Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 028 213
  • 81 135

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No joo, nopeasti laskien kehä III:n yli / ali menee 42 autolla ajettavaa tietä. Autoliikenne ehkä olisikin aukottomammin valvottavissa kuin Uudenmaan rajalla, josta kyllä halutessaan yli pääsee. Resursseja tarvittaisiin kuitenkin henkilöliikenteen valvontaan aivan eri tavalla, kun valvottaviksi tulisi myös satoja paikallisliikenteen bussi- ja junavuoroja päivittäin siinä missä Uudenmaan maakuntarajan yli menee tällä hetkellä vain muutama hassu likimain tyhjänä ajava bussi tai juna päivässä. Toki Uudenmaan sijasta olisi voitu miettiä pienempää aluetta. Pienin mahdollinen jollain lailla järkevänoloinen yksikkö olisi ehkä ollut Helsinki+Espoo+Kauniainen+Vantaa, mutta tässäkin ongelmana olisi se, että raja olisi liian lähellä alueen kaupunkikeskusta (Helsinkiä), joten päivittäinen henkilöliikenne rajan yli olisi huomattavan suurta. Mielellään siis joku HSL-alue vähintään olisi pitänyt rajata. Eihän siinä mitään selkeästi perusteltavissa olevaa rajausta ollut mahdollista tehdä. Siis sellaista, josta voitaisiin sanoa, että nimenomaan juuri tässä rajan pitäisi olla.


No jos nyt näyttää siltä, että tähän tautiin kuolee Suomessa ehkä muutamia tuhansia ihmisiä niin en sanoisi, että "oikeus elämään ja turvallisuuteen on vakavasti uhattuna", semminkin, kun mietitään mikä olisi Uudenmaan rajasulun jatkamisen vaikutus kuolleiden määrään. Tarkkaa lukua siitä ei toki tiedä kukaan. Kuitenkin näyttäisi siltä, että Uudenmaan sululla on nyt saavutettu ne tavoitteet, mitä sille oli asetettu. Epidemian eteneminen maan eri osissa on saatu jaksotettu eriaikaiseksi eikä terveydenhuolto ole missään kyykkäämässä.
Suomella on 1340km maarajaa Venäjän kanssa ja sitä pystytään valvomaan, mutta yhtä Uudenmaan rajaa muka ei? Aika jännä juttu. Kyse on halusta.

Ja mitä tulee noihin kuolemiin, niin se riippuu täysin siitä moniko sairastuu ja siitä kuinka alas se sairastuneiden ja kuolleiden suhde saadaan. Toistaiseksi se lukema on ollut varsin maltillinen, mutta me olemme tämän taudin aivan alkuvaiheessa. Enkä nyt kyllä ihan ymmärrä miksi kukaan kuolisi jos ei pääse poistumaan Uudeltamaalta. Sen sijaan kuolleita alkaa tulla aivan stanasti jos tämä tauti leviää johonkin pikkukyliin tai vähän isompiinkin, joissa ikärakenne on huomattavasti Uuttamaata epäsuotuisampi ja sairaalapaikkojen määrä rajattu. Ja noita paikkoja on tässä massa sitten perskeleen paljon!
Tuolta esim. löytyy aika kuvaavasti taulukko missä eritelty yli 75v osuus. Helsinki esim. 7% kun maksimi on 21%.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Näytä dokumentti missä ilmoitetaan, että ei ole. Kerro samalla kun näytät sen dokumentin, että mitä ihmettä THL tekee jollain testausmäärätiedoilla, jos ne ei sisällä testituloksia?

En minä sellaista tarvitse. Sinä vaikutat olevan varma asian mallista joten minun suuntaani kysymyksen esittäjänä mielstäni sinulla on velvollisuus osoittaa mistä tämä varmuus tulee.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Olen ihmetellyt Ruotsin suhtautumista koronatilanteeseen hyvin pitkään.

