Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 941 939
  • 81 126

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuota koronapassin toteuttamistakin on ollut aikaa selvittää aivan riittävästi, mutta kaikki energia on mennyt tähän rajoitusten kanssa pelleilyyn. Huonoa suorittamista jälleen.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse on tullut seurattua lähinnä koronaan liittyvää tiedettä tässä nyt parisen vuotta, ja täytyy sanoa, että ei nää poliitikkojen päätökset (maasta riippumatta) tiedettä liikaa näytä seuraavan.

Alla podcast, minkä vieraana yksi Stanfordin lääketieteellisen yliopiston professoreista puhuu juurikin tästä aiheesta.

 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Koronapassi pysyy siis helmikuun puoliväliin asti hyllyllä. Passilainsäädäntöä kehitetään ja uudistetaan tällä hetkellä. Se olisi itsenäinen työkalu eikä rajoituksista vapautumisen työkalu.

Ja juuri sitä tähän maahan tässä nyt vielä kaivataankin - yhtä sotkuista rajoitusmekanismia lisää. Sellaista joka on sekä juridisesti, että tartuntaturvallisuudenkin kannalta kyseenalainen.

Toivottavasti oikeuskanslerin virasto pyyhkii kengänpohjansa tuolla hankkeella.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä on vaan henkilökohtaisesti parempi unohtaa tätä aihe ja jatkaa vaan elämäänsä. Omaa elämää rajoitukset eivät ole oikein häirinneet, joten pystyn käytännössä elämään.

Kokonaiskuvassa touhu on edelleen ihan sekoilua ja kukaan ei tiedä mitä tekee. Ehkä kesään mennessä jotain on jo tapahtunut.
 

Hexa

Jäsen
Kokonaiskuvassa touhu on edelleen ihan sekoilua ja kukaan ei tiedä mitä tekee. Ehkä kesään mennessä jotain on jo tapahtunut.
Onneksi kesään mennessä myös lämpö vaikuttaa taas koronan leviämistä hillitsevästi. Ainakin kun yli +20 asteen lämpötiloihin päästään taas. Samoin auringon ultraviolettisäteily auttaa jälleen tuhoamaan virusta. Kesällä korona vanhojen merkkien mukaan hiipuu jälleen.
 

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Itsekään en ole koskaan mielenosoitukseen osallistunut, mutta nyt alkaa vati olla niin täynnä tätä paskaa että olisin valmis. (Kunhan järjestäjänä ei ole jotain 5g/qanon/vkk/yms. -hörhöjä)

Mäkin olen tätä miettinyt jo pidempää. Ja oon kyl heti messis, jos joku Qanon "shamaani" lähtee vetää porukkaa!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei Marin tosiaan tainnu suoraan sanoa, että koronapassi on hyllyllä helmikuun puoliväliin. Mutta eiköhän se näin ole että on hyllyllä.
Jotenkin ymmärsin, että rokotepassi tulisi kun löytävät juridisen tavan sen ilmestymiselle. Olisihan tuota juridiikkaa voinut kesälläkin pohtia...

Rajoitukset eivät maistu, ja lähipiirissä on jo kapinan tuntua. Itse olen hönönä liikkeellä maskin kanssa ja kun käyn esimerkiksi kaupassa, maski on naamalla ja käsidesi käytössä. En ilmeisesti ole ymmärtänyt vieläkään, kuinka vaikeaa tuo on. Kotona joutuu vielä pesemään kädet, kun tulee ulkoa.

Se mitä kaipaan, on ravintoloiden ja teatterien, urheilukatsomoiden ja vastaavien avaaminen normaalilla tavalla. Ei sieltä ole juuri tartuntoja tullut ja nythän niitä tulee muutenkin. Toisin sanoen, rajoituksia voisi helpottaa, ei lisätä.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Tätä korona aikaa on jaksanut, kun on päässyt liikkumaan ja salille, mutta nyt on alkanut masentaa, kun sekin on viety. Jotenni ei vaan jaksa uskoa, että tämä hetkeen helpottaisi, päinvastoin jotenki fiilis, että kaikki muuttuu vaikeemmaksi vain.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Milloin se sairaalahoidon tarpeen huippu nyt sitten tulee? Aluksi puhuttiin, että joulun välipäivinä on paska tuulettimessa, sitten se siirtyi loppiaiseen. Nyt ilmeisesti helmikuussa romahdetaan?
Tautihuippua on povailtu tammi-helmikuun vaihteeseen alueittain. Eli sairaalahoidon tarpeen huippu olisi sitten varmaan joskus helmikuun alkupuolella. Korona-/rokotepassin avulla sitten helmikuun puolivälin jälkeen avattaisiin yhteiskuntaa, kumpi sieltä nyt sitten tuleekaan.
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Miten hallituksen edes kannattaa suosittaa liikuntarajoitusten jatkua, kun näitä on hallinto-oikeus teitse jo purettu. Moni AVI on purkanut luultavasti tähän Pohjois-Suomen ennakkopäätökseen vedoten liikuntarajoituksia.
 
En ole itse jaksanut niin tarkkaan seurata koronatilannetta tai jatkuvasti muuttuvia rajoituksia/ohjeistuksia enää pariin vuoteen, koska itselläni on muutakin elämää ja pystyn kyllä sopeutumaan tilanteeseen, mutta näin opettajana ihmetyttää hieman julkinen keskustelu varsinkin etäopetukseen liittyen. Etäopetus oli melko raskasta enkä ole missään nimessä sen kannalla, mutta jotenkin lehtiartikkeleista ja ihmisten puheista saa sen kuvan, että valittavana on ollut kolme vaihtoehtoa: "normaali" kouluarki, hybridimalli tai etäopetus. Todellisuushan on se, että nyt korona-aikana "normaali" kouluarki on sitä, että joka ryhmästä puuttuu useita oppilaita, opettajia on poissa ja sijaisia ei saa mistään. Resurssit oli venytetty äärimmilleen jo ennen koronaa, joten nyt kaikki karanteenissa/eristyksissä/sairaana olevat ovat oman onnensa nojassa, ja kohta myös opettajat ovat entistä suuremman burn outin partaalla, kun ylityöt lisääntyvät entisestään ja rajoitukset aiheuttavat ihan käsittämättömän määrän lisää töitä. Etäopetuksen kohdalla on kritisoitu sitä, että se asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan ja oppimistulokset huononevat, mutta jotenkin tuppaa unohtumaan se, että pahimmillaan tämän hetken lähiopetuksessa eriarvoisuus on edellämainituista syistä vielä suurempaa ja niillä, jotka sattuvat koronan tai karanteenin saamaan, myös oppimistulokset sitten tietyltä hetkeltä aivan olemattomia. En siis itse missään nimessä toivo, että jouduttaisiin menemään etäopetukseen, mutta jotenkin julkista keskustelua seuratessa on alkanut tuntua siltä, että vasta nyt korona-aikana on tajuttu päiväkotien ja koulujen arvo lasten ja nuorten "päivähoitopaikkana" ja kasvatuskeskuksena, ja nuo tasa-arvo- ja oppimistuloskysymykset ovat ihan toissijaisia, puhumattakaan sitten kyseisten laitosten työntekijöistä.

Noh, helppoja ratkaisuja tähän tilanteeseen ei tietenkään ole. Tuntuu vähän siltä, että jopa terveysalan ammattilaiset ovat usein keskenään eri mieltä siitä, miten pitäisi toimia. Siihen nähden aika paljon kuraa on kaadettu hallituksen päälle, joka joutuu taiteilemaan eri mielipiteiden ja lakiviidakon läpi kieli keskellä suuta. Osa ratkaisuista on tietenkin ollut huonoja, mutta itse olen vielä kokonaiskuvaan ihan tyytyväinen. Pelottaa ajatellakin sitä vaihtoehtoa, että vallassa olisi ollut vielä edellinen hallitus, joka vähemmän akuuteissa, vähemmän nopeasti muuttuvissa ja vähemmän kriittisissä tilanteissa onnistui mm. keskeyttämään autokaupan sekä tukien maksun koko maassa ja melkein halvaannutti koko Suomen lentoliikenteen, koska omien sanojen mukaan "tehtiin tällainen laki ja katsotaan miten se toimii". Tuolla asenteella oltaisiin nyt korona-aikana räiskitty menemään ihan mitä sattuu.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eikö tässä ole ollut aikaa miettiä tuon passin eri olomuotoja. Jos näin, niin näin, tai jos noin, niin ei niin. Se, että koko ajan aletaan vasta miettimään asioita tuntuu todella turhauttavalta. Nyt sitten ilmeisesti seuraavan kuukauden oikeusoppineet miettii, että loukkaako passi ketään ja jos niin miten. Mitään ei kuitenkaan ole varastossa, mistä ammentaa. Noh, he tietävät, minä en. Oma roolini on vain purnata.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelottaa ajatellakin sitä vaihtoehtoa, että vallassa olisi ollut vielä edellinen hallitus, joka vähemmän akuuteissa, vähemmän nopeasti muuttuvissa ja vähemmän kriittisissä tilanteissa onnistui mm. keskeyttämään autokaupan sekä tukien maksun koko maassa ja melkein halvaannutti koko Suomen lentoliikenteen, koska omien sanojen mukaan "tehtiin tällainen laki ja katsotaan miten se toimii". Tuolla asenteella oltaisiin nyt korona-aikana räiskitty menemään ihan mitä sattuu.

Joo kyllä ainakin itse olen viisikolle ikuisessa kiitollisuudenvelassa, Nurmen kirjakin on kirjahyllyssä kunniapaikalla.

Edit. Mutta asiaan, nyt ne salit auki ja vauhdilla, vituttaa tämä vatulointi.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole itse jaksanut niin tarkkaan seurata koronatilannetta tai jatkuvasti muuttuvia rajoituksia/ohjeistuksia enää pariin vuoteen...
Tämän viestiketjun avaamisesta tulee muuten tällä viikolla kuluneeksi tasan kaksi vuotta. Eli melko varhaisessa vaiheessa sait jo tarpeeksesi tästä kestoaiheeksi muuttuneesta räkäyskästä.

Kuinka moni Jatkoajan nimimerkki uskalsi edes kuvitella tammikuussa 2020, että sama rumba jatkuu vieläkin, eikä paluuta "vanhaan normaaliin" näy parin vuoden kärvistelyn jälkeen? Seuraavaksi alkaakin tulemaan festareiden perumisia jo kolmatta kesää peräkkäin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tätä korona aikaa on jaksanut, kun on päässyt liikkumaan ja salille, mutta nyt on alkanut masentaa, kun sekin on viety. Jotenni ei vaan jaksa uskoa, että tämä hetkeen helpottaisi, päinvastoin jotenki fiilis, että kaikki muuttuu vaikeemmaksi vain.

Niinpä! Ja nyt on jotenkin hyvin vaikea ymmärtää, ettei edes passilla pidetä paikkoja enemmän auki, kuten juuri kuntosaleja ym.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tämän viestiketjun avaamisesta tulee muuten tällä viikolla kuluneeksi tasan kaksi vuotta. Eli melko varhaisessa vaiheessa sait jo tarpeeksesi tästä kestoaiheeksi muuttuneesta räkäyskästä.

Kuinka moni Jatkoajan nimimerkki uskalsi edes kuvitella tammikuussa 2020, että sama rumba jatkuu vieläkin, eikä paluuta "vanhaan normaaliin" näy parin vuoden kärvistelyn jälkeen? Seuraavaksi alkaakin tulemaan festareiden perumisia jo kolmatta kesää peräkkäin.
Minä ainakin olen skeptinen että nykyisen rytmiryhmän valtakaudella normaaliin arkeen palattaisiin lainkaan. Aina kun virus muuntuu pelottelu ja hysterisointi ministeriö julistaa veitsenterät ja vilunväreet, varsinkin jos Aki Lindenin HUS väärinkäytökset palkitaan demarileirissä ministerinpestillä aplodien kera.
 

Coutinho

Jäsen
Kertokaa nyt herranjestas tyhmällä mitä tällä koronapassilla enää tekee? Mitä se estää? Tämä touhu on mennyt aivan sairaaksi. Mitähän vaaditaan siihen, että suomalaiset lähtisivät kadulle?

Onko kellään muuten tiedossa mikä on esim. Ruotsissa koronan kanssa kuolleiden ihmisten keski-ikä?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meillä kuntojumppa siirtyi "etä-opetukseen" koronan takia eli ohjaaja teki videot nettiin. No eipä ole tullut niitä katsottua ja jumpattua... Livenä se jumppa pitää olla. No ensi viikolla alkaa sitten vissiin ulkojumpat... Jos niitäkin ei tajuta kieltää

Kuntojumpat livenä toteutetaan joka toinen viikko seuraavasti ulkotiloissa
-------
Ulkojumppaan sään mukainen varustus sekä jumppamatto / muu alusta!
Normaali arkeen palataan heti kun se on mahdollista!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös