Minä kyllä pidän, en siis tarkoita nyt juuri kyseistä haastateltua lääkäriä noin henkilökohtaisesti mutta korona on kyllä hyvin tuonut esille keskimääräisen lääkärin puutteita sen oman erikoisalansa (jos edes sitä on, eivät kaikki lääkärit edes erikoistu, puhumattakaan tieteellisen tutkimuksen tekemisestä) ulkopuolisesta lääketieteestä ja esim juuri LC-ryhmän toiminta viime vuonna oli aika hyvä esimerkki siitä että tutkijoilla on muitakin vaikuttimia kuin puhdas tieteellinen metodi. Ei sitä 50%ia heitelty ilmaan twitterissä tai baarissa kännissä vaan STM:n tiedotustilaisuudessa juuri lääkärin (jos siis noin koulutustaustaa katsoo, hallintovirkailija toki kyseessä) toimesta, ilman että se perustui yhtään mihinkään tutkittuun tietoon.
Tämän takia minä pidän hyvänä sitä, että long-covid -oireyhtymän hoito on keskitetty yhteen paikkaan, ja sinne päästäkseen on oltava diagnoosi, jossa kaikki muut mahdolliset syyt on saatu suljettua pois. Tuo on oikea menetelmä. Sinne ei viikkoja ryypännyt, huonosti nukkunut tai burn-outista kärsivä päädy, vaan hänen vaivansa varmasti tunnistetaan tutkimusvaiheessa, ja hän saa taas siihen asiaan kuuluvaa hoitoa.
Ensimmäiset diagnoosit saattavat toki mennä pieleen, kun kyse on vaikeasti diagnosoitavasta tilasta, mutta ajan myötä oikeaan tulokseen mitä todennäköisimmin päästään. Ainakaan en pysty millään uskomaan, että tuollaisia klinikoita pidettäisiin pystyssä, jos niille ei olisi lääketieteellisiä perusteita - kun nyt muistetaan, että klinikalle päädytään vasta perusteellisen tutkimusten jälkeen.
Ehkä tätä keskustelua vaikeuttaa se, että monessa keskustelussa pitkittynyt korona tarkoittaa ihan eri asioita. Kun nyt viime päivinä on luettu otsikoista, että pitkittyneistä koronaoireista kärsisi jopa joka kolmas koronan sairastanut, niin tämä ei tarkoita niitä long-covid -oireita, joista minä olen kirjoittanut, tai joita hoidettaisiin klinikoilla, vaan pitkälti sellaisia oireita, jotka ovat harmittomia, ja jotka menevät itsekseen ohi, ja jotka ovat rinnastettavissa pitkittyneeseen flunssaan. Näitä tapauksia en pidä yhteiskunnallisesti merkittävinä saati otsikoinnin arvoisina.
Ne pitkittyneet oireet, jotka alentavat selvästi henkilön suoriutumiskykyä arjessa, ja jotka perusteellisen tutkimuksen jälkeen tunnistetaan pitkittyneeksi koronaksi, ovat niitä, joista minä kirjoitan. Ja niistä ei todellakaan kärsi joka kolmas koronan sairastanut.
Mainitaan vielä loppuun, että jos jostain muusta viruksesta tulee vastaavanlaisia pitkittyneitä ja kroonistuvia oireita, niin yhtä lailla nämäkin henkilöt tarvitsevat asianmukaista hoitoa. Pitkittyneen koronan tutkimus ja hoitomenetelmät saattavat tuoda myöhemmässä vaiheessa myös heille avun.