Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 938 589
  • 81 126

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
(1)
  • Tykkää
Reactions: aave

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
en mäkään keksi, mikä olisi sellainen tilanne, että nyt testiin olisin menossa tai lapseni sinne viemässä. Jos nenä alkaa vuotaa tms. niin sitten toivutaan rauhassa kotona ja jatketaan normieloa sen jälkeen kun ollaan terveitä.

Monella työpaikalla on ohjeistus, että jos saa hengitystieoireita, niin välittömästi koronatestiin. Silloin ei oikein auta tällainen "maalaisjärki".

Ja olen itse sitä mieltä, että ihannetilanne olisi toki se, että kaikki lievätkin tapaukset tutkitaan (pois lukien selkeät allergiat tai pelkkä vuotava nenä ilman flunssan oireita). Valitettavasti tällä hetkellä kuormitusaste on sitä luokkaa, että priorisointeja olisi pakko tehdä, jotta tämä nykyinen suma testauksessa saataisiin jotenkin purettua.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mistäköhän mahtaisi moinen pienehkö salaliittoteoria olla peräisin? Laitatko lähteen.



Tässähän nimenomaan osoitettiin viiden tutkimuksen meta-analyysin avulla, että niistä on populaatiotasolla hyötyä, eikä merkittävää haittariskiä ole havaittu. "Our results show that face masks protect populations from infections and do not pose a significant risk to users." Mikä tässä on epäselvää?

Lukijan mielipide | Sosiaali- ja terveysministeriön teettämän selvityksen johtopäätökset kasvosuojusten käytöstä ovat yhä hyvin perusteltuja: Lukijan mielipide | Sosiaali- ja terveysministeriön teettämän selvityksen johtopäätökset kasvosuojusten käytöstä ovat yhä hyvin perusteltuja

Nyt huomiona että preprint on tieteellisesti ihan sama kuin mielipidekirjoitus, vasta peer review mahdollistaa seulan joskin ei sekään toki ole täydellinen. Kun samasta datasta saadaan eri johtopäätös, asiaan on aina hyvä suhtautua varauksella, suuntaan jos toiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja olen itse sitä mieltä, että ihannetilanne olisi toki se, että kaikki lievätkin tapaukset tutkitaan (pois lukien selkeät allergiat tai pelkkä vuotava nenä ilman flunssan oireita). Valitettavasti tällä hetkellä kuormitusaste on sitä luokkaa, että priorisointeja olisi pakko tehdä, jotta tämä nykyinen suma testauksessa saataisiin jotenkin purettua.

Yksi vinkki voisi olla aikuisilla omaolo-sivuston lomakkeen täyttäminen, koska siitä saa arvion. Jos tulos on esimerkiksi "soita välittömästi 112" tms, voisi nyt ainakin testiin menoa harkita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi vinkki voisi olla aikuisilla omaolo-sivuston lomakkeen täyttäminen, koska siitä saa arvion. Jos tulos on esimerkiksi "soita välittömästi 112" tms, voisi nyt ainakin testiin menoa harkita.

Vaan tuokaan ei oikein auta. Lähipiirini kuuluva aikuinen henkilö menetteli juuri noin parisen viikkoa sitten. Lievä kurkkukipu ja nuhaa, ei kuumetta, eikä taustalla ulkomailla käyntiä tai tietoa altistumisesta. OmaOlo-arvio oli: "Hakeudu koronatestiin". No, testi järjestyi samalle päivälle ja tulos tuli seuraavana (negatiivinen).

Olen itse täällä pariin kertaan esittänyt, että tätä tilannetta voisi ehkä järkeistää sitten, että OmaOlo kategorisoisi oireiden perusteella ihmiset A- ja B-jonoihin. A-jonoon kuuluvat todennäköisemmät koronapotilaat, ja heille testiaika pitäisi järjestyä 24h sisällä. B-jonossa olisivat selkeämmin flunssaa sairastavat, ja heillä olisi ohje seurata tilannetta 2-3 päivää kotona. Jos oireet jatkuvat, sen jälkeen pääsisi A-jonoon. Tai jos oireet pahenevat, sinne pääsisi nopeammin.
 
