Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 932 947
  • 81 126

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Anna mennä vaan. En mä ainakaan lähtisi kieltämään. Kaverilla ihan sama juttu, vielä ainakin toissapäivänä oli lähdössä reissuun kun juteltiin. Ja nimenomaan hiihtämään.

Vielä on viikko aikaa perua, eikä menetä kuin pienen varausmaksun. Täytyy seurailla uutisia ja tehdä ratkaisuja tarpeen mukaan. Vielä on boxi auton katolla, joten toivo elää.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Suomessa on välittömästi tehtävä ratkaisuja liikkumisen ja rietastelun suhteen. Alkoholin myynti lopetettava ravintoloista ja baareista. Alkot suljettava. Keskaria saisi kaupasta... Alueellisesti olisi tehtävä liikkumisrajoituksia. Kaikki kauppakeskukset olisi suljettava ja vain välttämättömät liikkeet saisi olla auki... Sama koskee muita harrastus ja kuntoilupaikkoja. Jos ihminen ei kestä olla kotona tai sen lähipiirissä muutamaan kuukautta, niin sitten ei siellä päänupissa ole kaikki rattaat ihan kohdallaan. Ps. Jotkut on avaruusasemalla useampiakin kuukausia ja nuppi ei hajoo... Pitää vaan asennoitua asian mukaisesti...
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Havaintoja tältä iltapäivältä, paikka; Lepuski, Angry Birds puisto.

Tuossa 14:30 nurkilla nassikoita 40-50 kipaletta leikkimässä Angry Birds puistossa. Pari tuntia pipolätkää ja takas tullessa poliisiauto olikin siihen Vihaisten Lintujen viereen pysäköity ja pitivät varmaan jotain saarnaa ainakin vanhemmille, näin mä ainakin oletin.
Hyvä jos poliisi (oletettavasti) käskee näitä vatipäävanhempia viemään mukulansa kotiinsa. Lasten kanssa voi olla ulkona ilmankin että pitää mennä jonnekin hotspotiin levittämään/vastaanottamaan pöpöjä.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Faija palaili loppuviikosta Suomeen ulkomailta (lähti ennen kuin suosituksia/rajoituksia alkoi tulemaan). Nyt siis 14pvä karanteeni kotona, mutta ihmetyttää hieman se, että hänen vaimonsa (joka ei ollut mukana reissussa) käy normaalisti töissä, työnantajan (iso kaupunki) päätöksestä. Ja työpaikkana mesta jossa alle kouluikäisiä lapsia. Mun mielestä turhia riskejä otetaan näissä.

Mutsilla taas työnantaja ei ole antanut kenellekkään etätyölupaa vaan toimistopakko. Ja puhutaan taas suuren kaupungin lehtitalosta, jossa ko. osaston duuni on mainostilan myyminen jne. Tämä kanssa ihan käsittämättömän tyhmää toimintaa yritykseltä.

Itse tultiin torstaina takaisin suomeen (lähdetty ennen rajoituksia / suosituksia). 14pvä etänä töitä molemmilla, vaikka vaimokkeen duuni on toimipisteen aspahommia. Ruokaahan meillä ei ollut matkan jälkeen, ja paikkakunnassa jossa asutaan, ei ole sukulaisia tai hirveästi myöskään tuttuja, eikä kauppakassipalveluita. Silti saimme ilman suurempaa vaivannäköä elintarvikkeet kotiovelle, rikkomatta tuota karenssia.

Ainoat kerrat eilen ja tänään, jolloin olemme käyneet takapihaamme kauempana, on ollut koirien lenkitys metsässä. Muuta tarvetta tässä nyt ei edes tule, ja toivonkin että tätä ei lähdetä kieltämään totaalisesti, koska kovin monelle tuo on tällä hetkellä henkisesti tärkeää. Kunhan välttää suosittuja / ruuhkaisia uökoilureittejä..
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit

Islanti on tietysti pieni maa, mutta hienosti jakavat tiedot kansalleen. Tuosta voi ottaa mallia moni maa.

Mielestäni tämän tasoiseen infojakoon olisivat suomalaisetkin valmiita, emme me ole niin paljon typerämpiä, suhteellisuuden tajuttomampia ole kuin islantilaiset. Toki olen ennenkin ollut väärässä, mielikuvitellut jopa tässä ketjussa.

Yritin hakea korona-tilannetta sairaanhoitopiireittäin, mutta en onnistunut tuloksia löytämään.

Ehkä Islannissa on tietosuoja löysempi, mutta olisin valmis tässä poikkeustilanteessa siitä Suomessakin tinkimään.
Pitkän päälle olisi reilua peliä se, mahdollisimman avoin ja tarkka tiedotus.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
No mulla on mökki varattuna (varaus tehty viime vuoden puolella) Koillismaalta syrjäisestä paikasta. Tarkoitus on/oli mennä metsiin hiihtelemään, ei rinteisiin, ravintoloihin, shoppailupaikkoihan tai muuhun ihmisvilinään. Aikomus on/oli, että auton tankkaus ja eväät lähtee matkaan paikoista, joissa muutenkin asioimme. En asu pääkaupunkiseudulla tai edes kaupungissa, vaan lähes koronavapaalla alueella.Tässähän tuntee olevansa isokin rikollinen, kun tuota haavetta edelleen pitää hengissä. Voipi olla, että joutuu vetämään henkselit reissun päälle...
Niin, toki ymmärrän perustelut tällekin näkökannalle. Ja eihän sitä valtio ole vielä käskemällä käskenyt ketään jäämään kotiinsa, mutta se pitää muistaa että siinä on riskinsä, että tässä tilanteessa lähtee alueille, joissa ei ole kapasiteettia ottaa vastaan isoja määriä sairastuneita.

You do as you do, lähinnä minua ärsyttävät nämä skimbailijakekkulit, jotka väen vängällä menee jonnekin afterski-partyihin ja isoihin väkijoukkoihin. Myös baarit jotka mainostavat koronalla (kuten Jack The Rooster, vaikka myöhemmin perui tapahtuman).
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisi toisaalta mielenkiintoista nähdä miten tässä kulttuuriltaan jo naapurinkyttäys-yhteiskunnassa tuo ulkonaliikkumiskielto toimisi. Joillekin ihmisille ei tunnu menevän kaaliin, että osan on pakko liikkua ja useita kertoja päivässä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No mulla on mökki varattuna (varaus tehty viime vuoden puolella) Koillismaalta syrjäisestä paikasta. Tarkoitus on/oli mennä metsiin hiihtelemään, ei rinteisiin, ravintoloihin, shoppailupaikkoihan tai muuhun ihmisvilinään. Aikomus on/oli, että auton tankkaus ja eväät lähtee matkaan paikoista, joissa muutenkin asioimme. En asu pääkaupunkiseudulla tai edes kaupungissa, vaan lähes koronavapaalla alueella.Tässähän tuntee olevansa isokin rikollinen, kun tuota haavetta edelleen pitää hengissä. Voipi olla, että joutuu vetämään henkselit reissun päälle...
Ostat ruuat mukaan lähtiessä ettet kanna sinne rahaa ja menet vaan mikäli olet terve. Ei se lappi nyt mikään vanhainkoti/synnytysosasto/syöpäsairaala ole. Jotain rajaa paniikin lietsomiseen ja hysteriaankin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jep, ulkoilu on sallittua (kävely- ja juoksulenkit). Sitä suuremman riskin urheilu on kiellettyä siksi, että mahdolliset loukkaantumiset kuormittaisivat turhaan hoitojärjestelmää. Mitkään ulkoilualuiden palvelut eivät tosin ole auki, niinkuin ei ruokakauppoja, apteekkeja ja huoltseja lukuunottamatta mikään muukaan.

Wienissäkin ulkoilu on sallittua, mutta toki sielläkin ulkoilualueet on helpommin saavutettavissa, kuin vaikkapa jossakin Pariisissa. Euroopan varsinaisten suurkaupunkien kohdalla ymmärrän kyllä nuo täydelliset sulkemiset, koska ulkoilualueista ei oikein ole sanottavaa hyötyä, jos niihin rynnii kerrallaan muutama satatuhatta ihmistä.
Eikös kävely- ja juoksu olleet hyvin vammaherkkiä urheilulajeja? Tai kuntoilu.

En nyt löydä tilastoa, mutta eilen tai edellispäivänä törmäsin juuri tilastoon tämän osalta. Loukkaantumiset oli suhteutettu aikaan. Tuon lähteitä en tietenkään ulkoa muista, mutta pitää katsoa jos tuon löydän huomenna. Toki tuotahan tilastoa on sinänsä helppo pitää epäluotettavana, kun niin moni ihminen kävelee yms
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljonko oli porukkaa pipolätkää pelaamassa?

Kokoonpanot vaihtui tuon parin tunnin aikana mutta keskimäärin 4 vs 4. Jäi siis alle THL:n suositusten :-)

Jääkone siellä taidettiin viruksen takia sammuttaa jo torstaina mutta yöpakkasten takia jää ihan Ok kunnossa suurelta osaa kenttää, reunoilta toki jo pehmeä.

Tänään se taisi olla viimeistä päivää virallisesti auki mutta ainakin yleensä kenttähenkilöstö on sitä parhaan mukaan vielä vikan päivän jälkeen jäädyttänyt / höylännyt. Kyllä tuokin pipolätkä kausi päättyi kuten muutkin, kesken!
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Vielä on viikko aikaa perua, eikä menetä kuin pienen varausmaksun. Täytyy seurailla uutisia ja tehdä ratkaisuja tarpeen mukaan. Vielä on boxi auton katolla, joten toivo elää.
Kannattaa lähteä nyt vaan. Enemmän se lähtemättä jättäminen vituttaa, kun hyvin suurella todennäköisyydellä ette ole vielä koronaan sairastuneet. Huolehditte vain paremmin kuin hyvin käsihygieniasta, noudatatte yskimisetikettiä liikkuessanne kaupoissa yms ja välttelette isoja väkijoukkoja. Jo toki ihan omankin terveyden takia.

Toki jos joku teistä tuntee jo ennen lähtöä itsensä sairaaksi, niin siinä tapauksessa voisin miettiä matkan perumista.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Ei tuossa kohtaa pidä edes miettiä, vaan matkan peruminen koko porukalta automaatio.
No lähinnä yritin(huonosti) viitata siihen, että itse en edes miettisi matkan perumista, jos olisimme terveitä.

Mutta olet toki täysin oikeassa.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Tää on se ajatusmaailma minkä takia virus leviaa Euroopassa pahemmin kuin missään muualla. Ei välitetä ohjeistuksesta.
Joo.

Missä on ohjeistettu, että ei saa lähteä mökille hiihtämään.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän tässä tarvitse telkkaria iltojen viihdykkeeksi kun tänne tulee lähes 20 sivua viestejä päivän aikana.

Jollei muiden ihmisten kärsimyksiä oteta lukuun niin itse alan tykkäämään tästä lockdownista päivä päivältä enemmän. Tänäänkin oltiin perheen kanssa hyvällä omallatunnolla hommissa metsäpalstalla ja vietiin sieltä kuormallinen oksia mummin mökille polttopuun tekoa varten. Samalla sai kuulumiset vaihdettua, turvavälin päästä tietenkin. Mutta toisin kuin useimmiten kun sillä seudulla käy, niin nyt voi skipata hyvällä omallatunnolla kaikki muut sukulaisten ja perhetutujen tykönä kaffettelut.

Ensi viikko vietetäänkin sitten päivät jälkikasvun kanssa puolison käydessä kylilllä töissä ja kaupassa. Jos hyvin menee niin kertaakaan ei tarvitse täältä omalta torpalta minnekään lähteä.

Ymmärrän kyllä että joitain sosiaalisempia ihmisiä nykyinen tilanne ahdistaa. Itse olen siitä hyvässä asemassa että tykkään touhuilla täällä torpalla omiani eikä sosiaalisten kontaktien puute ole minulle lainkaan negatiivinen juttu. Jos lockdown menee niin pitkälle ettei enää rakennustavaraakaan saa niin sitten pitää alkaa keksimään jotain vaihtoehtoista aktiviteettia, onneksi sentään puutavara ei heti lopu ja jonkun verran ruuveja+nauloja olen jo ehtinyt hamstraamaan.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Pistää vituttamaan ne idiootit, ketkä ovat tässä lähipäivinä ajelleet pohjoiseen viettämään mökki- ja laskettelulomiansa ja samalla mahdollisesti vieneet koronaa mukanaan sinne. Kuinka vajaa pitää päästänsä olla?

Saisi jokainen etelän turisti sairastuttuaan ajaa täältä ite tiehensä yhtä kyytiä
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eikös kävely- ja juoksu olleet hyvin vammaherkkiä urheilulajeja? Tai kuntoilu.

En nyt löydä tilastoa, mutta eilen tai edellispäivänä törmäsin juuri tilastoon tämän osalta. Loukkaantumiset oli suhteutettu aikaan. Tuon lähteitä en tietenkään ulkoa muista, mutta pitää katsoa jos tuon löydän huomenna. Toki tuotahan tilastoa on sinänsä helppo pitää epäluotettavana, kun niin moni ihminen kävelee yms

Tuo voi olla sinällään totta, että vammoja tapahtuu suhteellisen paljon. Mutta luulisin, että noin keskimäärin niissä ei tapahdu kiireellisiä toimenpiteitä ja henkilöresursseja nopeasti sitovia vaativia vammoja niin usein, kuin vaikkapa maasto- tai maantiepyöräilyssä. Eli jos joku taittaa vähän nilkkaansa, niin sen hoitaminen voi hetken odottaa, mutta aivotärähdys pyöräilyssä sitoo pahimmillaan ensihoitoyksikön ja vaatii sairaalayön.

Täällä kaikki vuorilajit jouduttiin erikseen ja rautalangasta vääntäen kieltämään, koska ne ovat tietysti niin suosittuja. Jossakin rando-vapaalaskussa loukkaantumiset vaatii pahimmillaan etsinnät ja pelastamiset helikopterilla sekä isompia toimenpiteitä sairaalassa. Muutamaa luupäätä on varsin tuntuvasti sakotettu, kun ne on käräytetty itse teosta skimo-vaelluksella tai jääkiipeilemässä. Harmittaahan se itseänikin, kun säät on loistavat, mutta sinne nyt ei vain tällä hetkellä ole menemistä. Onneksi ylivoimainen valtaosa tajuaa jättää hölmöilemättä, vaikka talvilajikausi Alpeilla onkin tämän myötä ohi.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Saisi jokainen etelän turisti sairastuttuaan ajaa täältä ite tiehensä yhtä kyytiä
Pidättekö te ne Levin ja Ylläksen yms kausityöntekijät kanssa nyt sitten siellä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No mulla on mökki varattuna (varaus tehty viime vuoden puolella) Koillismaalta syrjäisestä paikasta. Tarkoitus on/oli mennä metsiin hiihtelemään, ei rinteisiin, ravintoloihin, shoppailupaikkoihan tai muuhun ihmisvilinään. Aikomus on/oli, että auton tankkaus ja eväät lähtee matkaan paikoista, joissa muutenkin asioimme. En asu pääkaupunkiseudulla tai edes kaupungissa, vaan lähes koronavapaalla alueella.Tässähän tuntee olevansa isokin rikollinen, kun tuota haavetta edelleen pitää hengissä. Voipi olla, että joutuu vetämään henkselit reissun päälle...

Joo. Et mene. Niinkuin emme mene me muutkaan. Ei siellä Koillismaalla kyllä ole parin viikon päästä latujakaan, vaan latuhuolto loppuu myös pohjoisen keskuksista kun jengi ei vaan usko. Itse peruutin samantyyppisen reissun jo viime viikolla, kun se nyt vaan on sellaisenaankin vähintään täydellisen paskaa esimerkkiä. Vaikka ladulla koronariski onkin olematon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös