Tätä minä en ymmärrä. Miten ihmeessä Sinä olet mitannut tai kyennyt arvioimaan taudin tarttumista ilman labratestejä? Nyt Helsingissäkin arvioidaan olevan useita satoja ellei tuhansia taudinkantajia ja silti uusia tapauksia tulee vain kymmeniä joka päivä.
Jos tauti tarttuisisi useiden metrien päässä oleviin ihmisiin, niin miten ihmeessä tautiketjuja voitaisiin jäljittää niin hyvin kuin nyt tehdään?
Olen ihmetellyt taudin leviämistä uutisten perusteella. Olen ihmetellyt, capiche? Olen ihmetellyt sairaanhoitohenkilöstön minusta suurta sairastuvuutta monissa maissa, vaikka uskon heidän pystyvän välttämään pisaratartunnat melko hyvin ja pesevän käsiään huolella. Tietysti tuota henkilösgöä on niin pirusti, että väistämättä herpaantumisia tapahtuu, mutta on kai minulla ihmetellä, ihan omasta tirkitysreiästäni sillä informaatiolla minkä satun noukkimaan eli havaitsemaan.
Minä luulin, että tämä on jääkiekkopohjainen keskustelupalsta eikä mikään (lääkekään)tieteellinen julkaisufoorumi, jossa jokaisen sanomisen takana pitää mittauksia, kerättyä dataa. Tai jossain sosiologia jne. palstoissa varmaan riittää iso kasa viittauksia ja niistä oma hymistelevän ymmärtävä yhteenkuulutus.
arvee ei saa ihmetellä, ei saa tunteilla, ei saa kritisoida peliä ilman dataa. Mää ihmettele oikke kauhiast tämmöst rajausta.
äh lisäys: se tärkein, minusta huoneilmassa leviämistä ei voi poissulkea, ehkä se on kuitenkin hyvin marginaalinen mahdollisuus. Hyvä niin, mutta jatkan taudin ihmettelyä, vapaassa maassa.