@BitterX,
@kiwipilot,
@adolf ja
@Denverin Munasyndi: Olette kaikki aivan oikeassa tuossa mitä kirjoitatte. Tosin pointtini meni ehkä hieman ohi, mistä en kuitenkaan voi syyttää kuin todella surkeaa ilmaisuani, jos kerran näin laajalti näin on käynyt. Selvennettäköön hieman.
Kirjoitin, että mikä tahansa maa pystyy ainakin paperilla torjumaan viruksen yhtä helposti. Tuolla "ainakin paperilla" tarkoitin sitä, että viruksen torjunta on teoriassa yhtä helppoa noilla keinoilla. Te luettelitte viesteissänne taas niitä syitä, jotka osoittavat sen, miksi käytäntö ja teoria eroavat toisistaan.
Itse uskon, että Uuden-Seelannin onnistumisen taustalla on nimenomaan maahan tulevan henkilöliikenteen oikea-aikainen "sulku". Tai mikä nyt olisi oikea termi, sillä kyllä maahan nytkin pääsee pakollisen kahden viikon karanteenin kautta... Mikään ei teoriassa estäisi tällaista vaihtoehtoa meillä tai muuallakaan, mutta käytännön syistä tämä ei ole realismia.
Tavaraliikenne on asia erikseen. Voin olla väärässäkin, mutta olen siinä uskossa, että tämä ei olisi missään niin suuri taudin levittäjä ollut. Tässä on myös huomioitava, että tavaraliikenteen kautta tulevat mahdolliset altistumiset pystytään melko helposti jäljittämään.
@kiwipilot: annoit ymmärtää, että tällä olisi haukuttu Suomen toimintaa vääräksi. Kerrotko esimerkin? Itse kirjoitin omassa viestissäni näin:
Tehokkaasti toimimalla saivat tilanteen noin nopeasti kuriin. Suomikin onnistui omassaan, vaikka alkuun tuota taudin pysäyttämistä ei pidetty realistisena (miljoona sairastunutta heinäkuuhun mennessä, koronavirus leviää liian hitaasti, nyt pitäisi saada nuoret sairastumaan).
Olen myös kirjoittanut lukemattomia viestejä, joissa olen kehunut Suomen tiukkoja toimia keväällä.
Eli summataan vielä: Jos Uuden-Seelannin keinoja pystyisi käytännössä noudattamaan (ajoissa), mikä tahansa maa pystyisi hyvin todennäköisesti saavuttamaan saman tilanteen. Suomi toimi helvetin hyvin keväällä, kun rajoitukset saatiin voimaan nopeasti, ja ulkomaan liikenne minimiin. Seuraukset ovat erinomaiset. Tästä eteenpäin tilanne on pysynyt hyvänä, mutta nyt kun rajoituksia on purettu ja matkustusta avattu, on meillä riskit taudin paluulle olemassa.