Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 220 128
  • 81 140

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinkahan kaukana Makedonian (ja Kosovon jne.) luvut ovat todellisuudesta...

Ko. maiden tämän hetken ~1000+ per viikko tartuntojen perusteella siis jotain 1+% väestöstä on aktiivisesti sairaita. Skopjen koneessa Turkuun taas sitten 10%.

Kahden viikon aikana on sairastunut virallisesti n. 1800 ihmistä, eli alle promille väestöstä. Nämä lienevät ns. aktiivisesti sairaita. Toisaalta siitä ei ihan suoraan voi vetää johtopäätöksiä. Matkaajat varmasti liikkuvat aktiivisesti ja tapaavat ihmisiä enemmän kuin keskimääräiset makedonialaiset, joten todennäköisyys sairastumiselle on varmasti suurempi.

Mutta kyllähän nuo viralliset tilastot ovat joka tapauksessa kaikesta huolimatta törkeästi alakanttiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten minua ihmetyttää miksi noita lentoja Makedoniasta saapuu tällä hetkellä tänne?

Milläpä niitä kieltääkään. Suomen kansalaisella on lain mukaan oikeus lähteä maasta ja palata takaisin. Ja kun suomalaiset haluavat matkustaa tuonne, niin lentoyhtiö tietysti lentää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ehkä tämä kertoo hieman siitä, että sinä ja minäkin olemme omaksuneet "uuden normaalin" jo.

Nykytilanne missään maassahan on harvinaisen kaukana rajoitustoimien täydestä päättymisestä. Jos rajoitustoimia ei olisi, Helsinkiin laskeutuisi 1000 ihmistä päivässä Amerikan Yhdysvalloista, ja jokainen heistä suuntaisi täysin ilman huolen häivää perheensä pariin, yökerhoon, museoon jne.
Ja tämä tietenkin totta, mutta Simo Salminen kysyisi, että entä sitten. Toki jos tällaisia rajoituksia ei olisi, niin tautitilanteemme olisi ihan muuta kuin nykyinen 0,00136. Se voisi olla äärimmäisessä worst case scenaariossa jopa 5000 - 10 000 kertainen nykyiseen (jolloin se olsi 10-20 kertaa pahempi kuin Ruotsissa), mutta siltikin se jäisi valovuoden päähän ennusteessa.
Tästä lisää seuraavan kappaleen jälkeen.
Aiemminkin on jo tässä keskustelussa todettu, että suurkaupungeissa esimerkiksi alle parissa kuukaudessa 15 % väestöstä sairastui. Tämä tapahtui tilanteessa, jossa virukselta "katkaistiin siivet" juuri ennen kaikkein kovimman kasvuvaiheen alkua. Mihin asti se käyrä ja prosentti olisi itsessään noussut, mahdoton sanoa.
Sinä olet aiemmin tuon väitteen esittänyt, mutta kun kysyin että mihin perustuu, postasit vastaukseni niin raskaan sivuston, että en minä sitä jaksanut läpi kahtata, mutta en kyseistä lukua onnistunut löytämään ja hieman sitä epäilen. Joka tapauksessa New Yorkissa ei päästy lähellekään tuollaisia lukuja. Koko osavaltion väestä sairastui hieman yli 2% ja cityn väestä noin 3%. Tuo 81% koko maan väestöstä vaatisi sitä, että kaupungin väestöstö sairastuisi käytännössä kokonaan ja sitten harvaan asutuilla aluella 70%. Meillä on evidenssiä esim epidemian alkuvaiheesa risteilyaluksilta, että vaikka tauti saa suljetulla alueella riehua vapaasti, niin sairastuneiden määrä jäi alle pariinkymmeneen prosentiin. Johtuu se sitten t-soluista tai muista mitä malleissa ei oltu huomiotu, niin vituilleen malli meni ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Milläpä niitä kieltääkään. Suomen kansalaisella on lain mukaan oikeus lähteä maasta ja palata takaisin. Ja kun suomalaiset haluavat matkustaa tuonne, niin lentoyhtiö tietysti lentää.

Tämä analogia ei nyt ihan toimi, kun yhteyksiä on muilta väleiltä karsittu pitkin vuotta ja edelleen varsin voimakkaasti. Itsekin ihmettelen, eikö lentokenttiä hallinnoivalla valtionyhtiö Finavialla ja tällä unkarilaisella lentoyhtiöllä ole todella mitään keskusteluyhteyttä siitä, onko kyseinen lentovuoro juuri nyt erityisen tarpeellinen ja järkevä?

Ihan vaan kun esimerkiksi ensi viikonlopulle myydään kyseiselle lennolle menopaluuta hintaan 75 euroa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Milläpä niitä kieltääkään. Suomen kansalaisella on lain mukaan oikeus lähteä maasta ja palata takaisin. Ja kun suomalaiset haluavat matkustaa tuonne, niin lentoyhtiö tietysti lentää.
Koska en ymmärrä mikä on retorinen kysymys, niin vastaan. Ensinnäkin Finavia on Suomen valtion kokonaan omistama julkinen osakeyhtiö, jonka omistaja voisi todeta että emme ota lentoja vastaan riskimaista tautivaaran vuoksi. Sen lisäksi valtio omistaa myös Finnairista enemmistön ja sitäkin kautta se voisi viedä eteenpäin ajatusta, että riskimaihin ei lennetä. Valtio voisi ohjata pörssiyhtiöitä esim kohdentamalla lainsäädännöllisesti kustannuksia joita asiasta aiheutuu yhtiölle, jolloin yhtiö voisi perustella asian liiketoiminnallisesti, milloin toiminta olisi osakeyhtiölain hengessäkin kosher.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä analogia ei nyt ihan toimi, kun yhteyksiä on muilta väleiltä karsittu pitkin vuotta ja edelleen varsin voimakkaasti. Itsekin ihmettelen, eikö lentokenttiä hallinnoivalla valtionyhtiö Finavialla ja tällä unkarilaisella lentoyhtiöllä ole todella mitään keskusteluyhteyttä siitä, onko kyseinen lentovuoro juuri nyt erityisen tarpeellinen ja järkevä?

Ihan vaan kun esimerkiksi ensi viikonlopulle myydään kyseiselle lennolle menopaluuta hintaan 75 euroa.

Voidaankohan tätä kieltääkään, kun matkustaminen on sallittua ja kysyntää riittää? Tuo on jopa yllättävän kallis hinta WizzAirin lennolle. Ilmeisesti on edelleen suosittu vuoro.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voidaankohan tätä kieltääkään, kun matkustaminen on sallittua ja kysyntää riittää? Tuo on jopa yllättävän kallis hinta WizzAirin lennolle. Ilmeisesti on edelleen suosittu vuoro.

Kyllä se Finavia taitaa aika hyvin voida päättää, kenen kanssa sopimuksia sloteista on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska en ymmärrä mikä on retorinen kysymys, niin vastaan. Ensinnäkin Finavia on Suomen valtion kokonaan omistama julkinen osakeyhtiö, jonka omistaja voisi todeta että emme ota lentoja vastaan riskimaista tautivaaran vuoksi. Sen lisäksi valtio omistaa myös Finnairista enemmistön ja sitäkin kautta se voisi viedä eteenpäin ajatusta, että riskimaihin ei lennetä. Valtio voisi ohjata pörssiyhtiöitä esim kohdentamalla lainsäädännöllisesti kustannuksia joita asiasta aiheutuu yhtiölle, jolloin yhtiö voisi perustella asian liiketoiminnallisesti, milloin toiminta olisi osakeyhtiölain hengessäkin kosher.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että nuo lennot olisi hyvä pistää vaikka välittömästi seis. Mutta pohdin ihan oikeasti, että onko tässä kohtaa valtiovallalla perusteita pistää kieltoa pystyyn, vai onko se silloin yhtiöiden lailliseen liiketoimintaan puuttumista?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se Finavia taitaa aika hyvin voida päättää, kenen kanssa sopimuksia sloteista on.

Varmasti näin. Mutta sopimus lienee määräaikainen, ja kevein perustein tätäkään ei voine katkaista?

Minä kannattaisin noiden lentojen keskeyttämistä välittömästi. Mutta aidosti epäilen, että se ei onnistu niin helpolla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta pohdin ihan oikeasti, että onko tässä kohtaa valtiovallalla perusteita pistää kieltoa pystyyn, vai onko se silloin yhtiöiden lailliseen liiketoimintaan puuttumista?
Minä en ole Finavian yhtiöjärjestystä koskaan lukenut, mutta koska valtio sen 100%:sti omistaa, niin luulisi että sen muuttamisen olisi muodollisuus. En myöskään tiedä minkälainen sopimusmalli Finavialla ja Wizzairilla on, mutta sehän on vain sopimusoikeudellinen asia ja sopimuksen rikkominenkin voisi tulla kannattavammaksi kuin sen jatkaminen.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tartuntaketjuista on ollut paljon puhetta ja tästä löytyy nyt pientä osviittaa tilanteesta. Espoossa on viime aikoina todettu useita tartuntoja. Tuoreimpien 7päivän listassa Espoo on uusissa tartunnoissa sijalla 2. (Helsinki 39, Espoo 32, Turku 30)

"Tilanne 13.8.2020
Tartuntalähteet viimeisen kahden viikon aikana:
perheenjäsen tai lähipiiri 51 %
matka 27 %
työ 2 %
tuntematon 20 %."






Ei tuo nyt ihan toivottomalta vaikuta.
 
K

kiwipilot

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että nuo lennot olisi hyvä pistää vaikka välittömästi seis. Mutta pohdin ihan oikeasti, että onko tässä kohtaa valtiovallalla perusteita pistää kieltoa pystyyn, vai onko se silloin yhtiöiden lailliseen liiketoimintaan puuttumista?

Järjellä jos ajattelee niin stoppi olisi hyvä. Toisaalta, tässä on myös sellainen kuvio, että Wizz on rakentanut Turusta kärsivällisesti jo pidempään jonkinlaista minihubia ja yhteydet ovat melko kattavat Turun kokoiselle kaupungille. Eli varmasti hyvin tarkkaan harkitaan mitä asian kanssa tehdään jottei unkarilaiset siirrä lentojaan muualle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä se Finavia taitaa aika hyvin voida päättää, kenen kanssa sopimuksia sloteista on.
Voi, mutta nuo slotit annetaan pääsääntöisesti sesonki kerrallaan. Nyt on menossa ns summer season, joka päättyy IATA:n määrittelemänä lokakuun viimeinen lauantai. Slotit lienee wizzille annettu sinne asti ja he voivat ne käyttää, jos haluavat. Paha Finavian on jo myönnettyjä slotteja mennä perumaan. Hallituksen asettama matkustuskielto on sitten jo eri asia. Se lopettaa lentämisen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en ole Finavian yhtiöjärjestystä koskaan lukenut, mutta koska valtio sen 100%:sti omistaa, niin luulisi että sen muuttamisen olisi muodollisuus. En myöskään tiedä minkälainen sopimusmalli Finavialla ja Wizzairilla on, mutta sehän on vain sopimusoikeudellinen asia ja sopimuksen rikkominenkin voisi tulla kannattavammaksi kuin sen jatkaminen.

Tästä olet samoilla linjoilla kuin minäkin. Itse vain olen kyynikko ja skeptinen siitä, että tällaista tehtäisiin, kun minusta se vaikuttaisi paljon kovemmalta toimesta, kuin mihin on haluttu ryhtyä tässä epidemian aikana.
 
F

Flonaldo

Sinä olet aiemmin tuon väitteen esittänyt, mutta kun kysyin että mihin perustuu, postasit vastaukseni niin raskaan sivuston, että en minä sitä jaksanut läpi kahtata, mutta en kyseistä lukua onnistunut löytämään ja hieman sitä epäilen.
Esitin oikean tieteellisen lähteen, mutta ilmeisesti sinulle kelpaavat vain random-jpegit ilman mitään tietoa mistä ne ovat peräisin...
Joka tapauksessa New Yorkissa ei päästy lähellekään tuollaisia lukuja. Koko osavaltion väestä sairastui hieman yli 2% ja cityn väestä noin 3%. Tuo 81% koko maan väestöstä vaatisi sitä, että kaupungin väestöstö sairastuisi käytännössä kokonaan ja sitten harvaan asutuilla aluella 70%. Meillä on evidenssiä esim epidemian alkuvaiheesa risteilyaluksilta, että vaikka tauti saa suljetulla alueella riehua vapaasti, niin sairastuneiden määrä jäi alle pariinkymmeneen prosentiin. Johtuu se sitten t-soluista tai muista mitä malleissa ei oltu huomiotu, niin vituilleen malli meni ja hyvä niin.
Ja sitten esität tuollaisia puhtaita valheita. Yritä nyt edes hyvä henkilö vähän tsempata.

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Järjellä jos ajattelee niin stoppi olisi hyvä. Toisaalta, tässä on myös sellainen kuvio, että Wizz on rakentanut Turusta kärsivällisesti jo pidempään jonkinlaista minihubia ja yhteydet ovat melko kattavat Turun kokoiselle kaupungille. Eli varmasti hyvin tarkkaan harkitaan mitä asian kanssa tehdään jottei unkarilaiset siirrä lentojaan muualle.

Tämä juuri. Ja kun mietitään yleisesti, miten pahasti korona on kurittanut lentoyhtiöitä, en jaksa uskoa, että valtiot lähtevät suoraan niiltä kieltämään yritystoiminnan harjoittamista. Enemmän pyrkivät välillisesti hankaloittamaan matkustajien elämää tai muuten laskemaan matkustusintoa, ja sitä kautta vähentämään matkustajien määrää - mihin lentoyhtiöt sitten reagoisivat itse karsimalla vuoroja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse vain olen kyynikko ja skeptinen siitä, että tällaista tehtäisiin, kun minusta se vaikuttaisi paljon kovemmalta toimesta, kuin mihin on haluttu ryhtyä tässä epidemian aikana.
Minä en näe tätä samoin. Minusta kannattaa ajatella niin että Finavia on osakeyhtiö eli erillinen oikeustoimihenkilö ja sellaiset voivat toimia juuri niinkuin niiden omistajat haluavat.

Muuten olen tosin sitä mieltä, että lakia pitäisi muuttaa niin, että valtion omistamia osakeyhtiöitä koskisi samat julkisuusperiaatteet kuin julkishallintoa muutenkin, sillä nykyistä mallia käytetään nähdäkseni törkeästi hyväksi, niin että yhteisiä asioita piilotetaan ja päätetään epädemokraattisesti. Länsi-Metro tästä mainiona esimerkki. Mutta menköön nyt vielä tämä keissi vanhalla mallilla (jos se nyt edes ristiriitaa aiheuttaisi ehdotukseni kanssa)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en näe tätä samoin. Minusta kannattaa ajatella niin että Finavia on osakeyhtiö eli erillinen oikeustoimihenkilö ja sellaiset voivat toimia juuri niinkuin niiden omistajat haluavat.

Muuten olen tosin sitä mieltä, että lakia pitäisi muuttaa niin, että valtion omistamia osakeyhtiöitä koskisi samat julkisuusperiaatteet kuin julkishallintoa muutenkin, sillä nykyistä mallia käytetään nähdäkseni törkeästi hyväksi, niin että yhteisiä asioita piilotetaan ja päätetään epädemokraattisesti. Länsi-Metro tästä mainiona esimerkki. Mutta menköön nyt vielä tämä keissi vanhalla mallilla (jos se nyt edes ristiriitaa aiheuttaisi ehdotukseni kanssa)

Ehkä tuo äskeinen vastaukseni Kiwipilotille summaa parhaiten sen, mitä ajattelen tästä tapauksesta. Ja miksi olen skeptinen, että lentoja ryhdyttäisiin rajoittamaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esitin oikean tieteellisen lähteen, mutta ilmeisesti sinulle kelpaavat vain random-jpegit ilman mitään tietoa mistä ne ovat peräisin...
Ongelma ei ollut tiedon luotettavuus, vaan se tieto ei ollut jäsennetyssä muodossa jolloin sen läpikäynti olisi vaatinut massiivisempaa urakkaa.
Ja sitten esität tuollaisia puhtaita valheita. Yritä nyt edes hyvä henkilö vähän tsempata.

Minä puhun mitatuista faktoista ja sinä arvioista.
New Yorkin osavaltio 455,429 todettua sairastunutta, 19,453,561 asukasta eli 23,411 per miljoona asukas eli 2,3%.
Linkistä pääsee porautumaan piirikuntatasolle. New York Timesin seuranta on muuttunut maksulliseksi, mutta cityssä todettuja tapauksia on n. 250 000 (mikä voi olla hieman yläkanttiin) ja asukkaita ulkomuistista 8,8 miljoonaa. Jäisi vähän alle kolmen prosentin.

Pakko arvostaa sitä mulkkumaisuutta, että haukut muita valehteilijoiksi ja sitten postaat linkkejä "probably", "preliminary" ja "If those early results translate to the rest of the New York population"

Jätit sujuvasti ottamatta kantaa tuohon risteilijäesimerkkiin. Nämä ehkä-luvut eivät kauaksi jää siitä mitä sanoin että se parisenkymmentä pinnaa näyttisi olevan taso, jonne taruntamäärät nousevat jos tauti saa vapaasti levitä. Jos jotain Manhattaniä mietitään, niin jos saarella on satatuhatta diagnosoituja viruksenkantajaa viikkojen ajan, niin kuinka paljon toistuvasti altistuneiden osuus kaupunkilaisista jää alle sadan? Toki ne muutamat rikkaat voivat linnoittautua, mutta entä muut 98%
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hei, nyt mä keksin sen!

Lopetetaan kokonaan Suomessa testaaminen. Silloin meillä on 0 sairastunutta ja korona on ohi! Mikseiköhän kukaan muualla ole keksinyt tätä, vai olisiko sittenkin.
Tarkoitatko ettei siellä risteilijällä ole testattu niin muita matkustajia, joista reilu 80% ei tartuntaa saanut?
 
F

Flonaldo

Tarkoitatko ettei siellä risteilijällä ole testattu niin muita matkustajia, joista reilu 80% ei tartuntaa saanut?
Ei nyt kiinnosta risteilijät tippaakaan.

Sinä väität, että sairastuneita tasan sen verran kuin on testattuja positiivisia. Tämän enempää ei silmiänsä voisi sulkea kuin Donald Trump. Valtavat vasta-ainetestien tilastolliset otokset, kymmenillä ja sadoilla tuhansilla ihmisillä, eivät mielipidettäsi hetkauta. Sitä ei heilauta myöskään se, että näillä puhtaasti sinun numeroillasi New York Cityn kuolleisuusaste on 10 %.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei nyt kiinnosta risteilijät tippaakaan.

Sinä väität, että sairastuneita tasan sen verran kuin on testattuja positiivisia. Tämän enempää ei silmiänsä voisi sulkea kuin Donald Trump. Valtavat vasta-ainetestien tilastolliset otokset, kymmenillä ja sadoilla tuhansilla ihmisillä, eivät mielipidettäsi hetkauta. Sitä ei heilauta myöskään se, että näillä puhtaasti sinun numeroillasi New York Cityn kuolleisuusaste on 10 %.
Ymmärrän ettei tuollainen laboratorian olosuhde kiinnosta, josta saadaan tarkkaa dataa arvioiden sijasta.

En muista tuollaista väitettä esittäneeni. Sen sijaan olen esittänyt että tuollaiseen 81% tasoon tartunnoissa ei olla missään maassa, osavaltiossa, piirikunnassa, kaupungissa, kaupunginosassa tai risteilijälaivassa (edes pienemmässäkään) päästy lähellekään riippumatta kyseisen paikan rajoituksista, ihmisten tietoisuudesta viruksen leviämisestä tai muusta, jotka voisivat sitä rajoittaa. Ei ensimmäisessäkään tässä maailmassa. Siltä silmien sulkeminen ja vakuuttelu, että kyllä se malli varmasti ihan pätevä on vaikka se joka paikassa heittäisi moninkertaisesti osoittaa puolestaan todellisia hengenlahjoja ja objektiivista näkymystä.

Noissa sinun linkkaamissasi jutuissa puhuttiin muutamien tuhansien testeistä "The state has conducted 7,500 tests so far", "About 3,000 people were randomly tested at grocery stores and other public locations", " , using 1,000 adults to track levels of immunity in the UK ", mutta ehkä ne keskustelupalstoille muunettuina vastaavat satojatuhansia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös