Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 026 197
  • 81 135

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
New Yorkissa myös tartunnat kasvavat nopeasti mutta sairaalatapausten määrä ei. New York on kuitenkin yksi USA:n pahiten osumaa pandemian aikana ottaneista osavaltioista. Siitä ehkä voisi jotain jo päätellä variantin vakavuudesta. Siellä kuitenkin on ollut aika paha Delta-epidemia käynnissä.




Ei ole USA:n tilanne verrattavissa Suomeen. Siellä kun on erittäin terve väestö ja mm. ylipainoa ei esiinny,
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä kävi kuin kävikin niin että rokotetut päätyivät rokottamattomien panttivangiksi. Jos kaikki olisivat olleet vastuullisia sairaalahoidon kuormitus olisi kolmannes/neljännes nykyisestä.

Mutta eipä siinä. Palataan asiaan huhtikuussa.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Itse en ole vannonut sellaista, että kolmatta piikkiä en ottaisi. Ainoastaan ystävällisesti kehottanut päättäjiä asentamaan sen koronapassin sinne, mihin aurinko harvemmin paistaa.

Ymmärrän kuitenkin niitä, joiden mielestä raja tulee vastaan tässä. Toisilla se on tullut jo ennen ensimmäistäkään piikkiä, toisilla se voi tulla neljännen tai viidennen piikin kohdalla kun tätä soutamista ja huopaamista jatketaan.

Rokotteiden lukumäärä ei minulle itselleni ole tässä kuitenkaan se oleellisin asia. Onhan influenssarokotekin tarjolla vuosittain. Isompi ongelma on se, että päättäjät eivät näköjään itsekään luota rokotteen tehoon - joten miksi kansalaistenkaan pitäisi? Tämähän on ainoa syy, miksi koronapassi-strategialla pyyhitään hanuria. Ei uskota siihen, että rokotteet suojelevat kansalaisia riittävästi vakavalta tautimuodolta -> tarvitaan rajoituksia.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pohjola muistutti, että uusien koronatoimien yksi keskeinen toimi on vähentää tehohoidon kuormitusta. Tehohoidossa oli maanantaina 63 potilasta, joista kolmannes oli koronapotilaita.

Teholla onkin siis vain parikymmentä koronapotilasta? ;)
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Itsekään en mitään sulkutoimia kannata, ja ymmärrän kyllä jossain määrin tämän kollektiivisen turhautumisen, mutta onhan tää nyt koomista lukea kun aikuiset miehet vetää itkupotkuraivarit jatkoajan tyyliin. "Mä en kyllä enää noudata mitään rajotuksia, enkä varmaan ota mitään rokotuksia ja tunkekaa ne passit perseeseenne". Lapsilta/nuorilta tämän ehkä ymmärtäisi paremmin, mutta nelikymppiseltä mieheltä on jo hieman hankalampaa.

Ja siis näitä tunnutaan latovan tänne siinä uskossa, että niillä olisi vaikutusta johonkin. Uhkaillaan päättäjiä, että "nyt jos laitatte mitään rajoituksia, niin minä en enää jaksa ja menen yskimään Prismaan". En usko, että tämä jääkiekkoaiheinen palsta on se mistä THL ja kumppanit sitä kansan pulssia tunnustelee.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei uskota siihen, että rokotteet suojelevat kansalaisia riittävästi vakavalta tautimuodolta -> tarvitaan rajoituksia.
Ei tietenkään ole kyse mistään uskomisesta. Nyt tiedetään ettei nykyisellä rokotuskattavuudella suojata rokottamattomia vakavalta tautimuunnokselta
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Suomen terveydenhuollon ammattilaiset huutelee mediassa että "omicron on rokottamattomalle yhtä vaarallinen kuin delta". Onkohan heillä jotain raakaa faktaa tuossa taustalla? Veikkaan että ei.
Lähestulkoon aina ne ammattilaiset liittävät tuohon huuteluun sanat"tämänhetkisen tiedon mukaan". Koska ne on ammattilaisia.
 

chubster

Jäsen
Melkoista, että olet jo kaksi kertaa koronan saanut. Näinkin pitkälle ollut pandemiaa ja itse tunnen vain joku pari kymmentä ihmistä jotka ovat koronan kertaalleen sairastaneet. Onko tietoa mistä olet tartunnat saanut ja kuinka pitkä väli näillä oli?
Ei ole tietoa. Ensimmäisen epäilen itse saaneeen töistä, joskin olin ensimmäinen positiiviseksi testattu. Mutta ei tätäkään voi tietää. Toisesta ei hajuakaan sitten edes arvailuiden muodossa. Huvittavinta on se, että en tosiaan tunne itsekkään kuin muutaman, joka lisäkseni koronan sairastanut ja ihan takuuvarmasti kuulun siihen sakkiin, jolla kontaktien määrät aivan minimissä johtuen juurikin siitä, että aikaa ei ole kun kaiken ajan olen töissä ja sen mitä en yritän viettää lasteni kanssa.

Väliä tartunnoilla oli se 9-10kk about. Siinä välissä ehdin pari piikkiäkin ottaa.

Jälkimmäinen tauti huomattavasti lievempi nuha, joka viikon eristyksellä loppui. Ensimmäinen melko perus nuhaflunssa aaltoilevilla oireilla, silloin piti eristäytyä 2 viikkoa ja sain palata maailmaam vaikka olin edelleen röhäinen ja yskäinen.

Itse tosin epäilen, että olisi ollut virheellinen posi se toinen, mutta loppupeleissä ihan sama. Töitä sitä on silti tehtävä, oli terve tai sairas.

Kunhan selvitään koronasta niin voipi yrittäjänä toimiminen jäädä siihen vaikka yritys menestyvä ja voittoa tekevä onkin. Elämässä kun olis paljon muutakin sisältöä tarjolla, rajoitettunakin. Ei aina ihan työnantajan ja työntekijäm vastuut ja velvollisuudet meinaa suomessa kohdata, mutta eri ketjun kamaa se…
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Malmi en kannusta kansalaistottelemattomuuteen, mutta mielestäni keskustelu täällä osoittaa sen, kuinka isoja haittoja näillä lockdowneilla on. Meillä on hyvin pieni porukka, jotka haluaa sulkea kaiken koronan varjolla ja meillä on ihan valtava enemmistö ihmisiä, jotka haluavat jo viimein elää. Jatkoaika vain heijastaa ja purkaa ihmisten fiilistä tässä porukassa ja se on ymmärrettävää:

Liian moni ihminen on menettänyt työnsä ja ongelma on se, että nämä rajoitukset ovat aina kohdistettuna samoihin tyyppeihin. Tapahtuma-ala ja ravintola-ala kantavat vastuuta, koska mitään muuta ei ole. Mitä tahansa tehdään, että koulut ei mene kiinni, joka on sekin ymmärrettävää, vaikka esim. lukiolaisia ylöspäin ei ole koskaan mikään ehtinyt auetakaan opiskelijoille. @rinne tämän tiivisti hyvin.

Toinen on se, että ihmiset eivät ole tyhmiä. Suomi oli käytännössä yhtä mittaa kiinni koko viime kevään. Ei ole mikään ihme, etteivät asiantuntijoiden perustelut "lyhyestä ja tehokkaasta" oikein mene enää läpi. Näistä tarvittaisiin lupaukset, joita kukaan ei voi antaa, mutta veikkaan, että edessä on tämä kaikkia eniten kouraiseva kahdesta viikosta tulee neljä viikkoa ja neljästä viikosta kuusi. Toinen on se, että nyt kyllä hötkitään kovasti, mutta esim. Uudellamaalla omikron jo leviää. Nämäkin toimet ovat myöhässä.

Ihmisten mitta on täynnä. Kumpi on pahempi: koronavirusriski vai jatkuva tällaisessa löysässä hirressä roikkuminen? Kun riittävän monen mitta täyttyy niin se aiheuttaa yhteiskunnassa muita ongelmia. Ja kyllä tässä ilmapiiristä näkee, että enää ei mene ihan kaikki läpi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomen terveydenhuollon ammattilaiset huutelee mediassa että "omicron on rokottamattomalle yhtä vaarallinen kuin delta". Onkohan heillä jotain raakaa faktaa tuossa taustalla? Veikkaan että ei.

Varovaisuusperiaate. Tuosta ei välttämättä ole yhtään sellaista dataa olemassa, mitä voisi pitää riittävän yksiselitteisenä. Etelä-Afrikasta on joissain uutisissa kerrottu, että omikron on keskimäärin vaarattomampi kaikissa tapauksissa aiempiin verrattuna, niin rokotetuilla, rokottamattomilla, nuorilla, ikääntyneillä kuin perussairailla. Mutta tuon selvitys on hankalaa. Vaikka Etelä-Afrikassa rokotusaste on matala, siellä on paljon aiempien aaltojen aikana taudin lievänä tai oireettomana sairastaneista, jotka voidaan jollain tasolla rinnastaa rokotettuihin.

Etelä-Afrikan esimerkit, joita olen tänne useammankin laittanut, kielivät siitä, että ainakaan siellä tauti ei - mahdollisesti edellä mainitsemastani syystä - ole ollut vaarallisuudessaan läheskään aiempien aaltojen veroinen. Pitäisin outona, jos virus toimisi meillä yhteiskunnan kannalta eri tavalla, sillä meillä on rokotusaste korkea. Mutta jos aalto on voimakas, kuten se hyvin todennäköisesti on, on variantti hyvinkin kykenevä aiheuttamaan ongelmia terveydenhuollolle ja yhteiskunnan toiminnoille. Rokottamattomat toki ovat se haavoittuvin osa.

Etelä-Afrikassa julkistettiin nyt isompi kertaerä kuolleita (105 kpl), kun tähän mennessä niitä on julkistettu keskimäärin noin 30/vrk. Tuolla on keräilyeriä tullut aina välillä, joten tuosta päiväluvusta ei vielä kannata vetää suuria johtopäätöksiä.

Etelä-Afrikassa tartunnat ovat nyt olleet hienoisessa laskussa (yli 15% pudotus liukuvan viikkokeskiarvon huipuista), mutta lasku on ollut lyhyt, joten tuosta ei kannata vetää johtopäätöksiä.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Pohjola muistutti, että uusien koronatoimien yksi keskeinen toimi on vähentää tehohoidon kuormitusta. Tehohoidossa oli maanantaina 63 potilasta, joista kolmannes oli koronapotilaita.


Täh? Onko tässä joku virhe? Miksi mainostetaan numeroa 63, jos oikea luku on noin 20?
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekään en mitään sulkutoimia kannata, ja ymmärrän kyllä jossain määrin tämän kollektiivisen turhautumisen, mutta onhan tää nyt koomista lukea kun aikuiset miehet vetää itkupotkuraivarit jatkoajan tyyliin. "Mä en kyllä enää noudata mitään rajotuksia, enkä varmaan ota mitään rokotuksia ja tunkekaa ne passit perseeseenne". Lapsilta/nuorilta tämän ehkä ymmärtäisi paremmin, mutta nelikymppiseltä mieheltä on jo hieman hankalampaa.

Ja siis näitä tunnutaan latovan tänne siinä uskossa, että niillä olisi vaikutusta johonkin. Uhkaillaan päättäjiä, että "nyt jos laitatte mitään rajoituksia, niin minä en enää jaksa ja menen yskimään Prismaan". En usko, että tämä jääkiekkoaiheinen palsta on se mistä THL ja kumppanit sitä kansan pulssia tunnustelee.

Kyllä sen ymmärtää myös ihan hyvin, että osa ehdottaa passin tunkemista perseeseen. Joidenkin elämää korona on rajottanut aivan valtavasti ja toisilla ei mieli kestä samalla tavalla vastoinkäymisiä, kuin toisilla ja sit tuodaan se paha olo esiin. Totta kai on myös niitä, jotka kuuluvat ääripäihin ja tuovat kantansa esille.

Mutta vaikea on ketään mennä arvostelemaan tälläisessä tilanteessa, jokaisella on kuitenkin syynsä kritiikkiin. Toisilla toki paremmat syyt kuin toisilla. Itsekin oon välillä liian kärkkäästi lähtenyt väittelemään ja arvostelemaan, nyt koittanut siitä päästä eroon...
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanottakoot heti tähän kärkeen, etten ole Pro Hallitus, enkä todellakaan ole The Syvän Päädyn edustaja. Olen ennemminkin hallitusvastainen ja koronan suhteen hyvin maltillinen keskitien kulkija. En kuitenkaan keskustalainen. Minulla on omia teini-ikäisiä lapsia, joten tiedän jotain myös lasten ja nuorten haasteista, joskaan en voi siinä mielessä sanoa olevani mikään asiantuntija. Omat lapseni ovat hyväosaisia nuoria, joiden elämää korona on koskettanut lopulta varsin maltillisesti, vaikka välillä on ollut haastavaakin. Mutta mikä on lopulta iästä ja mikä koronasta johtuvaa, jäänee ikuiseksi arvoitukseksi. Pitkiin aikoihin emme ole menemisiä juurikaan heiltä rajoittaneet, mutta korostaneet vastuullisuutta ja terveen järjen käyttöä. Siltikin he ovat kokeneet nuorella iällä jotain, mitä minä ja ikätoverini emme koskaan nuoruudessamme joutuneet kokemaan. Tuskin olisin yhtä tyylikkäästi ottanut itse tätä kaikkea vastaan, kuten he lopulta ovat tehneet. Koska on ollut pakko. Mutta tiedostan, että ihan hirveän monella asiat eivät ole läheskään niin hyvin kuin meillä. Olen mm. viimeisen kohta parin vuoden aikana maksanut koronasta kärsineiden perheiden lasten harrastusmaksuja, jotta harrastus jatkuisi. Sillä juuri heillä tarve on todennäköisesti suurempi kuin monella muulla. Valitettavasti apua tarvitsevia on enemmän kuin mihin mun kassani riittää, mutta yksikin tukieuro on parempi kuin ei yhtään.

Monen kirjoittajan reaktiot ovat suoraan kuin teini-ikäisen (Vitux Vitux) käsikirjasta. Tietynlaisen tunteiden kuohahtamisen voi jopa ymmärtää, onhan kysymyksessä iso asia esim. alueelliselle taloudelle ja mitta alkaa olla täynnä aiemmin itsestään selvinä pidettyjen asioiden menettämistä. Ja ihan selvästi myös huomaa, että moni ihminen alkaa olla psyykkisesti todella väsynyt, jolloin vastoinkäymisten sietokyky on madaltunut. Se on ihan ymmärrettävää. Mutta turha uhoaminen kannattaa lopettaa, koska siitä ei loppupeleissä seuraa mitään hyvää, eikä auta kenenkään meidän asiaa.

Kukaan ei osaa sanoa, kuinka kauan tämä kestää ja kuinka helvetin monta rokotusta joudumme vielä ottamaan. Mutta rokotukset ovat ainoa keino päästä tästä ulos. Mä en edelleenkään usko mihinkään suureen salaliittoon. Mutta, jos siitä onkin lopulta kysymys ja minä osoittaudunkin hyväuskoiseksi hölmöksi, olkoot sitten niin. Olen toiminut parhaan tietoni mukaan yhteisen hyvän eteen itseäni ja omaa perhettäni sekä lukuisia muita suojellakseni, joten minulla ei ole hävettävää. Minun päämotiiveikseni riittää se, etten halua itse sairastua, enkä halua sairastuttaa ehdoin tahdoin ketään muutakaan. Jos ei muuta, niin se on edes kaunis ajatus.

Itse antaisin nykyisten rajoitusten tehota ensin tovin ennen uusien asettamista. Mua ei kiinnosta tartuntamäärät yhtään. Mutta ymmärrän myös, että nyt pitää malttaa odottaa muutama viikko, jotta saadaan lisätietoa Omikronista ja nähdään, mitä siitä seuraa ja seuraako mitään, mistä pitäisi oikeasti olla huolissaan. Tällä hetkellä suuret tartuntaluvut lienevät edelleen Deltaa, mutta ensi viikolla tilanne voi olla jo toinen. Tässä on nyt pari "sesonkia" päällekkäin ja ihmiset ovat eläneet. En minä osaa siitä ketään tuomitakaan. Se on ihan selvää, että jokainen tulee koronaan sairastumaan ennemmin tai myöhemmin, mutta miten vakavasti, riippuu sekä tuurista, geeneistä että myös rokotuksista. Itse olen enemmän kuin kiinnostunut paitsi minimoimaan oman sairastumiseni vakavuuden, myös sairastumiseni aiheuttamat kustannukset tälle yhteiskunnalle. Olemme jättämässä huonosti johdetun, ummehtuneen ja persaukisen Suomen seuraaville sukupolville, joten en halua yhtään enempää velkaa tälle maalle. Ja jollain ne kustannukset pitää kattaa. Valitettavasti en usko, että ainakaan tämä hallitus keksisi mitään viisasten kiveä, jolla Suomi lähtisi oikeasti uuteen nousuun ja kukoistukseen.

En voi vaikuttaa hallituksen toimintaan, mutta voin vaikuttaa siihen, miten itse toimin. Otan rokotukset myös siksi, että jossain vaiheessa tilanne helpottaa, kuten syksyllä nähtiin. Se on ihmisille tärkeää, erityisesti nuorisolle. Otan rokotukset siksi, että nuoret voisivat käydä harrastuksistaan, eikä lisää lopettamisia ainakaan harrastusrajoitusten vuoksi tulisi yhtään enempää. Otan rokotukset siksi, että ihmiset kaipaavat sosiaalista kanssakäymistä. Ehkä tämä ajankohta määräaikaisille rajoituksille on lopulta ihan hyvä, koska monet urheiluseurat ja harrastukset muutenkin ovat tauolla joka tapauksessa, jolloin haitta on niin pieni kuin mahdollista.

Minä en tästä enää nuorru, joten aika ei varsinaisesti ole puolellani. Eikä muuten ole teidän muidenkaan, eikä myöskään läheistenne. Ja kuten hyvin tiedetään, kukaan ei tiedä, kuka sairastuu pahasti ja kuka ei. Siksi ne kolmannet rokotukset kannattaa ottaa, vaikka kuinka nyt kaikki vituttaisi. Mutta totuus on myös se, että eihän tätä jaksaisi enää yhtään. Mutta jos pitäisi valita, otanko tämän vai vaikkapa jonkun suuren luonnonkatastrofin ja ihan todellisen konkreettisen kansakunnan hädän, otan tämän. Näin syvältä joudun minäkin hakemaan valoa tähän tilanteeseen. Ei se koko ajan lohduta, mutta ajoittain kyllä. Varsinkin silloin, kun saan mennä nukkumaan omaan lämpimään sänkyyni ja tiedän olevani omassa kodissani turvassa. Se on aika paljon se.

Jälleen kerran perus insinööriaivo pystyy vain nyökyttelemään tällaisen selkokielitekstin edessä, juuri näinhän se asia on.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos rajoituksista halutaan joskus eroon, niin kai sitä vaan kannattaa toivoa mahdollisimman isoja tartuntalukuja, jotta virus pyyhkäisee väestön läpi mahdollisimman pian. Mitä pienemmäksi tartuntamäärät painetaan, sitä kauemmin tätä kestää. Ja jos kahden rokotteen teho on nyt luokkaa 30 %, niin rokottamattomien syyttämisen voi myös pikku hiljaa alkaa lopettaa. Rokotteilla ei ainakaan pandemiaa torjuta, vaikka toki suojataan terveydenhuollon kuormittumista pienentämällä todennäköisyyttä vakavalle tautimuodolle, joka vaatisi sairaalahoitoa.

Joulusta tulee meidän perheessä vähän normaalista poikkeava. 10-vuotias sai eilen tiedon, että on altistunut viime viikolla koulussa ja sunnuntaina pelireissulla, kun samassa autossa neljän tunnin ajan ollut jengikaveri oli eilen alkanut kuumeilla ja saanut positiivisen kotitestin. Nähtäväksi jää, napsahtaako kohdalle vai väistääkö luodin jälleen kerran. Taitaa olla neljäs tai viides kerta syksyn aikana, kun luokassa tai samassa lätkäjengissä on ollut jollain tartunta ja on altistunut. 4-vuotias altistui muutama viikko sitten päiväkodissa ja oli kovassa kuumeessa, mutta testissä sai negatiivisen. 12-vuotias on saanut tuplapiikin ja meillä vanhemmilla molemmilla kolme rokotetta, joista viimeiset tosin saatu viikon sisään. Pitää silti kotitestit tehdä, ennen kuin viitsii sukulaisia nähdä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämän hetkisen tilanteen vertaaminen esimerkiksi sotatilaan kertoo ehkä ihmisistä sen, että eipä ole ollut elämässä paljon vastoinkäymisiä.

Tosin, jos sotavertauksia käytetään, niin kieli poskessa voisi sanoa että Talvisodassa olisi pitänyt antautua heti jos joku 10% aikuisväestöstä olisi kannattanut Neuvostoliittoon liittymistä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Jos rajoituksista halutaan joskus eroon, niin kai sitä vaan kannattaa toivoa mahdollisimman isoja tartuntalukuja, jotta virus pyyhkäisee väestön läpi mahdollisimman pian. Mitä pienemmäksi tartuntamäärät painetaan, sitä kauemmin tätä kestää. Ja jos kahden rokotteen teho on nyt luokkaa 30 %, niin rokottamattomien syyttämisen voi myös pikku hiljaa alkaa lopettaa. Rokotteilla ei ainakaan pandemiaa torjuta, vaikka toki suojataan terveydenhuollon kuormittumista pienentämällä todennäköisyyttä vakavalle tautimuodolle, joka vaatisi sairaalahoitoa.
Siis rokottamattomiahan "syyllistetään" nimenomaisesti siitä, että jättäessään rokotteet ottamatta he aiheuttavat suuren kuormituksen Suomen terveydenhuollolle sairastuessaan potentiaaliseen vakavaan tautimuotoon. He siis tietoisesti asettavat itsensä alttiiksi sille, että vievät tulevaisuudessa jonkun toisen taudin vuoksi hoitoa tarvitsevan ihmisen paikan vuode- tai teho-osastolla. Tämä on käyty täällä läpi aika monta kertaa ja itsekin toteat saman omassa viestissäsi.

Rokotteilla tämä pandemia nimenomaisesti torjutaan. Laaja rokotekattavuus + omikronin leviämisvauhti ja lievempi tauti = pandemian päätepiste. Variantti käy ison osan väestöä läpi ja samalla rokotteet blokkaavat suurimman osan harvinaisista vakavista tautimuodoista. Tuloksena lopulta rokotteiden + "sairastamisen" tuoma laaja väestötason vastustuskyky lyhyessä ajassa ja käyrä kyykkää.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kyllä sen ymmärtää myös ihan hyvin, että osa ehdottaa passin tunkemista perseeseen. Joidenkin elämää korona on rajottanut aivan valtavasti ja toisilla ei mieli kestä samalla tavalla vastoinkäymisiä, kuin toisilla ja sit tuodaan se paha olo esiin. Totta kai on myös niitä, jotka kuuluvat ääripäihin ja tuovat kantansa esille.
Eiköhän se korona ole rajoittanut ihan jokaisen elämää jollain tavalla. Tämä näissä viesteissä kyllä selkeästi näkyy, ettei niitä vastoinkäymisiä kestetä eli ei ole ns. "kovissa liemissä" keitettyä porukkaa. Mutta jos tästä haluaa jotain positiivista hakea niin ehkä tämä nyt vähän auttaa kehittämään sitä paksumpaa nahkaa ja luonnetta.

Mutta tottahan se on, että meitä on moneen junaan ja asiat koetaan hyvin eri tavalla. Ei siinä mitään väärää sinänsä. Vähän vain nauratti nuo reaktiot, jotka olivat aika lapsenomaisia. Pointtina tässä ehkä enemmänkin se, että miten niihin vastoinkäymisiin reagoi eikä se onko joku asia valtava vastoinkäyminen vai ei.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Rokotekriittisille, epäilijöille ja varsinaisille denialisteille koitti nyt hienot ajat, kun pääsevät illakoimaan siitä, miten rokotteista ei ole mitään hyötyä ja kaikki sairastuu kuitenkin. Koronapassikin oli ihan vitsi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Denverin Munasyndi olen aiemmin esittänyt (jos ei usko niin kannattaa tarkistaa tästä ketjusta viestini syyskuulta), että pakkorokotus olisi monella tavalla parempi instrumentti kuin tämä. Varoitin syksyllä, että yhteiskunta jää pienen vähemmistön puristusotteeseen ja juuri näin on käynyt.

Paljon mainostettu, kun 80 % on täynnä ja kaikilla haluavilla on ollut mahdollisuus rokottautua niin toimenpiteistä luovutaan. Tätä puhetta ei johtanut vain kritisoitu Marin vaan sillä oli paljon tukea. Tilanne ei ole muuttunut ja koko syksyllä ei ole tietoakaan ollut edes yrityksestä luopua rajoituksista. Päin vastoin.

Välttämätöntä tai pakkoa ei ole säätää lakia, jolla saadaan rokotukset kuntoon, mutta välttämätöntä ja pakollista on rajoittaa muutaman takia. Tämä epäsuhta ei korjaannu ja on oikeasti hassua, että pakko on rajoittaa kaikkia, kun muutama ei leiki. Pakollinen rokotus olisi tältä osin helpompi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tää on kyllä mielenkiintoinen ilmiö, että täälläkin monta kertaa on sanottu, että itse tai joku tuttava on sairastanut koronan vaikka kontaktit on ollut ihan minimissä koko pandemian ajan. Sitten taas omassakin kuplassa ei ole vieläkään sitä ensimmäistä tartuntaa tullut, vaikka koko tämän ajan on ihan normaalisti ja säännöllisesti järjestetty iltamia toisten kotona, käyty töissä/koulussa ja aina kun mahdollista niin myös tapahtumissa ja ravintoloissa. Ehkä se on vaan sitten hyvää tuuria. Eipä se muutakaan voi olla.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän se korona ole rajoittanut ihan jokaisen elämää jollain tavalla. Tämä näissä viesteissä kyllä selkeästi näkyy, ettei niitä vastoinkäymisiä kestetä eli ei ole ns. "kovissa liemissä" keitettyä porukkaa. Mutta jos tästä haluaa jotain positiivista hakea niin ehkä tämä nyt vähän auttaa kehittämään sitä paksumpaa nahkaa ja luonnetta.

Mutta tottahan se on, että meitä on moneen junaan ja asiat koetaan hyvin eri tavalla. Ei siinä mitään väärää sinänsä. Vähän vain nauratti nuo reaktiot, jotka olivat aika lapsenomaisia. Pointtina tässä ehkä enemmänkin se, että miten niihin vastoinkäymisiin reagoi eikä se onko joku asia valtava vastoinkäyminen vai ei.

Juu, ihan varmasti jokainen on osansa tästä saanut. Tuo olisi ihan toivottavaa, että ihmiset hieman karaistuisivat ja oppisivat käsittelemään negatiivisia asioita. Kuten aiemmin yllä sanoin, niin nuo mielenterveysongelmat ovat kokoajan vain kasvussa. Tulevaisuudessa on monta valtavaa yhteiskunnallista ongelmaa, kun vaan tuo korona on saatu selätettyä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Päijät-Hämeessä eiliselle 69 tartuntaa. 14.12. kirjattiin eiliselle 77 tartuntaa.

Tartuntojen 7 päivän keskiarvo on nyt 66 tartuntaa per päivä. Edellisenä 7pv:nä vastaava määrä oli 72 tartuntaa per päivä. Ei siis ainakaan vielä näy Omikron Päijät-Hämeessä.

Päijät-Hämeessä sairaalahoidossa 26, joista teholla 3. Eile oli 29 sairaalahoidossa, joista 3 teholla. 3 pudotus siis sairaalahoitoon.


Pirkanmaassa tällepäivälle 132 uutta tartuntaa. Viikko sitten 110 tartuntaa. 2 viikkoa sitten 269 uutta tartuntaa.

Viimeisen 7pv:n aikana todettu 1 636 tartuntaa. Edellisenä 7pv:nä todettiin 1 496 tartuntaa. 9,3% kasvua siis tässä suhteessa, vähän kasvu rauhoittunut. Mutta eiköhän Omikron kasvua nopeuta, kun Pirkanmaahan suuremmin leviää.

 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Eiköhän se korona ole rajoittanut ihan jokaisen elämää jollain tavalla. Tämä näissä viesteissä kyllä selkeästi näkyy, ettei niitä vastoinkäymisiä kestetä eli ei ole ns. "kovissa liemissä" keitettyä porukkaa. Mutta jos tästä haluaa jotain positiivista hakea niin ehkä tämä nyt vähän auttaa kehittämään sitä paksumpaa nahkaa ja luonnetta.

Mutta tottahan se on, että meitä on moneen junaan ja asiat koetaan hyvin eri tavalla. Ei siinä mitään väärää sinänsä. Vähän vain nauratti nuo reaktiot, jotka olivat aika lapsenomaisia. Pointtina tässä ehkä enemmänkin se, että miten niihin vastoinkäymisiin reagoi eikä se onko joku asia valtava vastoinkäyminen vai ei.

En usko, että tässä on kyse siitä että toiset ihmiset ovat "kovemmissa liemissä keitetyt" kuin toiset. Tässä on kyse siitä, että ei haluta että suomalaiset näyttävät tunteitaan. Ja jos joku näyttääkin, heti tulee joku sormi pystyssä pätemään ja kertomaan, kuinka paljon parempi ihminen hän on, kun mikään ei ikinä koskaan haittaa tai vituta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös