Miten vaikuttaisi maskin käyttöön Suomessa, kun ekasta kerrasta 200 € seuraamusmaksu, ja tuplautuisi joka kerrasta, ja 6 kerta toisi 6400 € sakon....
Enpä usko, että suurimmalla osalla suomalaisista on mitään
maskipakkoa vastaan. Itse olin tuossa kuukauden Saksassa töissä marras- ja joulukuussa ja ei tuo maskipakko ole kenellekään mikään ongelma. Se on
rajoitus kuten koronapassikin, jotka kummatkin ottaisin kiljuen vastaan Suomessa, jos sillä saadaan jotain järkevää aikaan ja luovutaan niistä kaikista haitallisimmista rajoituksista, jotka koskevat
osallistujamääriä. Kokoontumisrajoitukset ovat olleet Suomessa paljon isompi instrumentti kuin muualla, erityisesti tässä delta- ja omikronaallossa. Suomessa kokoontumisrajoitus käytännössä tarkoittaa, että koko liiketoiminnalta viedään pohja pois.
Jos uusi normaali on maskit, mutta paikat ovat auki, niin se otetaan ihan varmasti vastaan paljon mieluummin kuin tilojen sulkemiset ja kokoontumisrajoitukset, joita ei voi kiertää millään - edes järjellä. Tässä Iso-Britannia hakkaa järkevyydellään Suomella lattiaa. Ja minulle käy kyllä sakotkin maskittomuudesta, jos vaihtoehtoiskustannus mietitään. Nythän kuluttajalta on esim. urheiluseuralta ihan lain takaama lupa varastaa rahaa, kun ei Tappara sille mitään voi, että minä olen investoinut ja he eivät voi tyhmyyden vuoksi tarjota vastinetta.