Onko tuo sinunkaan meininkisi nyt ihan järkevää kun ketjusta toiseen kerrot kuinka korona ja siitä kohkaaminen ärsyttää, aivot sulaa ja ihan työkaverilääkäritkin puistelevat päätään. Maailmalla ne oikeat asiantuntijat ovat ihan jo hyvän tovin vaatineet melkoisen kovia toimenpiteitä ja nähneet tilanteen vakavana. Tietenkin alkuvaiheessa tehdyt toimenpiteet hidastaisivat leviämistä ja Suomessa olisi voitu soveltaa Etelä-Korean malliin aggressiivisempaa testausta ja vieläkin avoimempaa tiedottamista.
Voin ihan rehellisesti myöntää, että turhan kärkästä kommentointia on ollut liittyen taudin vakavuuteen ja tähän kohkaamiseen ja että vielä jokin aika sitten tämä ei näyttänyt niin vakavalta kuin nyt. Nythän tämä vaikuttaa jokaisen suomalaisen arkeen, jopa minunkin ja en ole esimerkiksi isovanhempia menossa hetkeen tapaamaan, vaikka mitään oireita mihinkään suuntaan ei olekaan. Ensi viikon olen myös kotitoimistolla. Työkaverilääkärin otin aikoinaan esimerkiksi sen takia, koska koin, että infektiotaudeista tutkimuksia tehnyt ja kirjoja kirjoittanut lääkäri asiasta jotain tietääkin.
Nyt en ole hetkeen mielestäni kohkannut tai vähätellyt tautia, mutta mikäli näin ei ole, I stand corrected.
Ehkä se isoin asia mikä tässä(kin) asiassa hiertää, ei oikeastaan liity koronaan, vaan siihen iänikuiseen suomalaisen viranomaistoiminnan (ja hallituksen) kritisoimiseen. Kritisointi on ihan ok, silloin kun sille on aihetta, mutta kun tässä kyllä monessa muussakin asiassa huomattu, että teki viranomaiset (tai hallitus) mitä tahansa, on se aina väärin ja se naapurin pena olisi senkin asian hoitanut paljon paremmin. Ja kyllä muualla maailmassa nämä osataan, mutta miksi ei meillä. Nytkin THL:ää kritisoidaan "hitaudesta", kun aivan yhtä hitaasti tautiin reagoi ECDC muun muassa. Ihan puhdasta jälkiviisautta tällainen.
Lisäksi olen aiemmin tuonut esiin tässä ketjussa roskalehdistön uutisoinnin aiheesta. Väitän, että iso osa tästäkin hysteriaksi paisuneesta hamstraamisesta johtuu nimenomaan tuosta roskalehdistön tyylistä uutisoida tästä aiheesta.
Muuten en kertakaikkiaan osaa lakata hämmästelemästä noita "olen perusterve eli voin elää normaalisti" -tyyppejä. Miten itsekkäitä mulkeroita voikaan olla maa täynnä. Muutamaa tuttakin tekisi mieli niistää nenästä vastaavien puheiden ja käytöksen vuoksi, ja oliko eilen telkkarissa joku nuori mies joka sanoi samaa omalla nimellään julkisesti. Ovatko he samaa porukkaa joiden mielestä pakolaiset saa hukkua ja hädässäolevia ei tarvitse auttaa Suomessa eikä varsinkaan ulkomailla? En usko että edes kattavasti ovat. Vanhuksistakin lauotaan todella rajuja heittoja, tyyliin "hyvä että kuolevat niin kansantalous paranee, hehheh". Joo, ne on vitsejä mutta samanlaiset vitsit vaikkapa maahanmuuttajista, työttömistä tms. tuottaa aivan helvetinmoisen someraivon ja usein myös rikostutkinnan
Tästäkään en kyllä itseäni tunnista, mutta en tiedä oliko tämä suoraan minulle kohdistetukaan.
Mutta kuten sanottu, oma suhtautuminen koronaan on kyllä muuttunut tässä viikkojen kuluessa, enkä itsekään kyllä jaksa noita väkisin ulkomaille lähteviä ihmisiä ymmärtää.