Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 937 433
  • 81 126

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Rajoitukset ovat yleensä tiukkoja vasta sitten kun ne alkavat koskettaa omaa elämää. Harvaa häiritsi se että esim baarit menivät kiinni klo 23 ku kaikki muu pyöri normaalisti.
Eihän minuunkaan nuo baarirajoitukset vaikuta millään tavalla, ainoastaan tuo liikuntapaikkojen sulku oikeastaan koskettaa minua.

Mutta se, että tiettyjen alojen yrittäjät ja opiskelijat joutuvat kärsimään kohtuuttomasti näistä tehottomista rajoituksista, niin se v-tuttaa ja paljon.

Mutta näillä mennään nyt ja ollaan "tyytyväisiä", kun meillä on niin hyvät päättäjät ja virkamiehet huseeraamassa.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
He muistavat aina tulla huomauttamaan, että eihän meillä mitään tiukkoja rajoituksia ole verrattuna muuhun Eurooppaan.

Kielitietelijöille riittää hommia, kun mietitään, mikä rajoituksen diskurssi on nykyään.

Määritelmä
1. kielellinen ilmaus, joka sisältää enemmän kuin yhden lauseen
2. sosiaalinen ja kielellinen normisto
Selite Yleisesti diskurssi on laajempi kielellinen yksikkö, esimerkiksi keskustelu, narratiivi, argumentti, puhe (ks. teksti kielitieteessä). Diskurssin tutkiminen ottaa huomioon siihen osallistuvien puhujien ja kuulijoiden ajallisen ja avaruudellisen sijainnin.
Termiä käytettiin varhaismodernilla ajalla yleisesti myös merkitsemään esitystä tai tutkielmaa (esimerkiksi Leibnizin Discours de metaphysique (Tutkimus metafysiikasta, 1686)).
Nykyisessä mannermaisessa filosofiassa (erityisesti Michel Foucault (1926-1984)) diskurssi on usein implisiittinen normisto, jolla voidaan puolustaa sosiaalisten ja poliittisten käytäntöjen legitimiteettiä vastakohtana aiemmin sellaiseksi peruskäsitteiksi ymmärrettyjä järkeä tai ihmisluontoa. Diskurssin tutkimuksella (diskurssianalyysi) on siten usein emansipatorinen intressi.


Määritelmä
1. lausetta laajempi kielellinen kokonaisuus
2. puhuttu, kirjoitettu ja viitottu kielenkäyttö kontekstissaan
3. suhteellisen vakiintunut ala- tai tilannekohtainen kielenkäyttö (esim. mediadiskurssi, luokkahuonediskurssi)
4. kiteytynyt, kulttuurisesti jaettu ja näkökulmaltaan rajattu merkityksellistämisen tapa, joka osallistuu tietynlaisen sosiaalisen todellisuuden tuottamiseen (esim. feministinen diskurssi, rasistinen diskurssi)


Rajoitus ei ole lähtökohta vaan se on normaalista poikkeava tilanne, joka tunnutaan etenevissä määrin ymmärtävän tässä koronaviruksen aikaisessa keskustelussa täysin toisella tavalla. Logiikkani ei kestä ajatusta, että rajoituksen sisältöä referoidaan virheellisesti ajattelemalla, että sen vastapari on jokin toinen rajoite. Rajoituksen vastapari on normaali, yhteiskunnallinen rajoittamattomuuden tila. Ylipäätään keskustelu rajoitteista on ihan täysin väärällä pohjalla, koska nyt keskustelu suuntautuu rajoittamisesta rajoittamattomuuteen eli rajoittaminen nähdään normaalina ja rajoitteen poistaminen vaatii rajoittamattomuuden perustelua.

Olen tässä jo kaksi vuotta suuttunut internetissä eri käyttäjille, jotka listaavat perusteluna rajoituksille sen, että muualla rajoituksia on ollut enemmän. Rajoituksen perustelu (sen löysyys tai kovuus) ei vertaudu siihen, miten muualla on rajoitettu eli rajoituksen vertailupari ei ole toinen rajoite vaan sen vertailupari on rajoittamaton. Rajoite siis perustuu siihen, mitä tapahtuu, jos emme rajoita eikä siihen, miten jokin toinen rajoite suhtautuu toiseen rajoitteeseen. Asia on sinänsä hyvin yksinkertainen, mutta tässä ajassa se tuntuu poikkeuksellisen vaikealta osalle keskustelijoista ymmärtää.

Jos rajoituksella ei saavuteta olennaista tilan muutosta suhteessa rajoittamattomuuteen niin silloin rajoite ei toimi ja rajoituksesta on luovuttava. Tehottomat rajoitteet ovat mielivaltaisia eivätkä ne voi nauttia tieteellisiä perusteluja. Jos ravintoloiden ja tapahtumien rajoittaminen on vaihtoehdotonta niin silloin niihin osuvien rajoitteiden faktuaalinen teho pitää osoittaa suhteessa rajoittamattomuuteen eikä muihin maihin tai toisiin rajoitteisiin.
 
K

kiwipilot

Rajoitukset ovat yleensä tiukkoja vasta sitten kun ne alkavat koskettaa omaa elämää. Harvaa häiritsi se että esim baarit menivät kiinni klo 23 ku kaikki muu pyöri normaalisti.

Tämä. Tunnen paljon ihmisiä jotka ovat täysin kyvyttömiä ajattelemaan asioita muiden näkökulmasta: jos jokin muille ikävä ja jopa elintärkeä asia ei kosketa itseä, niin aivan sama. Jos ei ole kouluikäisiä lapsia, monelle on mahdotonta ymmärtää miksi etäkoulu on haitallista ja ahdistavaa. Jos taas palkka tulee tilille riippumatta siitä oliko pandemia vai ei, on täysin mahdotonta ymmärtää niitä joita asia koskettaa kun työpaikka lyödään mielivaltaisesti kiinni. Esimerkiksi ravintoloiden kiinniolo ei kosketa itseäni mutta ymmärrän täysin niitä keitä se koskettaa, oli kyseessä sitten kapakan omistaja, työntekijä tai asiakas. Mikä minä olen ylenkatsomaan Reiskaa jonka ainoa sosiaalinen elämä on paikallisessa juottolassa? En yhtään mikään. Tähän kaikkeen kun yhdistetään valtion ja viranomaisten taholta tuleva mielivalta, niin en yhtään ihmettele miksi ihmisiä vituttaa. Sitä taas ihmettelen miksi aivan liian isolle joukolle tämä kaikki on ihan ok: otetaan mitä annetaan koska ”kyllä se STM ja valtiotieteen maisterit tietävät”.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokemus lähikaupasta;

Jonotin kassalle omaa vuoroani (sen kahden metrin päässä tai mikä se merkitty väli nyt ikinä onkaan) ja edessäni oli varmaan ~70 vuotias asiakas. Löi omat ostokset hihnalle ja kääntyi minua päin ja tuhahti kysyen, missä maskini on. Vastasin asiallisesti, että en käytä enkä sen puoleen näe sille tarvetta, koska en mene kenenkään iholle. Vastaukseksi tuli, ettei halua minun tähden joutua sairaalaan, koska levitän koronaa. Tätä ennen oli tosiaan pyytänyt tiskiltä kahdeksan askia tupakkaa, jonka tähden sanoinkin, että enemmän huolissani olisin hänen röökin vetämisestä mitä minun maskittomuudesta. Tähän kohtaan vastaukseksi tuli, ettei hänen asiat kuulu minulle lainkaan.

Oh the irony.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Via Dolorosa siellä on mennyt viesti perille :D Ehdin muistaakseni syksyllä olla yhden pelin hallissa ilman maskia niin yksi vanhempi herrasmies tuli Hakametsän käytävällä sanomaan, että "tuollaiset ne sitä koronaa levittää, jotka ei maskia pidä". Näkyy leviävän muuten maskeista huolimatta aika hyvin :D
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tää ketju on muuttunut melko lukukelvottomaksi. Samaa vuodatusta sivusta toiseen.

#NYTRIITTÄÄ
Hyvä! KOKO ILTA TULEE!
ps. bailusaari Ibiza avaa superklubinsa huhtikuussa. Lähde: Mixmag

Eipä tässä kyllä itselläkään ole aina mitään maailman mullistavaa sisältöä siihen nähden kui paljon täällä suutansa repii. Ehkä oman korona-vetutuksen purkaminen käy terapiasta, mutta viekö se ketjua eteenpäin, niin tuskin. :)
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kokemus lähikaupasta;

Vähän vastaava kokemus itsellä hetki sitten lääkärikäynnillä, tosin olin vain seuraajana odotuspenkillä enkä osallistunut itse keskusteluun. Eli siellä oli eläkeläismummon näköinen ihminen, joka yski pahankuuloista kuivaa yskää maski leuallaan. Kaikki paikalla olijat katsoivat vähän alta kulmien tätä menoa. Sitten siihen tuli hoitaja kysymään, että "Rouva, ette kai te vain ole kipeänä?" varmaan viitaten mahdolliseen koronaan. Siihen tämä mummo vastasi "ei ei, minulla on vain paha astma ja just ulkona vetämäni rööki kävi pahasti henkeen". Hoitaja siihen vain, että "jaahas, no maski pitää kuitenkin laittaa naamalle" ja jatkoi matkaansa.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
@Ollakseni yleisilmapiiri on ainakin minun mielestäni yliopistolla nihkeä. Yliopistossa on ihan samanlaiset suositukset kuin muuallakin yhteiskunnassa ja ei ne oikein voi olla näkymättä tai vaikuttamatta opiskelijoihin. Sen sijaan liioitteluun nyt ei ole tarvetta, kun tässä ajassahan usein mennään jonkun siivellä. Lapset ja nuoret ovat todellinen kärsijä kuitenkin. Itselläni on se kokemus, että minun syrjäytymiseni yliopistossa alkoi heti ensimmäisen kahden vuoden aikana ja yksi keskeinen syy silloin aikanaan oli, etten lähtenyt integroitumaan yhteisöön. En mennyt opiskelutapahtumiin, en tutustunut kanssaopiskelijoihin enkä muutoinkaan yrittänyt oikeasti päästä porukkaan mukaan. Aika nopeasti opinnot menikin aivan ohisektoriin. Jos minun kaltaisina ihmisiä on, jotka eivät välttämättä muutenkaan sosialisoi ilman ohjausta niin ongelmia tulee olemaan paljon. Ja siitä kyllä on syytä olla huolissaan :/ Toivottavasti opiskelijat jossakin määrin kuitenkin ovat löytäneet ainakin jotkut vähän suhteita ja ympäristöä.
Minä aloitin opinnot jo syksyllä -19, mutta erinäisistä minulle riippumattomista syistä fuksiaiset ja kaikki muut alkuhumpat jäivät väliin, koska tulin mukaan vasta kesken vuoden. Näin ollen en ehtinyt tutustua oikein kunnolla kehenkään ennen kuin yliopisto meni maaliskuussa 2020 kiinni. Olihan niitä tapahtumia silloin 2020 syksyllä juu vähäsen, kuten @Ollakseni sanoikin, mutta tähän kun yhdistetään valmiiksi hieman introvertti luonne ja muutenkin kaikki kurssit olivat valmiiksi jo etänä, niin eipä sinne ketään tuntematta huvittanut mennä, sitä paitsi minähän en enää ollut fuksi silloin (joille niitä tapahtumia pääosin järjestettiin).

On tuossa ulkopuolisuudessa itselläni osittain omaakin syytä (en ollut tarpeeksi aktiivinen silloin tiettyinä hetkinä), mutta tänä vuonna olen yrittänyt olla mahdollisimman aktiivinen käydessäni säännöllisesti kampuksella erinäisissä laskupajoissa tms. Ja jokaisella lähikurssilla kävin syksynä missä mahdollista. Siinä mielessä aika paskaltahan tämä tuntuu että nyt se etäopiskelu on sitten taas 100% pakollista ja mitään ei edelleenkään missään järjestetä. Kolmas vuosi tätä samaa alkaa jo kyllästyttämään ja myöskin monet kanssani aloittaneet kirjoittavat jo kandia tällä hetkellä. Minulla meni opiskelut viime talvena henk. koht niin vituiksi että se oli käytännössä välivuosi osaltani. Vitutti ja masensi lähes kaikki eikä virtaa ollut opiskeluun ollenkaan, ja synkimmilläni harkitsin vakavasti koko opintojen keskeyttämistä. Ainakin minulla se opiskelumotivaatio on myös korreloinut aika hyvin sen muun sosiaalisen elämän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Opiskelijat tekevät muutakin kuin bilettävät. He myös opiskelevat. Voitko kuvitella? Se on itse asiassa suurimmalle osalle se heidän ykkösprio.
Tähän opiskeluun liittyy myös sosiaalinen puoli, opettajien ja opiskelijatovereiden tapaaminen luennoilla. Se ei oikein etänä onnistu. Varsinkin niillä yksin vieraalle paikkakunnalle muuttaneille nyt ensimmäisen tai toisen vuoden opiskelijoille se on ollut kova paikka ja kokevat paljon yksinäisyyttä.
Uskallan myös väittää, että opetuksen laatu ja sitä kautta oppiminen on parempaa, kun ollaan läsnä.

Olennainen osa oppimista korkeakouluissa on myös yhdessä opiskelijatovereiden kanssa työskentely ja vapaa-ajan vietto, joita ei aina voi edes erottaa toisistaan. Nämä ovat niitä tilanteita, joissa opiskelijat saavat ajatuksia ja ideoita omaan tulevaisuuteensa ja uraansa liittyen, ja vaihtavat ihan automaattisestikin ajatuksia niistä keskenään ja jakavat tietoa sekä kontakteja. Samalla heidän ammatillinen ja henkilökohtainen itsetuntonsa kehittyy ja he löytävät omat vahvuutensa.

Kun tämä puuttuu, puuttuu opiskelusta yksi sen pääelementeistä. Siitä seuraa se, että teoreettiset asiat kyllä sisäistetään pakon edessä, mutta ammatillisten ja myös henkilökohtaisten valmiuksien kehittymisessä ei päästä oikein edes alkuun. Ne opiskelijat, jotka näkevät opiskelunsa teoreettista oppimista laajempana kokonaisuutena (n.s. verkostoitujat), menettävät vähitellen mielenkiintonsa. "Theoretical minds" -tyyppiset opiskelijat voivat selvitä paremmin, mutta eivät hekään useinkaan läheskään täydellisesti.

Läheltä tätä on työn takia tullut seurattua, ja nuorten opiskelijoiden apatia on aika saatanan ikävää katsottavaa. Toivon mukaan viimeistään alkukeväästä päästään taas lähiopetuksen pariin: uskon, että silloin omiakin fiiliksiä nostaa opiskelijoiden ilo normaalista opiskelijaelämästä.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
On tuossa ulkopuolisuudessa itselläni osittain omaakin syytä (en ollut tarpeeksi aktiivinen silloin tiettyinä hetkinä), mutta tänä vuonna olen yrittänyt olla mahdollisimman aktiivinen käydessäni säännöllisesti kampuksella erinäisissä laskupajoissa tms. Ja jokaisella lähikurssilla kävin syksynä missä mahdollista. Siinä mielessä aika paskaltahan tämä tuntuu että nyt se etäopiskelu on sitten taas 100% pakollista ja mitään ei edelleenkään missään järjestetä. Kolmas vuosi tätä samaa alkaa jo kyllästyttämään ja myöskin monet kanssani aloittaneet kirjoittavat jo kandia tällä hetkellä. Minulla meni opiskelut viime talvena henk. koht niin vituiksi että se oli käytännössä välivuosi osaltani. Vitutti ja masensi lähes kaikki eikä virtaa ollut opiskeluun ollenkaan, ja synkimmilläni harkitsin vakavasti koko opintojen keskeyttämistä. Ainakin minulla se opiskelumotivaatio on myös korreloinut aika hyvin sen muun sosiaalisen elämän kanssa.

"Tykkäsin" tästä viestistä, mutta en siksi että olisin tykännyt siitä, vaan siksi, että se on tärkeä.

Oikeastaan ainoa, mitä voi tehdä, on toivottaa tsemppiä ja toivoa, että tosiaan pian päästään normaaliin opiskeluun takaisin.

Rajoitukset alkuun olivat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä varmasti kaikkien kokonaiskuvaa ajattelevien ihmisten mielestä, mutta tässä on nyt menty jo aivan liian pitkään ilman rajoitustoimien sosiaalisen ja taloudellisen kokonaishinnan arviointia.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Sellaista. Lapasesta? No kyllä.

No kyllä, ihan sillai vähän vaan. :D

No, eiköhän kohta täälläkin jo "syvä pääty" vaadi jo vastaavia Suomen olympiaurheilijoille.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Korona on saapunut Samoaan ja Kiribatiin uutisoi YLE. On se omikron vikkelä kaveri...
Kiribatin ja Samoan saarivaltioissa alkoi lauantaina koronasulku sen jälkeen kun virus oli päässyt maahan ulkomailta tulleiden matkustajien mukana.

YK:n alaisen Maailman terveysjärjestön tilastojen mukaan ennen kuluvaa kuuta Kiribatissa oli rekisteröity yksi ainoa koronatartunta ja Samoalla kaksi.

Kymmeniltä Fijiltä Kiribatiin palanneilta lentomatkustajilta on löydetty koronatartunta. Samoalla tartuntojen lähteenä oli puolestaan Brisbanesta Australiasta tullut lento.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kokemus lähikaupasta;

Jonotin kassalle omaa vuoroani (sen kahden metrin päässä tai mikä se merkitty väli nyt ikinä onkaan) ja edessäni oli varmaan ~70 vuotias asiakas. Löi omat ostokset hihnalle ja kääntyi minua päin ja tuhahti kysyen, missä maskini on. Vastasin asiallisesti, että en käytä enkä sen puoleen näe sille tarvetta, koska en mene kenenkään iholle. Vastaukseksi tuli, ettei halua minun tähden joutua sairaalaan, koska levitän koronaa. Tätä ennen oli tosiaan pyytänyt tiskiltä kahdeksan askia tupakkaa, jonka tähden sanoinkin, että enemmän huolissani olisin hänen röökin vetämisestä mitä minun maskittomuudesta. Tähän kohtaan vastaukseksi tuli, ettei hänen asiat kuulu minulle lainkaan.

Oh the irony.
Tämä on yksi suurimmista syistä, miksi näitä maskipoliiseja on hankala ottaa kovin vakavasti, koska se logiikka heillä on todella usein tasoa tämä. Hyvin tuo tupakoitsija kyllä tahtomattaan servasi itse itsensä tuossa tilanteessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ruotsissa esiteltiin ”supermaski” olympiaurheilijoille – ”Näyttää siltä, että matkustamme avaruuteen, emme Kiinaan” Ruotsissa esiteltiin ”supermaski” olympiaurheilijoille – ”Näyttää siltä, että matkustamme avaruuteen, emme Kiinaan”

Sellaista. Lapasesta? No kyllä.

Lentokoneessa riittää yksi positiivinen ja koko maajoukkue sivussa. Onko "ylivarautuminen" liikaa tuollaisessa tilanteessa? Olympialaiset on kerran neljässä vuodessa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Noin 4 000 ihmistä osoittaa mieltään koronatoimia vastaan Helsingissä – myös Jyväskylässä kulkue​

Helsingissä koronarajoituksia vastustava kulkue on päässyt perille. Poliisi arvioi Twitterissä noin kello 15, että kulkueeseen osallistui noin 4 000 ihmistä.

Ihmiset kokoontuivat iltapäivällä Senaatintorille, josta mielenosoituskulkue on lähtenyt liikkeelle klo 14.30.

Poliisi arvioi, että kulkue haittaa liikennettä. Sen reitti kulkee Senaatintorilta Pohjoisesplanadille, Mannerheimintielle, Kaivokadulle ja Rautatientorille.

Vastaavanlaisia mielenosoituksia järjestettiin lauantaina myös Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Jyväskylässä vastaavaan mielenosoitukseen on kokoontunut Sisä-Suomen poliisin arvion mukaan noin 450–500 ihmistä.

 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruotsissa esiteltiin ”supermaski” olympiaurheilijoille – ”Näyttää siltä, että matkustamme avaruuteen, emme Kiinaan” Ruotsissa esiteltiin ”supermaski” olympiaurheilijoille – ”Näyttää siltä, että matkustamme avaruuteen, emme Kiinaan”

Sellaista. Lapasesta? No kyllä.
Maskin käyttöön ei velvoitetta. Kai ne testaa lähtijät niin moneen kertaan, ettei sairastunutta ole koneessa. En kyllä näe järkeä noissa supermaskeissa, jos perillä hotellissa ollaan tekemisissä ilman mitään maskia.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Maskin käyttöön ei velvoitetta. Kai ne testaa lähtijät niin moneen kertaan, ettei sairastunutta ole koneessa. En kyllä näe järkeä noissa supermaskeissa, jos perillä hotellissa ollaan tekemisissä ilman mitään maskia.
Mä jo toivoin että ne urheilee nuo päässään. Oltaisiin saatettu olla yllättävän lähellä ruotsia mitalitaulukossa vastoin kaikkia ennakko-odotuksia.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Lentokoneessa riittää yksi positiivinen ja koko maajoukkue sivussa. Onko "ylivarautuminen" liikaa tuollaisessa tilanteessa? Olympialaiset on kerran neljässä vuodessa.

Tässä oleellista lienee urheilijoiden mielipide, ja se on tuon jutun perusteella ollut epäuskoisen huvittunut. Jopa maastohiihtäjien keskuudessa, jotka tunnetusti ja luonnollisesti ovat äärimmäisen varovaisia hengitystieinfektioiden suhteen.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Hyvin tuo tupakoitsija kyllä tahtomattaan servasi itse itsensä tuossa tilanteessa.
Näin siinä todellakin kävi ja toisaalta nimim. Via Dolorosa todellakin ownasi röökivanhuksen.

Itse näin tänään jonkun ajavan autoa itsekseen ja piti maskia siellä kotterossaan. Ei se varmaan kuullut, kun yritin huutaa kurkku suorana kuinka typerää toimintansa on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös