Kehä III:a jos oikeasti käytettäisiin, tuskin kovin paljon yli 30-40 tietä on, jotka ylittävät/alittavat kehän, ainakaan sellaista joissa autolla pääsisi. Olisi aika helpostikin valvottavissa. Pyöräväyliä ja jalankulkuväyliä toki sitten menee, mutta kyllähän Uudenmaan rajankin pääsee metsiä myöten helposti läpi. Kehä olisi todennäköisesti paljonkin helpompi sulkea. Liikennemäärät sitten toki aivan muuta eikä tällaisessa rajauksessa olisi mitään järkeä tai mahdollisuutta menestyä eduskuntakäsittelyssä, sillä Kehä III ei noudata mitään loogista kunta- tai muutakaan rajaa.
No joo, nopeasti laskien kehä III:n yli / ali menee 42 autolla ajettavaa tietä. Autoliikenne ehkä olisikin aukottomammin valvottavissa kuin Uudenmaan rajalla, josta kyllä halutessaan yli pääsee. Resursseja tarvittaisiin kuitenkin henkilöliikenteen valvontaan aivan eri tavalla, kun valvottaviksi tulisi myös satoja paikallisliikenteen bussi- ja junavuoroja päivittäin siinä missä Uudenmaan maakuntarajan yli menee tällä hetkellä vain muutama hassu likimain tyhjänä ajava bussi tai juna päivässä. Toki Uudenmaan sijasta olisi voitu miettiä pienempää aluetta. Pienin mahdollinen jollain lailla järkevänoloinen yksikkö olisi ehkä ollut Helsinki+Espoo+Kauniainen+Vantaa, mutta tässäkin ongelmana olisi se, että raja olisi liian lähellä alueen kaupunkikeskusta (Helsinkiä), joten päivittäinen henkilöliikenne rajan yli olisi huomattavan suurta. Mielellään siis joku HSL-alue vähintään olisi pitänyt rajata. Eihän siinä mitään selkeästi perusteltavissa olevaa rajausta ollut mahdollista tehdä. Siis sellaista, josta voitaisiin sanoa, että nimenomaan juuri tässä rajan pitäisi olla.
Ihmisoikeuksiin kuuluu myös oikeus elämään ja turvallisuuteen ja ne on nyt hyvin vakavasti uhattuna. Silloin liikkumisenvapaus on toissijainen asia. Lisäksi perustuslakia voidaan muuttaa kiireellisesti jos sille koetaan tarvetta.
No jos nyt näyttää siltä, että tähän tautiin kuolee Suomessa ehkä muutamia tuhansia ihmisiä niin en sanoisi, että "oikeus elämään ja turvallisuuteen on vakavasti uhattuna", semminkin, kun mietitään mikä olisi Uudenmaan rajasulun jatkamisen vaikutus kuolleiden määrään. Tarkkaa lukua siitä ei toki tiedä kukaan. Kuitenkin näyttäisi siltä, että Uudenmaan sululla on nyt saavutettu ne tavoitteet, mitä sille oli asetettu. Epidemian eteneminen maan eri osissa on saatu jaksotettu eriaikaiseksi eikä terveydenhuolto ole missään kyykkäämässä.