Tässä on tuo juttu
Voisiko koronavirus olla lähtöisin sotilaslaboratoriosta? | Ykkösaamu
Erilaisilla uutissivustoilla on kiertänyt huhuja, joiden mukaan koronavirus on peräisin kiinalaisesta sotilaslaboratoriosta. Voisiko tällainen tapahtumakulku olla mahdollinen? Haastateltavana on sotahistorian dosentti Markku Salomaa. Toimittajana Aki Laine. Kuva: US Centers for Disease Controlareena.yle.fi
Itse uskoisin viruksen olevan paljon tehokkaampi mikäli se olisi varsinainen ase, mutta ei mulla ole argumenttia sitäkään vastaan että ei olisi. Noita lepakkoja asuu siellä Wuhanin luolissa, ties vaikka joku sieltä niitä kävis napsimassa esijalostukseen ja sieltä karannut. Epätodennäköistä.
Jotenkin tuntuu että sotahistorian dosentti nyt liioitellusti projisoi tämän viruksen sinne omalle osaamisalueelleen. Hän katsoo sellaista kokonaiskuvan nurkkaa että hänelle tuo ehkä näyttää kohtalaisen mahdolliselta, mutta ainakin itse olen ymmärtänyt että esim. virologien mukaan viruksessa mikään ei viittaa siihen että se olisi jotenkin "luotu".
En sano että mikään olisi mahdotonta, mutta jos joku väittää tässä kohtaa sotilaslaboratoriosta karanneen biologisen aseen olevan todennäköinen tai vielä pahempaa varma, alkaa minulla ainakin paskapuhetunnistin piipata.