Voi laittaa im tai sc. Lihaksesta imeytyy paremmin. Itselle laitettiin syksyllä olkavarren lihakseen. Ei juuri satu, jälkioireena parin päivän aristus pistokohdassa. Vain yhden kerran olen tullut rokotteesta kipeäksi, kyseessä sikapiikki: vuorokauden kestänyt 40:n asteen kuume. Ja juu, varmasti tulee rokote otettua covid-19:a vastaan.
Jännä tuo sikapiikki. Se on ainoa rokote, joka on saanut meikäläisellä heikotuksen tunteen piikin jälkeen. Kyseessä siis sama reaktio, joka saa jotkut usein pyörtymään rokotuksen jäljiltä. Koskaan aiemmin tai sen jälkeen ei ole rokotteista tullut tuollaista.
No, minun tapauksessani reaktio tuli niin nopeasti, etten mitenkään usko sen johtuneen rokotteesta itsessään. On mahdollista, että alitajunta sai meikäläisellä aikaan jonkun ohimenevän piikkikammon, kun monet valittelivat tuolloin tavallista rajumpia sivuvaikutuksia. Tai sitten asiaan vaikutti juuri ennen piikkiä kiireessä hörpitty kahvi. Tai se, että menin kovaa kyytiä neljä kerrosta portaita alas...
Olen senkin jälkeen ottanut vuosittain kausi-influenssapiikin vailla oireita. Ja otan koronarokotteenkin, jos (ja kun) sellainen on joskus tarjolla.
Guardianin artikkelissa puhutaan tutkimuksesta, jonka mukaan monilta tutkituilta potilailta on löytynyt varsin vakavilta vaikuttavia sydänongelmia. Artikkelin mukaan näitä esiintyy myös kovassa flunssassa, mutta koronassa yllätti näin iso osuus. Mekanismin tunteminen vaatisi lisätutkimuksia, jotta voitaisiin miettiä keinoja ongelmien ehkäisyyn. Myös pitkäaikaisten seurauksien arviointi vaatisi lisätutkimuksia.
Sitä ei tuon artikkelin mukaan tiedetä, miten iso osuus sairaista lopulta saa näitä sydänongelmia. Mainitaan kuitenkin, että Italiassa ja Kiinassa olisi todettu noin 20% sairaalaan joutuineista kärsineen myös sydänoireista....
Edinburgh University team find heart damage in 55% of ultrasounds from 69 countries
www.theguardian.com
En osaa sanoa, että onko tuo nyt huolestuttava uutinen suoraan, vai liittyykö tämä vain näihin vakavampiin tapauksiin, jotka ovat jo muutenkin huolestuttavia...