TrafficIsland
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS
Tuosta ei mielestäni ole kyse, vaan ihan oikeasta rokotteesta.
Tässä aiheesta enemmän:
Suomalaistutkijat kehittävät kovaa vauhtia nenäsumutteena annettavaa koronarokotetta – valmis testeihin jo syksyllä
Kotimaisten huippututkijoiden hankkeessa hyödynnetään jo olemassa olevaa geeninsiirtoteknologiaa.www.iltalehti.fi
Suomalaisprofessorit ovat kehittäneet lähes valmiin koronarokotteen – työ uhkaa valua hukkaan, koska Suomi on ajanut alas rokotteiden valmistuksen
Suomalaistutkijoiden koronarokote saattaa jäädä hyödyntämättä, ellei Suomessa aloiteta omaa rokotetuotantoa.yle.fi
Suomessa tehtävä koronarokotetutkimus etenee pian testivaiheeseen – "Näyttää tieteellisesti lupaavalta"
Suomessa tehdään tutkimusta koronarokotteesta ja nyt projekti on edennyt jo siihen vaiheeseen, että pian alkavat ensimmäiset testit eläimillä.www.mtvuutiset.fi
Kiitos tarkennuksista, olen noista linkitetyistä uutisista osan lukenutkin mutta itseltäni oli mennyt ohi tuo, että myös Sakselan tutkimuksissa painopiste tosiaan olisi myös nenäsuihkeena annostelussa, eikä injektioissa. En tiedä kumpaa @finnjewel alunperin tarkoitti, mutta hyvä kun linkkasit nuokin. Jotenkin vaikea ajatus hahmottaa, että "kunnon rokote" voisi tulla nenäsuihkeen muodossa eikä piikkinä persauksiin tai hauikseen, mutta ehkäpä olen tässä asiassa itse liian vanha kääpä.
Nuo Sakselankin tutkimukset ovat kuitenkin "loppukäyttäjän" näkökulmasta kuitenkin vasta aika alkuvaiheessa, eli eläinkoetesteissä. Ja vaikka testivaiheet menisivät heittämällä läpi, niin iso kompastuskivi tulee olemaan se, mikä taho aloittaisi massatuotannon, jos/kun lääkeyhtiöillä on jo kädet täynnä muiden vastaavien projektien kanssa, joissa skaala on aika paljon isompi. Eli ei kannattane odottaa mitään läpimurtoja lähiviikkona tai edes -kuukausina. Akateemisesti katsottuna toki projekti on ihan kiinnostava.
Tuo Ylen juttu on muuten varusteltu niin tyylipuhtaalla klikkihuorausotsikolla, että tekisi mieli lähettää palautetta. "Suomessa kehitelty lähes valmis rokote". Just juu...