Ilmeisesti siellä suuri valta on tällä valtionepidemiologi Tegnelillä, joka on usein toistellut kuinka Ruotsi on vain edellä pari viikkoa muita Pohjoismaita ja muut tulevat ihan samaa kaavaa perässä.

Kyllä näkyy ettei ole Ruotsissa ole ihmeellisiä kriisejä nähty pitkään aikaan. Nopeita päätöksiä ei osattu eikä haluttu tehdä, sillä pitkään ovat eläneet omassa lintukolossaan.

Aikanaan tehdyt huoltovarmuusvarastot alasajo ja siirtyminen palkka-armeijaan kielivät aika vahvasti siitä, että mitään pahaa ei oikeasti uskota tapahtuvan. Ja jos jotain tapahtuu niin olisi muka paljon aikaa tehdä tutkimuksia ja analyysia joidenka mukaan voisi tehdä tarvittavat toimenpiteet.

Oma analyysin on se, että korona yllätti ruotsalaiset housut kintuissa. Ehkä siellä tämän keissin jälkeen uskotaan, että jotain nopeaa ja ikävää voi tapahtua.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
En ole missään nähnyt tälläistä lukua 3100, enkä googlella löytänyt (koronavirus "3100" ja löytyi vain rajanylitysmäärä) yhtään lähdettä tuolle luvulle, joten en voi ottaa moiseen kantaa.
Oli siis eilen siinä THL:n tilannekatsauksen etusivulla, samassa siis mistä tänään poimit tuon + n. 700. Siinä luki + n. 3100. Pitäisi ottaa kuvakaappaukset jokaisesta päivästä, nyt ei näköjään edellisen päivän lukuja pääse näkemään mistään. Mutta jos viestejä selaa taaksepäin, niin mm. itse huutelin tästä eilen. Se tosin vielä hämmentää, mistä tuo luku siihen etusivulle oli repäisty, koska THL:n oma koronakartta näyttää 10.4. sen 2338 testiä.

Eli jatketaan vänkäystä. 2338 / 136, merkki parempaan suuntaan menemisestä?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En minä sellaista tarvitse. Sinä vaikutat olevan varma asian mallista joten minun suuntaani kysymyksen esittäjänä mielstäni sinulla on velvollisuus osoittaa mistä tämä varmuus tulee.
En minä ole varma asian mallista. Ensin täällä väitettiin että ne tilastoidaan erikseen, eikä että yhdessä. Kyllä saavat ne tulla ensin sen osoittamaan, ennen kuin minun vuoroni on. Sitä sinä kuitenkin uskoit kyseenalaistamatta. Jännä juttu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta voitaisiin ihan hyvin antaa asetus, että koko maassa maakuntarajojen ylittäminen ilman hyväksyttävää syytä kiellettäisiin toistaiseksi. Tätä ei tarvitsisi valvoa maakuntien rajoilla mitenkään, mutta esimerkiksi puhallusratsioiden yhteydessä voitaisiin tätä seurata. Ja muutenkin tehdä pistokokeita siellä täällä.

Ja heti alkuun kova linja käyttöön. Eli tuntuvat sakot, mikäli ylitykselle ei ole hyväksyttävää syytä. Ja jos joku on niin idiootti, että ei tätä usko, vaan lähtee reissuun, mutta sairastuu siellä, niin hyväksyköön sen, että joutuu maksamaan sakkojen lisäksi enemmän hoidostaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Suomella on 1340km maarajaa Venäjän kanssa ja sitä pystytään valvomaan, mutta yhtä Uudenmaan rajaa muka ei? Aika jännä juttu. Kyse on halusta.

Ei se nyt pelkästään halusta ole. Suomen ja Venäjän rajan ylittäviä kulkuväyliä lienee vähemmän kuin uudenmaan rajan ylittäviä kulkuväyliä, vaikka rajan pituutta on aika erilainen määrä. Lisäksi valtakunnan rajan ylittäminen on muutenkin vähän hankalamman kulkemisen päässä. Ja onhan noiden rajojen ylittäminen aika lailla eri asia myös sille rajan ylittäjälle.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
En minä ole varma asian mallista. Ensin täällä väitettiin että ne tilastoidaan erikseen, eikä että yhdessä. Kyllä saavat ne tulla ensin sen osoittamaan, ennen kuin minun vuoroni on. Sitä sinä kuitenkin uskoit kyseenalaistamatta. Jännä juttu.

En minä ole missään vaiheessa sanonut että uskoisin sitäkään. Toki jos sellaisen löydät niin esitä toki minulle. Kunhan haluan nyt varmuuden miksi juuri sinun luvut ovat totta. Hienosti Donetskin pelikirjan mukaan hyökkäyksellä takaisin kun joku kyseenalaistaa "faktojen laukomisen".

Sitten seuraavaksi voi olla toisen osapuolen vuoro osoittaa lähteensä
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Oli siis eilen siinä THL:n tilannekatsauksen etusivulla, samassa siis mistä tänään poimit tuon + n. 700. Siinä luki + n. 3100. Pitäisi ottaa kuvakaappaukset jokaisesta päivästä, nyt ei näköjään edellisen päivän lukuja pääse näkemään mistään. Mutta jos viestejä selaa taaksepäin, niin mm. itse huutelin tästä eilen. Se tosin vielä hämmentää, mistä tuo luku siihen etusivulle oli repäisty, koska THL:n oma koronakartta näyttää 10.4. sen 2338 testiä.

Eli jatketaan vänkäystä. 2338 / 136, merkki parempaan suuntaan menemisestä?
Minä en voi tietää mitä jossain on eilen lukenut jos ei mitään jälkiä siitä, että moista on tapahtunut. Yksikään uutistoimisto ei esim. tuollaista lukua ole ilmoittanut, tuo 2338 tms. kyllä löytyi uutisoituna.
Vänkäämisestä en tiedä, mutta suhteessa mihin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En minä ole missään vaiheessa sanonut että uskoisin sitäkään. Toki jos sellaisen löydät niin esitä toki minulle. Kunhan haluan nyt varmuuden miksi juuri sinun luvut ovat totta. Hienosti Donetskin pelikirjan mukaan hyökkäyksellä takaisin kun joku kyseenalaistaa "faktojen laukomisen".

Sitten seuraavaksi voi olla toisen osapuolen vuoro osoittaa lähteensä
En tiedä mistä vitun Donteskin pelikirjasta puhut, mutta sinä se olet joka hyökkäsi minun kimppuun, etkä sen alkuperäisen väitteen esittäneen kimppuun. Minulla ei ole mitään halua asiasta keskustella kanssasi, varsinkin kun retoriikkasi sen jo osoittaa mikä oli ainoa agendasi tässä asiassa. Ei mitä sanoo, vaan kuka sanoo, etkä ole eka tässä ketjussa. Tästä syystä en ole jaksanut pitkiin aikoihin edes täällä kirjoittaa, kun meno on tälläistä. Edelleen mitä THL tekisi tiedoilla testimääristä ilman että se tietää niiden lopputuloksista?

Täältä löytyy taatusti joku joka on testilabroissa hommissa ja kertoo miten asia oikeasti menee, siihen asti minä pidättäydyn järjenkäytössä ja siinä, että THL ei tee pelkillä testimääräluvulla yhtään mitään.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
En tiedä mistä vitun Donteskin pelikirjasta puhut, mutta sinä se olet joka hyökkäsi minun kimppuun, etkä sen alkuperäisen väitteen esittäneen kimppuun. Minulla ei ole mitään halua asiasta keskustella kanssasi, varsinkin kun retoriikkasi sen jo osoittaa mikä oli ainoa agendasi tässä asiassa. Ei mitä sanoo, vaan kuka sanoo, etkä ole eka tässä ketjussa. Tästä syystä en ole jaksanut pitkiin aikoihin edes täällä kirjoittaa, kun meno on tälläistä. Edelleen mitä THL tekisi tiedoilla testimääristä ilman että se tietää niiden lopputuloksista?

Täältä löytyy taatusti joku joka on testilabroissa hommissa ja kertoo miten asia oikeasti menee, siihen asti minä pidättäydyn järjenkäytössä ja siinä, että THL ei tee testimääräluvulla yhtään mitään.

Eli se ei ollut fakta vaan mielipide. Kiitos
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eli se ei ollut fakta vaan mielipide. Kiitos
Ei jumalauta. Missä minä olen väittänyt jotain faktaksi? Minä olen vain sanonut, että THL on ilmoittanut 700 testiä ja 69 tapausta ja se lukee todistettavasti THL:n omilla sivuilla, se on fakta.

Tämä on keskustelupalsta ja jokainen kirjoitus on jonkun ihmisen mielipide. Aivan kuten paskapuhetta casen kanssa oli, että ei jokainen jonkun sanoma asia ole välttämättä fakta vaan myös hänen oma tulkintansa asiasta. Faktat esitetään faktoina, loput on aina ihmisten omaa tulkintaa. Tuollainen muiden sanomisten pitäminen jonain faktoina ja heidän syyllistäminen siitä on aivan naurettavaa touhua. Lähtökohtaisesti ilman lähdettä esitetyt asiat on aina ihmisten omia mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tästä syystä en ole jaksanut pitkiin aikoihin edes täällä kirjoittaa, kun meno on tälläistä.
Öö, tuotanuin, olisko peiliin katsominen mitään?

Olis kiva seurata sitä suojavarustelentueen saapumista jossain liveseurannassa. Onkohan HVK:llä tällä kertaa kekään nyt ottamassa sitä videolle, kun lastia puretaan vaiko vasta sitten, kun ovat menneet VTT:n läpi, heh.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Minä en voi tietää mitä jossain on eilen lukenut jos ei mitään jälkiä siitä, että moista on tapahtunut. Yksikään uutistoimisto ei esim. tuollaista lukua ole ilmoittanut, tuo 2338 tms. kyllä löytyi uutisoituna.
Vänkäämisestä en tiedä, mutta suhteessa mihin?
Ei sinun tarvitse listata kaikkea mitä et voi tietää, siihen saattaa mennä aika pitkä aika. *facepalm* Sanoit että 642 / 69 on merkki siitä, että parempaan ei todellakaan olla menossa. Mikä on mielipiteesi sitä edeltävänä päivänä ilmoitetuista luvuista, jotka ovat 2338 / 136? Eivätkö nuo taas ole erittäin "hyvät" luvut epidemian tässä vaiheessa?

E: tai itse asiassa annetaan olla, olisit varmasti vastannut jo aikaisemmin, jos haluaisit/pystyisit.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei se nyt pelkästään halusta ole. Suomen ja Venäjän rajan ylittäviä kulkuväyliä lienee vähemmän kuin uudenmaan rajan ylittäviä kulkuväyliä, vaikka rajan pituutta on aika erilainen määrä. Lisäksi valtakunnan rajan ylittäminen on muutenkin vähän hankalamman kulkemisen päässä. Ja onhan noiden rajojen ylittäminen aika lailla eri asia myös sille rajan ylittäjälle.

Raja on myös "hieman" eri tavalla varusteltu kuin yksikään maakunnan raja ja päivittäisvalvonta on käytännössä täysin teknistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minusta voitaisiin ihan hyvin antaa asetus, että koko maassa maakuntarajojen ylittäminen ilman hyväksyttävää syytä kiellettäisiin toistaiseksi. Tätä ei tarvitsisi valvoa maakuntien rajoilla mitenkään, mutta esimerkiksi puhallusratsioiden yhteydessä voitaisiin tätä seurata. Ja muutenkin tehdä pistokokeita siellä täällä.

Ja heti alkuun kova linja käyttöön. Eli tuntuvat sakot, mikäli ylitykselle ei ole hyväksyttävää syytä. Ja jos joku on niin idiootti, että ei tätä usko, vaan lähtee reissuun, mutta sairastuu siellä, niin hyväksyköön sen, että joutuu maksamaan sakkojen lisäksi enemmän hoidostaan.

Tällaista ei vain nykyinen lainsäädäntö mahdollista ilman perustuslain säätämisjärjestystä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei sinun tarvitse listata kaikkea mitä et voi tietää, siihen saattaa mennä aika pitkä aika. *facepalm* Sanoit että 642 / 69 on merkki siitä, että parempaan ei todellakaan olla menossa. Mikä on mielipiteesi sitä edeltävänä päivänä ilmoitetuista luvuista, jotka ovat 2338 / 136? Eivätkö nuo taas ole erittäin "hyvät" luvut epidemian tässä vaiheessa?
Minä vain kysyin, että suhteessa mihin. Nyt laitoit ekat numerot joita verrata, eli eivät ole tuossa suhteessa kovin hyviä. Jos edellisen päivän lukuihin verrataan, niin käsittääkseni eilen luvut oli hieman parempia kuin toissapäivänä. Mutta sinä et ole missään puhunut toissapäivän luvuista, olet vain vääntänyt, että eilisen luvut oli jotenkin hyviä. En osaa lukea ajatuksia, mutta osaan lukea tekstiä, en siis voi tietää mihin päässäsi lukuja vertaat jos et sitä kerro.

Tämä on myös nyt toinen kerta kun viittaat minun ajatustoiminnan tasoon. Jatkossa olisi mukava jos voisit käydä tätä keskustelua ilman tarpeellisuutta yrittää mollata vastakirjoittajaasi, kiitos.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällaista ei vain nykyinen lainsäädäntö mahdollista ilman perustuslain säätämisjärjestystä.

Olet muuten oikeassa. Unohdin tämän. Tästä itse asiassa oli jossain vaiheessa mainintakin televisiossa, mutta tuo pääsi unohtumaan. Mihin lakipykälään tuo muuten perustui? Eli millä perusteella Uudenmaan sulku oli mahdollinen, mutta kaikkien maakuntien samanaikainen sulku ei?
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
En pysy kärryillä mistä täällä vänkätään. Mutta heitän nyt oman mielipiteeni mukaan. Eli THL ilmoittaa aina edellisen päivän testimäärän. Todetut tapaukset eivät liity edellisen päivän testeihin suoraan, koska todetut tapaukset tulee viiveellä. Tämä johtuu siitä että kaikkialla ei ehditä analysoida samana päivänä otettuja testejä. Oma sisko on labrassa töissä, ja siellä ei ehditä kaikkia käydä läpi. Mutta kun tapaus löytyy niin se korvamerkitään sille päivämäärälle kun näyte on otettu. Tällä pystytään seuraamaan päiväkohtaisia lukuja paremmin ympäri maata.

En tiedä onko porukka täällä samaa mieltä, mutta näin olen itse ymmärtänyt että tehdään.

Se oli kiva uutinen että Tornion suunnalla tartuntaketjut on tiedossa. Uutisissa oli kyse että siellä on moni suurperhe saanut tartunnan. Tilanne on siellä siis jokseenkin hallussa myös
 
Minä en voi tietää mitä jossain on eilen lukenut jos ei mitään jälkiä siitä, että moista on tapahtunut. Yksikään uutistoimisto ei esim. tuollaista lukua ole ilmoittanut, tuo 2338 tms. kyllä löytyi uutisoituna.
Vänkäämisestä en tiedä, mutta suhteessa mihin?
Ei sinun tarvitse listata kaikkea mitä et voi tietää, siihen saattaa mennä aika pitkä aika. *facepalm* Sanoit että 642 / 69 on merkki siitä, että parempaan ei todellakaan olla menossa. Mikä on mielipiteesi sitä edeltävänä päivänä ilmoitetuista luvuista, jotka ovat 2338 / 136? Eivätkö nuo taas ole erittäin "hyvät" luvut epidemian tässä vaiheessa?
Tässä nyt alkaa olla erittäin vahva tuntuma siltä, että viestejä kyllä kirjoitellaan mutta mitään muutosta tai edistymistä keskustelussa ei tapahdu. Koska tähän ketjuun tulee melko paljon viestejä muutenkin, ei ketjun seurattavuuden kannalta kannata sivutolkulla jankata aivan samaa asiaa.

Eli eiköhän kaikki hypätä pois tästä ikiliikkujasta.

Ystävällisin terveisin.
Moderaattorit
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
En pysy kärryillä mistä täällä vänkätään. Mutta heitän nyt oman mielipiteeni mukaan. Eli THL ilmoittaa aina edellisen päivän testimäärän. Todetut tapaukset eivät liity edellisen päivän testeihin suoraan, koska todetut tapaukset tulee viiveellä. Tämä johtuu siitä että kaikkialla ei ehditä analysoida samana päivänä otettuja testejä. Oma sisko on labrassa töissä, ja siellä ei ehditä kaikkia käydä läpi. Mutta kun tapaus löytyy niin se korvamerkitään sille päivämäärälle kun näyte on otettu. Tällä pystytään seuraamaan päiväkohtaisia lukuja paremmin ympäri maata.

En tiedä onko porukka täällä samaa mieltä, mutta näin olen itse ymmärtänyt että tehdään.

Se oli kiva uutinen että Tornion suunnalla tartuntaketjut on tiedossa. Uutisissa oli kyse että siellä on moni suurperhe saanut tartunnan. Tilanne on siellä siis jokseenkin hallussa myös
Lähinnä siis täällä on aiheuttanut kiistaa se, onko tarkoittaako THL:n tiedotuksissa termi "testi" valmistunutta tulosta vai otettua näytettä. Eli kun THL ilmoittaa vaikka 10.4. tehty X testiä, onko kyseessä tuona päivänä valmistuneet näytteet vai otetut näytteet? Mutta viestisi perusteella voisi siis kallistua varovaisesti sen puoleen (ellei oma luetun ymmärtämiseni täysin petä), että "tehdyt testit" viittaisivat otettuihin näytteisiin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olet muuten oikeassa. Unohdin tämän. Tästä itse asiassa oli jossain vaiheessa mainintakin televisiossa, mutta tuo pääsi unohtumaan. Mihin lakipykälään tuo muuten perustui? Eli millä perusteella Uudenmaan sulku oli mahdollinen, mutta kaikkien maakuntien samanaikainen sulku ei?

Tämä on tehty valmiuslain 118 § perusteella. Sillä perusteella toki voidaan pistää vaikka koko maan lockdown, mutta pitää olla välttämättömyysperuste, jota ei PeVin asiantuntijalausuntojen mukaan ihan aukottomasti ollut Uudenmaan sulkemiseenkaan. Edelleen valmiuslaissa säädetään valmiuslakirikkomuksesta (jos pykälän käyttöönottoasetuksessa siihen viitataan), joka on sakkorangaistus suuruudeltaan vastaava kuin vaikkapa lievässä ylinopeudessa. Eli "tuntuvat sakot" eivät ole mahdollisia.

Perustuslain säätämisjärjestyksessä (kaksi eduskuntaa, toisessa 2/3 enemmistö tai yhdessä eduskunnassa kiireellisenä 5/6 enemmistö) on tietysti mahdollisuus säätää lakeja mistä vaan, kunhan eivät kv-sopimuksia riko, mutta sen kynnys on niin korkea ettei varmasti näissä asioissa tapahtuisi koskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös