Tästä hallituksen touhusta tulee kyllä jotenkin mieleen se ensimmäinen Uuno Turhapuro-elokuva. Siinähän kohtaus, missä Elisabeth patistelee Uunoa hakemaan töitä, joka taas ei Uunoa kiinnosta yhtään.
Uuno: Tälle paperille sinä merkkaat kaikki A:lla alkavat hommat, jotka sä minulle hyväksyt. Ne sä kirjoitat tänään. Ja seuraavana päivänä kaikki B:llä alkavat hommat ja niin edelleen ja niin edelleen, kunnes 28 päivän kuluttua meillä on täydellinen lista niistä ammateista, jotka sinä minulle hyväksyt ja mä lähden hakemaan niitä. Eiks oo yksinkertaista?
Elisabeth: Aivan oikein, Turhapuro! Aivan oikein ja taas sä vetäset lonkkaa kuukauden tuon selityksen jälkeen!
Marin ja hallitus tuli nyt siis uunomaisesti selittämään, että nyt tässä kuukauden päivät taas hieman päivitellään strategiaa, mutta sitten alkaa normaali elämä taas. Uskokoon ken tahtoo. Se, että tämä hallitus tulisi joskus tämän koronan suhteen järkiinsä on yhtä todennäköistä kuin se, että Uuno Turhapuro menisi töihin.
Se tässä on hieman vittumaista toki, että itsekin taas jotenkin kaivoi tuolta jonkinlaisen toivonkipinän tuon rokote/koronapassin ansiosta, vaikka pitäisi jo nyt hiljalleen uskoa, että tämän hallituksen aikana normaalia elämää ei saada ainakaan pysyvästi palautettua. Koska aina tulee uusia variantti ja aina ollaan yhtä paniikissa. Riippumatta siis täysin siitä, minkälainen variantti on milloinkin kysymyksessä. Ainoa toivo on siinä, että tämä omikron mylläisi koko kansan läpi ja sitä kautta kuin itsestään nuo tartuntamäärät putoisivat, mutta tätäkin tavoitetta hallitus yrittää nyt parhaansa mukaan jarruttaa (onneksi varsin heikoin tuloksin).
Itse tunnen yhden lääkärin, joka sanoi jo silloin 2020 jotenkin seuraavasti: tämän tyylistä pandemiaa ei oikeastaan voi voittaa mitenkään, eikä jarruttaminen auta mitään, sillä nämä virukset tuppaavat muuntumaan koko ajan. Parasta olisi vain pyrkiä totuttelemaan elämään sen kanssa. Kuinka oikeassa hän olikaan?
Päivitetään nyt loppuun omakin tilanne: Sain siis noin 12 vuorokautta sitten koronatartunnan. Todennäköisesti sain tartunnan torstaina ja oireet alkoivat lauantaina. Sunnuntaina ja maanantaina mentiin alaspäin, mutta sitten jo tiistaina olo alkoi illasta hiljalleen parantua. Karanteeni loppui tänään ja kävin ensi kertaa 10 päivään kävelemässä. Alle puolen tunnin kävelylenkki tuntui kyllä ja keuhkot eivät toimineet ihan normaalisti, mutta muuten meni ihan hyvin. Eli kyllä tuo perkele rokotetullekin on ihan suht kova tauti, mutta ei toki niin kova, että tällaiseen järjettömään paniikkiin olisi mitään syytä!