Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 925 268
  • 81 126

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on vähän surkea vertailu, jos otetaan Suomesta se yksi tunnetusti kalleimmista hotelleista. Olin Kolilla pari kesää sitten ja maksoin majoituksesta 40 € vrk sisältäen aamupalan. Eikä ollut montaa kilometriä tuosta S-ryhmän riistohotellista. Yleisesti Suomen ja ulkomaan matkailun välillä näkee paljon vertailua, jossa Suomesta kohteena kallein paikka ja ulkomailta tasoltaan ja maineeltaan sekä majoitukseltaan halvin paikka.

Esimerkiksi Lapista saa kesäaikaan aivan naurettavan halvalla mökkejä vuokralle viikoksi. Esimerkiksi Levillä noin 90 neliöinen hiljattain rakennettu vuokramökki 350-400 € 9 päivää. Jos kaipaa hiekkarantoja, niin en ole Kalajoki-Siikajoki akselilla ikinä itseäni kipeäksi maksanut. Eikä bensakuluihin mene ikinä lähellekään lentojen verran rahaa. Nyt on vielä bensa ennätysmäisen halpaa!
Tämä oli ihan pirun hyvä vertailu, koska tuo on juuri se paikka jonne ollaan matkaa jo pari vuotta oikeassa elämässä pyöritelty. Lapset tykkää kylpylähotelleista ja minua kiinnostaa ne maisemat. Kysyin pojalta joskus talvella, että jos saisi minkä tahansa paikan maailmasta toivoa matkakohteeksi niin hän vastasi Kolin, jolloin jo vitsailin että siihen ei ehkä ole kuitenkaan varaa.

Viime kesällä ja syksyllä kaikki katsomani viikonloput olivat täysiä. Markkinatalouden ystävänä minulla ei tällöin ollut asiaan huomauttamista, sillä silloin hinnoittelu oli ollut oikea. En tosin ole vakoillut että oliko vieraat suomalaisia vai ulkomaalaisia, mutta nyt tilaa olisi ollut.

En minä minnekään mökille kaipaa hyttysten syötäväksi, joten se ei ole vaihtoehto vaikka olisi ilmainen (sellainen optio olisi tarjolla nytkin). Minä olen mieluummin kotona. Toinen kotimainen vaihtoehto olisi Lapissa ne mökit joissa on lasikatto, mutta ne olivat vielä helvetisti kalliimpia kun niitä joskus katsoin, joskin niissä kevättalvi olisi vissiin se juttu. Matkailu on globaali markkina ja halusivat nuo tahot sitä tai ei, niin ne kilpailevat Balin, Rion, Floridan, Dubain, Kap Kaupungin ja muiden kanssa. Jos jälkimmäiset ovat edullisempia sekä absoluuttisesti, että suhteessa laatuun, niin sinne sitten kun pääsee.
 
Viimeksi muokattu:

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Lasten kanssa vietetty jo monta kesälomaa Turkissa kun vanhemmilla siellä loma-asunto. Ennen kuin he hommasivat sen vuokrasin pari kesää sieltä loma-asuntoa. eli lennot 1 aikuinen ja lasta kuukaudeksi n. 600eur. Asumiseen ei tietysti mene mitään kuin asunto valmiina. Vuokrattuna asunto kuukaudeksi n. 500-600eur ja puhutaan parin makuuhuoneen ja olkkari keittiö kämpästä parvekkeella ja kahdella kylpyhuoneella. Joka huoneessa ilmastointi. Ulkona yleensä uima-allas, teeniskentät, sauna/hamam, porealtaat, vesiliukumäet ravintolat, baari, biljardi, pingis, kuntosali jne.

ruokaa voi tehdä itse tai käydä ulkona syömässä. Rullakebab 1,20-1,50eur. Jäätelöä ja limua saa lapset altaalla syödä niin paljon kuin mieli tekee ja ei montaa euroa päivässä mene. Liiran kurssin takia hinnat Suomalaisille todella edullista.

Viime kesänä ei oltu kun pojalla oli rippileiri niin käytiin 3pv reissu ähtärissä niin pelkästään siihen reissuun paloi yli 1000eur. Ei kyllä huvita Suomessa matkailu yhtään. Vaikka laskee lennot ja majoitukset niin ulkomailla lomailu on aina halvempaa kuin härmässä.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
24 uutta tartuntaa:

HUS 19
Keski-Suomi 2
Päijät-Häme 2
Etelä-Karjala 1
Varsinais-Suomi 1

Jostain oli vähentynyt 1 tartunta, koska luku ei mennyt tasan.

Lisäksi myös Satakunnassa 1 uusi tartunta eilen, mutta sitä ei ole saatu vielä rekisteriin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomen luonto on niin kaunis ja rauhallinen, et siitä maksaa mielellään enemmän, kuin jostain Alanyan uima-altaista, jossa on tuhat muutakin samaan aikaan. Lapin erämaat, Kolin maisemat ja Hepokönkään kosket jne. Voi veljet mitä paikkoja. Voittaa satanolla jonkun turistirysän ja ihan sen takii oon suosinu jo pidempään kotimaan matkailua.

Halvallakin pääsee, jos viitsii vähän tinkiä kaviaarista, palvelijoista ja presidenttisviiteistä.
 
K

kiwipilot

Huikeeta: valitaan ääripäät (priimakohteet Suomesta vs. joku vihoviimeinen turistihelvetti) ja julistetaan. Suorastaan persumaista mustavalkoisuutta. Toki jos ainoa ulkomaankokemus on se Alanyanlaisen hotellin uima-allas niin sitten.

No, kukin tavallaan.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sen eilisen YLEn jutun mukaan asia varmistuu vasta aikaisintaan tänään kun testitulokset saadaan. Siksi olikin hieman hassua uutisoida tartunnasta jos/kun sitä ei ollut edes varmistettu.


Oireet olivat olleet epätavalliset, joten ilmeisesti sen takia testiä ei oltu tehty aiemmin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Huikeeta: valitaan ääripäät (priimakohteet Suomesta vs. joku vihoviimeinen turistihelvetti) ja julistetaan. Suorastaan persumaista mustavalkoisuutta. Toki jos ainoa ulkomaankokemus on se Alanyanlaisen hotellin uima-allas niin sitten.

No, kukin tavallaan.

Juu. Vähän pisti ihmetyttämään ajatus, että Suomen luonto kiinnostaa ja sinne halutaan lähteä mutta mikään mökki ei käy koska hyttyset syö kuoliaaksi....Vain kylpylä kelpaa.

No, onhan niitä luontoihmisiä moneen makuun....
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
THL ilmoittaa:
  • Testattuja näytteitä yhteensä: noin 211 900 (+ 3 600*)
  • Ilmoitettuja tapauksia yhteensä: 7 064 (+ 24*)
  • Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu 325 (+ 1*)
  • Sairaalahoidossa olevien määrä Suomessa on 25 (- 3*)
  • Tehohoidossa olevien määrä Suomessa on 4 (+ 0*)

Sairaalahoidossa on nyt siis enää ihmisiä HYKSin erityisvastuualueella (22) ja TYKSin erityisvastuualueella + Ahvenanmaalla (3)

Parantuneita siis THL:n arvion mukaan tällä hetkellä 6400. Tämä tieto tämän päivän tiedotustilaisuudesta. Joten todetuista tapauksista aktiivisia enää reilu 600.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huikeeta: valitaan ääripäät (priimakohteet Suomesta vs. joku vihoviimeinen turistihelvetti) ja julistetaan. Suorastaan persumaista mustavalkoisuutta. Toki jos ainoa ulkomaankokemus on se Alanyanlaisen hotellin uima-allas niin sitten.

No, kukin tavallaan.
No ainakaan itselle ei yksikään ulkomaan kohde voita näitä, jos siis pysytään samoissa raameissa kustannuksellisesti. Yleensä nuo "halvat" ulkomaan reissut on niitä turistirysiä. Sit jos haluaa eksotiikkaa ja erilaista, joutuu yleensä kaivamaan kuvetta. Siinä vaiheessa kotimaankaan matkailun ei pitäisi olla kallista, jos löytyy tuhansia ulkomaille.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mun puolesta jokainen saa lomailla vaikka Albaniassa. Itse lomailen tänä kesänä Suomessa. Älkää sitten valittako syksyllä kun verot nousee ja työpaikka menee alta kun on kaikki lomarahat kannettu Alanyan rantabaareihin.
 
K

kiwipilot

No ainakaan itselle ei yksikään ulkomaan kohde voita näitä, jos siis pysytään samoissa raameissa kustannuksellisesti. Yleensä nuo "halvat" ulkomaan reissut on niitä turistirysiä. Sit jos haluaa eksotiikkaa ja erilaista, joutuu yleensä kaivamaan kuvetta. Siinä vaiheessa kotimaankaan matkailun ei pitäisi olla kallista, jos löytyy tuhansia ulkomaille.

Ihmiset arvostaa erilaisia asioita: toiset tykkää koluta Suomea, toiset reissaavat kauemmas. Periaatteessa en viitsi kantaa rahojan sellaisen maan turismille missä junalippu Helsinki-Vantaalle maksaa enemmän kuin lentolippu Berliiniin.

Viime kesänä oli halvempaa ostaa laivaliput Tallinnaan ja yöpyä Vanhassa kaupungissa kuin majoittua Helsingissä. Kertonee olennaisen mikä hitsaa kotimaan matkailussa. Samoin jokunen vuosi takaperin vertailin autonvuokrauksen hintoja HEL vs. Dublinin lentokenttä: samat päivät, sama vuokraamo ja sama auto: hinta Suomessa reilun tonnin kalliimpi viideltä päivältä. No, tuolla erotuksella lennettiin Irlantiin ja hankittiin puolet majoituksista.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juu. Vähän pisti ihmetyttämään ajatus, että Suomen luonto kiinnostaa ja sinne halutaan lähteä mutta mikään mökki ei käy koska hyttyset syö kuoliaaksi....Vain kylpylä kelpaa.

No, onhan niitä luontoihmisiä moneen makuun....
Nähän ei olleet ne vaihtoehdot vaan se että meneekö Kolille vai vuokraako mökin jostain hevon perseestä. Mökillä olo on perkeleen tylsää. Ne on kulakkeja joissa pahimmissa ei ole sähköä tai vettä ja joissa arbeit macht frei. Meillä on rauhallinen omakotitalo lähellä keskustaa eli suomeksi urheilupaikkoja ja muita harrastusmahdollisuuksia. Voittaa mökit 100-0.
Meiltä on toki myös Kolillle sen verran lyhyt matka että tarvittaessa voin sinne ajaa vaikka päiväseltään, mutta jos halutaan että alan kantamaan rahaa kotimaiselle turismille, niin sitten haluan jotain vastinettakin rahalle.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmiset arvostaa erilaisia asioita: toiset tykkää koluta Suomea, toiset reissaavat kauemmas. Periaatteessa en viitsi kantaa rahojan sellaisen maan turismille missä junalippu Helsinki-Vantaalle maksaa enemmän kuin lentolippu Berliiniin.
Totta. Periaatteessa itse taas haluan tukea kotimaisia yrittäjiä, vaikka se olisikin kalliimpaa. He ovat kuitenkin syyttömiä Suomen hintatasoon. Ei matkailukaan millään hyväntekeväisyydellä pyöri.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mun puolesta jokainen saa lomailla vaikka Albaniassa. Itse lomailen tänä kesänä Suomessa. Älkää sitten valittako syksyllä kun verot nousee ja työpaikka menee alta kun on kaikki lomarahat kannettu Alanyan rantabaareihin.
Minä lupaan olla valittamatta työpaikan menemisistä, jos matkailupalveluista työllistävät lupaavat vastaavasti pitää turpansa kiinni ettei ole kävijöitä ja sen takia työpaikat menevät ja verot nousevat kun hotellissa yöpyminen maksaa perheeltä vähän reilu 400€ vrk. Eli kaupat syntyivät!
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Totta. Periaatteessa itse taas haluan tukea kotimaisia yrittäjiä, vaikka se olisikin kalliimpaa. He ovat kuitenkin syyttömiä Suomen hintatasoon. Ei matkailukaan millään hyväntekeväisyydellä pyöri.

Minä taas uskon, että on hieman typerää puffata sairasta ja ylihintaista systeemiä. Toisaalta, arvostan asennettasi jollain tavalla mutta itse en sellaiseen taivu. Viime syyslomalla pyörähdettiin Berliinissä: lennot ja majoitus viideltä 460€. Mitä sillä saisi esim. Helsingistä? Kaksi yötä Scandicissa. Tuohon päälle 5 hlön liput Hertha vs. Hoffenheim -peliin 88€ parhailta paikoilta (lapset ilmaiseksi, milloin Suomessa?). Kaksi Berlin cardia viidelle päivälle tais maksaa 90€ millä myös muksut matkustivat. Milloin Suomessa? Ruokatarjonnasta en viitsi edes aloittaa, saatikka ostosmahdollisuuksista.

Ehkä hieman falskia, että venäläisen propagandaliigan joukkueen kannattaja ja siihen rahaa syytävä henkilö tulee heristelemään sormea ulkomaille matkaaville.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Nyt tuli jännät paikat, kun tyttöystävä lähti juuri koronatestiin. Pari viikkoa ollut jotain väsymystä, kurkkukipua ja ajoittain päänsärkyä ainakin. Minulla ei ole mielestäni ollut mitään ja olenkin miettinyt, että ei ole kevään aikana ollut mitään flunssaa ja olen pysynyt terveempänä kuin yleensä. En kyllä tiedä, mistä tuo olisi koronan saanut, koska ei olla oltu tekemisissä muiden ihmisten kanssa kaupan kassaa lukuunottamatta ja minä olen hoitanut suurimman osan kauppareissuistakin. Tyttöystävällä on astmaa ja allergioita, joten syy voisi löytyä niistäkin ja toisaalta koronan saaminen olisi aika pelottava asia, kun on perussairauksia.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä taas uskon, että on hieman typerää puffata sairasta ja ylihintaista systeemiä. Toisaalta, arvostan asennettasi jollain tavalla mutta itse en sellaiseen taivu. Viime syyslomalla pyörähdettiin Berliinissä: lennot ja majoitus viideltä 460€. Mitä sillä saisi esim. Helsingistä? Kaksi yötä Scandicissa. Tuohon päälle 5 hlön liput Hertha vs. Hoffenheim -peliin 88€ parhailta paikoilta (lapset ilmaiseksi, milloin Suomessa?). Kaksi Berlin cardia viidelle päivälle tais maksaa 90€ millä myös muksut matkustivat. Milloin Suomessa? Ruokatarjonnasta en viitsi edes aloittaa, saatikka ostosmahdollisuuksista.
Totta tämäkin. Sen verran otan takaisin, että en mäkään mikään "ylihintaisen järjestelmän" hyväntekijä oo, vaan suurin tekijä siinä on, että kotimaanmatkailu kiinnostaa ulkomaita enemmän. Jos jotain ei nappaa luonto yhtään, niin varmasti on helppo päätös lähteä nyt mieluummin vaikka Espanjaan. Ei siinä, ymmärrän sen puolen.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Viime syyslomalla pyörähdettiin Berliinissä: lennot ja majoitus viideltä 460€. Mitä sillä saisi esim. Helsingistä? Kaksi yötä Scandicissa. Tuohon päälle 5 hlön liput Hertha vs. Hoffenheim -peliin 88€ parhailta paikoilta

Katos, oltiin samaan aikaan stadionilla.

Onhan se hassua, että viime kesänä saaristosta perhehuone maksoi 380 e/yö ja illallinen ravintolassa 4 henkilölle 250 e. Ei ole ihme, että mekin mielellämme reissataan pidemmät matkat perheen kanssa ulkomailla. Toki tämä kesä nyt menee mökillä ja hieman Suomea kiertäen. En ota kantaa kenen syy se korkea hintataso on, mutta onhan tuo majoittuminen Suomessa todella kallista verrattuna moneen muuhun maahan...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Oireet olivat olleet epätavalliset, joten ilmeisesti sen takia testiä ei oltu tehty aiemmin.

SK: ”Tämä nimenomainen tapaus oli kyllä jossain määrin yllättävä, koska hänen oirekuvansa oli alkuun epätyypillinen ja meni muutama päivä siihen, että osattiin epäillä taudin olevan korona.”

Jäin pohtimaan, että millaisia epätyypillisiä oireita tartunnan saaneella on ollut. Näistä ei salassapitosyiden takia varmaan kerrota, mutta olisi ehkä helpompi saada ihmisiä testeihin, jos näistä epätyypillistä oireista ihan yleisesti kerrottaisiin.
 

Oireet olivat olleet epätavalliset, joten ilmeisesti sen takia testiä ei oltu tehty aiemmin.

Niin siis tuon jutun mukaan eilen tehtiin diagnoosi (oireiden perusteella) ja tänään tai huomenna saadaan tulokset. Miten se silloin voi olla varmistettu tartunta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin siis tuon jutun mukaan eilen tehtiin diagnoosi (oireiden perusteella) ja tänään tai huomenna saadaan tulokset. Miten se silloin voi olla varmistettu tartunta?

Varmaan samalla tavalla kun osa noista kuolemistakin on ilman testaamista julistettu. Sen takia jo näitä eri tilastoja jos ihan pilkulleen alkaa katsoa eri maiden kanssa niin eroja tulee jo tilastoinissa, jotenkin veikkaan että esim. Ruotsin tilanne ei lopulta ole niin paha ainakaan moneen maahan nähden jos tilastoinnit ja testaus olisi samalla viivalla.
 
Varmaan samalla tavalla kun osa noista kuolemistakin on ilman testaamista julistettu. Sen takia jo näitä eri tilastoja jos ihan pilkulleen alkaa katsoa eri maiden kanssa niin eroja tulee jo tilastoinissa, jotenkin veikkaan että esim. Ruotsin tilanne ei lopulta ole niin paha ainakaan moneen maahan nähden jos tilastoinnit ja testaus olisi samalla viivalla.

Joo toki näinkin, mutta tuskin Suomessa virallisiin tartuntatilastoihin menee tartuntoja, joita ei ole varmistettu testillä. Siksi kai se Satakunnan eilen julkisuuteen noussut tapaus ei näykään tartuntilastoissa. Ja siis saatoin kyllä käsittää väärinkin, mutta hieman erikoista tuo uutisointi kyseisen tapauksen ympärillä oli. Isossa kuvassa tietysti täysin mitätön juttu, että onko Porissa yksi sairastunut vaiko eikö.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmaan samalla tavalla kun osa noista kuolemistakin on ilman testaamista julistettu. Sen takia jo näitä eri tilastoja jos ihan pilkulleen alkaa katsoa eri maiden kanssa niin eroja tulee jo tilastoinissa, jotenkin veikkaan että esim. Ruotsin tilanne ei lopulta ole niin paha ainakaan moneen maahan nähden jos tilastoinnit ja testaus olisi samalla viivalla.
Mä ymmärsin, että tuo kyseinen henkilö on testattu ja koronavirus todettu, mutta kaikkien lähipiirin testattujen tulokset eivät olleet vielä tulleet.

Jutussa oli, että Satadiagin labrasta tulokset tulevat 2-5 tunnissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös