Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 166 090
  • 81 179

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mutta ihmisillä on jotenkin edelleen niin ihmeellinen tapa tuntea jotain velvollisuutta työnantajaa kohtaan. Juuri lauantaina passitin päivystäjänä yhden sankarin himaan kun tuli kipeänä töihin ”kun just kaks viikkoa sitten olin flunssan takia pois, niin ei kehtaa”.
Valitettavasti tätä tapahtuu myös toisinpäin. Vasta viime viikolla eräs työnantaja oli passittanut sairaslomalla olevan työntekijänsä takaisin töihin pelkästään ilmeisesti siihen vedoten ettei miehiä ole tarpeeksi paikalla. Enpä nyt kamalasti ihmettelisi, vaikka tämä trendi yleistyisi..

Työntekijällähän on luonnollisesti oikeus jäädä kotiin saikuttelemaan, mutta vähän ihmeellistä toimintaa silti.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Persut jyrähti Aveille torikampanjoinnin kieltämisestä. Puolue aikoo pyytää aluehallintovirastolta kirjallisen päätöksen torikampanjoinnin kieltämisestä ja valittaa siitä. Muut puolueet sen sijaan ovat ohjeistaneet ehdokkaitaan toimimaan Avien linjausten mukaisesti.

– On tämä demokratialle aika hurja tilanne, että meillä on vaalit, ja joku virkamies voi sanoa, että ei voi kampanjoida, perussuomalaisten puoluesihteeri Arto Luukkanen sanoo.


Toivottavasti persut hiillostaa hallitusta ja STM:ää tällä asialla. Nyt vaan niin paljon painetta hallituksen ja avien suuntaan kuin mahdollista. Tämä Persujen jyrähdys oli ehdottoman hyvä juttu, nyt tästä voi seuratakin jotain.
 
Viimeksi muokattu:

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Minusta tähän on olemassa se ns. "vanhassa vara parempi" -lääke:

1) oireiset kotona kunnes oireet loppuvat
2) vakaoireiset lähtevät testiin/sairaalaan, jos tarve sitä vaatii
3) testaaminen kohdistetaan korkean riskin sairastajiin (perussairaudet, ikä)
Miksi on tärkeää saada kohdissa 2 & 3 positiivinen tulos? Jotta tiedetään laittaa ivermektiinit tulille? Kohdan kaksi ymmärrän sillä, että kun kapasiteettia on rajallinen määrä, niin halutaan, että mahdollisimman iso osa testatuista on positiivisia.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tässä siis tämä nykyinen tartuntatautilaki, joka koskee sulkuja. 1.1.2022 tuli voimaan. Pistää ainakin tosi outoon valoon nämä yleisörajoitukset, onneksi hallinto-oikeudet nyt valittavat näistä. Toisaalta tuossa valossa liikuntapaikkojakaan ei saisi pistää kiinni, jollei siellä kerran tartuntoja ole.

58 g §

Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä vain, jos:
1) kunnan tai sairaanhoitopiirin alueella todetaan merkittäviä tautiryppäitä, joiden tartunta-
ketjuja ei pystytä luotettavasti jäljittämään ja jotka aiheuttavat asiantuntija-arvion mukaan mer-
kittävän riskin uusien tartuntojen laajaan leviämiseen alueella; ja
2) tartuntojen määrän sairaanhoitopiirin alueella arvioidaan asiantuntija-arvion mukaan joh-
tavan sairaala- ja tehohoidon tarpeen merkittävään lisääntymiseen, sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstön riittävyyden tai asiakkaiden hoivan tai potilaiden hoidon olennaiseen vaarantumi-
seen taikka muuhun vastaavaan sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän ylikuormittumiseen.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua päätöstä tehtäessä on otettava huomioon tiedossa oleva asi-
antuntemus siitä, muodostaako asiakkaiden tai osallistujien fyysinen läheisyys toisiinsa tai yhtä
aikaa paikalla olevien ihmisten määrä tai muu sijoittuminen tilassa taikka taudin leviäminen
pintojen välityksellä erityisen riskin covid-19-taudin leviämiselle, sekä se, onko toiminnassa tai
siihen käytettävissä tiloissa erityinen mahdollisuus merkittävien tartuntaketjujen syntymiselle.


Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös ei koske ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-
elämän piiriin kuuluvaa toimintaa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen saa tehdä enintään kahden viikon ajaksi kerrallaan.
Päätöksen ajantasaisuutta on tarkoin seurattava ja se on välittömästi kumottava, jos tässä pykä-
lässä säädetyt edellytykset eivät enää täyty.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös velvoittaa tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita nii-
den harjoittaessa 1 kohdassa tarkoitettua liikunta- tai urheilutoimintaa taikka 2—6 kohdassa
tarkoitettua huvi- tai virkistystoimintaa seuraavissa tiloissa:
1) joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan
urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat;
2) yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välit-
tömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat;
3) tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmä-
harrastustoimintaan käytettävät tilat;
4) huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat;
5) sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat;
6) kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen
tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin.

 
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti tätä tapahtuu myös toisinpäin. Vasta viime viikolla eräs työnantaja oli passittanut sairaslomalla olevan työntekijänsä takaisin töihin pelkästään ilmeisesti siihen vedoten ettei miehiä ole tarpeeksi paikalla. Enpä nyt kamalasti ihmettelisi, vaikka tämä trendi yleistyisi..

Työntekijällähän on luonnollisesti oikeus jäädä kotiin saikuttelemaan, mutta vähän ihmeellistä toimintaa silti.
No on kyllä erittäin kyseenalaista tällainen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tässä siis tämä nykyinen tartuntatautilaki, joka koskee sulkuja. 1.1.2022 tuli voimaan. Pistää ainakin tosi outoon valoon nämä yleisörajoitukset, onneksi hallinto-oikeudet nyt valittavat näistä. Toisaalta tuossa valossa liikuntapaikkojakaan ei saisi pistää kiinni, jollei siellä kerran tartuntoja ole.

58 g §

Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä vain, jos:
1) kunnan tai sairaanhoitopiirin alueella todetaan merkittäviä tautiryppäitä, joiden tartunta-
ketjuja ei pystytä luotettavasti jäljittämään ja jotka aiheuttavat asiantuntija-arvion mukaan mer-
kittävän riskin uusien tartuntojen laajaan leviämiseen alueella; ja
2) tartuntojen määrän sairaanhoitopiirin alueella arvioidaan asiantuntija-arvion mukaan joh-
tavan sairaala- ja tehohoidon tarpeen merkittävään lisääntymiseen, sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstön riittävyyden tai asiakkaiden hoivan tai potilaiden hoidon olennaiseen vaarantumi-
seen taikka muuhun vastaavaan sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän ylikuormittumiseen.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua päätöstä tehtäessä on otettava huomioon tiedossa oleva asi-
antuntemus siitä, muodostaako asiakkaiden tai osallistujien fyysinen läheisyys toisiinsa tai yhtä
aikaa paikalla olevien ihmisten määrä tai muu sijoittuminen tilassa taikka taudin leviäminen
pintojen välityksellä erityisen riskin covid-19-taudin leviämiselle, sekä se, onko toiminnassa tai
siihen käytettävissä tiloissa erityinen mahdollisuus merkittävien tartuntaketjujen syntymiselle.


Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös ei koske ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-
elämän piiriin kuuluvaa toimintaa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen saa tehdä enintään kahden viikon ajaksi kerrallaan.
Päätöksen ajantasaisuutta on tarkoin seurattava ja se on välittömästi kumottava, jos tässä pykä-
lässä säädetyt edellytykset eivät enää täyty.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös velvoittaa tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita nii-
den harjoittaessa 1 kohdassa tarkoitettua liikunta- tai urheilutoimintaa taikka 2—6 kohdassa
tarkoitettua huvi- tai virkistystoimintaa seuraavissa tiloissa:
1) joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan
urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat;
2) yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välit-
tömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat;
3) tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmä-
harrastustoimintaan käytettävät tilat;
4) huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat;
5) sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat;
6) kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen
tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin.

Mitkä yleisörajoitukset? Ei tuon pykälän nojalla laiteta mitään yleisörajoituksia, vaan suljetaan paikkoja.

Boldatusta kyllä sen verran, että avilla pitäisi olla jotain näyttöä siitä, että salit , uimahallit jne. Aiheuttavat erityisen leviämisriskin. Tuota ei ole, ja siksi päätökset ovat lainvastaisia. Päinvastoin, lounais-suomen aville vielä kerrottiin, että on päinvastaista näyttöä. Mutta avi ei kuuntele, toteuttaa kristan ohjausta laista välittämättä.

Valitettavasti noiden lainmukaisuutta katsellaan joskus vuoden päästä sitten. Siihen asti heikki mäet ja oona mölsät jatkavat lain rikkomista ja hyvin tietävät, että mitään rangaistusta ei heille siitä seuraa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Vaikka pandemian vaikutuksesta lätkään onkin keskusteltu myös Liiga- ja Änäripuolen threadeissa, toivoisi juurikin suomalaisen jääkiekon hyvinvoinnin nykyisessä rajoituskierteessä yhdistävän käytännössä koko Jatkoaikaa. Kuntosalien ja ravintoloiden tilanne on kohtuuton, mutta niin ikään ammattilaisurheilun.

Siis kai me täällä loppujen lopuksi kirjoittelemme siksi, että olemme "HC-jääkiekkofaneja". Keväällä 2020 jääkiekko saattoi vielä vaikuttaa hyvin pieneltä asialta, mutta nyt toivoisin seisovamme yhdessä rintamassa jääkiekon puolesta.

NHL:ssä ne hei pelaa yleisölle taas kerran. Eikö todella realistista myös täällä?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Mitkä yleisörajoitukset? Ei tuon pykälän nojalla laiteta mitään yleisörajoituksia, vaan suljetaan paikkoja.

Boldatusta kyllä sen verran, että avilla pitäisi olla jotain näyttöä siitä, että salit , uimahallit jne. Aiheuttavat erityisen leviämisriskin. Tuota ei ole, ja siksi päätökset ovat lainvastaisia. Päinvastoin, lounais-suomen aville vielä kerrottiin, että on päinvastaista näyttöä. Mutta avi ei kuuntele, toteuttaa kristan ohjausta laista välittämättä.

Valitettavasti noiden lainmukaisuutta katsellaan joskus vuoden päästä sitten. Siihen asti heikki mäet ja oona mölsät jatkavat lain rikkomista ja hyvin tietävät, että mitään rangaistusta ei heille siitä seuraa.
Tuon perusteella on totta tosiaan tehty yleisötilaisuuksien sulut. On ne sulutkin rajoituksia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Pääkaupungin bussikuskeja kaatuu sairausvuoteelle ennennäkemättömällä tavalla. Siihen ei oma kompetenssini tai edes kykyni arvioida tilannetta riitä, että osaisin sanoa yhtään mitään siitä, kuinka iso vaikutus on karanteeneilla. Todennäköisesti jonkinlainen - aiemmin on todennäköisesti menty jo pienessä flunssassa töihin, tai pidetty korkeintaan pari päivää sairauslomaa. Vaikutusta taitaa nyt olla rajusti leviävällä viruksella sekä siihen vielä tulevalla karanteenijaksolla.



Tämä on juuri yksi käytännön esimerkki tilanteesta, joita arvioin eilen tulevan runsaastikin lähiaikoina. Ja juuri tällaisten takia uskon päättäjien nyt pyrkivän hidastamaan epidemian kasvua rajoituksin.
No jos nyt sanon kun omassa kaveri- ja tuttavapiirissä nyt on huomattavia määriä tartuntoja viime viikkoina ollut niin kun tartunta huomataan jollain seuraavasta tavasta:

A) pikku lenssu ja testiin
B) kotitesti näyttänyt positiivista
C) kaveri jonka kanssa istuttu pari päivää aiemmin sairastuu ja mennään itsekin testiin

Niin moni voi päätellä mutta vielä selvyyden vuoksi tosiaan käytännössä kaikki tapaukset on olleet pari-kolme päivää pikkuflunssaa tai ei oireita ollenkaan. No eristykset ja karanteenit sitten selvästi yli tuplaa poissaolot kaikkialta. Niin muodostuuko nämä riskit sitten taudista? Ei kaikki millään sairasta kerralla, osa jo parantuu kun seuraavat alkaa sairastella. Paitsi jos terveitäkään ihmisiä ei päästetä töihin.

Nyt pitäisi kylmästi lopettaa testaus sairaalan ulkopuolella ja lopettaa kaikki eristykset, karanteenit ja rajoitukset. Antaa ohje että sairastetaan kotona niin kuin ennenkin ja palataan normaaliin. Mutta kun on jäänyt pakkomielteeksi tämä korona niin rohkeus oikeihin ratkaisuihin puuttuu. Rajoitukset ei auta _mitään_. Ne eivät hidasta epidemiaa koska ne eivät rajoita tilanteita joissa tartuntoja tosiasiallisesti tulee. Rajoitukset aiheuttaa merkittävää tuhoa. Ja se on ainut vaikutus.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pääkaupungin bussikuskeja kaatuu sairausvuoteelle ennennäkemättömällä tavalla. Siihen ei oma kompetenssini tai edes kykyni arvioida tilannetta riitä, että osaisin sanoa yhtään mitään siitä, kuinka iso vaikutus on karanteeneilla. Todennäköisesti jonkinlainen - aiemmin on todennäköisesti menty jo pienessä flunssassa töihin, tai pidetty korkeintaan pari päivää sairauslomaa. Vaikutusta taitaa nyt olla rajusti leviävällä viruksella sekä siihen vielä tulevalla karanteenijaksolla.

Kyllä itse näkisin, että 10 päivän karanteenilla on tässä tilanteessa aivan valtava merkitys, kun vertaa tilannetta normaaliin influenssakauteen. Voisin väittää, että iso osa kuskeistakin selviää korkeintaan muutaman päivän oireilla.

Toki tämäkin vain omaa mutua.
 

Franck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuon perusteella on totta tosiaan tehty yleisötilaisuuksien sulut. On ne sulutkin rajoituksia.
Yleisötilaisuuksien sulut tehdään 58 pykälään perustuen. Liikuntatilat yms taas pykälä 58g. Löytyy ihan Avin päätöksistä nuo lakiviitteet. Esim Pirkanmaan edellinen päätös tässä:Tiedote - Aluehallintovirasto


"Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella."
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varhila ja Voipio-Pulkki eivät näytä näkevän norsunluutornistaan enää tätä isoa kuvaa.
Miten niin enää? Missä vaiheessa ovat hahmottaneet mitään isoa kuvaa?

Nämä seniilit mummot joutaisivat muutenkin jo vanhainkotiin. Ovat toki pelkkiä sätkynukkeja, mutta ei kai kukaan täysijärkinen oikeustoimikelpoinen henkilö kykenisi tätä STM:n totaalisen idioottimaista linjaa enää julkisuudessa puolustelemaan. Pohjolan Pasi menee kyllä ihan samaan lokeroon, vaikkei vielä viimeinen väri tukassaan vedä. Mahtaa Salmista ja Nohynekkia suoraan sanottuna vituttaa, kun nämä STM:n sekopäät laukovat omia järjettömiä totuuksiaan esimerkiksi kansalaisten oikeudesta jäljitykseen. Samoin Sanea, joka aika kärkkäästikin on tilannetta twitterissä kommentoinut, ja hyvä niin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Koronapassi vaan mahdollisimman laajasti käyttöön. Myös turhaa testaamista voi vähentää, mistä HUS antaa hyvää esim. Panostetaan sitten siitä jääneet resurssit rokottamiseen..

Kehtaatkin jotain noin järkevää heittää asiasta. Mennään mielummin vaikeamman kautta ja suojellaan rokottamattomia koko pandemian ajan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Yleisötilaisuuksien sulut tehdään 58 pykälään perustuen. Liikuntatilat yms taas pykälä 58g. Löytyy ihan Avin päätöksistä nuo lakiviitteet. Esim Pirkanmaan edellinen päätös tässä:Tiedote - Aluehallintovirasto


"Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella."
Viittasin tosiaan tartuntatautilain 58 pykälän g-kohtaan. Minusta tuon pykälän kohdan tekstin perusteella tosiaan kielletään yleisötilaisuudet.

58 g §
Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi

Tuossa d-kohdassakin puhutaan yleisöitilaisuuksien rajoittamisesta, mutta ei sulkemisesta.

58 d §
Asiakkaille ja osallistujille tarkoitettujen tilojen käytön edellytykset covid-19-epidemian leviä-
misen estämiseksi


 
(1)
  • Tykkää
Reactions: aave

Franck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viittasin tosiaan tartuntatautilain 58 pykälän g-kohtaan. Minusta tuon pykälän kohdan tekstin perusteella tosiaan kielletään yleisötilaisuudet.

58 g §
Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi


Ei kielletä 58g, vaan 58 pykälän perusteella, kuten käy ilmi esim. tästä Pirkanmaata koskevasta päätöksestä.

"Tartuntatautilain 58 pykälän perusteella Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntien ja Punkalaitumen kunnan alueella kiellettyjä ovat henkilömäärästä riippumatta kaikki yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset sisä- ja ulkotiloissa 25.12.2021 - 7.1.2022."

....

Liikuntatilojen yms sulkua koskevassa osiossa taas:

"Tilojen sulkeminen kohdistuu kaikkiin tartuntatautilain 58 g pykälän 4 momentin kohdissa tarkoitettuihin tiloihin."

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jenkeissähän peruttiin juuri lähes 5000 lentoa, kun Omikron kaatoi lentohenkilökunnan sairasvuoteelle. Tampereellakin taidettiin juuri eilen perua 30 paikallisliikenteen bussivuoroa, kun kaikki kuskit olivat sairaana Omikronin takia.

Huomionarvoisena näen tässä tapauksessa, miten viimeisimmän virusvariantin tuomiin haasteisiin reagoidaan eri puolilla maailmaa.

Omikron on nyt yhtäläinen ongelma niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassa, mutta juurikin esimerkiksi USA:ssa yhteiskunta on haasteesta huolimatta päätetty pitää avoimena, kuten myös osassa Eurooppa.

Kuukausi, kaksi kuukautta , kolme kuukautta... Yhteiskunnan toiminnot normaalisti päällä vs. Suomen tiukahko lockdown. -Vaikutukset talouteen tulevat olemaan massiset.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Yleisötilaisuuksien sulut tehdään 58 pykälään perustuen. Liikuntatilat yms taas pykälä 58g. Löytyy ihan Avin päätöksistä nuo lakiviitteet. Esim Pirkanmaan edellinen päätös tässä:Tiedote - Aluehallintovirasto


"Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella."

Tuo pykälä 58 sinällään alisteinen saman lain luvulle 1 ja pykälälle 3, jossa määritellään tarkemmin mitä tilanne koskee. Ainakin aikoinaan tulkittiin kohtaa 7: "poikkeuksellisella epidemialla Maailman terveysjärjestön julistamaa pandemiaa sekä muuta tartuntatautiepidemiaa, joka aiheuttaa merkittävän uhan kansanterveydelle ja terveydenhuollon palvelujen riittävyydelle."

Onko tulkinta jotenkin muuttunut?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Pitää tosiaan muistaa, että tartuntautilaki muuttui 1.1.2022. Nuo päätökset tehtiin sen edellisen tartuntatautilain voimassaollessa. 58d kohdassa tosiaan puhutaan yleisötilaisuuksista, muttei minusta niiden sulkemisesta. 58g kohdassa tosiaan puhutaan suluista ja että sen saisi tehdä 2 viikoksi kerrallaan. Sulkuja ei saa siis enää perustella alueen ilmaantuvuusluvuilla. Mutta se siitä.


58 d §
Asiakkaille ja osallistujille tarkoitettujen tilojen käytön edellytykset covid-19-epidemian leviä-
misen estämiseksi

Jos on ilmeistä, että 58 c §:n mukaiset ja muut jo toteutetut toimenpiteet eivät ole riittäviä ja
jos covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi 2 momentissa säädettyjen edellytysten täytty-
essä on välttämätöntä, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi antaa toimialu-
eellaan kaikkia 4 momentissa tarkoitettuja toimijoita velvoittavan päätöksen, jonka mukaan
yleisölle avoimien tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitettujen tilojen käyttö
on järjestettävä siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin
aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Päätöksestä on käytävä ilmi, että toimija voi to-
teuttaa velvoitteensa asiakasmäärää rajoittamalla, asiakaspaikka- tai tilajärjestelyin taikka
muulla toimintansa erityispiirteet huomioon ottavalla tavalla.

58 g §
Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi

Jos on ilmeistä, että 58 d §:n mukaisia ja muita jo toteutettuja toimenpiteitä ei voida pitää
toimintaan liittyvän erityisen tartuntariskin vuoksi riittävinä ja jos se on 2 momentissa säädet-
tyjen edellytysten täyttyessä covid-19-epidemian hallitsemattoman leviämisen estämiseksi vält-
tämätöntä, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi antaa toimialueellaan kaikkia 4 momentin mukaista toimintaa harjoittavia ja tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita vel-
voittavan päätöksen, jonka mukaan yleisölle avoimet tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin
oleskeluun tarkoitetut asiakas-, osallistuja- ja odotustilat on suljettava asiakkailta ja osallistu-
jilta.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä vain, jos:
1) kunnan tai sairaanhoitopiirin alueella todetaan merkittäviä tautiryppäitä, joiden tartunta-
ketjuja ei pystytä luotettavasti jäljittämään ja jotka aiheuttavat asiantuntija-arvion mukaan mer-
kittävän riskin uusien tartuntojen laajaan leviämiseen alueella; ja
2) tartuntojen määrän sairaanhoitopiirin alueella arvioidaan asiantuntija-arvion mukaan joh-
tavan sairaala- ja tehohoidon tarpeen merkittävään lisääntymiseen, sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstön riittävyyden tai asiakkaiden hoivan tai potilaiden hoidon olennaiseen vaarantumi-
seen taikka muuhun vastaavaan sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän ylikuormittumiseen.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen saa tehdä enintään kahden viikon ajaksi kerrallaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: aave

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Halla-ahokin kummastelee nyt tätä hallituksen ja Avien touhua.

– Mielestäni on syytä olla erittäin huolissaan, jos demokraattisena itseään pitävä valtio joko siirtää vaaleja epäpätevistä syistä tai jättää siirtämättä niitä, vaikka syyt olisivat pakottavia. Samat syyt samanlaisissa tilanteissa eivät voi samanaikaisesti olla sekä epäpäteviä että pakottavia.

 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Halla-ahokin kummastelee nyt tätä hallituksen ja Avien touhua.

Eikä Jussi ole ainoa, joka joutuu kummastelemaan. Kaikki toimet ovat ihan suoraan sieltä ajalta, kun rokotteista ei ollut tietoakaan. Nyt niitä on valtavasti ja lisää laitetaan koko ajan. @Sistis täällä lienee ainoa (ja siis ei mikään haukku häntä kohtaan, mies on ollut poikkeuksellisen maltillinen koko pandemian ajan), joka uskoo, että rajoituksilla saadaan venytettyä tautihuippua. Tautihuipun venyttäminen valituilla toimilla tuntuu ainakin kaikesta ympäröivästä maailmasta päätellen melkoiselta utopialta. Helsingissä oltiin sen n. puoli kuukautta Tanskaa perässä eli tilanne jatkunee tällaisena reilusti kaksi kuukautta huolimatta siitä, mitä toimia päätetään ottaa käyttöön.

Asko Järvisen pointti lienee ainoa laatuaan: karanteenia lyhyemmäksi niin saadaan oireettomia, rokotettuja ja terveitä ihmisiä takaisin töihin. Toki tässä lienee ainoa onnettomuus tuo omikron-muunnos, joka nyt kyllä ihan tutkitusti ja yksinkertaisesti on merkittävästi vähemmän haitallinen kuin aiemmat variantit. Korona on hyvin matkalla kohti väestöleviämistä ja tulee sinne viidenneksi kaveriksi. Ikävän sivumaun tähän antaa se, että Suomessa mennään näillä kivikautisille rajoituksilla niin kauan kuin nämä hallinto-oikeudet eivät puutu asiaan. Kokonaisuutena tilanne, että olisimme huonommassa tilanteessa kuin 2020 jouluna on aivan naurettava.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Halla-ahokin kummastelee nyt tätä hallituksen ja Avien touhua.

– Mielestäni on syytä olla erittäin huolissaan, jos demokraattisena itseään pitävä valtio joko siirtää vaaleja epäpätevistä syistä tai jättää siirtämättä niitä, vaikka syyt olisivat pakottavia. Samat syyt samanlaisissa tilanteissa eivät voi samanaikaisesti olla sekä epäpäteviä että pakottavia.


On Halla-Aholla pointti tuossa!
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Halla-ahokin kummastelee nyt tätä hallituksen ja Avien touhua.

– Mielestäni on syytä olla erittäin huolissaan, jos demokraattisena itseään pitävä valtio joko siirtää vaaleja epäpätevistä syistä tai jättää siirtämättä niitä, vaikka syyt olisivat pakottavia. Samat syyt samanlaisissa tilanteissa eivät voi samanaikaisesti olla sekä epäpäteviä että pakottavia.

Hyvä, että joku poliitikko nostaa näitä ristiriitaisuuksia esille. Vaalien siirtämisestä ei olla edes keskusteltu ja jos kerran rokotteiden takia ei tarvitse keskustella, niin miksi meillä on kovia rajoituksia tälläkin hetkellä päällä?
On Halla-Aholla pointti tuossa!
Ehdottomasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös