Niitä positiivisia on kuitenkin ollut joitakin per päivä. Jälleen tähän loppuun totean vielä, että oma käyttäytyminen on ollut täysin vastaavaa kuin noilla baarijuhlijoilla, realistina tunnustan kuitenkin tartuntamahdollisuuden olemassaolon.
Mun mielestäni tässä tullaan nyt siihen tämän homman ytimeen. Vaikka tartuntavaara onkin realistinen, niin ei me nyt jumankauta voida koko yhteiskuntaa ja ihmisiä kesällä kahlita enää pysymään kotonaan ja pitämään tiukkoja rajoituksia, vaan koska tartuntojen leviäminen
saattaa olla mahdollista.
Sen takia mua itseäni pännii nämä ihmisiä kuvaavat pöyristyjät, koska vallitsevassa tautitilanteessa on äärimmäisen kummallista olettaa, että ihmiset tuosta noin vaan hylkäisivat vapautensa takaavat perustuslailliset oikeudet, vaan sen vuoksi koska maassa on muutama koronatartunta. Kun sairaalassa on vain muutama ihminen, niin on erittäin ihmeellistä olettaa, että 5,5 miljoonaa ainutkertaista elämäänsä elävää ihmistä eläisi edelleen kusi sukassa koronavirusta peläten tätä Suomen lyhyttä kesää.
Yksi seikka on vielä sekin, että pitää meidän miettiä noita lukuisia ravintolayrittäjiäkin. Miten oikeudenmukaista on heidän liiketoimintaansa enää tiukasti rajoittaa nykyisessä tilanteessa? Ei ole minusta ollenkaan oikeudenmukaista, ja on vain hyvä, että narua on päästetty paljon löysemmälle.
Omasta mielestäni on erittäin hyvä, että Suomen lainsäädäntö on sellaista, että se antaa vapauksia, mutta toisaalta pistää ihmiset myös kantamaan itse vastuuta. Tuntuu, että täälläkin on monia sellaisia ihmisiä, jotka haluaisivat järjestelmää, jossa valtio vaan jyrähtäisi kaikki ihmiset kuriin ja nuhteeseen, jolloin sillä olisi myös toimivaltuudet paljon järeämmin puuttua ihmisten olemiseen ja menemiseen. Itse taas vierastan aivan valtavasti tälläistä ajatusta. Kaipuu vapauteen on omassa maailmassani, niin perustavanlaatuinen perustarve ihmisellä, että ei valtiolla ole määräänsä enempää siihen oikeutta puuttua.
Näille ihmisten kuvaajille tekisi mieli sanoa, että jos olette itse tai joku läheisenne on riskiryhmää, niin ymmärrän huolenne. Mutta pyytäisin ymmärtämään myös hieman toisia ihmisiä, jotka eivät automaattisesti ole jotain itsekkäitä idiootteja, kun haluavat nauttia elämästä. Pipon löysääminen saattaisikin tehdä ihan hyvää. Ja ei, kaiken tämän sanottuani en ajattele, niin että koronaviruksen uhka olisi kokonaan poistunut Suomesta. Se voi tulla vielä toisenkin kerran kovaa tänne. Mutta kuten jo sanoin, niin muutaman tartunnan takia me ei vaan yksinkertaisesti voida enää kahlita tätä yhteiskuntaa ja sen ihmisiä tämän viruksen ympärille. Ihmisten mielenterveys ja yrittäjien toimeentulo kiittää, kun me tämän ymmärrämme.