Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 940 750
  • 81 126

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on tuo juttu

Itse uskoisin viruksen olevan paljon tehokkaampi mikäli se olisi varsinainen ase, mutta ei mulla ole argumenttia sitäkään vastaan että ei olisi. Noita lepakkoja asuu siellä Wuhanin luolissa, ties vaikka joku sieltä niitä kävis napsimassa esijalostukseen ja sieltä karannut. Epätodennäköistä.

Jotenkin tuntuu että sotahistorian dosentti nyt liioitellusti projisoi tämän viruksen sinne omalle osaamisalueelleen. Hän katsoo sellaista kokonaiskuvan nurkkaa että hänelle tuo ehkä näyttää kohtalaisen mahdolliselta, mutta ainakin itse olen ymmärtänyt että esim. virologien mukaan viruksessa mikään ei viittaa siihen että se olisi jotenkin "luotu".

En sano että mikään olisi mahdotonta, mutta jos joku väittää tässä kohtaa sotilaslaboratoriosta karanneen biologisen aseen olevan todennäköinen tai vielä pahempaa varma, alkaa minulla ainakin paskapuhetunnistin piipata.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käväisin kaupungilla hakemassa paketin ja suurin osa vastaantulijoista oli iäkkäämpää ihmistä. Osa kaupoilla, sauvakävelemässä tai tapaamassa tuttuja. Muutamat keskustelut kuulin ohi mennen ja kaikissa näissä oltiin hieman sitä mieltä, että ihan hyviä juttujakin, mutta vähän yli menee ja kuolema tulee kuitenkin heidän iässään lähivuosina.

Aika perus suomalainen vänkyrä luonne.
Niinpä. Ihan samanlaisia ihmisiä vanhukset ovat kuin muutkin ihmiset. Kaikilla on oma persoonansa. Joku on itsekkäämpi kuin joku toinen jne. Ei se vanheneminen kaikkia automaattisesti viisaammaksi ja paremmaksi ihmiseksi tee.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on tuo juttu

Itse uskoisin viruksen olevan paljon tehokkaampi mikäli se olisi varsinainen ase, mutta ei mulla ole argumenttia sitäkään vastaan että ei olisi. Noita lepakkoja asuu siellä Wuhanin luolissa, ties vaikka joku sieltä niitä kävis napsimassa esijalostukseen ja sieltä karannut. Epätodennäköistä.
Jos tästä haluaa jotain foliohattuteoriaa kehitellä, niin itse näen että motiivina voisi olla bisnes. Eli luodaan ei niin tappava, mutta kuitenkin vaarallinen virus jolla saadaan maailma paniikkiin ja siihen aletaan sitten kaupittelemaan rokotetta samojen tahojen toimesta jotka ovat viruksen kehittäneet.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Koronan kauhut alkavat vasta nyt valjeta todenteolla...

En voi edes kuvitella kuinka teennäistä ja myötähäpeää herättävää kuorolaulantaa kohta tuutataan eetteriin näiden yliarvostettujen määkijien toimesta. Hyi
Ja Iltalehden kommenttiosion vakiotrollit heti haaskalla vakiomielipiteineen. Voiko tuollaista joka asian dumaamista kutsua jo harrastukseksi? Noh, kirjoitellaanhan mekin tänne koko ajan. Mutta siis tuo IL-kommentoijien sielunelämä on suorastaan kiehtova. Maailma on perseestä IL-kommentoijan silmin.
 
Käväisin kaupungilla hakemassa paketin ja suurin osa vastaantulijoista oli iäkkäämpää ihmistä. Osa kaupoilla, sauvakävelemässä tai tapaamassa tuttuja. Muutamat keskustelut kuulin ohi mennen ja kaikissa näissä oltiin hieman sitä mieltä, että ihan hyviä juttujakin, mutta vähän yli menee ja kuolema tulee kuitenkin heidän iässään lähivuosina.

Aika perus suomalainen vänkyrä luonne.
Eikö karanteeniin joutuessa saa kuitenkin lenkkillä käydä jos kunto sen sallii? Muuten kyllä saisivat pysyä kotosalla että sairaalapaikat ei ole ihan täynnä muutaman viikon päästä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Käväisin kaupungilla hakemassa paketin ja suurin osa vastaantulijoista oli iäkkäämpää ihmistä.
Tähän olen itsekin nyt parina päivänä kiinnittänyt huomiota, että harmaat pantterit ovat lähteneet liikkeelle. Pitää itsekin soittaa tänään mutsille (79v), että tajuaakohan hän mitä tuo karanteeni tarkoittaa. Tajuanko minä? "Onneksi" on erittäin huonosti liikkuva, että ei tuosta vaan lähde hyppimään minnekään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jotenkin tuntuu että sotahistorian dosentti nyt liioitellusti projisoi tämän viruksen sinne omalle osaamisalueelleen. Hän katsoo sellaista kokonaiskuvan nurkkaa että hänelle tuo ehkä näyttää kohtalaisen mahdolliselta, mutta ainakin itse olen ymmärtänyt että esim. virologien mukaan viruksessa mikään ei viittaa siihen että se olisi jotenkin "luotu".

En sano että mikään olisi mahdotonta, mutta jos joku väittää tässä kohtaa sotilaslaboratoriosta karanneen biologisen aseen olevan todennäköinen tai vielä pahempaa varma, alkaa minulla ainakin paskapuhetunnistin piipata.

Tätä juttua voi avata jonkin verran. Salomaan viittaus amerikkalaiseen tiedemaailman keskusteluun viruksesta labran jalostamana pitää paikkansa. Vastaus tosin on ollut negatiivinen: ei ole luotu labrassa. Siis päinvastainen tulos, mitä Salomaa pitää mahdollisena. Salomaan viittaus senaattori Tom Cottoniin on sen sijaan totta ja juuri Cotton on yksi tahoista, jotka lietsovat Kiinan syyllisyyttä. Muita ovat esimerkiksi Trumpin ex-strategi Steve Bannon, ja häntä lähellä oleva äärikonservatiivinen media USA:ssa ja Euroopassa.

Koronaviruksia on ainakin lepakoissa ja niitä tutkitaan. Tässä mielessä kaltaiseni maallikko ei pidä mahdollisena, että kansainväliset tiedemiespiirit lähtisivät salailemaan Kiinan toimia. Bannonin tarkoitus on mm. heikentää USA:ta ja EU:ta eri keinoin, ja viruksen alkuperän väärentäminen käy siihen hyvin.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nyt sitten tuli teknologialta vähän ohjeistusta.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaupungilla
Eikö karanteeniin joutuessa saa kuitenkin lenkkillä käydä jos kunto sen sallii? Muuten kyllä saisivat pysyä kotosalla että sairaalapaikat ei ole ihan täynnä muutaman viikon päästä.
Ulkoilla voi kyllä juu, mutta jotenkin vaikea uskoa, että monia kiinnostaa iäkkäänä enää joku "virus", kun selvinnyt vaikka 80 vuoden ikään moninaisten vaiheiden jälkeen.

Ihmiset ovat tosiaan erillaisia luonteiltaan ja vanhemmilla ihmisillä on erillainen suhtautuminen elämään, kuin nuoremmilla. Se muuttuu varmaan aika luonnollisesti, kun vuosikymmet vierii eteenpäin.

Toivottavasti menee kuitenkin hyvin, eikä mitään isoa aaltoa joudu sairaalaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pörssiyhtiöt alkavat siirtää kevään yhtiökokouksiaan eteenpäin. Maalis/huhtikuulla olisi suurin ruuhka.
 
Kaupungilla

Ulkoilla voi kyllä juu, mutta jotenkin vaikea uskoa, että monia kiinnostaa iäkkäänä enää joku "virus", kun selvinnyt vaikka 80 vuoden ikään moninaisten vaiheiden jälkeen.

Ihmiset ovat tosiaan erillaisia luonteiltaan ja vanhemmilla ihmisillä on erillainen suhtautuminen elämään, kuin nuoremmilla. Se muuttuu varmaan aika luonnollisesti, kun vuosikymmet vierii eteenpäin.

Toivottavasti menee kuitenkin hyvin, eikä mitään isoa aaltoa joudu sairaalaan.
No voisivat hekin edes ajatella, että ei varmaan olisi kiva järjestää hautajaisia tässä tilanteessa. Tai että joutuessaan sairaalaan he vievät hoitajien ja lääkärien työpanosta niiltä potilailta, jotka vielä välittävät elämästään.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupungilla

Ulkoilla voi kyllä juu, mutta jotenkin vaikea uskoa, että monia kiinnostaa iäkkäänä enää joku "virus", kun selvinnyt vaikka 80 vuoden ikään moninaisten vaiheiden jälkeen.

Ihmiset ovat tosiaan erillaisia luonteiltaan ja vanhemmilla ihmisillä on erillainen suhtautuminen elämään, kuin nuoremmilla. Se muuttuu varmaan aika luonnollisesti, kun vuosikymmet vierii eteenpäin.

Toivottavasti menee kuitenkin hyvin, eikä mitään isoa aaltoa joudu sairaalaan.

Ainakin omaan lähipiiriin kuuluvat vanhukset ottavat kyllä rajoitukset vakavasti. Kyllä se elämänhalu ja -ilo voi olla vanhoillakin ihmisillä, eivät he halua tyhmyyttään heittää mahdollisia hyviä vuosia hukkaan. Moni vanhus elää jopa parempaa elämää kuin stressin kanssa kamppaileva nuoriso eikä heillä ole mitään kiirettä hautaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän olen itsekin nyt parina päivänä kiinnittänyt huomiota, että harmaat pantterit ovat lähteneet liikkeelle. Pitää itsekin soittaa tänään mutsille (79v), että tajuaakohan hän mitä tuo karanteeni tarkoittaa. Tajuanko minä? "Onneksi" on erittäin huonosti liikkuva, että ei tuosta vaan lähde hyppimään minnekään.
Mä yritin selittää omille vanhemmilleni mitä riskiryhmä tarkoittaa, niin ei mennyt yhtään perille. Kovasti olivat vain minusta huolissaan ei eivätkä ymmärtäneet kun yritin selvittää ettei kyse ole perusterveelle nuorelle aikuiselle vaarallinen tauti.

”Ihan kamalaa jos te saatte sen!”
”Kyllä minä luin, että lapsetkin sen sairastavat!”

Jotkut ovat vaan tyhmempiä kuin toiset on kyse sitten vanhuksist, keski-ikäisistä ja nuorista.
 

Sinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Mä yritin selittää omille vanhemmilleni mitä riskiryhmä tarkoittaa, niin ei mennyt yhtään perille. Kovasti olivat vain minusta huolissaan ei eivätkä ymmärtäneet kun yritin selvittää ettei kyse ole perusterveelle nuorelle aikuiselle vaarallinen tauti.
Omat isovanhempani (79v ja 83v) totesivat, että ei kai tämä heitä koske koska ovat hyvässä kunnossa.
 

Nick Neim

Jäsen
Mä yritin selittää omille vanhemmilleni mitä riskiryhmä tarkoittaa, niin ei mennyt yhtään perille. Kovasti olivat vain minusta huolissaan ei eivätkä ymmärtäneet kun yritin selvittää ettei kyse ole perusterveelle nuorelle aikuiselle vaarallinen tauti.
Ja oma 71 vuotta täyttävä mutsi suunnitteli lähtevänsä bussilla tuohon lähikaupunkiin ostoksille, vaikka kuinka koitin puhelimessa selittää, että ei sulla ole mitään tarvetta sille reissulle. Ja ei ollutkaan, kun ei edes mitään tiettyä ollut menossa ostamaan. Jäärä mikä jäärä, mutta ei kai nyt lopulta ole sinne lähtemässä.

Lupailin toissapäivänä jo käydä kaupassa hänen puolestaan jos jotain kaupasta tarvitsee, mutta ei apu varsinaisesti kelvannut, koska "pystyy asioimaan itsekin". Muutenkin, tosiaan pakastimet sillä on sen verran täynnä, ettei se mitään kaupasta useampaan viikkoon edes tarvitsisikaan.

Nyt tosin itse olen sellaisessa saatanan lenssussa, etten ajatellut muutamaan päivään neljän seinän sisältä mihinkään edes poistua, joten en kaupassa hänen puolestaan voisi edes käydä. Ääntä ei lähde yskimisen lisäksi miehestä yhtään, ja onkin ollut kiva yrittää puhua tässä useampaa puhelua, kun kurkku kipeytyy puhumisesta entisestään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
perustan tietoni alla oleviin Washington Postin julkaisuihin, joiden mukaan ryhmä hajotettiin ja siirrettiin muihin tehtäviin. Tuossa 2018 toukuussa julkaistussa jutussa varoitettiin nykytilanteesta

Noin se pääosin meni. Mitä tulee Trumpin viimeaikaisiin puheisiin koronasta, olisiko ensimmäisen kerran pressakautenaan, kun jakoi maanantaina faktoja? Ainakin sen perusteella, että aiemman vähättelynsä ja flunssavertauksensa oli nyt korvattu avustajien antamilla tiedoilla viruksesta ja sen vaarallisuudesta.

Trump on muutenkin ongelmallisessa tilanteessa. Pahin on vasta USA:ssa edessä, ja nyt tarvitaan pätevää johtajaa. Siihen hänestä ei ehkä ole, vaikka pelastihan Reagankin maapallon, vaikka Euroopan EEC-johto vastusti. Tosin Reagan oli Trumpiin verrattuna huippupätevä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omat isovanhempani (79v ja 83v) totesivat, että ei kai tämä heitä koske koska ovat hyvässä kunnossa.
Tämä saattaa olla aika yleinen näkemys niillä vanhemmilla ihmisillä, jotka ovat ikäisekseen hyvässä kunnossa. Sitä kun tulisi kuitenkin ymmärtää, että pelkästään ikä vaikuttaa siihen, miten hyvin ihminen kykenee taistelemaan vakavaa tautia vastaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Asun kadulla jossa asuu melko paljon vanhuksia. Kuumeessa aikaa katsella ikkunasta kotona ollessa. Jo melko monta yksinäistä, arviolta yli 80-vuotiaita rollaattorimummoja kävellyt kohden kauppaa ja sieltä takaisin. Yhden papparaisenkin näin, mutta onhan nuo mummelit ylivoimainen enemmistö ikäihmisissä, koska naiset elää sen 5-6 vuotta miehiä pidempään. Tässä lähettyvillä on jyrkkä ylämäki ja sen päällä asuu omakotitalossa arviolta 90-vuotias mummo yksinään. Usein nähnyt sen mäen juurella istumassa rollaattorissa ruokaostokset mukanaan. Pitää lepotaukoa ennen kuin ponnistaa mäen laelle. Nuoret ihmiset kävelee vauhdilla ohitse. Kerran kun ulkoilitin koiraa, niin oli jälleen siinä. Kysyin tarvitseeko apua. Hymähti vain, että pärjää omillaan koska ei käytä muiden apua. Kuntohan siinä vanhuksilla romahtaa elleivät liiku.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Samaa mieltä itsestään kuin Marin siis. Hän on tehnyt oikeat toimet, oikeaan aikaan.
Aika kohtuutonta väittää että Marin olis vetänyt yhtään huonoa linjaa saati naureskellut julkisuudessa Trumpin tyyliin. Jopa Halla-Aho eli monien mestari kehui eilen Marinin hallituksen tapaa tehdä asiat.

Suomen ei tule asettaa maata karanteeniin minkään muun kuin oman aikataulun mukaan, vaikka Espanjassa mylläis mikä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kohtuutonta väittää että Marin olis vetänyt yhtään huonoa linjaa saati naureskellut julkisuudessa Trumpin tyyliin. Jopa Halla-Aho eli monien mestari kehui eilen Marinin hallituksen tapaa tehdä asiat.

Suomen ei tule asettaa maata karanteeniin minkään muun kuin oman aikataulun mukaan, vaikka Espanjassa mylläis mikä.
Juuri näin. Tällaisessa hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa on käytännössä mahdotonta toimia täydellisesti, kun kenelläkään ei ole - eikä voi olla - täydellistä tietoa kaikista päätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä.

Mielestäni Marinin johtama hallitus on toiminut erittäin hyvin tähän mennessä. Päätöksien suhteen ei ole viivytelty turhaan, mutta ei ole myöskään turhaan hätäilty.
 

Morgoth

Jäsen
Jotenkin tuntuu että sotahistorian dosentti nyt liioitellusti projisoi tämän viruksen sinne omalle osaamisalueelleen. Hän katsoo sellaista kokonaiskuvan nurkkaa että hänelle tuo ehkä näyttää kohtalaisen mahdolliselta, mutta ainakin itse olen ymmärtänyt että esim. virologien mukaan viruksessa mikään ei viittaa siihen että se olisi jotenkin "luotu".

Typerin (salaliitto)teoria jonka olen kuullut, että johtuisi 5G-verkoista ja "säteilystä". Sotilaslaboratoriosta karannut ase kuulostaa kenties vähän lohduttavalta ajatukselta joidenkin korviin. "Me ihmiset tämäkin luotiin tai homma on kontrollissa vaikka nyt labrasta karkasi hetkeksi". Mahdollista tietysti, mutta tuskin se todennäköisin vaihtoehto.

Sinällään en halua edes ajatella millaisia biologisia aseita onolemassa (varmaan niissäkin tuotekehitys on mennyt huimasti eteenpäin sitten pernaruton), kun korona tekee jo tälläistä tuhoa niin miten sitten joku oikein siihen suunniteltu virus. Toki kai se on aika vaikeaa, että tappaisi vain vihollisia eikä myös omia. Toki enpä ihmettele, vaikka pian niihinkin saataisiin rakennettua jonkinlaista "etnistä valikointia" lähitulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös