Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 912 867
  • 81 126

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Minä menen heti piikille tai ennemmin nenäsuihkeelle, kun se on tarjolla. Ei jos, vaan kun. Ellei pandemia kuihdu ennen sen tuloa, mitä pidän epätodennäköisenä. Nykyinen tilanteemme on erittäin hyvä joten käytän tilaisuuden ja kiitän palstalaisia hyvin suoritetusta käsienpesusta ja hihaan yskimisestä. Kävin muuten juuri kaupassa ensimmäistä kertaa yli kolmeen kuukauteen. Ehkä syön huomenna ulkona.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minä menen heti piikille tai ennemmin nenäsuihkeelle, kun se on tarjolla. Ei jos, vaan kun. Ellei pandemia kuihdu ennen sen tuloa, mitä pidän epätodennäköisenä. Nykyinen tilanteemme on erittäin hyvä joten käytän tilaisuuden ja kiitän palstalaisia hyvin suoritetusta käsienpesusta ja hihaan yskimisestä. Kävin muuten juuri kaupassa ensimmäistä kertaa yli kolmeen kuukauteen. Ehkä syön huomenna ulkona.
Samoilla linjoille @Kaspar11 kanssa. Itse vedän pienellä "riskillä" ja otan heti rokotteen kun se on mahdollista.

Nauti kovasti @Kaspar11 ruuasta sitten päätät mennä ulos syömään. Olet sen ansainnut. Kaikki suomalaiset ovat omalla panoksellaan sen ansainneet. Nautitaan nyt, mutta järkeä käyttäen!
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Satakunnassa 6 viikon tauon jälkeen ensimmäinen tartunta ja henkilö heti sairaalahoitoon, joten tauti on vaivannut jo pidempään. Satakunnassa ei kyllä lievillä oireilla korona-testiin pääse, koska täällä ei epidemia jyllää.

Toivottavasti jäljitys toimii, kun tartunnan saanut on luultavasti kärsinyt oireista jo vähintään viikon verran tai ylikin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Varmasti mutta onko se turvallinen? Itse luulen että massat ottaa sen vasta kun on tutkittu pitempään. Itse ainakin aion toimia näin.
Tartuntatautilaissahan on myös mahdollisuus pakkorokotukseen (§ 47). En ota kantaa siihen, onko sellainen tulossa, mutta rokotusta ainakin ajetaan "kuin käärmettä pystyyn". Syystä tai toisesta.

Pidemmälle menevässä skenaariossa, varsinkin nykyisessä tilanteessa, on sellainenkin kauhukuva, että esim. työhaastattelussa voidaan tarkistaa, onko rokote otettuna. Samoin se voisi olla sosiaalietuuksien saamisen ehto.

Kummallista on myös se, että ties mitä sekalaisia ja hämäräperäisiä rokoteprojekteja on käynnissä ympäri maailman, mutta suomalaistutkijoiden ns. avoimella lähdekoodilla kehittämälle, nenän kautta sumutteena annettavalle "riippumattomalle rokotteelle" ei löydy rahoitusta edes Suomesta.

 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rokotteet on lähtökohtaisesti nykyään aivan helevatun turvallisia jo alun alkaenkin. Ennen kun vielä käytettiin eläviä taudinaiheuttajia, niin oli näitä ongelmia turvallisuuden suhteen. Sitten on poikkeustapaus kuten sikainfluenssa missä rokote oli turvallinen, mutta siinä oli jokin epämääräinen lisäaine mukana joka aiheutti todella pienellä osalla porukasta ongelmia. Osalla joista suuri osa olisi elämänsä aikana jonkun flunssan yhteydessä sairastunut joka tapauksessa.

Muistelen että tämä on ennenkin ollut keskustelunaiheena ja tosiaan, kyllä ongelma oli ihan rokotteessa eikä vain "epämääräisessä lisäaineessa". Eli rokotteessa viruksen rakenne oli ilmeisesti valmistettu tavalla joka aiheutti narkolepsiaa ja tehosteaine skvaleeni kenties voimisti tuota vaikutusta. On kuitenkin väärin sanoa että vika olisi vain tehosteaineessa. Sikainfluenssa-pandemia 2009–2010 ja rokotuksia seurannut narkolepsia

Epidemia johtui kiistatta sikainfluenssarokotuksista. Kaikilla sairastuneilla on taudille altistava kudostyyppi. Näyttää ilmeiseltä, että autoimmuunireaktion käynnistymisessä keskeistä on ollut se, miten rokotteessa ollut influenssaviruksen rakenne (nukleoproteiini) on valmistettu. Muissa sikainfluenssarokotteissa se on ollut erilainen kuin Pandemrixissa®. Tehosteaine, skvaleeni, on voinut edelleen voimistaa reaktiota. Nykyisessä influenssarokotteessa on huomioitu kyllä edelleen A(H1N1)v-virus, mutta rokotteen virusosan rakenne on erilainen, eikä nykyisessä rokotteessa ole skaveleenia.

Monesti näkyy myös vähättelyä noista narkolepsioista. "Uhrit" olivat hyvin nuoria pääosin 4-19-vuotiaita ja tuo perinnöllinen alttius jonka varjolla käytetään "olisivat saaneet muutenkin" on lähes kolmasosalla suomalaisista ja silti vain 50 per vuosi sairastuu narkolepsiaan normaalioloissa. Hyvin kaukaa haettua sanoa että juuri samat lapset olisivat narkolepsiaan sairastuneet "joka tapauksessa".

Kyseessä on myös erinomainen esimerkki nopeasti markkinalle tuodun rokotteen mahdollisista haitoista joita ei olisi voitu ennalta oikeastaan havaita. Kyllä se riski on jatkossakin olemassa. Sinänsä kertoo rokotusten turvallisuudesta että aikamme suurin katastrofi on ollut jokunen sata narkolepsiatapausta tilanteessa jossa rokote tuotiin kaikin puolin poikkeuksellisen nopeasti laajaan käyttöön.

Teho muilla sikainfluenssarokotteilla olisi todennäköisesti ollut yhtä hyvä ja ilman narkolepsiariskiä. Haitta ei ollut kuitenkaan teoreettisin perustein ennakoitavissa. Vasta vuosien tutkimusten jälkeen on selvinnyt, mikä rokotteessa oli taudin laukaisija. Tapahtumat lähtivät liikkeelle kiireestä, jolla rokote oli saatava valmiiksi. Tavallista vakavamman influenssan yleismaailmallinen leviäminen todettiin väistämättömäksi vain puoli vuotta ennen kuin pandemia tuli Suomeen. Tämä oli liian lyhyt aika valmistaa uusi rokote ja testata sen turvallisuus.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tartuntatautilaissahan on myös mahdollisuus pakkorokotukseen (§ 47). En ota kantaa siihen, onko sellainen tulossa, mutta rokotusta ainakin ajetaan "kuin käärmettä pystyyn". Syystä tai toisesta.

Pidemmälle menevässä skenaariossa, varsinkin nykyisessä tilanteessa, on sellainenkin kauhukuva, että esim. työhaastattelussa voidaan tarkistaa, onko rokote otettuna. Samoin se voisi olla sosiaalietuuksien saamisen ehto.

Kummallista on myös se, että ties mitä sekalaisia ja hämäräperäisiä rokoteprojekteja on käynnissä ympäri maailman, mutta suomalaistutkijoiden ns. avoimella lähdekoodilla kehittämälle, nenän kautta sumutteena annettavalle "riippumattomalle rokotteelle" ei löydy rahoitusta edes Suomesta.

Johan Australiassa taitaa olla pakko rokottaa lapset, jotta he pääsisivät julkisiin kouluihin yms. Suomessa tuskin rokotepakkoa tulee missään vaiheessa.

Also mitä epäilyttävää on rokote projekteissa?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kymsoten, eli Kymenlaakson, eli mun ja @nummenkallio :n huudeilla yksi (1) uusi varmennettu koronavirustartunta. Minut löytää kellarista jatkossa. Yhdelle känniselle tupakanpummijalle joutui lauantaina sanomaan ihan kovastikin, että ei nyt tulla iholle. Jos kohta en tykkää siitä muutenkaan, mutta varsinkaan nyt. Seuraavan kohdalla voi riski jo realisoitua, siis se, että kyseinen lähestyjä lentää niska-perse-otteella turvavälin tuolle puolen. Noh, piis & Luuv.

Voi poijjaat ja @Individual, voi kun asuisinkin siellä niillä Kymsoten alueilla. Asuttu toki on useampaankin otteeseen. Ja synnytty. Mutta tautipesäkkeessä nyt asutaan ja pitkään on asuttu.

Toivoisin sitä, että nuo rakkaat kaakon seudut välttyisivät koronalta. Siellä asuu paljon rakkaita ihmisiä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

"Henkilö hakeutui tänään iltapäivällä hoitoon. Asia selviää lisää, kun otamme tänään ja huomenna näytteet, infektioyksikön ylilääkäri Raija Uusitalo-Seppälä sanoi."

Porissa annettu jo diagnoosi, ennen kuin edes tulokset ovat varmistuneet...
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ruotsissa kuolleita jälleen vuorokaudessa 78. Nyt ei ole oikea aika matkustaa minnekään ulkomaille. Nyt jos koskaan meidän suomalaisten pitää puhaltaa yhteen hiileen ja lomailla omassa kotimaassa. Saadaan nopeammin talous pyörimään ja lomautetuille ihmisille töitä. Kyllä sinne Espanjaan kerkiää ensi vuonnakin jos niin kauhea hinku on. UGH olen puhunut, jatkakaa...
 

p_3ksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL, Jukurit
Ruotsissa kuolleita jälleen vuorokaudessa 78. Nyt ei ole oikea aika matkustaa minnekään ulkomaille. Nyt jos koskaan meidän suomalaisten pitää puhaltaa yhteen hiileen ja lomailla omassa kotimaassa. Saadaan nopeammin talous pyörimään ja lomautetuille ihmisille töitä. Kyllä sinne Espanjaan kerkiää ensi vuonnakin jos niin kauhea hinku on. UGH olen puhunut, jatkakaa...

Kyllä pitää tosissaan olla hinku ulkomaille, jos nyt on aivan pakko päästä eikä malta odottaa. Lomailu kotimaassa ei ole yhtään huono vaihtoehto, paikkojahan löytyy kyllä mielin määrin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ruotsissa kuolleita jälleen vuorokaudessa 78. Nyt ei ole oikea aika matkustaa minnekään ulkomaille. Nyt jos koskaan meidän suomalaisten pitää puhaltaa yhteen hiileen ja lomailla omassa kotimaassa. Saadaan nopeammin talous pyörimään ja lomautetuille ihmisille töitä. Kyllä sinne Espanjaan kerkiää ensi vuonnakin jos niin kauhea hinku on. UGH olen puhunut, jatkakaa...

Ruotsi on hyvä pitää mielessä kun näistä Suomen koronarajoituksista esitetään kritiikkiä. Onneksi meillä hallitus toimi nopeasti ja määrättiin riittävät rajoitukset. Ja onneksi ratkaisevassa vaiheessa näitä rajoituksia myös noudatettiin riittävän hyvin. THL on nyt esittänyt arvion siitä, että jos olisimme toimineet kuin Ruotsi, meillä olisi jo 2500 kuollutta: Koronavirus | THL: Jos Suomi olisi valinnut Ruotsin tien, koronavirukseen olisi kuollut jo yli 2 500 ihmistä

Toki pitää pitää mielessä THL:n ennusteet siitä, että heinäkuuhun mennessä Koronan olisi sairastanut yli miljoona suomalaista...

Toisaalta voi olla hyvä, että alkuun arviot olivat tuota luokkaa. Ehkä rajoitukset mitoitettiin juuri sen vuoksi riittäviksi.

Sanoisinko vielä, että nyt näyttää siltä, että vähällä päästiin. Toivottavasti ei jouduta toteamaan, että ”tältä erää”. Sen verran pahalta näyttää etenkin Euroopan ulkopuolella, että ihan heti tämä tuskin tästä menee ohi. Ruotsi toki sitten tässä lähellä huolettaa. Onneksi hallitus ei ilmeisesti ihan täysin ole avaamassa Ruotsin rajaa, vaikka Ruotsista onkin esitetty kritiikkiä aiheen tiimoilta...

 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt ei ole oikea aika matkustaa minnekään ulkomaille. Nyt jos koskaan meidän suomalaisten pitää puhaltaa yhteen hiileen ja lomailla omassa kotimaassa. Saadaan nopeammin talous pyörimään ja lomautetuille ihmisille töitä. Kyllä sinne Espanjaan kerkiää ensi vuonnakin jos niin kauhea hinku on.
Kuulostaa hyvältä! Mielessä on jo pidempään ollut, että jos lähtisi perheen (vaimo & 2 ala-asteikäistä lasta) kanssa käymään Kolilla. Viikko Sokos Hotellissa maksaisi ainoastaan 2460e. Ruuat päälle, niin ollaan yli kolmessa tonnissa. Espanjaan lentäisi perhe 1300€, mikä on hieman enemmän kuin yleensä.

En minä välttämättä Espanjaan lähde, mutta suomessa matkailu tuntuu lähinnä kusetetuksi tulemiselta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Hauskaa, että palstan kovin talous edellä koronakriisissä -ajatushautomo suosittelee nyt välttämään kotimaan matkailua sen kalliin hinnan vuoksi. Noinhan se talous saadaankin jaloilleen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
THL on nyt esittänyt arvion siitä, että jos olisimme toimineet kuin Ruotsi, meillä olisi jo 2500 kuollutta: Koronavirus | THL: Jos Suomi olisi valinnut Ruotsin tien, koronavirukseen olisi kuollut jo yli 2 500 ihmistä
Taas kerran tänään ihmettelin näitä kuolleiden määriä. Ruotsissa on tilastojen mukaan 45 000 sairastunutta. Todellinen luku on varmasti reilusti isompi, mutta kuolleitakin on 4500. Singaporessa on 37 000 sairastunutta ja 25 kuollutta. Tuo on kyllä mielenkiintoinen yhtälö. Väitän että kuolleiden määrään vaikuttaa ihan pirusti muutkin asiat kuin "valitut tiet".
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hauskaa, että palstan kovin talous edellä koronakriisissä -ajatushautomo suosittelee nyt välttämään kotimaan matkailua sen kalliin hinnan vuoksi. Noinhan se talous saadaankin jaloilleen.
En minä niin suosittele. Minun puolestani muut saavat matkailla ihan niin helvetisti kotimaassa kun haluavat. Talous edellä ihmisenä minä kuitenkin ajattelen talouttakin. Toki sellainen ajatus minulla rivin välissä saattoi olla, että kotimaassa matkailu saattaisi olla suositumpaa, jos se ei olisi niin saatanan kallista. Minä en vain henkikökohtaisesti tykkää olosta, että on laitettu kuivana kakkoseen.
 
Ruotsissa kuolleita jälleen vuorokaudessa 78. Nyt ei ole oikea aika matkustaa minnekään ulkomaille. Nyt jos koskaan meidän suomalaisten pitää puhaltaa yhteen hiileen ja lomailla omassa kotimaassa. Saadaan nopeammin talous pyörimään ja lomautetuille ihmisille töitä. Kyllä sinne Espanjaan kerkiää ensi vuonnakin jos niin kauhea hinku on. UGH olen puhunut, jatkakaa...

Ihan asiaa puhut. On kuitenkin muistettava, että monissa suomalaisperheissä aivan varmasti joudutaan pohtimaan sitäkin mihin on varaa ja mihin ei. Jos vaikkapa mainitsemaasi Espanjaan pääsee kolmasosalla siitä kustannuksesta mitä about saman tasoinen reissu kotimaassa tekisi, niin aika moni saattaa valita sen Espanjan. En tarkistanut hintoja, mutta ero on huomattava. Tai no sen verran tarkastin omia reissuja suunnitellessa, että kotimaan matkailu on aivan hiton kallista. Ainahan se on ollut, mutta tämän kevään myötä hinnat ovat tulleet vielä melkoisesti ylös ainakin näin kesäsesongilla.

Itse en ole yksin tai perheeni kanssa lähdössä ulkomaille tänä kesänä. Kotimaassa riittää kyllä valtavasti nähtävää ja tyydyttää ainakin omat matkustushalut. Ajattelin nyt kuitenkin tuoda tuon toisen puolen asiasta myös julki.
 
K

kiwipilot

Kuulostaa hyvältä! Mielessä on jo pidempään ollut, että jos lähtisi perheen (vaimo & 2 ala-asteikäistä lasta) kanssa käymään Kolilla. Viikko Sokos Hotellissa maksaisi ainoastaan 2460e. Ruuat päälle, niin ollaan yli kolmessa tonnissa. Espanjaan lentäisi perhe 1300€

Sen verran korjaan, että esim. teidän perhe lentäisi heinäkuussa Manner-Espanjaan viidellä sadalla.

Muuten ei lisättävää.

Kotimaan matkailu on tosiaan niin poskettomissa hinnoissa että sen tukeminen jääköön muille: hotelliyö viidelle (2+3) suomalaisessa kaupungissa kustantaa vähintään sen 200€. Kiitos mutta ei kiitos. Esimerkiksi: jos viisihenkiselle perheelle viikko elokuussa Berliinissä kustantaa 900€ niin ei tarvitse kauaa miettiä pysyttäisiinkö kotimaassa vai lennettäisiinkö Saksaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itävalta poistaa kaikki matkustusrajoitteet EU-maista ja EU-maihin (+Norja, Islanti, Sveitsi ja EU:n sisäpuolella sijaitsevat kääpiövaltiot) 16.6. alkaen.

Poikkeuksena kuitenkin Ruotsi, UK, Espanja ja Portugali, joista matkustettaessa pätee edelleen 2 viikon karanteeni (voi kuitata negatiivisella koronatestillä).

Suomi, saa ottaa mallia. Ruotsalaiset voisivat poliittisesti muodon vuoksi vähän suutahtaa, mutta pohjimmiltaan ymmärtäisivät kyllä eikä siitä isompaa riitaa tulisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas kerran tänään ihmettelin näitä kuolleiden määriä. Ruotsissa on tilastojen mukaan 45 000 sairastunutta. Todellinen luku on varmasti reilusti isompi, mutta kuolleitakin on 4500. Singaporessa on 37 000 sairastunutta ja 25 kuollutta. Tuo on kyllä mielenkiintoinen yhtälö. Väitän että kuolleiden määrään vaikuttaa ihan pirusti muutkin asiat kuin "valitut tiet".

Totta kai vaikuttaa. Väestön ikäjakauma, terveydenhuollon taso, väestötiheys, väestön yleinen terveys, geenit, ilmasto, yhteiskunnan kulttuuri...

Siinä jotain todettuja ja spekuloituja tekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa viruksen leviämiseen ja vaarallisuuden. Ruotsin ja Singaporen kohdalla eroja on varmasti paljon. Mutta Suomen ja Ruotsin välillä nämä ovat vähäisempiä. Ja Ruotsin ja Norjan välillä ehkä vieläkin vähäisempiä? Siksi täällä on minusta isompi merkitys valitulla strategialla. Sekään ei selitä vielä kaikkea, vaan kyse voi olla myös vaikka ajoituksesta tai ihan vaan silkasta tuurista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totta kai vaikuttaa. Väestön ikäjakauma, terveydenhuollon taso, väestötiheys, väestön yleinen terveys, geenit, ilmasto, yhteiskunnan kulttuuri...

Siinä jotain todettuja ja spekuloituja tekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa viruksen leviämiseen ja vaarallisuuden. Ruotsin ja Singaporen kohdalla eroja on varmasti paljon. Mutta Suomen ja Ruotsin välillä nämä ovat vähäisempiä. Ja Ruotsin ja Norjan välillä ehkä vieläkin vähäisempiä? Siksi täällä on minusta isompi merkitys valitulla strategialla. Sekään ei selitä vielä kaikkea, vaan kyse voi olla myös vaikka ajoituksesta tai ihan vaan silkasta tuurista.
Tästä listasta puuttuu se yksi jota olen miettinyt eli aiempien vuosien flunssa-aallot. Jos ne ovat antaneet vastustuskykyä tälle taudille niin sillä voi olla valtava ero että onko toisessa maassa vaikka 40% sairastanut sen ja toisessa 4%. Nämä ihmiset eivät siis itse sairastuisi eikä tartuttaisi muita jolloin leviämistahti olisi ihan radikaalisti pienempi. Se että voiko esim Suomen ja Ruotsin välillä tällaista radikaalia eroa on aavistuksen oman expertiisin ulkopuolella, mutta sitä olen fundeerannut niin maan perusteellisesti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän Suomen ja Ruotsin erot selity lähes täysin noilla rajoitustoimilla sekä niiden puutteilla. Ei tässä varmaan suurempia kulttuurellisia tai geneettisiä (paitsi rähinägeeni) eroja ole.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kuulostaa hyvältä! Mielessä on jo pidempään ollut, että jos lähtisi perheen (vaimo & 2 ala-asteikäistä lasta) kanssa käymään Kolilla. Viikko Sokos Hotellissa maksaisi ainoastaan 2460e. Ruuat päälle, niin ollaan yli kolmessa tonnissa. Espanjaan lentäisi perhe 1300€, mikä on hieman enemmän kuin yleensä.

En minä välttämättä Espanjaan lähde, mutta suomessa matkailu tuntuu lähinnä kusetetuksi tulemiselta.
Osittain olen samaa mieltä kanssasi, että Suomessa matkailu on suhteessa kalliimpaa kuin ulkomaanmatkailu. Mutta kyllähän jonkun lomamökin saa vuokrattua huomattavasti edullisemmin viikoksi verrattuna tuohon s-hotelliin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä listasta puuttuu se yksi jota olen miettinyt eli aiempien vuosien flunssa-aallot. Jos ne ovat antaneet vastustuskykyä tälle taudille niin sillä voi olla valtava ero että onko toisessa maassa vaikka 40% sairastanut sen ja toisessa 4%. Nämä ihmiset eivät siis itse sairastuisi eikä tartuttaisi muita jolloin leviämistahti olisi ihan radikaalisti pienempi. Se että voiko esim Suomen ja Ruotsin välillä tällaista radikaalia eroa on aavistuksen oman expertiisin ulkopuolella, mutta sitä olen fundeerannut niin maan perusteellisesti.

Tätä olen myös itse pohtinut. Pidän tuota kuitenkin aika epätodennäköisenä, koska henkilöliikenne maiden välillä on niin voimakasta, että uskoisin perinteisten virusten osalta niiden kulkevan aika samanlaisilla sykleillä täällä.

Mutta itse pohdin sellaista, että olisiko rajoituksilla pystytty vaikuttamaan siihen, miten vaarallinen virustyyppi pääsee "dominoivaksi" tietyssä maassa? Jos rajoitukset ovat tiukkoja heti alussa, niin parhaiten kai leviäisi stereotypinen "hyvä leviämään, huono tappamaan" -variaation virus? Jos rajoitukset eivät ole kattavia, dominoiva kanta voisi tulla vaikka ensimmäisenä maahan tulevasta tyypistä, joka voisi Ruotsin tapauksessa olla tällaista vaarallisempaa kantaa?

Tämä on siis hyvin voimakasta spekulaatiota, eikä tällä ole mitään tieteellistä pohjaa. Jotta tämä olisi edes teoriassa mahdollista, pitäisi koronaviruksesta olla jo useampi vaarallisuudeltaan poikkeava mutaatio tai kanta olemassa. Sellaistahan jossain uutisessa oli, että kolmea pääkantaa olisi olemassa. Aasiassa alkuperäinen, Euroopassa omansa, ja USA:ssa muistaakseni kolmatta sekä tätä eurooppalaista. Ja eurooppalainen olisi aasialaista vaarallisempi. Mutta lisäksi Islannissa tehtyjen tutkimusten pohjalta sielläkin oli väestössä muistaakseni jo useampaa kymmentä eri variaatiota.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kuulostaa hyvältä! Mielessä on jo pidempään ollut, että jos lähtisi perheen (vaimo & 2 ala-asteikäistä lasta) kanssa käymään Kolilla. Viikko Sokos Hotellissa maksaisi ainoastaan 2460e. Ruuat päälle, niin ollaan yli kolmessa tonnissa. Espanjaan lentäisi perhe 1300€, mikä on hieman enemmän kuin yleensä.

En minä välttämättä Espanjaan lähde, mutta suomessa matkailu tuntuu lähinnä kusetetuksi tulemiselta.

Tämä on vähän surkea vertailu, jos otetaan Suomesta se yksi tunnetusti kalleimmista hotelleista. Olin Kolilla pari kesää sitten ja maksoin majoituksesta 40 € vrk sisältäen aamupalan. Eikä ollut montaa kilometriä tuosta S-ryhmän riistohotellista. Yleisesti Suomen ja ulkomaan matkailun välillä näkee paljon vertailua, jossa Suomesta kohteena kallein paikka ja ulkomailta tasoltaan ja maineeltaan sekä majoitukseltaan halvin paikka.

Esimerkiksi Lapista saa kesäaikaan aivan naurettavan halvalla mökkejä vuokralle viikoksi. Esimerkiksi Levillä noin 90 neliöinen hiljattain rakennettu vuokramökki 350-400 € 9 päivää. Jos kaipaa hiekkarantoja, niin en ole Kalajoki-Siikajoki akselilla ikinä itseäni kipeäksi maksanut. Eikä bensakuluihin mene ikinä lähellekään lentojen verran rahaa. Nyt on vielä bensa ennätysmäisen halpaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös