Influenssaan kuoli arviolta 400 henkeä 2018.
Ei silloin ollut koko Suomi sulussa.
- Moniko ihminen Suomessa olisi kuollut influenssaan vuonna 2018, jos Suomi olisi ollut sulussa? Miksi sulkua olisi tehty tunnetulle taudinaiheuttajalle, jonka vaikutukset osataan kuitenkin laajalti arvioida ja epidemioiden rajuudetkin osataan sangen hyvin arvioida (vaikka ne hetkellisesti terveydenhoitoa rasittavatkin, mutta eivät kestä vuosia putkeen).
- Moniko ihminen Suomessa olisi kuollut koronaviruksen aiheuttamaan tautiin vuosina 2020-21, jos ei olisi tehty toimia kansaa suojaten? Missä vaiheessa itse kunkin kipuraja olisi kuolleiden ja sairaiden luvuissa tullut vastaan?
Koronavirus on meille edelleen pitkälti tuntematon, jonka hoitoa ja jälkihoitoa tässä edelleen ns. harjoitellaan vielä vuoden 2021 lopulla. Viralliset covid-19 globaalit kuolinluvut on toistaiseksi 5.4 miljoonaa, mutta globaalit kokonaiskuolinluvut tällä hetkellä itse asiassa näyttäisivät todellisemmiksi maailmanlaajuisiksi luvuiksi jopa 18.5-21 miljoonaa (aiempi arvio on ollut tuolla reilussa 11-miljoonassa). Tartuntoja on joka tapauksessa yli 270 miljoonaa - todellisuudessa varmasti paljon enemmän - ja uuden tartuntataudin tapauksessa tämä on hurja saldo. (Kaikista suluista ja toimista huolimatta, siis.)
Influenssarokotukset ovat olleet osana kansallista rokotusohjelmaa 1980-luvulta saakka, mutta rokotukset ottavat aina vain n.50% edes yli 65-vuotiaasta väestöstä, joille rokote on erityisesti suunnattu. Toinen kohderyhmä eli lapset on vielä harvemmin rokotettu eli n. 40% (viime vuosina). Itse pyrin aina ottamaan i.rokotteen, vaikka sen teho ei aina varma olekaan.
Koronavirukselle ei ollut rokotetta eikä edes toimivia lääkkeitä covid-19-pandemian alkaessa. Se oli tuntematon uhka ilman tietoa odotettavissa olevan kriisin laajuudesta tai riittävistä torjuntatoimista. Tai lääkityksestä ja hoito-ohjelmasta. Influenssaviruksia on tutkittu tarkemmin 1930-luvulta saakka ja niiden aiheuttamille taudeille lääkitys ja rokotteet ovat olleet käytössä jo 1930-40-luvuilta saakka. Rokoteteho toki on vaihteleva influenssojenkin tapauksessa, sillä aina ei tiedetä mikä muoto iskee ja tarkalleen milloin.