Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 924 839
  • 81 126

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eli, jälleen kerran, viestintä ontuu. Shoking!

Tavallaan ymmärrän nyt paremmin niitä vanhempia, jotka vaativat etäopetusta, koska osa voi oikeasti kuvitella, että mikäli eivät vaadi, heitä ei lapsen koulunkäynti kiinnosta tai joutuisivat opettajan mustalle listalle asian vuoksi.

Tämäkin asia olisi helposti korjattavissa tekemällä tiedote, missä ilmoitettaisiin yksinkertaisen selkeästi, että päivämäärällä X etäopetusta ei enää järjestetä koronataudista johtuvien poissaolojen vuoksi. Perään klausuuli, että mikäli lapsi on pois koulusta pidempään kuin 10 päivää (tai mikä ikinä onkaan kohtuullinen aika), huoltajan tulee olla yhteydessä luokanvalvojaan/-opettajaan. Ja näissä tapauksissa mietitään sitten erityisratkaisuja perhekohtaisesti, jne. Koska kyllähän tilanne muuttuu, jos lapsi joutuu minkä tahansa sairauden vuoksi olemaan oikeasti pitkään pois koulusta. Ja luonnollisesti lapsen sairaus ja kunto vaikuttaa siihen, mitä jaksaa ja voi tehdä.

Suurin osa näistä suurista ongelmista on oikeasti ratkaistavissa hyvinkin yksinkertaisesti. Pitäisi vain olla selvää, kuka vastaa mistäkin ja milloin. Varmasti joku vanhempi nyt näistäkin ohjeista flippaa ja huutaa, että meillä on oikeus, mutta sen riitelyn voi sitten ulkoistaa jollekin hallintopuolen ihmiselle. Opettajat keskittykööt omiin töihinsä. Ja tilannehan alkaa nyt monessa koulussa olla pikkuhiljaa sekin, että virus on käynyt tai tulee lähiaikoina käymään läpi kaikki ne, jotka ovat käydäkseen. Ja sitten tilanne rauhoittuu. Ja kappas, jollain ihmeellä tästäkin selvittiin.
Minulla on sellainen käsitys, että virallisesti ei voida muuttaa, koska korona kuuluu yleisvaarallisiin tartuntatauteihin. Tuollainen tiedote rikkoisi jotain lakia. Helpottaisi kyllä koulujen työskentelyä.

Opettajistossa oli muuta väestöä enemmän halukkuutta siirtyä etäopetukseen tammikuuksi, se on varma. Syy ei ole se, että haluttaisiin päästä kotiin laiskottelemaan tai pelättäisiin koronaa kouluilla vaan se, että etäopetus on selkeää. Pidät tunnit etänä, annat tehtäviä, tarkistat. Kaikille sama.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat




Katsellaan me helmikuun puolivälissä, jos ravintolat saisivat olla vaikka klo 22 asti auki. Toki vain, jos on ruokaravintola. Pubit ja muut vastaavat kiinni klo 18 - kuntosalit 20% kapasiteetilla.

Mutta kun Suomi pistää niin ikävästi ja vastuuttomasti eurooppalaisittain silmään, että ihan vilunväreet menee selkäpiitä pitkin! Vai miten se meni Krista?

Helvetin hyvä, että maa toisensa jälkeen alkaa ottamaan irti tästä pelleilystä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutaman naisen suusta olen kuullut, että tykkää pitää maskia vieläkin sen takia, että ei ole niin tarkkaa meikkailla kasvoja kauppaan lähdettäessä kun peittää siitä suurimman osan. Tämän selityksen hyväksyn jopa paremmin kun sen, että sillä yritettäisiin suojella muita. Oikeasti ketään ei kiinnosta mikään muiden suojelu. Suurinta osaa kiinnostaa vaan se, että ei vahingossakaan erotu liikaa joukosta ja saa katseita osakseen siitä hyvästä.
Tiedoksi, että kaikki ihmiset eivät ole itsekkäitä kusipäitä. Eli kyllä kiinnostaa.

Ja tunnet kyllä harvinaisen typeriä naisia ja jos aidosti olet tuota mieltä, olisit varmaan kuin kotonasi jossain arabimaassa, kun naiset vaan peittäköön itsensä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Korona tulee menemään kansakunnan kaikkien tasojen läpi ja se ei ole mitenkään estettävissä. Testaaminen(kin) on aivan jonninjoutavaa hommaa. Mitä sillä muka kuvitellaan saavutettavan? Ai sulla oli nyt se tartunta? No mitä sitten, niin on kohta minullakin.

Kaikki vastaan vänkääminen on lopetettava välittömästi, ja jos joku koronastrategia on vielä olemassa, niin sen kolme ensimmäistä sääntöä pitäisi Fight Club tyyliin olla: "Hyväksy ja anna sen tapahtua, että tämä tartuttaa meidät kaikki, äläkä edes mieti yrittäväsi estää sitä."
Olet kyllä uskomattoman väärässä. Korona ei todellakaan tule tartuttamaan kaikkia. Kaikki sen tulevat kohtaamaan, mutta osalla immuniteetti ja vastustuskyky pitää huolen siitä, että tartuntaa ei tule. Totta helvetissä testaamisella on edelleen merkitystä, joskin se on vähentynyt. Onhan se hyödyksi vähäoireisena tietää, lähteekö tuonne kylille levittämään koronaa vai onko muusta kyse.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju




Katsellaan me helmikuun puolivälissä, jos ravintolat saisivat olla vaikka klo 22 asti auki. Toki vain, jos on ruokaravintola. Pubit ja muut vastaavat kiinni klo 18 - kuntosalit 20% kapasiteetilla.

Lätkämatseissa vois sitte oikeen hullutella ja ottaa vaik 25% kapasiteetista sisään, siis jos vedetään niinku sillee tosi uhkarohkeesti ja kapinallisesti, dare to be different-hengessä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
"Tanska avaa yhteiskuntansa koronarajoituksien jäljiltä, sanomalehti Jyllands-Posten kertoo.

Lehden mukaan maan pääministeri Mette Frederiksen pitää keskiviikkona tiedotustilaisuuden, jossa hän aikoo kertoa hyviä uutisia."

Suomessa ollaan totuttu kuulemaan johtajien (lue:Kiuru) taholta vain huonoja uutisia.
 

Barney

Jäsen




Katsellaan me helmikuun puolivälissä, jos ravintolat saisivat olla vaikka klo 22 asti auki. Toki vain, jos on ruokaravintola. Pubit ja muut vastaavat kiinni klo 18 - kuntosalit 20% kapasiteetilla.

Toisaalta jos optimistisesti haluaa ajatella, niin jos tässä rajoitustenkin kohdalla ollaan kokoajan pidetty Tanskaa hyvänä vertailukohtana ja esimerkkimaana, niin ehkä tämänkin osalta seurataan perässä sitten sen legendaarisen parin viikon päästä. No en kuitenkaan pidättele hengitystäni sitä odotellessa.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Mun toleranssi on aivan puhtaasti nollissa näitä "koulut etäopetukseen"-haihattelijoita kohtaan. Mun on erittäin vaikeaa ymmärtää, mitä hyvää siitä edes voisi seurata? Jos ollaan sairaina, ollaan kotona. Muutamasta poissaolopäivästä sairauden takia ei ennenkään ole järjestetty etäyhteyksiä, vaan silloin opetettavat asiat on käyty vanhempien kanssa läpi tai tarvittaessa pyydetty opettajalta tukiopetusta. Omat lapseni ovat aiemminkin olleet koko viikon pois jonkun viruksen takia, eikä meidän perheessä ole tarvittu mitään erityistoimia ko. asian vuoksi. Aika monta vuotta on lapsillani koulua takana ja aina näistä on selvitty niin, että rästiin jääneet tehtävät on tehty kotona ja lasten kaverit ovat tarvittaessa auttaneet. Ja omani sitten omia kavereitaan, jos he ovat olleet pois koulusta. Ymmärrän, että kaikilla ei tilanne ole yhtä onnellinen kuin meillä on ollut, mutta ihan oikeasti, kuinka isosta oppilasmassasta nyt puhutaan? Jostain prosentista? Ja lähtökohtaisesti poissaolo koulusta on max. viisi päivää. Kenenkään oppiminen ei siinä ajassa lähde sivuraiteille ja vaikeuta tulevaisuutta. Jos joku muuta väittää, ummistaa silmänsä muilta ongelmilta.

Voin myös katsoa puhtaasti itsekkäästä näkökulmasta asiaa: meillä on koko korona-aikana ollut yksi altistus. Tästäkin tieto tuli lukiolaisen koronavilkkuun vasta pari viikkoa myöhemmin itse altistumisesta. Koska tieto tuli niin myöhässä, ei se tietenkään aiheuttanut toimenpiteitä. Neljä henkilöä, kaksi vuotta ja yksi kokonainen altistustieto! YKSI!!! Ja meidän lastemme oikeutta oppimiseen ja lähiopetukseen olisi nyt pitänyt jälleen kerran rajoittaa? Ja luonnollisesti tämä sama rajoitusvaatimus koskisi molempien lasteni luokkia/luokka-asteita. Ei missään nimessä!

Ihmisten pitää lopettaa pelkääminen. Maailma on täynnä pelättäviä asioita. Pelko aiheuttaa ahdistusta ja sairastuttaa mielen. Ottakaa rokotukset, kun niitä on tarjolla ja pysykää kotona, jos on jotain oireita.

Kun mä reilu vuosi sitten sanoin, että mä olen henkisesti valmistautunut siihen, että koronavouhkaaminen päättyy vuoden 2021 lopussa, mulle naurettiin täällä. Noh, kuten tuolloinkin totesin, se oli mun on oman psyykeen suojelukeino. Kun olin valmistautunut jatkuviin pettymyksiin ja rajoituksiin jo ennakkoon, ei yksittäiset päätökset vaikuttaneet mun henkiseen hyvinvointiin, vaikka toki olen ollut ärsyyntynyt monestakin asiasta. Ja olen varmasti jatkossakin. Olisin (ollut) tilanteen niin vaatiessa valmis pidentämään tätä "oman mielenterveyden suojelujaksoani", mutta tilanne on nyt se, että en ole siihen näissä olosuhteissa valmis. Tilanne on muuttunut parissa vuodessa todella olennaisesti ja sen myötä myös oma suhtautumiseni on muuttunut. Kuten mielestäni kuuluukin. Vuoden 2022 alusta lähtien mulla on ollut todella suuria vaikeuksia olla pitkämielinen näitä täysin älyttömiä koronarajoituksia kohtaan. Sama koskee näitä koronaa pelkääviä ihmisiä. Enough is enough.

Jos tästä korona-ajasta haluaa jotain hyvää löytää, niin olkoot se sitten vaikka se, että minä tunnen itseni ja oman psyykeeni melko hyvin. Tiedän, mitkä keinot toimivat minulle. Ja tiedän myös sen, että lopulta järki vie voiton tunteesta. Hipvitunhei!

#nytriittää
Upea kirjoitus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Ja tunnet kyllä harvinaisen typeriä naisia ja jos aidosti olet tuota mieltä, olisit varmaan kuin kotonasi jossain arabimaassa, kun naiset vaan peittäköön itsensä.
Nyt minusta tuntuu että ymmärsit tuon @smugu n viestin hieman väärin. Ei ollut kyse siitä onko kirjoittajan mielestä hyvä että naisten kasvot ovat peitossa vaan että tuollainen syy on yleisesti ottaen rehellisempi ja uskottavampi kuin se iänikuinen "suojellaan muita"- vastaus.

Olen niin ikään kuullut monien ihmisten suusta suorasti tai epäsuorasti, että syy maskin käytölle on puhdas sosiaalinen paine, ei niinkään luotto sen toimivuuteen tai mikään erityinen suojelunhalu.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olet kyllä uskomattoman väärässä. Korona ei todellakaan tule tartuttamaan kaikkia. Kaikki sen tulevat kohtaamaan, mutta osalla immuniteetti ja vastustuskyky pitää huolen siitä, että tartuntaa ei tule. Totta helvetissä testaamisella on edelleen merkitystä, joskin se on vähentynyt. Onhan se hyödyksi vähäoireisena tietää, lähteekö tuonne kylille levittämään koronaa vai onko muusta kyse.

Tartunta nimenomaan tulee kaikille, mutta kuten tähänkin asti, suurin osa ei silti sairastu. Hyötyä tuosta tiedosta ei ole enää pätkääkään, kiitos lievemmän variantin. Jos on kipeä, ei pitäisi muutenkaan lähteä kylille levittämään tautejaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit




Katsellaan me helmikuun puolivälissä, jos ravintolat saisivat olla vaikka klo 22 asti auki. Toki vain, jos on ruokaravintola. Pubit ja muut vastaavat kiinni klo 18 - kuntosalit 20% kapasiteetilla.



Tästä Iltalehden uutisesta se tärkein kohta:

Asiasta ensimmäisenä uutisoineen Jyllands-Postenin mukaan rajoitukset lakkaavat kuunvaihteessa. Lehden tietojen mukaan Tanskan tartuntatautikomissio ei enää luokittele COVID-19-tautia yleisvaaralliseksi taudiksi.

Boldaus oma. Tämä sama pitää tehdä Suomessa heti siinä vaiheessa KUN rajoituksista luovutaan. Ja rajoituksista on nyt ihan oikeasti luovuttava täysin sen kuuluisan kahden viikon jälkeen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Koronatartuntojen määrän räjähdysmäisesti lisäännyttyä omikron-variantin vuoksi on viranomaisten ollut pakko kohdentaa tartunnanjäljitystä vain kriittisiin kohteisiin. Väestön laajamittaisista karanteeneista on luovuttu jo aikaisemmin, nyt luovutaan viranomaisten kirjoittamista eristyspäätöksistä, joita on tarvittu lähinnä tartuntatautipäivärahan maksamista varten. Työnantajia pyydetään hyväksymään poissaolot työntekijän omalla ilmoituksella, kuten normaalien hengitystieinfektioiden kohdalla.


Kanta-Hämeen koronanyrkki on päättänyt, että maakunnassa luovutaan tartuntatautilain mukaisista eristyspäätöksistä ensisijaisena todisteena koronatartunnasta. Tartunnan saaneiden tulee eristäytyä omaehtoisesti ja ilmoittaa altistumisesta henkilöille, joiden kanssa on ollut lähikontaktissa. Niille jotka epäilevät saaneensa koronavirustartunnan tai ovat jo saaneet positiivisen testituloksen on toimintaohjeita verkkosivulla Ajankohtaista koronaviruksesta – Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

Toimintatapa otetaan käyttöön 25.1.2022 alkaen Kanta-Hämeen kunnissa. Vastaava toimintamalli on otettu käyttöön jo viime viikolla useissa suuremmissa kaupungeissa ja sairaanhoitopiireissä.

 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt minusta tuntuu että ymmärsit tuon @smugu n viestin hieman väärin. Ei ollut kyse siitä onko kirjoittajan mielestä hyvä että naisten kasvot ovat peitossa vaan että tuollainen syy on yleisesti ottaen rehellisempi ja uskottavampi kuin se iänikuinen "suojellaan muita"- vastaus.

Olen niin ikään kuullut monien ihmisten suusta suorasti tai epäsuorasti, että syy maskin käytölle on puhdas sosiaalinen paine, ei niinkään luotto sen toimivuuteen tai mikään erityinen suojelunhalu.
Toisaalta, miksi hemmetissä maskin käyttämistä vastustavat ovat voineet perustella maskien vastustamista sillä, että mä haluan nähdä ihmisten kasvot.

Tehköön kukin tavallaan, jos siitä ei ole muille haittaa maskilla tai ilman. Kunhan näistä perkeleen rajoituksista vain päästään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt minusta tuntuu että ymmärsit tuon @smugu n viestin hieman väärin. Ei ollut kyse siitä onko kirjoittajan mielestä hyvä että naisten kasvot ovat peitossa vaan että tuollainen syy on yleisesti ottaen rehellisempi ja uskottavampi kuin se iänikuinen "suojellaan muita"- vastaus.

Olen niin ikään kuullut monien ihmisten suusta suorasti tai epäsuorasti, että syy maskin käytölle on puhdas sosiaalinen paine, ei niinkään luotto sen toimivuuteen tai mikään erityinen suojelunhalu.
Joo koko asia meni näköjään kokonaan ohi. Se on sitä kun halutaan ymmärtää koko viesti väärin niin kuin @VT teki. Mutta eipä ole tarvetta sitä enempää hänen kanssaan viestitellä. Varmaan aika turhaa yrittää avata asiaa enempää ihmiselle, joka ei varmasti ole enää edes valmis kuuntelemaan tai ainakaan ottamaan mitään vastaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on sellainen käsitys, että virallisesti ei voida muuttaa, koska korona kuuluu yleisvaarallisiin tartuntatauteihin. Tuollainen tiedote rikkoisi jotain lakia. Helpottaisi kyllä koulujen työskentelyä.

Näin se varmaan menee. Mutta jossain vaiheessa mun mielestäni pitäisi pystyä ottamaan se riski, että lakia nyt vähän rikotaan "ihan tietoisesti". Varsinkin, jos joka tapauksessa sitä lakia rikotaan, kun ei pystytä järjestämään sitä etäopetusta, joka lain mukaan oppilaalle kuuluisi. Onko se, että ummistetaan silmät toisenlaiselta (käytännössä kuitenkin samalta) lain rikkomiselta, jotenkin sitten vähän parempaa lain rikkomista? Tämä kommentti ei todellakaan ole osoitettu @kyykäärme elle, vaan ihan yleistä mietintää. Ilmeisesti on.

Suomessa on jatkuvasti todella paljon asioita, missä Oy Suomi Ab rikkoo lakia jollakin tavalla. Toiset niistä ovat lähinnä huvittavia, mutta toiset oikeasti törkeitä asioita. Joskus on vain pakko yrittää pärjätä ja unohtaa lakipykälien tuijottaminen. Ja sitähän Suomessa tehdään muutenkin jatkuvasti. Jos ei ole resursseja tarjota etäopetusta, niitä ei ole. Sellaista se elämä nyt on. Harva selviää elämästään täysin mitään lakia rikkomatta muutenkaan. Ja silti ovat hyviä ihmisiä. Suhteellisuudentajulle olisi taas käyttöä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Minusta maskia on hyvä käyttää juuri näissä vanhuslaitoksissa ja sairaaloissa, joissa näitä riskiryhmiä on.
Toki myös näissä vammaispalvelu laitoksissa. Sukulaista kun mennään katsomaan, meillä on maski ja visiiri käytössä. Tosiaan 2 vierailijaa saisi olla kerralla paikalla. Juuri muuten oli täällä kyseissä vanhainkodissa todettu yhdellä ihmisellä koronaa, jonka takia tuli 5pv:n vierailukielto ja 5pv:n karanteeni yksikön asukkaille. Nyt pitäisi saada ihan normaalisti taas vierailla.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Toisaalta, miksi hemmetissä maskin käyttämistä vastustavat ovat voineet perustella maskien vastustamista sillä, että mä haluan nähdä ihmisten kasvot.

Tehköön kukin tavallaan, jos siitä ei ole muille haittaa maskilla tai ilman. Kunhan näistä perkeleen rajoituksista vain päästään.
Sehän siinä varmasti on, että jotkut maskin käyttäjät kokevat olonsa turvallisemmaksi, kun voivat piiloutua maskin taakse, ja näin ollen säästyy kenties vähemmällä laittautumisella, kun yli puolet naamasta on peitossa? En minäkään sitä itse henk.koht ymmärrä, mutta tuosta logiikasta saan kyllä jonkin verran kiinni.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sehän siinä varmasti on, että jotkut maskin käyttäjät kokevat olonsa turvallisemmaksi, kun voivat piiloutua maskin taakse, ja näin ollen säästyy kenties vähemmällä laittautumisella, kun yli puolet naamasta on peitossa? En minäkään sitä itse henk.koht ymmärrä, mutta tuosta logiikasta saan kyllä jonkin verran kiinni.
Ja sitten vielä lisäyksenä, että ei välttämättä puolitutut ihmiset tunnista niin helposti ja ei niin helposti tule niitä pakollisia small-talkkeja siellä ruokakaupassa. Tämä on jopa yksi syy miksi itsekin voisin piiloutua kasvomaskin taakse, mutta eipä taida olla enää tarvetta palata takaisin maskiveivailuun.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Hollannissa aiotaan tänään ilmoittaa yleisötapahtumien avaamisesta rajoitetulle yleisömäärälle, eli siinä menee se vihoviimeinenkin oljenkorsi Suomen täyssululle yleisöstä, että "onhan Euroopassa sentään Hollannissakin yleisökielto"

Sairaalassa koronan vuoksi olevien määrähän on Suomessa samalla yksi Euroopan pienimmistä.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Hollannissa aiotaan tänään ilmoittaa yleisötapahtumien avaamisesta rajoitetulle yleisömäärälle, eli siinä menee se vihoviimeinenkin oljenkorsi Suomen täyssululle yleisöstä, että "onhan Euroopassa sentään Hollannissakin yleisökielto"

Sairaalassa koronan vuoksi olevien määrähän on Suomessa samalla yksi Euroopan pienimmistä.
Varmaan pienin määrä suhteessa väestön kokoon. Ollut pohjoismaiden paras lähes koko ajan.
Jopa Islanti, jossa asuu jonkin verran ihmisiäkin lampaiden seassa, on ollut huonommassa jamassa lähes koko ajan.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings

Tästä Iltalehden uutisesta se tärkein kohta:



Boldaus oma. Tämä sama pitää tehdä Suomessa heti siinä vaiheessa KUN rajoituksista luovutaan. Ja rajoituksista on nyt ihan oikeasti luovuttava täysin sen kuuluisan kahden viikon jälkeen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että se nyt oikeasti voi olla kyseessä viimeiset kaksi viikkoa tästä eteenpäin ja sitten kaikki rajoitukset täälläkin pois. Ainakin näin tulisi olla, mutta ei näistä sitten kuitenkaan lopulta tiedä...
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä Suomi väistämättä tulee perässä, kun muut maat alkavat availemaan. Ei täällä ainoana maana jäädä rajoituksia pitämään ja koskaan Suomi ei ollut oleva eturintamassa niitä purkamassa. Helmikuun puoliväliin mennessä veikkaisin jo olevan parempi tilanne täälläkin. Mutta katsellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös