Mihin helvetin yhteiseen hiileen? Suurimmalla osalla suurin huoli on pääseekö salille. Samaan aikaan parin sadan tuhannen ihmisen perustuslaillisia oikeuksia rajoitetaan jatkuvasti. Näiltä ihmisiltä myös viedään iso osa tuloista ilman korvausta. Kerrotko mikä se yhteinen vene on?
Sun kaltaiset eläimet hyväksyy kaiken mahdollisen epäoikeudenmukaisuuden omien fanituksen kohteiden takia. Huku venees kanssa
Sairasvakuutuksista eli rahasta. Nyt pyritään saamaan työterveyshuolto mukaan ilman, että kunta vastaa työterveyshuollon piiriin kuuluvan rokottamisesta. Yksityiset toimijat ovat tähänkin asti olleet mukana, jos kunta on nähnyt aiheelliseksi maksaa siitä.No mitä lakia muokataan nyt, ja miksi? Miten ylipäätänsä voi olla niin että vielä tässä tilanteessa joudutaan veivaamaan näitä asioita?
Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvist sanoo, että nyt on ennennäkemätön huono tilanne.
– Ei ole ennen nähty tällaista rypästä sairaspoissaoloja. Vaikka on ollut flunssapiikkejä, on pystytty normaaleilla ylitöillä paikkaamaan niitä. Nyt on se raja ylitetty ja poikkeuksellisen suuri määrä on sairaslomalla.
Omikron kaataa bussikuskeja ennennäkemättömällä tavalla: ”Nyt se raja on ylitetty”
Pääkaupunkiseudulla on ennätysmäärä bussinkuljettajia sairaana.www.is.fi
Pääkaupungin bussikuskeja kaatuu sairausvuoteelle ennennäkemättömällä tavalla. Siihen ei oma kompetenssini tai edes kykyni arvioida tilannetta riitä, että osaisin sanoa yhtään mitään siitä, kuinka iso vaikutus on karanteeneilla. Todennäköisesti jonkinlainen - aiemmin on todennäköisesti menty jo pienessä flunssassa töihin, tai pidetty korkeintaan pari päivää sairauslomaa. Vaikutusta taitaa nyt olla rajusti leviävällä viruksella sekä siihen vielä tulevalla karanteenijaksolla.
Tämä on juuri yksi käytännön esimerkki tilanteesta, joita arvioin eilen tulevan runsaastikin lähiaikoina. Ja juuri tällaisten takia uskon päättäjien nyt pyrkivän hidastamaan epidemian kasvua rajoituksin.
Sanasta sanaan sama toimenpiteistä. Helvetin hyvä kiteytys siitä, minkä maalaisjärkikin sanoisi tässä tilanteessa olevan oikea toimintatapa. Kipeänä ollaan kipeänä himassa ja terveenä eletään normaalia elämää. Rokotteiden ja Omikronin leviämistahdin myötä nykyiset karanteenit ja jäljitystyö ovat niin älyvapaata puuhaa, ettei ihan heti tule samanlaista farssia mieleen.Minusta tähän on olemassa se ns. "vanhassa vara parempi" -lääke:
1) oireiset kotona kunnes oireet loppuvat
2) vakaoireiset lähtevät testiin/sairaalaan, jos tarve sitä vaatii
3) testaaminen kohdistetaan korkean riskin sairastajiin (perussairaudet, ikä)
Koronapassi palautetaan välittömästi "hyllyltä" ja toimintaan, jolloin ihmiset, jotka ovat hoitaneet rokotteensa pääsevät harrastamaan haluamallaan tavalla sellaista toimintaa, mitä haluavat harrastaa. Elinkeinoelämän rääkyttäminen loppukoon - varsinkin, kun nykyisillä rajoituksilla ei tulla saavuttamaan mitään ja hallituksen liikkumakiellot ovat jo kerran kaatuneet mahdottomina perustuslain näkökulmasta.
Mika Salmisen tärkein kysymys tähän vielä:
Ovatko sairaalat yhteiskuntaa varten vai yhteiskunta sairaaloita varten?
Onneksi tuo omikron on niin vilkas tarttumaan, ettei tätä pysäytetä yhtään mitenkään kuitenkaan. Yhtään esimerkkiä ei löydy maailmalta ja tuskinpa tuleekaan. Tämä pyyhkäisee yhteiskunnan läpi ja sitten onkin pakko palata arkeen, koska mitään uutta hienoa ei ole tiedossa tulevaisuudessa.
Sääliksi käy valtavasti näitä kärsijöitä, joiden rääkyttäminen ei ole mitenkään välttämätöntä.
Varmaan julkinen liikenne on ensimmäisiä mistä huomaa, että homma tökkii. Toinen on varmaan kaikkien palveluiden hidastuminen. Selvää lienee todella se, että nyt tämä ”tapa sairastaa” eli kaikesta flunssasta pois ja altistumisista johtuvat karanteenit tekee tästä helvetisti isomman ongelman kuin mikään muu.Jenkeissähän peruttiin juuri lähes 5000 lentoa, kun Omikron kaatoi lentohenkilökunnan sairasvuoteelle. Tampereellakin taidettiin juuri eilen perua 30 paikallisliikenteen bussivuoroa, kun kaikki kuskit olivat sairaana Omikronin takia.
Pääkaupungin bussikuskeja kaatuu sairausvuoteelle ennennäkemättömällä tavalla. Siihen ei oma kompetenssini tai edes kykyni arvioida tilannetta riitä, että osaisin sanoa yhtään mitään siitä, kuinka iso vaikutus on karanteeneilla. Todennäköisesti jonkinlainen - aiemmin on todennäköisesti menty jo pienessä flunssassa töihin, tai pidetty korkeintaan pari päivää sairauslomaa. Vaikutusta taitaa nyt olla rajusti leviävällä viruksella sekä siihen vielä tulevalla karanteenijaksolla.
Valitettavasti tätä tapahtuu myös toisinpäin. Vasta viime viikolla eräs työnantaja oli passittanut sairaslomalla olevan työntekijänsä takaisin töihin pelkästään ilmeisesti siihen vedoten ettei miehiä ole tarpeeksi paikalla. Enpä nyt kamalasti ihmettelisi, vaikka tämä trendi yleistyisi..Mutta ihmisillä on jotenkin edelleen niin ihmeellinen tapa tuntea jotain velvollisuutta työnantajaa kohtaan. Juuri lauantaina passitin päivystäjänä yhden sankarin himaan kun tuli kipeänä töihin ”kun just kaks viikkoa sitten olin flunssan takia pois, niin ei kehtaa”.
Miksi on tärkeää saada kohdissa 2 & 3 positiivinen tulos? Jotta tiedetään laittaa ivermektiinit tulille? Kohdan kaksi ymmärrän sillä, että kun kapasiteettia on rajallinen määrä, niin halutaan, että mahdollisimman iso osa testatuista on positiivisia.Minusta tähän on olemassa se ns. "vanhassa vara parempi" -lääke:
1) oireiset kotona kunnes oireet loppuvat
2) vakaoireiset lähtevät testiin/sairaalaan, jos tarve sitä vaatii
3) testaaminen kohdistetaan korkean riskin sairastajiin (perussairaudet, ikä)
No on kyllä erittäin kyseenalaista tällainen.Valitettavasti tätä tapahtuu myös toisinpäin. Vasta viime viikolla eräs työnantaja oli passittanut sairaslomalla olevan työntekijänsä takaisin töihin pelkästään ilmeisesti siihen vedoten ettei miehiä ole tarpeeksi paikalla. Enpä nyt kamalasti ihmettelisi, vaikka tämä trendi yleistyisi..
Työntekijällähän on luonnollisesti oikeus jäädä kotiin saikuttelemaan, mutta vähän ihmeellistä toimintaa silti.
Mitkä yleisörajoitukset? Ei tuon pykälän nojalla laiteta mitään yleisörajoituksia, vaan suljetaan paikkoja.Tässä siis tämä nykyinen tartuntatautilaki, joka koskee sulkuja. 1.1.2022 tuli voimaan. Pistää ainakin tosi outoon valoon nämä yleisörajoitukset, onneksi hallinto-oikeudet nyt valittavat näistä. Toisaalta tuossa valossa liikuntapaikkojakaan ei saisi pistää kiinni, jollei siellä kerran tartuntoja ole.
58 g §
Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä vain, jos:
1) kunnan tai sairaanhoitopiirin alueella todetaan merkittäviä tautiryppäitä, joiden tartunta-
ketjuja ei pystytä luotettavasti jäljittämään ja jotka aiheuttavat asiantuntija-arvion mukaan mer-
kittävän riskin uusien tartuntojen laajaan leviämiseen alueella; ja
2) tartuntojen määrän sairaanhoitopiirin alueella arvioidaan asiantuntija-arvion mukaan joh-
tavan sairaala- ja tehohoidon tarpeen merkittävään lisääntymiseen, sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstön riittävyyden tai asiakkaiden hoivan tai potilaiden hoidon olennaiseen vaarantumi-
seen taikka muuhun vastaavaan sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän ylikuormittumiseen.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua päätöstä tehtäessä on otettava huomioon tiedossa oleva asi-
antuntemus siitä, muodostaako asiakkaiden tai osallistujien fyysinen läheisyys toisiinsa tai yhtä
aikaa paikalla olevien ihmisten määrä tai muu sijoittuminen tilassa taikka taudin leviäminen
pintojen välityksellä erityisen riskin covid-19-taudin leviämiselle, sekä se, onko toiminnassa tai
siihen käytettävissä tiloissa erityinen mahdollisuus merkittävien tartuntaketjujen syntymiselle.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös ei koske ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-
elämän piiriin kuuluvaa toimintaa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen saa tehdä enintään kahden viikon ajaksi kerrallaan.
Päätöksen ajantasaisuutta on tarkoin seurattava ja se on välittömästi kumottava, jos tässä pykä-
lässä säädetyt edellytykset eivät enää täyty.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös velvoittaa tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita nii-
den harjoittaessa 1 kohdassa tarkoitettua liikunta- tai urheilutoimintaa taikka 2—6 kohdassa
tarkoitettua huvi- tai virkistystoimintaa seuraavissa tiloissa:
1) joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan
urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat;
2) yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välit-
tömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat;
3) tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmä-
harrastustoimintaan käytettävät tilat;
4) huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat;
5) sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat;
6) kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen
tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin.
12 liigaseuraa jo jättänyt valituksen hallinto-oikeuteen. Kaksitoista SM-liigaseuraa jättänyt valituksen alueensa hallinto-oikeuteen –"Pitää varautua siihen, että joitain viikkoja mennään aika sumussa"
Tuon perusteella on totta tosiaan tehty yleisötilaisuuksien sulut. On ne sulutkin rajoituksia.Mitkä yleisörajoitukset? Ei tuon pykälän nojalla laiteta mitään yleisörajoituksia, vaan suljetaan paikkoja.
Boldatusta kyllä sen verran, että avilla pitäisi olla jotain näyttöä siitä, että salit , uimahallit jne. Aiheuttavat erityisen leviämisriskin. Tuota ei ole, ja siksi päätökset ovat lainvastaisia. Päinvastoin, lounais-suomen aville vielä kerrottiin, että on päinvastaista näyttöä. Mutta avi ei kuuntele, toteuttaa kristan ohjausta laista välittämättä.
Valitettavasti noiden lainmukaisuutta katsellaan joskus vuoden päästä sitten. Siihen asti heikki mäet ja oona mölsät jatkavat lain rikkomista ja hyvin tietävät, että mitään rangaistusta ei heille siitä seuraa.
No jos nyt sanon kun omassa kaveri- ja tuttavapiirissä nyt on huomattavia määriä tartuntoja viime viikkoina ollut niin kun tartunta huomataan jollain seuraavasta tavasta:Omikron kaataa bussikuskeja ennennäkemättömällä tavalla: ”Nyt se raja on ylitetty”
Pääkaupunkiseudulla on ennätysmäärä bussinkuljettajia sairaana.www.is.fi
Pääkaupungin bussikuskeja kaatuu sairausvuoteelle ennennäkemättömällä tavalla. Siihen ei oma kompetenssini tai edes kykyni arvioida tilannetta riitä, että osaisin sanoa yhtään mitään siitä, kuinka iso vaikutus on karanteeneilla. Todennäköisesti jonkinlainen - aiemmin on todennäköisesti menty jo pienessä flunssassa töihin, tai pidetty korkeintaan pari päivää sairauslomaa. Vaikutusta taitaa nyt olla rajusti leviävällä viruksella sekä siihen vielä tulevalla karanteenijaksolla.
Tämä on juuri yksi käytännön esimerkki tilanteesta, joita arvioin eilen tulevan runsaastikin lähiaikoina. Ja juuri tällaisten takia uskon päättäjien nyt pyrkivän hidastamaan epidemian kasvua rajoituksin.
Pääkaupungin bussikuskeja kaatuu sairausvuoteelle ennennäkemättömällä tavalla. Siihen ei oma kompetenssini tai edes kykyni arvioida tilannetta riitä, että osaisin sanoa yhtään mitään siitä, kuinka iso vaikutus on karanteeneilla. Todennäköisesti jonkinlainen - aiemmin on todennäköisesti menty jo pienessä flunssassa töihin, tai pidetty korkeintaan pari päivää sairauslomaa. Vaikutusta taitaa nyt olla rajusti leviävällä viruksella sekä siihen vielä tulevalla karanteenijaksolla.
Yleisötilaisuuksien sulut tehdään 58 pykälään perustuen. Liikuntatilat yms taas pykälä 58g. Löytyy ihan Avin päätöksistä nuo lakiviitteet. Esim Pirkanmaan edellinen päätös tässä:Tiedote - AluehallintovirastoTuon perusteella on totta tosiaan tehty yleisötilaisuuksien sulut. On ne sulutkin rajoituksia.
Miten niin enää? Missä vaiheessa ovat hahmottaneet mitään isoa kuvaa?Varhila ja Voipio-Pulkki eivät näytä näkevän norsunluutornistaan enää tätä isoa kuvaa.
Käsittääkseni vain rahasta on ollut kysymys. Kunnille on halvempi piikittää itse, ja tähän mennessä kapasiteetti on riittänyt.Näinhän se taitaa olla, mutta täällähän ei ilmeisesti saanut arvostella vassareiden ideologiaa...
Koronapassi vaan mahdollisimman laajasti käyttöön. Myös turhaa testaamista voi vähentää, mistä HUS antaa hyvää esim. Panostetaan sitten siitä jääneet resurssit rokottamiseen..
Viittasin tosiaan tartuntatautilain 58 pykälän g-kohtaan. Minusta tuon pykälän kohdan tekstin perusteella tosiaan kielletään yleisötilaisuudet.Yleisötilaisuuksien sulut tehdään 58 pykälään perustuen. Liikuntatilat yms taas pykälä 58g. Löytyy ihan Avin päätöksistä nuo lakiviitteet. Esim Pirkanmaan edellinen päätös tässä:Tiedote - Aluehallintovirasto
"Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella."
Ei kielletä 58g, vaan 58 pykälän perusteella, kuten käy ilmi esim. tästä Pirkanmaata koskevasta päätöksestä.Viittasin tosiaan tartuntatautilain 58 pykälän g-kohtaan. Minusta tuon pykälän kohdan tekstin perusteella tosiaan kielletään yleisötilaisuudet.
58 g §
Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen es-
tämiseksi