta. Lääkäri voi kirjata syyksi koronaviruksen tai jonkin muun syyn, joka kenties kuoleman aiheuttaa, esim. bakteerikeuhkokuumeen, joka monilla iskee lopussa. Suomessa joillakin alueilla on toki epävirallisesti pyydetty huomioimaan mahdolliset koronakuolemat, että voidaan kiinnittää huomiota mahdollisiin piikkeihin kuolleisuuksissa.

Vasta tutkijat myöhemmin tekevät valistuneita arvioitaan kuolinsyistä ja todelliset laajemmat vaikutukset paljastuvat. Nythän on kuitenkin jo selvää, että yleiskuolleisuus nousee korkeissa ikäryhmissä.

Mielenkiintoisia tilastoja näkyi muuten tältä viikolta Suomesta. Esimerkiksi Oulussa kaikki sairaalahoitoa vaatineet tapaukset ovat olleet alle 70-vuotiaita - ainoa kuollut 69-vuotias. 50-59-vuotiaita 7 kpl, 60-69-vuotiaita 7 kpl , 40-49-vuotiaita kolme ja 30-39-vuotiaita yksi. Eli otanta on todella pieni, mutta mielenkiintoinen jo nyt alustavana. Suomessa eilisen 3489 korontartunnassa suurin osa on todettu muuten 50-59-vuotiaiden ryhmässä (724 kpl). Lähteenä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Juha Korpelainen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vasta tutkijat myöhemmin tekevät valistuneita arvioitaan kuolinsyistä ja todelliset laajemmat vaikutukset paljastuvat. Nythän on kuitenkin jo selvää, että yleiskuolleisuus nousee korkeissa ikäryhmissä.
Mielenkiintoisia tilastoja näkyi muuten tältä viikolta Suomesta. Esimerkiksi Oulussa kaikki sairaalahoitoa vaatineet tapaukset ovat olleet alle 70-vuotiaita - ainoa kuollut 69-vuotias. 50-59-vuotiaita 7 kpl, 60-69-vuotiaita 7 kpl , 40-49-vuotiaita kolme ja 30-39-vuotiaita yksi. Eli otanta on todella pieni, mutta mielenkiintoinen jo nyt alustavana. Suomessa eilisen 3489 korontartunnassa suurin osa on todettu muuten 50-59-vuotiaiden ryhmässä (724 kpl). Lähteenä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Juha Korpelainen.
Yksi selittävä tekijä on ainakin se, että 50-70 vuotiaat kuuluvat Suomessa suuriin ikäluokkiin, ja ovat vielä kovinkin aktiivisia joten liikkuvat paljon ihmisten ilmoilla. Minusta olisi kummallista jos noissa on ikäluokissa ei olisi eniten sairaalapotilaita.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Yksi selittävä tekijä on ainakin se, että 50-70 vuotiaat kuuluvat Suomessa suuriin ikäluokkiin, ja ovat vielä kovinkin aktiivisia joten liikkuvat paljon ihmisten ilmoilla. Minusta olisi kummallista jos noissa on ikäluokissa ei olisi eniten sairaalapotilaita.
Juurikin näin, mitä nyt sen verran voi saivarrella, että varsinaisiin "suuriin ikäluokkiin" kuuluvat ovat jo kaikki yli 70-vuotiaita. Epidemian toivat Suomeen enimmäkseen 40-60 -vuotiaat alppituristit, joiden vastaavasti enimmäkseen samanikäiseen lähipiiriin virus sitten ensimmäisenä levisi. Rajoitustoimet pantiin sitten melko nopeasti päälle ja yli 70-vuotiaat linnoittautuivat koteihinsa, mistä johtuen ikäkkäämpi pää ei ole yliedustettuna.
 
Et näköjään usko, jos Heikki Peltola arvioi tappavuuden kausi-influenssan tasolle. Korkeampaa auktoriteettia lienee tästä maasta infektiosairauksien saralla vaikea löytää. Täytyyhän sen olla tappavampi, kun mediassa niin sanotaan.

Tappavuus on vain yksi osa kokonaisuutta kun taudin vakavuutta katsotaan. Mites ne muut tekijät kuten sairaanhoidon kuorma, jonka perään eilen kyselin? Meni varmaan sinulta kiireessä ohi.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Jätät sitten huomiotta laumaimmuniteetin muodostumisen, joka esim. Tukholmassa on arvioiden mukaan muodostumassa jo toukokuussa, kun väität kuolonuhrien määrän nousevan rajusti. Voi hyvinkin olla, että myöhemmin huomataan kansantalouden tuhoamisen olleen typerää ja parempaan tuloksee epidemian ehkäisyssäkin olisi päästy vain yli 50-vuotiaat eristämällä. "Tarkan markan Sauli" voi jäädä historiaan kautta aikain huonoimpana presidenttinä, joka sulki maan puutteellisilla lääketieteellisillä tiedoilla. Kokoomuksen presidentti, joka ajoi kymmenet tuhannet yrittäjät konkurssiin.

Et näköjään usko, jos Heikki Peltola arvioi tappavuuden kausi-influenssan tasolle. Korkeampaa auktoriteettia lienee tästä maasta infektiosairauksien saralla vaikea löytää. Täytyyhän sen olla tappavampi, kun mediassa niin sanotaan.

Aluksikin vertasin toki Yhdysvalloissa tilannetta. Siellä uusi korona näyttää olevan leviävämpi ja tappavampi kuin influenssavirukset.

Lisäksi laumainnuniteetista meillä ole mitään vakavasti otettavia oletuksia toistaiseksi edes olemassa, mutta en edes tarkoittanut tällaisia. En tarkoittanut tulevaisuutta, kun kirjoitin "kuolonuhrien noususta rajusti", vaan tarkoitin tilastollisesti vuotta 2020. Kokonaiskuolleisuus näyttäisi olevan kohollaan aiempiin vuosiin verrattuna. En tehnyt ennustusta, vaan arvioni reaalitilanteesta. Voihan arvioini olla vääräkin, jos loppuvuodesta kuolleisuus putoaakin rajusti, mutta tältähän tämä laajemmin länsimaissa tällä hetkellä näyttää. Voihan toki olla, että kokonaiskuolleisuus nousee myös juurikin tämän yhteiskuntasulunkin tuloksena. En ota siihen kantaa.

Ja toiseen kommenttiisi, en ala ad hominem -tyyliseen arvosteluun emeritus-Peltolasta, mutta sanotaan vaikkapa näin, että en liity vielä hänen koulukuntaansa kuin korkeintaan takautuvasti. "Täysinpalvelleena" hänellä on toki oikeutensa kansalaisten ajatusmaailmaa ravistella. Toivottavasti ei kuitenkaan aiheuta puheillaan liikaa hallaa vallitsevalla ja nyt hyväksytylle eristyspolitiikalle.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Analyzer

Jäsen
Virkamies, joka tehnyt aika pitkää päivää koronahässäkän alusta, suurin piirtein kellon ympäri, eihän sitä saatana saa lomalle päästää siinä kohtaa, kun homma on hetkeksi tasaantunut. Kannattaa mieluummin ajaa ihan loppuun, niin jää sitten kerralla pois pidemmäksi aikaa.

Näen asian erilailla. Valtakunnan yksi keskeisimpiä paikkoja koronakriisin hoidon suhteen. Vastuupaikalla ministeriössä, joka ei suorita tällä hetkellä hyvin. Kyseessä ihmishenget.

En minä lomia ole keneltäkään eväämästä, mutta ei niitä tällaisessa tilanteessa kuulu pitää. Toki kommenttini on sikäli typerä, että ajattelin mielessäni kyseessä olevan talviloma(1vk). Missään ei kuitenkaan näin sanota, voihan kyseessä olla yksikin päivä joka tietenkin ok.

Lomaltakin pitäisi kuitenkin antaa tuosta positioista kommentit näin vakavaan juttuun.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sählätään sitä muissakin länsimaissa. Lainaus on Helsingin Sanomien liveseurannasta.

Skandaali Kanadassa: Henkilökunta jätti vanhukset heitteille hoivakotiin, 31 ihmistä kuoli
Montrealissa sijaitsevassa hoivakodissa paljastunut vanhusten heitteillejättö on noussut skandaaliksi Kanadassa.

Viranomaiset ovat aloittaneet tutkinnan tapauksesta, joka johti 31 vanhuksen kuolemaan muutaman viikon kuluessa. Ainakin viisi kuolemista on varmistettu koronaviruksen aiheuttamiksi.

Kun viranomaiset kutsuttiin Residence Herron -hoivakotiin, löydettiin sieltä kuivuneita ja ulosteissaan makaavia vanhuksia, jotka eivät olleet saaneet ruokaa tai juomaa moneen päivään. Kaksi ihmistä oli maannut sängyissään kuolleina päivien ajan. Noin 130 vanhusta hoitamassa oli vain kaksi sairaanhoitajaa, muut olivat paenneet koronavirustartunnan pelossa.

Vanhusten omaiset ovat kauhuissaan tapahtumista. He eivät ole itse päässeet tapaamaan läheisiään, koska vierailut vanhusten luona on koronaepidemian ajaksi kielletty. Kanadalaisessa mediassa kerrottiin, että hoivakodin omistajalla on taustallaan tuomioita huumekaupasta, petoksista ja veronkierrosta.

Kanadassa on tilastoitu noin 1 300 covid-19-kuolemaa, joista puolet hoivakodeissa.

Asiantuntijoiden mukaan hoivakotien ja vanhusten hoivan ongelmat ovat olleet tiedossa. Työ hoivakodeissa on raskasta ja huonosti palkattua.

”Olemme lyöneet vanhusten hoivaa laimin jo kauan”, sanoi Quebecin osavaltion entinen terveysministeri Rejean Hebert.
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Jos loppujen lopuksi kaikki rajoitteet puretaan ja palataan normiarkeen, niin että vasta pienempi osa kansasta on taudin on sairastanut (n. 1milj). Voisi sanoa että homma meni kyllä sketsihommaksi. Pahasti pelkään että näin tässä vielä käy. Talous ottaa rajusti turhaa lisäosumaa lisää ja ruumiit on samat suhteessa ruotsiin.
Noin kirjoittelin paripäivää sitten, nyt sitten muualtakin samoja mietteitä.

 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli käytät arviota todisteena? Sehän luovaa ja kätevää. Käytettävissä olisi kymmeniä muitakin arvioita ihan vaan jos haluat jotain muuta todistaa. Suomestakin on arvioita, että 75% saa taudin ja kuolleita on kymmeniä tuhansia. Mikset niitä skaalaa Suomeen?
Sosiaalista eristämistä ei varmasti kovin moni ole vastustanut ja se onkin fiksua, että kaikki eivät sairasta ihan yhtä aikaa. Kyse on vain siitä, että voiko yhteiskunta olla suljettuna 4-18 kuukautta
Ei tästä ole olemassa mitään kovaa tietoa, koska virus on niin uusi. Joten mallinnuksia käyttää kaikki tulevaisuutta pohtivat. Mikä näköjään on väärin! Anna mun kaikki kestää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noin kirjoittelin paripäivää sitten, nyt sitten muualtakin samoja mietteitä.


Ymmärtäisin että yksi keskeinen tavoite on välttää sairaanhoidon, etenkin tehosairaanhoidon romahtaminen, mikä olisi erittäin todennäköinen seuraus ilman näitä toimia. Olisiko se kauheasti rahaa säästävää, jos Suomen tehohoitojärjestelmä romahtaa? Tietysti sen verran voisi kuupahtaa henkilökuntaakin, että jonkin verran tulisi palkkasäästöä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tästä ole olemassa mitään kovaa tietoa, koska virus on niin uusi. Joten mallinnuksia käyttää kaikki tulevaisuutta pohtivat. Mikä näköjään on väärin! Anna mun kaikki kestää.
On eria pohtia erilaisia skenaarioia ja tehdä sen perusteella suunnitelmia, kun tehdä väite ja käyttää sen oikeellisuuden todisteena arvausta. Silloin se on kehäpäätelmä. Koita vaan kestää tätä faktaa.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ei kai sitä listaa enää ole virallisesti olemassakaan.

Juuri näin.

THL kertoo, että tartunnat liittyvät pitkälti massakokoontumisiin. Nämäkään tiedot ei siis tue mitenkään koulujen avaamista.


Voidaan vedota päätöksenteossa, että lapset sairastaa vain lievästi tai oireetta, mutta nämä ovat tehokkaita levittäjiä sitten henkilökuntaan. Koulunhenkilökunta ei voi suojautua käytännössä mitenkään muuten kuin turvavälillä ja sitäkään on äärimmäisen vaikeaa toteuttaa. Esimerkiksi meidän kunnassa kaupungintyöntekijöitä on kielletty käyttämästä kasvomaskeja muualla kuin terveydenhuollossa. ja kasvomaskihan ei suojaa sairastumiselta vaan että et oireettomana itse levittäisi sitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo Suomi on hankkinut maskeja paljon parempia reittejä pitkin.
Tuntuivat nuo muutkin euroopan maat olevan ihan samoilla markkinoilla. Isot pojat pöllivät Ranskan maskit ja muutkin ovat koittaneet niitä haalia mistä saavat. Jos he niitä niin hemmetin kätevästi ha halvalla saavat EU:n kautta yhteishankinta, niin erikoista että he ovat alunperinkään lähteneet kiinan markkinoille setelinippujen kanssa heilumassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärtäisin että yksi keskeinen tavoite on välttää sairaanhoidon, etenkin tehosairaanhoidon romahtaminen, mikä olisi erittäin todennäköinen seuraus ilman näitä toimia. Olisiko se kauheasti rahaa säästävää, jos Suomen tehohoitojärjestelmä romahtaa? Tietysti sen verran voisi kuupahtaa henkilökuntaakin, että jonkin verran tulisi palkkasäästöä.
Voidaan joutua tilanteeseen, että joku jää ilman hoitoa, mutta niin kylmä ja kova tosiasia kun se on, niin se on monien arvioiden mukaan vähemmän paha kuin se, että tilanne venyy ja venyy kuukaudesta toiseen. Jos ja se on iso jos Ruotsi alkaa Toukokuun aikana saamaan laumanimmuniteettiä, niin silloin selvää on että heidän valintansa on ollut oikea ja sitä on syytä seurata. Silloin tämä väliaika on ollut todellinen menetetty kvartaali, mutta on parempi menettää kvartaali kuin koko vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voidaan joutua tilaneeseen, että joku jää ilman hoitoa, mutta kylmä ja kova tosiasia kun se on, niin se on monien arvioiden mukaan vähemmän paha kuin se, että tilanne venyy ja venyy kuukaudesta toiseen. Jos ja se on iso Ruotsi alkaa Toukokuun aikana saamaan laumanimmuniteettiä, niin silloin selvää on että heidän valintansa on ollut oikea ja sitä on syytä seurata. Silloin tämä väliaika on ollut todellinen menetetty kvartaali, mutta on parempi menettää kvartaali kuin koko vuotta.

No, Ruotsin malli on kyllä kiiinnostava - ja varmaan ainoana pienenä demokratiana maailmassa heillä riittää itseluottamusta kylmästi poiketa joukosta. Mutta siis lähes universaali ratkaisu länsimaailmassa on ollut se, mitä mekin olemme noudattaneet. Vaikka se osoittautuisi vääräksi niin en välttämättä sittenkään tuomitsisi täällä tehtyjä ratkaisuja, jotka siis pohjautuvat omien asiantuntijaelintemme suosituksiin. Sitä paitsi on huomattava, että joissakin yksityiskohdissa olemme toimineet lievemmin kuin monet muut maat, esim. pitäneet päiväkodit ja 1-3 sekä erityisluokat avoimina niitä tarvitseville. Ja toistaiseksi tuo Ruotsin tilanne lähinnä hirvittää - tämä vertailu on järkevää tehdä suurin piirtein kuukauden välein, että miltä juuri nyt näyttää. Sinun yltiöutilitaristinen suhtautuminen tähän asiaan on kyllä vähän hyytävä - on maailmassa muitakin arvoja kuin raha.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No, Ruotsin malli on kyllä kiiinnostava - ja varmaan ainoana pienenä demokratiana maailmassa heillä riittää itseluottamusta kylmästi poiketa joukosta. Mutta siis lähes universaali ratkaisu länsimaailmassa on ollut se, mitä mekin olemme noudattaneet. Vaikka se osoittautuisi vääräksi niin en välttämättä sittenkään tuomitsisi täällä tehtyjä ratkaisuja, jotka siis pohjautuvat omien asiantuntijaelintemme suosituksiin. Sitä paitsi on huomattava, että joissakin yksityiskohdissa olemme toimineet lievemmin kuin monet muut maat, esim. pitäneet päiväkodit ja 1-3 sekä erityisluokat avoimina niitä tarvitseville. Ja toistaiseksi tuo Ruotsin tilanne lähinnä hirvittää - tämä vertailu on järkevää tehdä suurin piirtein kuukauden välein, että miltä juuri nyt näyttää.
Minulla ei ole mitään tarvetta tuomita tähän asti tehtyjä ratkaisuja. Minä itse kannatin maaliskuun puolessa välissä tehtyjä toimia, joten minulla ei ole varaakaan olla jälkiviisas. Kuitenkin ne olivat tilapäistoimia, jolla ostettiin aikaa suunnitteluun, varautumiseen ja analyyseihin. Nyt ne pitää olla jo tehty eikä saa jäädä vain passiivisena tuleen makaamaan. Meillä on erinomaista ja tarkkaa tilastotietoa demografisesti varsin vertailukelpaisesta naapurimaastamme Ruotsista:
Minä olen tuota sivua seurannut joka aamu. Tuntuu että aika harvat ymmärtävät miten ennustettava tauti on. Soininvaarahan tuosta sanoi, että jos näkisi tuollaisen otannan harjoitustyössä, niin pitäisi sitä manipuloituina, siilä mikään otanta ei voi olla niin ennustettava.

Ja muutenkaan täydellisyyttä ei ole olemassa. Ruotsi mokasi rankasti vanhusten suojelun. Vanhainkodit suljettiin vasta pitkälle huhtikuun puolella, mikäli oli järkyttävä moka, joten ei sielläkään täydellisesti ole vedetty.

Mielestäni kaikki 1-3 luokkalaiset pitäisi laittaa kouluun.
Sinun yltiöutilitaristinen suhtautuminen tähän asiaan on kyllä vähän hyytävä - on maailmassa muitakin arvoja kuin raha.
Jos tämä olisi 2007 finanssikriisi, niin ei minulla olisi mitään ongelmaa tämän kanssa. Jos rahasta puhuminen tuntuu jotenkin pahalta, niin puhutaan sitten työttömistä ja siitä seuraavasta inhimillisestä kärsimyksestä, sekä henkilökohtaisesta että terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon ja muuhun pitkäaikaisesti heijastuvana vaikutuksesta. 2007 työttömyys ei reagoinut paljonkaan ja siihen oli helppo suhtautua, että se oli vain rahaa. Uutta 90-luvun helvettiä minä en vapaaehtoisesti halua. Minä en näe että minun suhtautumiseni olisi kylmä tai hyytävä, vaan näen että muut eivät ymmärrä mitä tästä seuraa. Onko tuo 90-luku sitten jo niin monilta unohtunut, ettei ymmärretä ettei ongelma ollut "vain raha".
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Uutta 90-luvun helvettiä minä en vapaaehtoisesti halua. Minä en näe että minun suhtautumiseni olisi kylmä tai hyytävä, vaan näen että muut eivät ymmärrä mitä tästä seuraa. Onko tuo 90-luku sitten jo niin monilta unohtunut, ettei ymmärretä ettei ongelma ollut "vain raha".

Tätä minun on kyllä vaikea ymmärtää. Siis sitä, miten aikuiset ihmiset osaavat erottaa noin täydellisesti ”rahan” ja terveyden toisistaan. Vai onko se vain tahallista väärinymmärrystä, kenties. Menkööt vaikka Afrikkaan Kongoon toteamaan, jos talous ja terveys ei kulje ollenkaan käsikädessä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ihmisten itsekkyys on loputonta paikoin...kuten myös huomaa tässäkin ketjusta muutamasta "talousrealistista". Kun itse ei ole kuolemanvaarassa, niin erittäin helppo huudella

Mutta mistä sen kukaan toistaiseksi tietää kuka on vaarassa? Toki vanhuus ja perussairaudet lisäävät riskejä, mutta kyllä jokainen on potentiaalisesti hengenvaarassa.

Ymmärrän näkemyksesi ja osittain olen samaa mieltä, vaikka peräänkuulutan asteittaista rajoitusten purkua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Uutta 90-luvun helvettiä minä en vapaaehtoisesti halua. Minä en näe että minun suhtautumiseni olisi kylmä tai hyytävä, vaan näen että muut eivät ymmärrä mitä tästä seuraa. Onko tuo 90-luku sitten jo niin monilta unohtunut, ettei ymmärretä ettei ongelma ollut "vain raha".

90-luvun lama tapahtui olennaisesti erilaisessa kontekstissa. Siinä ei ollut paljon hymyilemistä, kun pääsy lainamarkkinoille oli uhattuna. Nyt ei vaan yksinkertaisesti edes vähän alusta ole. Tällä hetkellä meillä on täysin varaa ja kaikesta päättäen täysin järkevää jatkaa näitä toimia, kunnes voimme olla kohtuullisen varmoja, ettei terveydenhoitojärjestelmä tule täysin romahtamaan. On vaikea nähdä, että tässä olisi ollut paljon vaihtoehtoja. Tietysti olisi tosi hienoa, että meillä olisi samanlainen määrä tehohoitokapasiteettia asukaslukua kohden kuin Saksassa ja testauskapasiteettia asukaslukua kohden kuin Etelä-Koreassa. Luulenpa vain että tälläisen ehdottaja ennen kriisiä olisi ammuttu alas vaarallisena ja irrationaalisena verorahojen tuhlaajana ja semi-kommunistina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös