Etätyötä tulisi mielestäni taas suositella valtionkin toimesta. Siinä on pari mielenkiintoista, tosin pientä haastetta. Kuten usein kodin tai mökin käyttö muuhunkin kuin etätyöhön samaan aikaan. Ja kuinka innokkaana etätyöläinen yksityisellä tai julkisella puolella on valmis maksamaan työtilan, verkon yms kustannuksia itse olkoonkin, että pientä työhuonevähennystä on verotuksessa luvassa. Työnantaja voisi korvata etätyön kustannuksia. Tietääkseni esimerkiksi valtiolla ollaan nollaluokassa.
Hyvää pohdintaa, josta olen hyvinkin paljon samaa mieltä.
Sanoisin, että tuo etätyösuositus saavuttaa jo tavoitteensa sillä, että työpaikalla olijoiden määrää saadaan karsittua. Etäisyyksiä on helpompi noudattaa ja myös työpaikalle julkisilla kulkevilla saattaisi olla vähän enemmän tilaa ympärillään ruuhkavuoroissa.
Itse epäilen, että vaikka etätöistä voikin tulla kustannuksia monelle työntekijälle, niin on huomioitava, että vastaavasti säästöjä tulee etenkin matkakustannusten putoamisen myötä. Toki nuo voi vähentää veroista, mutta tämä hyöty on silti vain osa todellisista kustannuksista.
Isompia haasteita monella tulee varmasti siitä, että kotona ei ole niin rauhallista, etenkin jos siellä on myös pieniä lapsia. Tässä kohtaa on mielestäni ajateltava asia niin, että jokainen arvioisi, miten hänen työtehtäviensä kannalta olisi tarkoituksenmukaista toimia. Jos etätyö on mahdollista ja järkevää, olisi sitä syytä suosia. Tämä on niidenkin henkilöiden etu, joille etätyö ei ole edellä kuvatuista syistä mahdollista. Heilläkin on työpaikalla turvallisempaa, kun kaikki ne pysyvät kotona, joilla työpaikalla olo ei ole ehdoton välttämättömyys.