Kyllä kodeissa kytee pommi, mutta ainekset niihin on annettu jo paljon ennen karanteenia. Tämä poikkeustilanne korkeintaan räjäyttää esille, ja kuten toisaalla sanoinkin, se on jossain määrin jopa hyvä kaikessa karuudessaan. Ei tietenkään yksilöiden kannalta, mutta yhteiskunnan sikäli, että tämä pitkälti koulun ja muiden verkostojen paikkaama ongelma tulee näkyväksi. Ehkä sitten myös välitöntä rahallista panostusta saataisiin jo varhaisen vaiheen puuttumiseen.
Tässä pitää nyt kuitenkin muistaa se, että suurin osa oppilaista tulee tilanteen kanssa toimeen. Osa niistä, jotka ovat olleet jo normaalitilanteessa heikoilla, saa tarvittavaa tukea jo nyt erityisopettajilta ja koulunkäynninohjaajilta, ja toinen ääripää tästä porukasta on yhtä ulapalla sekä syvällä päihdekierteessä kuin lähiopetuksenkin aikana. Tai siis lähi ja lähi, silloin kun paikalle ilmaantuvat. Heistä voidaan lastensuojeluilmoitus tehdä yhtälailla nyt kuin aiemminkin. Sitten on toki sitäkin liukumaa oppilaissa, että lähiopetus on pitänyt heidät pinnalla ja nyt etänä homma ei toimin ja lähtee lapasesta. He ovat niitä yksilöitä, jotka minua huolettavat, mutta nyt puhutaan jopa minunkin koulussani, joka on siis erittäin kahtiajakautunut sosioekonomisesti, yksilöistä/luokka, ei mistään kymmenistä ja kymmenistä oppilaista koulun sisällä.
Ilmeisesti näillä suurimmilla koulut auki -huutelijoilla on sellainen käsitys, että jengiä syrjäytyy luokittain, ellei kouluja saada eilen auki. En tiedä, mihin tietoon tämä luulo perustuu.
Niin tosiaan, yksilöille se voi olla kotihelvetti, ei kaikille. Olen aiemminkin tällä palstalla maininnut myös sen faktan, että osin tuo porukka, joka on suurimmassa vaarassa syrjäytyä, on myös aika tehokas lyömään laimin kokoontumiskieltoja, ja jokusenkin kerran on oppitunneilleni liitytty kaveriporukan keskeltä milloin mistäkin mopomiitistä. Ei se nyt ihan hirveältä helvetiltä vaikuta, vaikka en toki voi olettaa, että jokainen syrjäytymisvaarassa oleva näin toimii.
Tuo tartuntamäärä tuskin on se oleellisin peruste pitää kouluja kiinni. Oleellisempaa lienee vaikka se, mitä kysyin jo tuossa lainaamassasi viestissä, ja johon
@VT voi yhtälailla vastata. Eli miksi reilun kahden viikon päässä olevia (päättö)arviointeja ei voisi hoitaa nyt hiotuilla käytänteillä loppuun häiritsemättä sen enempää oppilaita kuin opettajiakaan? Onko arviointi täysin absurdi syy?
Eli jos on huolissaan terveydestään, pitää opettaja passittaa lataamoon?