K

kiwipilot

Vaan tuokaan ei oikein auta. Lähipiirini kuuluva aikuinen henkilö menetteli juuri noin parisen viikkoa sitten. Lievä kurkkukipu ja nuhaa, ei kuumetta, eikä taustalla ulkomailla käyntiä tai tietoa altistumisesta. OmaOlo-arvio oli: "Hakeudu koronatestiin". No, testi järjestyi samalle päivälle ja tulos tuli seuraavana (negatiivinen).

Olen itse täällä pariin kertaan esittänyt, että tätä tilannetta voisi ehkä järkeistää sitten, että OmaOlo kategorisoisi oireiden perusteella ihmiset A- ja B-jonoihin. A-jonoon kuuluvat todennäköisemmät koronapotilaat, ja heille testiaika pitäisi järjestyä 24h sisällä. B-jonossa olisivat selkeämmin flunssaa sairastavat, ja heillä olisi ohje seurata tilannetta 2-3 päivää kotona. Jos oireet jatkuvat, sen jälkeen pääsisi A-jonoon. Tai jos oireet pahenevat, sinne pääsisi nopeammin.

Tässä olisi kovasti järkeä. Esim. omassa sh-piirissäni pandemiapäällikkö ohjeistaa aivan jokaisen ronkittavaksi: pelkkä mahan kertakurahdus ja löysä torttu on riittänyt. Pienet nuhat, kurkunkarheudet tms. perusjutut: testiin. Allerginen nuha: testiin. Ei tässä tilanteessa ole oikeasti mitään järkeä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaan tuokaan ei oikein auta. Lähipiirini kuuluva aikuinen henkilö menetteli juuri noin parisen viikkoa sitten. Lievä kurkkukipu ja nuhaa, ei kuumetta, eikä taustalla ulkomailla käyntiä tai tietoa altistumisesta. OmaOlo-arvio oli: "Hakeudu koronatestiin". No, testi järjestyi samalle päivälle ja tulos tuli seuraavana (negatiivinen).

En tiedä sitten olenko vastuuntunnoton vai mitä, mutta noilla spekseillä (lievä kurkkukipu, eikä mitään reissuja) minulle ei tulisi edes mieleen käydä missään OmaOlo-arviossa, jossa joku botti antaa lisävinkkejä. Saatika miettiä soitanko pomolle, että olen omalla ilmoituksella pois töistä. Oli sitten korona-aikakausi tai ei.

Ehkä noita moni sitten käyttää. Sen verran reilusti meilläkin duunista on aina välillä jengiä saikulla. Ja yleensä aina samat jampat. Ja oli jo ennen koronaakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä olisi kovasti järkeä. Esim. omassa sh-piirissäni pandemiapäällikkö ohjeistaa aivan jokaisen ronkittavaksi: pelkkä mahan kertakurahdus ja löysä torttu on riittänyt. Pienet nuhat, kurkunkarheudet tms. perusjutut: testiin. Allerginen nuha: testiin. Ei tässä tilanteessa ole oikeasti mitään järkeä.

No ei ole. Alkaa tuntua siltä, että tässä halutaan jotain tilastoja komistaa. Älytöntä resurssien tuhlausta. Toki tässä voi olla se hyöty, että jokunen oireeton kantaja jää haaviin, mutta hyvin kyseenalaista kokonaiskuvan kannalta silti.

Noilla ohjeilla olisin varmaan joutunut jo viidesti testiin viimeisen kahden viikon aikana...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaan tuokaan ei oikein auta. Lähipiirini kuuluva aikuinen henkilö menetteli juuri noin parisen viikkoa sitten. Lievä kurkkukipu ja nuhaa, ei kuumetta, eikä taustalla ulkomailla käyntiä tai tietoa altistumisesta. OmaOlo-arvio oli: "Hakeudu koronatestiin". No, testi järjestyi samalle päivälle ja tulos tuli seuraavana (negatiivinen).

Olen itse täällä pariin kertaan esittänyt, että tätä tilannetta voisi ehkä järkeistää sitten, että OmaOlo kategorisoisi oireiden perusteella ihmiset A- ja B-jonoihin. A-jonoon kuuluvat todennäköisemmät koronapotilaat, ja heille testiaika pitäisi järjestyä 24h sisällä. B-jonossa olisivat selkeämmin flunssaa sairastavat, ja heillä olisi ohje seurata tilannetta 2-3 päivää kotona. Jos oireet jatkuvat, sen jälkeen pääsisi A-jonoon. Tai jos oireet pahenevat, sinne pääsisi nopeammin.

Hyvä ajatus. Olen ymmärtänyt, että näin jo toimitaankin. Kyse on siis softasta, jonka tulokset lukee ihminen ja tekee päätöksen hoidon kiireellisyydestä. Tämän mukaan varataan aika.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Joku viisaampi tohtorismies totesi joku aika sitten että ilmassa on varsin voimakasta COVID-hysteriaa. Pohjimmiltaan tauti on vain keskivaikea influenssa, jollaisia pyörii muutaman vuoden välein. Tartuntojen määrä ei ole mikään luotettava indikaattori yhtään mihinkään. Lähinnä pitäisi tarkastella sairaalahoitoon ja erityisesti teholle joutuneiden määriä. Ja ne on Suomessa varsin hyvällä tolalla. Kuolemantapauksista(kaan) ei ole luotettavaa tietoa kuinka suuri osa on ihan oikeasti COVID-peräisiä ja kuinka suurelta osin pohjalla on jokin tappava perussairaus ja COVID-infektio on vain se viimeinen kamelin selän katkaiseva oljenkorsi. Esim. keuhkokuume tappaa hoitamattomana melko varmasti oli sitten Corolla-viiruksia elimistössä tai ei.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä sitten olenko vastuuntunnoton vai mitä, mutta noilla spekseillä (lievä kurkkukipu, eikä mitään reissuja) minulle ei tulisi edes mieleen käydä missään OmaOlo-arviossa, jossa joku botti antaa lisävinkkejä. Saatika miettiä soitanko pomolle, että olen omalla ilmoituksella pois töistä. Oli sitten korona-aikakausi tai ei.

Ehkä noita moni sitten käyttää. Sen verran reilusti meilläkin duunista on aina välillä jengiä saikulla. Ja yleensä aina samat jampat. Ja oli jo ennen koronaakin.

Itse olen sen verran vastuuntuntoinen, että jos työnantaja ohjeistaa jotain, toimin sen mukaan, vaikka oma maalaisjärki sanoisikin jotain muuta. Ei tarvitse sitten selitellä.

Tässä tuntemassani tapauksessa ei ollut ainakaan kysymys "saikuttamisesta", sillä mitä henkilöä tunnen, hän on ennen koronaa mennyt töihin jopa sellaisissa tilanteissa, missä kotiin olisi ollut jo järkevämpää jäädä. Itsekin olen ennen koronakautta mennyt töihin flunssassakin, jos kuumetta ei ole tullut. Edellisen kerran olin sairauslomalla 2011. Sen verran on kuitenkin ajatusmaailma muuttunut tässä korona-aikana, että ei tuossakaan ole mitään järkeä. Jatkossa aion ainakin ne pahimmat nuhapäivät levätä suosiolla kotona.

Veikkaan kyllä, että aika monessa työpaikassa tuo omaehtoinen ilmoituskin tänä päivänä tarkoittaa sitä, että esimies ohjeistaa aika herkästi testeihin, kun ottaa vastaan ilmoitusta. Sitä en sitten tiedä, että voiko työnantaja lain mukaan vaatia testiin hakeutumista. Uskoakseni kyllä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku viisaampi tohtorismies totesi joku aika sitten että ilmassa on varsin voimakasta COVID-hysteriaa. Pohjimmiltaan tauti on vain keskivaikea influenssa, jollaisia pyörii muutaman vuoden välein.

Nämä vaihtelevat. Joku asiantuntija taas rinnasti taudin noin kuukausi takaperin dengue-kuumeeseen. En kyllä tiedä, että oliko sekään mitenkään järkevä rinnastus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä ajatus. Olen ymmärtänyt, että näin jo toimitaankin. Kyse on siis softasta, jonka tulokset lukee ihminen ja tekee päätöksen hoidon kiireellisyydestä. Tämän mukaan varataan aika.

Tuolloin tuo johtopäätös tuli ainakin välittömästi lomakkeen täytön jälkeen, ja oli kyllä varmuudella tekoälyn tekemä "kansliapäätös".
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuolloin tuo johtopäätös tuli ainakin välittömästi lomakkeen täytön jälkeen, ja oli kyllä varmuudella tekoälyn tekemä "kansliapäätös".

Toki. Mutta sen jälkeen lomakkeeseen voi halutessaan jättää henkilötiedot ja asiantuntija arvioi tilanteen. Sen perusteella tulee aika, jos tulee. Kaikkiaan asiakas saa neljä erillistä viestiä nimellä varustetulta asiantuntijalta + aikailmoituksen ja paikan viestinä erikseen, jos sellainen tulee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki. Mutta sen jälkeen lomakkeeseen voi halutessaan jättää henkilötiedot ja asiantuntija arvioi tilanteen. Sen perusteella tulee aika, jos tulee. Kaikkiaan asiakas saa neljä erillistä viestiä nimellä varustetulta asiantuntijalta + aikailmoituksen ja paikan viestinä erikseen, jos sellainen tulee.

Juuri näin. Tuon lomakkeen perusteella oli mahdollisuus varata aikaa, mutta se ei ainakaan silloin toiminut. Työnantajan ohjeistuksen kautta sitten soittoa ohjeistettuun numeroon, josta sitten saatiin arvio, ja aika testille.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En mä @Sistis meinannutkaan, että sinä tai tuttavasi olisitte ns. saikuttajia, lähinnä mietin tuon tekoälyn toimivuutta ja sitä ketkä sitä käyttävät. Ja kommentoin että vähän jo vanhempana gubbena sitä en ainakaan itse ole löytänyt. Netti muutenkin on oiva väline eri sairauksien diagnosoimiseen. Itsekin sain selkävaivoihin arvioksi (googlaamalla) varmaan kaikkea kupan ja syövän välillä mutta lopulta taisi paljastua ihan vaan SI-nivelen toimintahäiriöksi. Toki tekoäly eri paikoissa 2020-luvulla ovat varmaan ihan hyviä, mutta veikkaan että aika moneen vaivaan tätä nykyä on ohjelmoitu vastaukseksi: mene koronatestiin. Onko siinä sitten järkeä. Eilen A-studiossa arvioitiin, että flunssakaudella Suomessa on 60000 oireista per päivä. No...
---> mene koronatestiin.

Työnantajan suosituksia noudatan minäkin, mutta omalla tavallani tulkiten.

Keväällä ei ollut muistaakseni suosituksena koronatestiin meneminen, vaan lievissä tapauksissa jäätiin kotiin omalla ilmoituksella. Ja olihan siinä niitäkin, jotka sopivasti sairastivat 4pv juuri ennen kesälomaa. 12h-vuorokiertoa tehtäessä se tarkoittaa samaa kuin 10pv pidempi kesäloma.

No minkäs sille mahtaa jos ihminen on sairas. Ja toiset enemmän kuin toiset.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itsehän en ole testissä käynyt, enkä aio mennäkään elleivät oireet olisi todella selkeät. Joku kurkkukipu, flunssa tms niin haistattaisin testeille pitkät ja olisin kotona normaalisti kunnes olisin terve, ehkä muutaman varopäivän voisin vielä pitää. Takuuvarmasti järkevämpää kuin se, että menee tonne kököttelemään jonoihin ja saamaan arvaustuloksen joka ei hyödytä yhtään mitään yhtään mihinkään.
 
F

Flonaldo

Joku viisaampi tohtorismies totesi joku aika sitten että ilmassa on varsin voimakasta COVID-hysteriaa. Pohjimmiltaan tauti on vain keskivaikea influenssa, jollaisia pyörii muutaman vuoden välein.
Toimenpiteistä voi ja saa olla eri mieltä. Jopa ihmiselämän arvosta voidaan debatoida. Mutta tällaisen valheellisen roskan levittämisen voisi lopettaa. Tämä ei ole keskivaikea influenssa. Tällaista virusta ei pyöri muutaman vuoden välein.

Vaihtoehtoisesti voit listata ne maat, missä muutaman vuoden välein on tehohoitokapasiteetti loppunut siitä huolimatta, että se on kuukaudessa kolmin-nelinkertaistettu. Tai missä Euroopan maassa on ylikuolleisuus ollut kymmeniätuhansia ihmisiä muutamassa viikossa.
Lähinnä pitäisi tarkastella sairaalahoitoon ja erityisesti teholle joutuneiden määriä. Ja ne on Suomessa varsin hyvällä tolalla. Kuolemantapauksista(kaan) ei ole luotettavaa tietoa kuinka suuri osa on ihan oikeasti COVID-peräisiä ja kuinka suurelta osin pohjalla on jokin tappava perussairaus ja COVID-infektio on vain se viimeinen kamelin selän katkaiseva oljenkorsi. Esim. keuhkokuume tappaa hoitamattomana melko varmasti oli sitten Corolla-viiruksia elimistössä tai ei.
Suomessa asiat ovat, toistaiseksi, sujuneet hienosti. Siihen vaikuttaa merkittävästi, että Suomen "kotikenttäetu" juuri tällaista virusta vastaan on suuri. Suomen väestö ei sen sijaan ole jotenkin parempaa kuin muualla. Ihan samalla tavalla virus täälläkin iskisi, ja ylipainoisia, sydän- ja verisuonitautisia, diabeetikkoja, elinsiirtopotilaita, syöpäsairaita jne. täältä löytyy, joihin se osuisi kaikkein pahimmin.

Sairaalahoitoon, teho-osastolle ja hautaan päätyneiden määriä voit helposti tarkastella muista läntisen Euroopan maista. Voit myös katsoa mediaania koronaan kuolleiden menetetyistä elinvuosista - mikä luku on n. 10 vuotta.

Ja vielä nimenvääntely päälle, todellinen älynväläys. Kas kun et kuonokoppia jotenkin saanut sisällytettyä viestiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itsehän en ole testissä käynyt, enkä aio mennäkään elleivät oireet olisi todella selkeät. Joku kurkkukipu, flunssa tms niin haistattaisin testeille pitkät ja olisin kotona normaalisti kunnes olisin terve, ehkä muutaman varopäivän voisin vielä pitää. Takuuvarmasti järkevämpää kuin se, että menee tonne kököttelemään jonoihin ja saamaan arvaustuloksen joka ei hyödytä yhtään mitään yhtään mihinkään.

Millä logiikalla se testin tulos on arvaustulos ja sen että se tulos ei hyödytä mitään?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Millä logiikalla se testin tulos on arvaustulos ja sen että se tulos ei hyödytä mitään?

No jos oireita on sen verran, että testiin mielisi, tajuan olla muutenkin erossa muista ihmisistä. Testi on arvaustesti koska tuloksien tarkkuus on merkittävän epävarmaa, joten... miksi se pitäisi tehdä?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No jos oireita on sen verran, että testiin mielisi, tajuan olla muutenkin erossa muista ihmisistä. Testi on arvaustesti koska tuloksien tarkkuus on merkittävän epävarmaa, joten... miksi se pitäisi tehdä?

Millä perusteella noi testien tulokset ovat epävarmoja..
Valtaosa varmasti vältteleekin muita, mutta meinaatko olla 2 viikoa himassa jos sulla on tiettyjä oireita parina päivänä. Eikö se olisi ihan hyvä käydä "varmistamassa" että ei ole Koronaa. Oli se tulos sit oikea tai "feikki".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitäs vittua täällä oikein tapahtuu? Eikö kukaa ihmettele, että Skopjen lentoja ei ole vieläkään lopetettu? Yli puolet viikottaisista tapauksista tulee noilta lennoilta. Ja sitten jengi puhuu, että hengityssuojaimet pelastavat meidät kaikilta.

Pakkohan siinä lopettamisessa on joku viive olla, että matkalla jo olevat pääsevät kotiin. Kulkevat toki tuon testipisteen kautta ja jäävät karanteeniin. Eli ei suurta hätää.

Minä en ole nähnyt yhtäkään viestiä, jossa maskeja pidetään jonain ihmeellisenä käänteentekevänä suojana. Vastustajat tuollaista väittävät kannattajien väittävän, mutta kannattajilla lienee linjana, että yksi keino muiden joukossa...

Joo, varmasti oli sarkasmia viestissäsi. Silti aika perusteetonta.

Itse suhtaudun maskeihin neutraalisti. Mainittakoon se ihan varmuudeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös