Missähän kaupoissa jengi oikein käy, kun palstatotuus on, että munaa tulee pakaroiden väliin selän takana olevan jonottajan toimesta koko ajan? Noin niin kuin vertauskuvallisesti. Kyllä Kotkassa ainakin ihmiset noudattaa turvavälejä edelleen. Ainoa häröpallo totta kai on siinä pakkausvaiheessa, kun ostokset on jo maksettu, mutta siinäkin näkee sen verran nohevaa toimintaa, että ihan kovin montaa sekuntia se ei kestä, kun kaikki on jo menneet matkoihinsa.
Erityisesti vanhemmilla naisilla tuntuu tuo pakkausvaihe olevan hankala. Ensin tönötetään kassan edessä, kunnes pystyy maksamaan ja sitten vasta mennään pakkaamaan, usein nuo asettuvat vielä suoraan siihen kassatiskin päähän, jolloin et pysty koskemaan omiin ostoksiisi jos pidät turvavälin. Jos itse et osta viikon ruoka-aineita kerralla, joudut joko menemään siihen viereen pakkaamaan tai jumittamaan koko kassajonon.
Toki se on ymmärrettävää että riskiryhmään kuuluvalla eläkeläisellä on pakko päästä kauppaan arki-iltana 16.00-18.00, eli juuri silloin kun työssäkäyvät joutuvat pääasiassa siellä käymään.
edit. Yksi juttu mitä en muuten kanssa ymmärrä, on se että joku leivinpaperi-paketti on pakko saada lyötyä kassahihnalle heti kun mahdollista. Eli itse olet laittanut ostoksesi ja sen kapulan niiden perään, niin takanasi oleva pitää muuten turvaväliä, mutta hänen on jostain syystä aivan pakko saada se yksi ostos siihen kapulaan kiinni ja laittaa ostoksensa perään se toinen kapula. Eli tulee hetkeksi tappituntumalle (koska sinä itse, vastuullisena kansalaisena, pidät turvaväliä siihen mummeliin joka odottaa että saa maksaa ostoksensa niillä viiden sentin kolikoilla), jotta saa sen 200g painoisen ostoksensa kassahihnalle, ettei keho ylirasitu tuosta massiivisesta painosta. Sen jälkeen hän tietysti ottaa ne kaksi askelta taaksepäin, jotta turvaväli on taas kunnossa. Mutta kun se hänen takanaoleva on siirtynyt jo eteenpäin, niin tämä leivinpaperi-häiskä peruutta tietysti ruotsalaisittain perse edellä tappia kohti. Jollain tavalla sen huomaa että yksi uuvatti saa koko jonon hetkelliseen kaaokseen.
Omalla autolla avainsana - laivassakin omalla autolla (ainakin Tallink) voi itse asiassa vaikka istua siinä autossa nykyään koko ajan. Tiiviimmin siellä busseissa ja junissa ollaan, ja keskiluokkakuplan ulkopuolella niillä myös matkustetaan todella paljon.
Noh, täällä länsi-rannikon kuplassa on se että henkilö-junaliikennettä ei ole lainkaan ja bussejakin kulkee niin harvoin, ettei sitä osaa edes kuljetusmuotona ajatella.