Näitä ei kai ole aikoihin enää niin listattu, kun tauti jyllää tai on jyllännyt niin laajalla rintamalla. On niitä kuitenkin ollut, ja mieleeni on jäänyt jokunen artikkeli etenkin ajalta, jolloin epidemiaa ei vielä Suomessa ollut. Muistan esimerkiksi artikkelin, jossa kerrottiin iranilaisesta maajoukkueessakin esiintyneestä noin parikymppisestä naisesta, joka kuoli koronaan. Uutisen mukaan hänellä ei ollut perussairauksia. Alla olevassa uutisessa taas mainitaan vastaavanlaisesta ikänsä puolesta riskiryhmään kuulumattomasta hyväkuntoisesta kuolleesta. Näitä siis on, vaikka todennäköisyys onkin pieni.
Koronavirus ei katso ikää. Se voi viedä hengen myös nuorelta ihmiseltä.
www.iltalehti.fi
Itse en pelkää koronavirusta sen takia, että se tappaisi minut. Kuolemaa en edes pelkää, maltillinen ateisti kun olen. Mutta enemmän pelkään sairastumista, joka veisi minulta terveyden. Nuo keuhkovauriot ja loppuelämän ajan alentunut suorituskyky ovat niitä, joita en missään nimessä haluaisi. Toki tämäkin vaihtoehto on varsin epätodennäköinen, mutta silti sen verran mahdollinen, että aion ottaa rokotteen, jos se saadaan joskus kehitettyä ja markkinoille.
Hyvä kunto on tärkeää, mutta tietysti kaikkeen ei voi vaikuttaa. En itse kuulu riskiryhmään, mutta tällä hetkellä koivuallergia tekee taas ikävästi kiusaa. Onneksi epidemia on niin hyvin kurissa, että tällä hetkellä sairastuminen olisi äärimmäisen epätodennäköistä. Jos korona olisi pakko saada, ottaisin sen mieluiten syksyllä, jolloin allergiasta on jo kulunut aikaa, ja hengitystiet ovat kunnossa.