Hupaisa huomata miten fiksutkin ihmiset sokaistuvat yksittäistapauksiin, mites Sistis sähköallergia? Jos heitän vastaavan jutun sähköallergian takia työkyvyttömästä, otatko sähköallergian vakavasti (siis sähkön aikaansaamana, ei psykosomaattisena sairautena jota se kieltämättä lienee).
Ei lääketiede ole muuttunut miksikään viimeisen kahden vuoden ajalta, tutkimusta ei tehdä iltapäivälehdistä vaan tilastollisista otoksista ja verrata tuloksia muihin sairauksiin ja niiden jälkioireisiin.
Kiitän siitä, että kutsut minua fiksuksi, vaikka olenkin tunnistavani tuossa sarkasmin.
Sähköallergiaa voidaan käsitellä vaikka tuolla Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme -ketjussa. Se ei ole rinnastettavissa pitkään koronaan, jonka suhteen lääketiede alkaa päästä jyvälle taudin syistä, ainakin mikäli tähän HS:n artikkeliin on uskominen. Artikkelissa haastatellaan tohtori Akiko Ikasawia, jota kutsutaan yhdeksi maailman johtavista koronatutkijoista, minkä lisäksi häntä luonnehditaan artikkelissa näin:
Iwasaki on Yalen yliopiston korkeimman akateemisen arvonimen saanut immunobiologian sekä molekyyli-, solu- ja kehitysbiologian professori, Yhdysvaltain tiedeakatemian jäsen ja tutkija arvostetussa Howard Hughes -lääketiedeinstituutissa.
Tällä hetkellä hän johtaa useita tutkimuksia, joissa selvitetään, millaisia pitkäaikaisia vaikutuksia koronan sairastamisella on ja mistä ne johtuvat.
Tutkimuksissa on artikkelin perusteella päästy eteenpäin pitkittyneiden koronaoireiden syistä, ja tällä hetkellä tutkijoilla on neljä hypoteesia pisteille. Nämä voivat esiintyä myös yhdessä:
Ensimmäinen on se, että pitkittyneen koronataudin aiheuttaa sinnikäs virus tai sen jäännökset, jotka oleskelevat kehossa ja aiheuttavat kroonisia tulehduksia kaikkialla elimistössä.
Toinen hypoteesi on, että pitkittynyt koronatauti on autoimmuunisairaus, jossa kehon puolustusjärjestelmä kääntyy itseään vastaan infektion jälkeen. Tällä tavalla toimivat myös muun muassa nivelreuma ja tyypin 1 diabetes.
Kolmannessa hypoteesissa koronavirus käynnistää uudelleen ihmiskehossa jo valmiiksi olevan toisen viruksen tai mikrobin. Siksi esimerkiksi aiemmin sairastettu, pusutautina tunnettu mononukleoosi voi tulla jopa ärhäkkäämpänä takaisin, kun taudin aiheuttava Epstein-Barrin virus aktivoituu jälleen koronaviruksen takia.
Neljäs hypoteesi on parantumaton kudosvaurio, joka aiheuttaa näkyviä muutoksia eri elimiin kehossa. Silloin esimerkiksi munuaisten toiminta voi tukkeutua.
Taudista on tutkimusten pohjalta todettu myös seuraavaa, mikä on suunnilleen samanlainen havainto, johon itse viittasin edellisessä viestissäni. Eli tilanne on eri kuin pitkittyneessä flunssassa. Poikkeuksena se, että nyt tutkijat puhuvat eroista influenssasta palautumiseen. Minä taas puhuin eroista flunssasta palautumiseen.
Elimistö ei siis palaudu taudista samalla tavalla kuin vaikkapa influenssan jäljiltä. On Iwasakin mukaan mahdollista, että potilaiden tilaa on jopa heikennetty vääränlaisella hoidolla, kun liikunnan vähittäinen lisääminen on aloitettu liian aikaisin.
Suurella osalla kuitenkin oireet helpottavat ajan myötä. Sitä en tiedä, että käykö sähköallergian kanssa näin, mutta sinulla on ehkä siitä enemmän tilastotietoa?
Tässä tuodaan toki ilmi, että joidenkin virusten (jotka eivät siis ole perusflunssaa) kohdalla esiintyy myös pitkittyneitä oireita - osalla jopa vuosien ajan.
”Vaikka sairastavien käyrä laskee ajan mittaan, ei se nollaan mene. Tutkimuksesta riippuen 2–5 prosenttia potilaista kärsii oireista vielä kahdenkin vuoden jälkeen eikä ole parantunut lainkaan.”
Iwasaki hakee koronaan vertailupohjaa muista pitkäaikaisia oireita aiheuttavista viruksista, kuten ebolasta, sarsista sekä Länsi-Niilin ja Epstein-Barrin viruksista (EBV). EBV:stä kärsivistä 4–5 prosentilla oireet kestävät vähintään vuosia, hän sanoo.
Loppukaneetti tutkijalta on seuraava:
Iwasaki tiedostaa, että kaikki eivät usko pitkittyneeseen koronaan, sen aiheuttamiin oireisiin tai niiden vakavuuteen. Hänen mielestään epäilijöiden pitäisi itse tavata pitkittynyttä koronatautia sairastavia potilaita ja nähdä omin silmin, mitä oireilu voi pahimmillaan aiheuttaa.
”Kukaan ei voi kieltää pitkän koronan olemassaoloa, kun on nähnyt, miten se on pilannut uhriensa elämän.”
Edes lieväoireisen koronatartunnan jälkeen ei voi huokaista helpotuksesta, koska miljoonille ihmisille taudista on jäänyt lamauttavia oireita kuukausiksi ja vuosiksi, sanoo Akiko Iwasaki, yksi maailman johtavista koronatutkijoista. HS Vision haastattelussa hän kertoo näkemyksensä siitä, mitä...
www.hs.fi
Itse voisin tuon artikkelin pohjalta vielä todeta, että en ole itse koronan suhteen enää erityisemmin huolissani, enkä käyttäydy samalla tavalla kuin kyseinen tohtori, joka omien sanojensa mukaan välttelee edelleen ravintoloiden sisätiloissa käymistä, eikä myöskään pidä kokouksia sisällä ilman maskia. Minä en ole aikoihin käyttänyt maskia ja käyn ravintoloissa sisällä ilman ongelmia. Ainoastaan toivoisin, että pitkittynyt korona otetaan vakavasti, ja siitä kärsiville ei naureskeltaisi, eikä heitä rinnastettaisii sähköallergikkoihin.