Mutta silti, tukahduttamisesta: miten, millä aikataululla ja mihin hintaan? Tämä on ainut asia mikä minua nyt on kiinnostanut eikä tähän ole vastausta tullut? Riittääkö siis pelkät maskit? Vai mitä muuta? Miten? Ja edelleen mikä se oletettava aikataulu olisi? Kuinka paljon siinä otetaan turpaan?
Tukahdutusporukkahan lupasi vastausten kanssa tulla esiin, joten ehkä kannattaa malttaa vielä pari päivää. Jos oletat että minä julkaisen jatkoajan keskustelupalstalla kattavan hinta- ja aikatauluarvion, erehdyt pahasti. Jos taas siitä päättelet ettei tukahduttamisessa ole järkeä, päättelet huonosti.
Minun käsittääkseni tukahduttamisessa keinot olisivat hyvin samanlaisia kuin jo nyt on käytössä. Ehkä tärkeimpinä yksittäisinä eroina olisi massiivisempi rahankäyttö nykyisiin konsteihin jotta epidemiasta päästäisiin nopeasti ulos ja kustannukset olisivat tulevaisuudessa pienemmät, sekä kasvomaskien käyttö/sen suositteleminen ja tartunnansaaneiden eristäminen muualle kuin perheidensä luo (valtaosa tartunnoista perheiden sisällä). Testauskapasiteettiakin meillä on tyhjäkäynnillä, ja siihen pitäisi saada muutos.
Pelkästään tukahduttamisen julkisesti tavoitteleminen olisi merkityksellistä, koska ihmiset suhtautuisivat suosituksiin vakavammin ja tunnollisemmin koska meillä olisi selkeä suunta ulos. Nythän suuntana näyttää olevan pitkä kitkuttaminen ja moni nostaa kädet pystyyn todeten täysin ymmärrettävästi ettei voi elää "sosiaalista etäännyttämistä" seuraavia vuotta-kahta. Ruotsissakin on avointa vain nimellisesti, sillä ihmiset pelkäävät tartuntoja ja rajoittavat liikkumista ja kuluttamista.
Eikä kyse ole siitä että meidän pitäisi keksiä pyörä uudestaan täysin tyhjästä. Oppia kannattaa ottaa tukahduttamisessa tähän mennessä onnistuneista maista, joista varmasti löytyy vastaukset noihin kysymyksiisikin.