Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 891 248
  • 81 125

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin, voihan sen joku kokea myös positiivisenakin puheena, että "pitää hassuna" kun "asiantuntijat" puhuvat jo "pysyvistä vaurioista", vaikka eihän tauti ole jyllännyt Euroopassakaan kuin kuukausia. Ihan kuin ne mukamas jostain tietäisivät, että tietynlainen vahinko voi olla pysyvää.

Kai sitä asioita näkee sitten niin eri tavalla.
Ei vaan pysty enää luottamaan mihinkään uutiseen, joka liittyy koronavirukseen. Niin paljon silkkaa paskaa (anteeksi ruma sana) kirjoiteltu eri medioissa siihen liittyen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eka uutisointi jälkitaudista.
"Maassa on tehohoidosta toipunut hengissä noin 1200 potilasta. Heistä lähes kaikille jäi vaurioita.Tavallisessa sairaalahoidossa olleilta potilailta vaurioita on löydetty noin joka toiselta." Keuhkovaurioista kyse. ja kotona sairastaneillakin on tätä samaa, mutta kuinka vakavana? Määräkin kiinnostaa. Sitä ei ole vissiin tutkittu lainkaan.
Taisin tästä jo kirjoittaa, eli kun saat keuhkokuumeen jää siitä aina arpikudosta keuhkoihin, joten ainakin pientä pysyvää vauriota jää keuhkokuumeesta. Lisäksi viikkojen ajan makaaminen pedissä varmasti heikentää keuhkojen lihaksia, kun ns liikunnasta saatua rasitusta ei ole ollut. Myös muu lihaksisto varmasti ottaa saman asian takia takapakkia. Ei tuo viikkojen makaaminen pedissä ikinä ole hyväksi keholle. Sitten kun moni näistä potilaista on vielä valmiiksi heikkoja tai sairaita niin soppa on valmis. Mutta että puhutaan ns jälkitaudista. Kuulostaa minun korvaani tyhmältä, koska tuo on keuhkokuumeessa enemmänkin sääntö, kuin poikkeus, että taudin jälkeen menee todella pitkään, ennen kuin juokset Cooperin samaan aikaan, kuin ennen keuhkokuumetta. Nm. Kolme keuhkokuumetta sairastanut
 

Nick Neim

Jäsen
Ei vaan pysty enää luottamaan mihinkään uutiseen, joka liittyy koronavirukseen. Niin paljon silkkaa paskaa (anteeksi ruma sana) kirjoiteltu eri medioissa siihen liittyen.
No jos sen alunperinkin olisit muotoillut tällä tavalla etkä ihmetellyt maalaisjärkeä käyttäen kuinka nyt jo näin lyhyen ajan jälkeen voidaan tietää mitään mistään pysyvistä vaurioista, olisi viestiisi vastatut reaktiotkin ollut varmaan aika paljon neutraalimpia.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Taisin tästä jo kirjoittaa, eli kun saat keuhkokuumeen jää siitä aina arpikudosta keuhkoihin, joten ainakin pientä pysyvää vauriota jää keuhkokuumeesta. Lisäksi viikkojen ajan makaaminen pedissä varmasti heikentää keuhkojen lihaksia, kun ns liikunnasta saatua rasitusta ei ole ollut. Myös muu lihaksisto varmasti ottaa saman asian takia takapakkia. Ei tuo viikkojen makaaminen pedissä ikinä ole hyväksi keholle. Sitten kun moni näistä potilaista on vielä valmiiksi heikkoja tai sairaita niin soppa on valmis. Mutta että puhutaan ns jälkitaudista. Kuulostaa minun korvaani tyhmältä, koska tuo on keuhkokuumeessa enemmänkin sääntö, kuin poikkeus, että taudin jälkeen menee todella pitkään, ennen kuin juokset Cooperin samaan aikaan, kuin ennen keuhkokuumetta. Nm. Kolme keuhkokuumetta sairastanut

Ehkä nyt eniten ihmetytti, että oliko se tuolle hollantilaiselle asiantuntijalle yllätys, että viikon tai kaksi tehohoidossa maanneella ihmisellä on madaltunut toimintakyky ja keuhkovaurioita?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Suosikkijoukkue
KK
Ehkä nyt eniten ihmetytti, että oliko se tuolle hollantilaiselle asiantuntijalle yllätys, että viikon tai kaksi tehohoidossa maanneella ihmisellä on madaltunut toimintakyky ja keuhkovaurioita?
Juurikin tämä. En tiedä, kuinka kauan koronaan sairastunut keksimäärin on sairaalahoidossa, mutta itse olin pelkän keuhkokuumeen takia varuskuntasairaalassa pari viikkoa ja sen jälkeen pari viikkoa kotona. Tämän jälkeen viikko pari vempassa eikä tuonkaan jälkeen olo ollut sama, kuin ennen tautia. Ukon kuitenkin, että korona + keuhkokuume vetää elimistön vielä kovempaan koetukseen ja näin ollen on varmasti hieman paska olo pidempään.

Edit: edelleen keuhkokuume jättää aina pysyvän vaurion. Ensimmäinen keuhkokuumeeni oli ala-asteen alussa ja toinen armeijassa p-kauden jälkeen. Silloin keuhkokuvia katsonut lääkäri totesi, että minulla on ollut aikaisemmin jo keuhkokuume, kun löysi vanhoja arpikudoksia keuhkoista.
 

Nick Neim

Jäsen
Edit: edelleen keuhkokuume jättää aina pysyvän vaurion. Ensimmäinen keuhkokuumeeni oli ala-asteen alussa ja toinen armeijassa p-kauden jälkeen. Silloin keuhkokuvia katsonut lääkäri totesi, että minulla on ollut aikaisemmin jo keuhkokuume, kun löysi vanhoja arpikudoksia keuhkoista.
Nyt saa joku lääkäri tai osaavampi googlaaja korjata jos puhun tässä ihan palturia, mutta tämä väite ei minun ymmärtääkseni pidä paikkansa. Keuhkokuume voi kyllä hankalissa ja vaikeissa tapauksissa jättää arpikudosta keuhkoihin ja sitä kautta aiheuttaa pysyvää vauriota, mutta ei se todellakaan ole mikään joka kerta tapahtuva automaatio, että niin käy aina ja kaikissa tapauksissa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nyt saa joku lääkäri tai osaavampi googlaaja korjata jos puhun tässä ihan palturia, mutta tämä väite ei minun ymmärtääkseni pidä paikkansa. Keuhkokuume voi kyllä hankalissa ja vaikeissa tapauksissa jättää arpikudosta keuhkoihin ja sitä kautta aiheuttaa pysyvää vauriota, mutta ei se todellakaan ole mikään joka kerta tapahtuva automaatio, että niin käy aina ja kaikissa tapauksissa.
Minä sairastin keuhkokuumeen 7-vuotiaana. Se näkyi arpeutumana röntgenkuvassa ainakin vielä 30-vuotiaana.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen uutisoitiin, että koronakuolemia olisi ollut 320. Nyt uutisoidaan, että niitä on 318, ja lisäystä eiliseen yhdellä tapauksella. Ilmeisesti siis eilisen "neljä uutta kuolemaa, eli yhteensä 320" oli väärää tietoa?

Sairaalassa olijoiden määrä ennallaan, mutta teho-osastolla olijoiden määrä laski yhdellä.

Edit: IS:n mukaan OYS oli kirjannut virheellisesti kolme kuolemaa liikaa eilisiin tilastoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Nyt saa joku lääkäri tai osaavampi googlaaja korjata jos puhun tässä ihan palturia, mutta tämä väite ei minun ymmärtääkseni pidä paikkansa. Keuhkokuume voi kyllä hankalissa ja vaikeissa tapauksissa jättää arpikudosta keuhkoihin ja sitä kautta aiheuttaa pysyvää vauriota, mutta ei se todellakaan ole mikään joka kerta tapahtuva automaatio, että niin käy aina ja kaikissa tapauksissa.
Joo ei ne perus keuhkokuumeen arvet niin suuria ole, mitä korona saattaa aiheuttaa, mutta tietääkseni (en ole lääkäri tai asiantuntija) keuhkokuume jättää arpikudosta keuhkoihin. Omat kolmesta keuhkokuumeesta yksikään ei ollut ns vakava. Toki voi olla jotain hyvin lieviä keuhkokuumeita, mutta itse en ole näistä tietoinen.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Joo ei ne perus keuhkokuumeen arvet niin suuria ole, mitä korona saattaa aiheuttaa, mutta tietääkseni (en ole lääkäri tai asiantuntija) keuhkokuume jättää arpikudosta keuhkoihin. Omat kolmesta keuhkokuumeesta yksikään ei ollut ns vakava. Toki voi olla jotain hyvin lieviä keuhkokuumeita, mutta itse en ole näistä tietoinen.
No voi olla, että lääkäri pystyy toteamaan kuvista, että potilas on sairastanut keuhkokuumeen. Pysyvä muutos ei automaattisesti tarkoita sitä, että keuhkojen toimintakyky olisi merkittävästi alentunut- ovat kaksi eri asiaa.. Jotkut ovat jatkaneet urheilu-uraa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut..
 
Suosikkijoukkue
KK
No voi olla, että lääkäri pystyy toteamaan kuvista, että potilas on sairastanut keuhkokuumeen. Pysyvä muutos ei automaattisesti tarkoita sitä, että keuhkojen toimintakyky olisi merkittävästi alentunut- ovat kaksi eri asiaa.. Jotkut ovat jatkaneet urheilu-uraa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut..
Kyllä se on juurikin näin. Korona + keuhkokuume + alentunut peruskunto (liikalihavuus tai mikä muu perussairaus) on aika fataalia. Pysykää terveinä, niin korona ei iske niin lujaa. Olisi kiva tietää, kuinka moni koronaan kuollut on ollut koko ikänsä urheillut, normaalipainon omaava henkilö. Itse uskon, että esim maailmalla kuolleita ei spesifioida niin tarkasti. Toki jos olet alkoholisti, tupakoiva, hieman lihava, omaat jonkun pienenkin sairauden, tulet saamaan kyoronasta hieman takapakkia omaan terveyteesi. Toki tämä taas omaa mutua. Harva hyväkuntoinen koronaan on kuitenakaan kuollut. Moni maa myös tilastoi koronakuolemia eri tavalla. Näin toki minun mielestäni.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pääsin tilastoihin, niihin testattuihin. Huomenna pitäisi tietää pääseekö vielä jatkoon. Tuskimpa, koska muutaman päivän kestäneelle kuumeelle löytyi selitystä tulehdusarvoista. Itse näytteenotto oli harvinaisen epämiellyttävä kokemus, onneksi se kesti vain sekunteja. Huomiona vielä että se koronapoli on varmasti yksi turvallisimmista paikoista mitä tulee tartunnan saamiseen, sen verran tiukkaa suojautuminen ja desinfiointi oli.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pysykää terveinä, niin korona ei iske niin lujaa. Olisi kiva tietää, kuinka moni koronaan kuollut on ollut koko ikänsä urheillut, normaalipainon omaava henkilö. Itse uskon, että esim maailmalla kuolleita ei spesifioida niin tarkasti. Toki jos olet alkoholisti, tupakoiva, hieman lihava, omaat jonkun pienenkin sairauden, tulet saamaan kyoronasta hieman takapakkia omaan terveyteesi. Toki tämä taas omaa mutua. Harva hyväkuntoinen koronaan on kuitenakaan kuollut. Moni maa myös tilastoi koronakuolemia eri tavalla. Näin toki minun mielestäni.

Näitä ei kai ole aikoihin enää niin listattu, kun tauti jyllää tai on jyllännyt niin laajalla rintamalla. On niitä kuitenkin ollut, ja mieleeni on jäänyt jokunen artikkeli etenkin ajalta, jolloin epidemiaa ei vielä Suomessa ollut. Muistan esimerkiksi artikkelin, jossa kerrottiin iranilaisesta maajoukkueessakin esiintyneestä noin parikymppisestä naisesta, joka kuoli koronaan. Uutisen mukaan hänellä ei ollut perussairauksia. Alla olevassa uutisessa taas mainitaan vastaavanlaisesta ikänsä puolesta riskiryhmään kuulumattomasta hyväkuntoisesta kuolleesta. Näitä siis on, vaikka todennäköisyys onkin pieni.


Itse en pelkää koronavirusta sen takia, että se tappaisi minut. Kuolemaa en edes pelkää, maltillinen ateisti kun olen. Mutta enemmän pelkään sairastumista, joka veisi minulta terveyden. Nuo keuhkovauriot ja loppuelämän ajan alentunut suorituskyky ovat niitä, joita en missään nimessä haluaisi. Toki tämäkin vaihtoehto on varsin epätodennäköinen, mutta silti sen verran mahdollinen, että aion ottaa rokotteen, jos se saadaan joskus kehitettyä ja markkinoille.

Hyvä kunto on tärkeää, mutta tietysti kaikkeen ei voi vaikuttaa. En itse kuulu riskiryhmään, mutta tällä hetkellä koivuallergia tekee taas ikävästi kiusaa. Onneksi epidemia on niin hyvin kurissa, että tällä hetkellä sairastuminen olisi äärimmäisen epätodennäköistä. Jos korona olisi pakko saada, ottaisin sen mieluiten syksyllä, jolloin allergiasta on jo kulunut aikaa, ja hengitystiet ovat kunnossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän maskien hyötyyn ja tehtyyn selvitykseen liittyen: Ilta-Sanomilta ihan asiallista kritiikkiä ministeriölle, ja juurikin niillä argumenteilla, joilla täälläkin esitettiin vastaväitteitä. Ja jotka ovat myös niitä pointteja, joiden perusteella itsekin kannattaisin joukkoliikenteessä maskipakkoa siihen saakka kunnes koronatartunnat on saatu käytännössä nolliin koko maassa.

 
Suosikkijoukkue
KK
Näitä ei kai ole aikoihin enää niin listattu, kun tauti jyllää tai on jyllännyt niin laajalla rintamalla. On niitä kuitenkin ollut, ja mieleeni on jäänyt jokunen artikkeli etenkin ajalta, jolloin epidemiaa ei vielä Suomessa ollut. Muistan esimerkiksi artikkelin, jossa kerrottiin iranilaisesta maajoukkueessakin esiintyneestä noin parikymppisestä naisesta, joka kuoli koronaan. Uutisen mukaan hänellä ei ollut perussairauksia. Alla olevassa uutisessa taas mainitaan vastaavanlaisesta ikänsä puolesta riskiryhmään kuulumattomasta hyväkuntoisesta kuolleesta. Näitä siis on, vaikka todennäköisyys onkin pieni.


Itse en pelkää koronavirusta sen takia, että se tappaisi minut. Kuolemaa en edes pelkää, maltillinen ateisti kun olen. Mutta enemmän pelkään sairastumista, joka veisi minulta terveyden. Nuo keuhkovauriot ja loppuelämän ajan alentunut suorituskyky ovat niitä, joita en missään nimessä haluaisi. Toki tämäkin vaihtoehto on varsin epätodennäköinen, mutta silti sen verran mahdollinen, että aion ottaa rokotteen, jos se saadaan joskus kehitettyä ja markkinoille.

Hyvä kunto on tärkeää, mutta tietysti kaikkeen ei voi vaikuttaa. En itse kuulu riskiryhmään, mutta tällä hetkellä koivuallergia tekee taas ikävästi kiusaa. Onneksi epidemia on niin hyvin kurissa, että tällä hetkellä sairastuminen olisi äärimmäisen epätodennäköistä. Jos korona olisi pakko saada, ottaisin sen mieluiten syksyllä, jolloin allergiasta on jo kulunut aikaa, ja hengitystiet ovat kunnossa.
Yksittäistapaus isossa mittakaavassa. Anteeksi oneliner. Aivan kuten saman verran elämän menettää rokotteeseen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Irak on pudottamassa Suomen koronatilastossa sijalle 65.
Uudet kovaa nousua tekevät uhkaajat ovat Kamerun, Azerbaidzan, Guatemala ja Honduras.
Nykyvauhdilla Suomi voi, harmi kyllä, tavoittaa Australian.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En tiedä eemeritus tutkimusprofessori Matti Jantusen puolueellisuuden suuntausta, joten annan mennä koska musta tuntuu tältä:

 
Intiassakin menee kohta jo 200 000 tapausta rikki. Nyt päästiin jo päivittäisten tapausten ennätykseen eli yli 8000 tapaukseen. Mikä lieneekään oikea tapausten määrä? Varmasti köyhimpien on vaikea päästä testeihin, vaikka olisi kuinka pahat oireeet. Ja kaikki tämä, vaikka Intiassa on ollut paljon tiukemmat toimet käytössä kuin Suomessa. Nyt sielläkin ollaan jo vapauttamassa ihmisten liikkumista, joten veikkaan, että Intiasta tulee vielä koronasta pahiten kärsinyt maa määrällisesti, mutta ei ehkä suhteellisesti. Kuolleissa voivat tosin jäädä Amerikan taakse, sillä väestö on nuorta ja hoikempaa kuin USA:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä ei kai ole aikoihin enää niin listattu, kun tauti jyllää tai on jyllännyt niin laajalla rintamalla. On niitä kuitenkin ollut, ja mieleeni on jäänyt jokunen artikkeli etenkin ajalta, jolloin epidemiaa ei vielä Suomessa ollut. Muistan esimerkiksi artikkelin, jossa kerrottiin iranilaisesta maajoukkueessakin esiintyneestä noin parikymppisestä naisesta, joka kuoli koronaan. Uutisen mukaan hänellä ei ollut perussairauksia. Alla olevassa uutisessa taas mainitaan vastaavanlaisesta ikänsä puolesta riskiryhmään kuulumattomasta hyväkuntoisesta kuolleesta. Näitä siis on, vaikka todennäköisyys onkin pieni.

Uutisointi parikymppisestä iranilaisesta covidiin kuolleesta urheilijasta oli kyllä ihan puhdasta fake newsiä. Mm. Yleisradio sivusi jossain jutussa (missä hysteerinen toimittaja kertoi myös, miten on nähnyt Twitterissä satunnaisia videoita, joissa kuulemma nuoria lakoaa maahan tuosta vaan koronan takia. Disinformaatiolla vaikuttaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa), mutta korjasi myöhemmin.


Contradictory news from Iran on the coronavirus also revealed an embarrassing error by the official media. Elham Sheikhi, 23, a prominent athlete from Isfahan and member of the woman’s national team in futsal, a form of soccer, said Friday in a video release that contrary to earlier announcements of her death from the coronavirus — including a condolence message from a sports federation — she was alive and healthy. Ms. Sheikhi attributed the mistake to an erroneous assumption, based on the death of a Qom woman with the same age and name.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yle: Hallituksen tiedepaneeli suosittelee kasvomaskien käyttöä raportissaan

Tarkemmin lainattuna:
"Joka tapauksessa jonkinasteista fyysistä etäännyttämistä tullaan tarvitsemaan, ja maskien käyttö erityisesti riskitilanteissa olisi hyödyllistä estämään tartuntojen leviämistä erityisesti oireettomilta kantajilta"
"...julkisilla paikoilla tai joukkoliikennevälineissä käytetään (ehkä tartuntatautitilanteesta alueella riippuen) maskia..."


Raportti: https://vnk.fi/documents/10616/2141...0601.pdf/b3c837ba-02a1-693b-ccf5-fbdada481c01
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uutisointi parikymppisestä iranilaisesta covidiin kuolleesta urheilijasta oli kyllä ihan puhdasta fake newsiä. Mm. Yleisradio sivusi jossain jutussa (missä hysteerinen toimittaja kertoi myös, miten on nähnyt Twitterissä satunnaisia videoita, joissa kuulemma nuoria lakoaa maahan tuosta vaan koronan takia.

OK. Tuo selittää sen, miksi tuota uutista ei löytynyt. No, hyvä tietää. Uutinen päätyi niin moneen luotettavana pitämääni mediaan, että pidin tietoa uskottavana. Enkä toisaalta ollut nähnyt oikaisuakaan.

Ei tuo silti vaikuta kokonaisuuteen. Koronaan on sairastunut niin paljon ihmisiä ympäri maailman, että on ihan tilastollinen faktaa, että tuohon kuolee myös jopa terveitä ja hyväkuntoisia nuoria. Suhteellisesti heitä on hyvin vähän, mutta isoista massoista kuitenkin löytyy aina jokunen.

Edelleen toistan kuitenkin sen, mitä olen moneen kertaan sanonut: nuoren tai keski-ikäisen ja perusterveen osalta koronakuolemaa on aika turha pelätä, koska se on moneen arkiseenkin riskiin nähden varsin pieni. Mutta riski sille, että korona aiheuttaisi merkittäviä ja loppuelämän kestäviä elinvaurioita on selvästi suurempi. Ja se tekee tästä viruksesta tälle ihmisryhmälle vaarallisen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös