Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 782
  • 81 125

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omasta kuplasta tapaus muutaman kuukauden takaa: henkilö oli altistunut, ja sai selvät oireet. Negatiivista kotitestissä, mutta meni viralliseen testiin (syynä raskaus ja kohonnut veritulppariski), josta tuli odotetusti positiivinen. Oireet jatkuivat yli viikon varsin voimakkaina. Hän sitten huvikseen testasi kotitestillä muutaman kerran, ja aina näyttivät negatiivista. Kyseessä oli terveydenhuollon ammattilainen, jolla on kokemusta testien otosta, joten en usko näytteenotossakaan tehdyn jatkuvasti virheitä.
Itse testasin ekalla kierroksella kotitestistä posia vielä muistaakseni 10vrk ensimmäisen posin jälkeenkin. Samoin nyt tuli 2 vahvaa punaista viivaa tauluun. Tämä testi oli vähän erilainen kuin silloin viimeksi, eli tätä ei tarvitse työntää kuin pari senttiä nenään. Mitään nuhaa minulla ei ole alkuunkaan. Erikoinen homma tuokin, että toisille kotitesti näyttää heti ja aina posia ja toisille ei kirveelläkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmeen hiljaa on media ollut, vaikka tänään nykäistiin tauluun kolmen viikon tartunnat (47182). Sitä ei tiedä, että miten nuo ovat jakautuneet viime viikoille, mutta tasaisella päivätahdilla olisi pieni nousu jatkunut. Sama eri alueilla (HUS, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi, HUS:n ulkopuolinen Suomi).

Mutta aika maltillista nousua. Sama sairaalapotilaiden ja kuolemantapausten määrissä, joissa sivulöydökset dominoivat joka tapauksessa.

Tehohoidossa 14 potilasta, vuosi sitten niitä oli 15. Suunnilleen vuosi sitten delta-aalto saavutti kesän huippunsa. Rokotteet painoivat tartunnat laskuun, kunnes syyskuun loppupuolella rajoitusten purkaminen käänsi tartunnat taas nousuun, joka jatkui vuoden loppuun melko tasaisena, kunnes omikron iski ja räjäytti tapausmäärät.

Tehohoidossa oli viime vuoden lopulla 50-60 potilasta vähän päivästä riippuen. Nyt en usko tuollaisiin lukemiin. Sen verran vakaina nuo luvut ovat pysyneet.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis mä en ymmärrä mitä lisäarvoa nuo luvut tuovat kenellekään tavalliselle kansalaiselle. Joten en ymmärrä miksi niitä edes julkaistaan ja vielä vähemmän miksi jonkun median pitäisi se omassa julkaisussaan kertoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis mä en ymmärrä mitä lisäarvoa nuo luvut tuovat kenellekään tavalliselle kansalaiselle. Joten en ymmärrä miksi niitä edes julkaistaan ja vielä vähemmän miksi jonkun median pitäisi se omassa julkaisussaan kertoa.

Eivät ne enää lisäarvoa tuokaan. Enemmänkin hämmästelen sitä, että yksikään media ei noihin lukuihin tarttunut. Vielä jokunen aika sitten tuollaisista keräilyeristä tai useamman päivän luvuista revittiin suuret otsikot.

Eli sama suomeksi: Hyvä vain, että media ei enää rummuta noita lukuja. Julkaista ne kannattaa, mutta kauhuotsikoita ei noista kannata enää vääntöä. Tilanne on eri kuin vuosi sitten.
 

Alejandro

Jäsen
Eivät ne enää lisäarvoa tuokaan. Enemmänkin hämmästelen sitä, että yksikään media ei noihin lukuihin tarttunut. Vielä jokunen aika sitten tuollaisista keräilyeristä tai useamman päivän luvuista revittiin suuret otsikot.

Eli sama suomeksi: Hyvä vain, että media ei enää rummuta noita lukuja. Julkaista ne kannattaa, mutta kauhuotsikoita ei noista kannata enää vääntöä. Tilanne on eri kuin vuosi sitten.
Itse lopetin kaiken koronan liittyvän uutisoinnin seuraamisen 24.2.2022 ja veikkaan, että niin lopetti moni muukin. Tuosta päivästä lähtien on valitettavasti ihan toisenlaiset uutiset vieneet palstatilaa ja ei sitä ihminen muutenkaan jaksa keskittyä moneen kriisiin samanaikaisesti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse lopetin kaiken koronan liittyvän uutisoinnin seuraamisen 24.2.2022 ja veikkaan, että niin lopetti moni muukin. Tuosta päivästä lähtien on valitettavasti ihan toisenlaiset uutiset vieneet palstatilaa ja ei sitä ihminen muutenkaan jaksa keskittyä moneen kriisiin samanaikaisesti.

Media on tuonkin jälkeen vielä jaksanut vääntää tartunnoista otsikoita, mutta kyllä tuossa selityksessä on vinha perä. Sinänsä Putin valitsi kriisin aloituksen siinä mielessä hyvin, että korona alkoi rokotusten ja omikronin vuoksi olla jo paljon pienempi paha kuin vaikka vuotta aiemmin. Kotona ei enää siinä vaiheessa ollut suuremmin kriisiksi laskettava.

Nyt otsikoita täyttävät toki nämä seurannaiskriisit, kuten inflaatio, energiapula ja muut suuret tapahtumat, kuten Suomen NATO-matka ja vaikka Kiinan ja Taiwanin kärjistynyt tilanne. On siinä toimittajillekin liikaa otsikoitavaa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tänään tosiaan 47 182 tartuntaa 3 viikon ajalle. Keskimäärin 15 727 tartuntaa/viikko.
14.7. ilmoitettiin viimeksi 7pv:n tartuntamäärä 12 549. Jonkunmoista nousua tartunnoissa siis havaittavissa.
Monesta maakunnan tartuntamääristä on kyl laskua havaittavissa. Kuten esim. Etelä-Pohjanmaan, Etelä-Karjalan ja Helsingin tartuntamääristä.

Tuo kuva tuo hyvin esiin, miten tilastoidut tartunnat on pienessä laskussa tällähetkellä.





Nyt tosiaan sairaalahoidossa 703 potilasta. 3 viikkoa sitten 654 potilasta. 49 potilasta nousua 3 viikossa.
706 730. Viikko sitten THL:n mukaan 730 sairaalahoidossa. Että pientä orastavaa laskua havaittavissa?

Nyt 425 potilasta perusterveydenhuollossa. 3 viikkoa sitten 334 potilasta. 91 potilasta nousua 3 viikossa.

Erikoissairaanhoidossa + teholla nyt 281 potilasta. 3 viikkoa sitten 320 potilasta.
Kiva 39 potilaan lasku vakavuudessa 3 viikossa.

Erikoissairaanhoidossa 267 potilasta. 3 viikkoa sitten 308 potilasta. 41 potilasta laskua 3 viikossa.

Teholla 14 potilasta. 3 viikkoa sitten 12 potilasta. 2 potilaan nousu viikossa.

Kuolemia 3 viikossa 239. Keskimäärin viikossa noin 80 kuolemaa siis.
71 66. Tässä edellisiä raportoituja kuolemia viikossa. Ei mitään järjetöntä nousua siis tässäkään.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä nyt toinen kuumeinen päivä menossa (oletan että on korona). Eilen aamulla kuumetta noin 37,4 ja tänään 38,1 C.

Ihan kevyttä, todella lievää yskää. Ei nuhaa, ei kurkku kipeä.

Kuumetta siis on ja pää kipeä.

Itse en ottanut kuin kaksi rokotetta kun duunissa moni puhui, että kolmannesta nousi usean päivän kuume jne... ehkä nyt jälkiviisaana olisi pitänyt mutta tiedä näistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en ottanut kuin kaksi rokotetta kun duunissa moni puhui, että kolmannesta nousi usean päivän kuume jne... ehkä nyt jälkiviisaana olisi pitänyt mutta tiedä näistä.

Aika jännä. Omassa kuplassani nimenomaan se toinen piikki oli pahin, ja kolmannella kierroksella oli sitten huomattavasti kevyempää.
 

Nilkkakiituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
PALLOKERHoo
Eka ja toka joa piikki veivät aikansa toipuakseen, kolmannen perään otin heti kaljan pari eikä mitään oireita.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Ainiin voisi päivitellä. Tosiaan koronasta muutama kuukausi ja nyt alkaa olemaan haju/makuaisti takaisin. Kyllähän siihen tottui mutta välillä syöminen oli täysin tylsä kokemus. Läskinpoltto oli toki suht iisiä kun ei herkkuja tehnyt mieli.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itsellä nyt toinen kuumeinen päivä menossa (oletan että on korona). Eilen aamulla kuumetta noin 37,4 ja tänään 38,1 C.

Ihan kevyttä, todella lievää yskää. Ei nuhaa, ei kurkku kipeä.

Kuumetta siis on ja pää kipeä.

Itse en ottanut kuin kaksi rokotetta kun duunissa moni puhui, että kolmannesta nousi usean päivän kuume jne... ehkä nyt jälkiviisaana olisi pitänyt mutta tiedä näistä.
Tuntuu vähän, tai oikeastaan enemmän kuin vähän, pelottelulta tuo puhe kolmannesta piikistä. Itse kävin hakemassa kolmannen rokotteen reilu viikko sitten ja ei edes käsi kipeytynyt kuin ihan aavistuksen verran, mutta huomattavasti vähemmän kuin ensimmäisen ja toisen piikin jälkeen. Tosin enpä saanut käsikipua kummempia oireita myöskään kahdesta ensimmäisestäkään rokotteesta.

Enkä myöskään ole kuullut, että kenellekään lähipiirissä tai lähimmissä kavereissa olisi tullut kovinkaan kummoisia oireita näistä rokotteista. Kai niitä sivuoireita kuitenkin sitten jonkun verran ilmenee, kun niistä ollaan ihan lehtijuttujakin kirjoitettu.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itellä ei tullut mistään piikistä mitään oireita. Paremmat geenit jne.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika jännä. Omassa kuplassani nimenomaan se toinen piikki oli pahin, ja kolmannella kierroksella oli sitten huomattavasti kevyempää.

Itse huomasin ekan tai tokan piikin jälkeen että muutama päivä piikistä lenkkeily oli aikamoista taaperrusta. Jotenkin vaikutti mulla ainakin suorituskykyyn heikentävästi 1,5-2 viikkoa tuosta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse huomasin ekan tai tokan piikin jälkeen että muutama päivä piikistä lenkkeily oli aikamoista taaperrusta. Jotenkin vaikutti mulla ainakin suorituskykyyn heikentävästi 1,5-2 viikkoa tuosta.

Meillä ensimmäinen oli lähinnä käsikivulla ja pienellä väsynyksellä kuitattu. Toisesta meikäläiselle iski kuumetta noin puoleksi vuorokautta ja väsynyt ja heikko olo jatkui vielä toisen mokoman. Avovaimolla ei kuumetta ollut, mutta heikompi olo oli hänelläkin. Siitä seuraavat neljä vuorokautta oli kummallakin vähän väsynyt olo, ja kun vielä tuonkin jälkeisenä päivänä kävimme sienimetsässä, tuli jossain kohtaa olo, että nyt hetkeksi huilaamaan kannon päälle. Pari päivää tuosta, ja olo oli jo täysin normaali. Viikko piikistä, ja heitin jo kunnon fillarilenkkiä ongelmitta.

Kolmonen oli lievempi kaikilla mittareilla. Toki sain silloin Modernaa, jonka annos kolmantena piikkinä on puolikas täydestä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kolmonen oli lievempi kaikilla mittareilla. Toki sain silloin Modernaa, jonka annos kolmantena piikkinä on puolikas täydestä.

Ei parane tätäkään yleistää. Itsellä ensimmäiset kaksi rokotusta meni olankohautuksella, mutta kolmannesta iski melkein viikon pätkä ihan hullua väsymystä. Ei pystynyt tekemään oikein mitään ja niskaa jomotti ihan hulluna.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei parane tätäkään yleistää. Itsellä ensimmäiset kaksi rokotusta meni olankohautuksella, mutta kolmannesta iski melkein viikon pätkä ihan hullua väsymystä. Ei pystynyt tekemään oikein mitään ja niskaa jomotti ihan hulluna.

Juu, en missään nimessä yleistyksenä tuota tarkoittanut. Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että kanssapalstalaisen tuttavapiirissä oli kolmonen ollut useimmissa tapauksissa se pahin, ja kerroin oman kuplani kokemuksen, jossa taas toinen oli yleisimmin se pahin. Tarjosin selitykseksi sitä, että kuplassani useimmilla oli kaksi ensimmäistä piikkiä Pfizeria, jota isketään rokotuksesta riippumatta täysi annos, mutta kolmas piikkimme oli Modernaa, jota tuossa kohtaa annetaankin vain puolikas piikki. Se voi selittää näitä eroja.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Sistis ei toimi edelleenkään :P Minulla kaksi ensimmäistä Pfizeria ja kolmas Modernaa. Puolikas Moderna aiheutti minulle ne suurimmat ja vaikeimmat oireet. Pfizerit meni kevyesti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis ei toimi edelleenkään :P Minulla kaksi ensimmäistä Pfizeria ja kolmas Modernaa. Puolikas Moderna aiheutti minulle ne suurimmat ja vaikeimmat oireet. Pfizerit meni kevyesti.

OK. Hypoteesini meni vituroilleen. Meinasin jo tarjota selitykseksi Pirkanmaan pohjavettä tai maasäteilyä, mutta jos suosikkijoukkueestasi voi mitään päätellä kotimaakuntasi suhteen, niin ei taida tuokaan olla vastaus. :)
 

kyyninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, MCFC, NATO
Itselläni 3x Moderna. Ainoastaan toisesta nousi kuume (>38 astetta), mikä olikin ensimmäinen kerta sitten vuoden 2016, kun lämpö nousi yli 37 asteen. Olkapää olikin jokaisella kerralla helvetin kipeä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kolmatta kuumepäivää mennään.

Ensimmäisenä aamuna mittausten keskiarvo 37,4 toisena 38,1 ja nyt 37,2

Vituttaahan tämä kun ei oikein mitään jaksa tehdä. Viimeeksi ollut kipeä joskus ennen koronaa. Meikäläinen tottunut liikkumaan monipuolisesti ehkä kuusi kertaa viikossa niin pistää tämä liikkumattomuus hermot kireälle.

Ei yskää, ei nuhaa, ei kurkkukipua. Ainoastaan väsymys, nyt lievä päänsärky ja tuo kuume joka vie voimat tietysti pois.

Ne ketkä tämän sairastaneet niin muistatteko monta päivää itse kuumeilitte?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ne ketkä tämän sairastaneet niin muistatteko monta päivää itse kuumeilitte?

Itellä ei ollut ekalla kerralla kuumetta ollenkaan. Tokalla kerralla lämpöä yhden päivän ajan, joten tiedä näistä. Iisein "ei tää mikään flunssa oo - mutta onpa kuitenkin" mikä on varmaan ikinä ollut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ne ketkä tämän sairastaneet niin muistatteko monta päivää itse kuumeilitte?

Tässä taudissa on hämmästyttänyt oireiden vaihtelu. Oman kuplani ääripäät:

Pahin: viisi päivää noin 39 astetta kuumetta ja istuminenkin oli pidemmän päälle liian rankkaa.

Lievin: heräsi yöllä kuumeiseen oloon, ja kuumetta oli noin 37.5 astetta. Aamulla kuume oli lopullisesti poissa, eikä mitään ainakaan merkittäviä oireita enää ollut. Varmuuden vuoksi otettu kotitesti paljasti koronan.

Pahin tapaus oli kolmesti rokotetulla, perusterveellä ja fyysisesti varsin hyvässä kunnossa olevalla nelikymppisellä. Lievin tapaus taas yli 70-vuotiaalla ja perussairauksiensa puolesta riskiryhmään kuuluvalla - toki rokotussuoja oli tässäkin kunnossa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä oli ensimmäinen korona melko tarkkaan 6kk sitten, jolloin kolmannesta rokotteesta oli kulunut noin 1kk aikaa. Silloin oli hieman lämpöä pari päivää, mutta muuten melko kipeä olo noin viikon verran. Nyt toisella kierroksella kurkku vain hieman kipeä/karhea, mutta ainakaan toistaiseksi ei oikeastaan muita oireita. Testinkin tein aiemmin mainitusti oikeastaan vain varmuuden vuoksi ja tulos oli enemmän tai vähemmän yllätys.

edit: 2kk --> 1kk
 
Viimeksi muokattu:

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kolmatta kuumepäivää mennään.

Ensimmäisenä aamuna mittausten keskiarvo 37,4 toisena 38,1 ja nyt 37,2

Vituttaahan tämä kun ei oikein mitään jaksa tehdä. Viimeeksi ollut kipeä joskus ennen koronaa. Meikäläinen tottunut liikkumaan monipuolisesti ehkä kuusi kertaa viikossa niin pistää tämä liikkumattomuus hermot kireälle.

Ei yskää, ei nuhaa, ei kurkkukipua. Ainoastaan väsymys, nyt lievä päänsärky ja tuo kuume joka vie voimat tietysti pois.

Ne ketkä tämän sairastaneet niin muistatteko monta päivää itse kuumeilitte?

Kuume kesti 2 päivää 38-39c tasolla, kolmantena päivänä enää pientä lämpöä. Sairastin juuri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös