Nimimerkin
@BigRedCat havainto on erinomainen ja tekemänsä taustatsekkaus aiheellinen. Itsekin menin siihen miinaan, että en minkäänlaista taustatsekkausta tehnyt, koska huomasin myös, että muutamat laadukkaat mediat olivat Streicheria siteeranneet.
Tulkintani on nyt, että kyseessä on korona-ajan yksi äärimmäisen monista sosiaalisen median n.k. "itsenäisistä analyytikoista" joita meilläkin riittää. Siis kyseessä näyttäisi olevan henkilö, joka ei työskentele epidemian analysoimisen parissa, vaan on tehnyt analyysia tavallaan "harrastuksenaan" somessa. Tämä sinänsä ei tarkoita, että henkilö olisi epäpätevä tai huijari, mutta se tarkoittaa sitä, että hänen tekemänsä analyysit ja johtopäätökset eivät ole mitenkään virallisia, vaan täysin henkilön omia. Itse asiassa hän Twitter-profiilissaan tuo tämän itse ilmi ("The views here represent my own").
Mitä tulee henkilön analyyseihin, niin en sinällään löydä niistä mitään moittimista. Hän on siteerannut käyttämänsä lähteet asiallisesti (pääosin NICD eli "Etelä-Afrikan THL"). Hänen analyysinsä eivät sinänsä myöskään minun näkemykseni mukaan poikkea siitä "virallisemmasta" alustavasta tiedosta, jota Etelä-Afrikasta on kuulunut. Mutta Streicherin johtopäätökset ovat paljon virallisia julkilausumia rohkeampia, mikä on toki luonnollistakin roolin ollessa epävirallinen ilman mitään viranomaisvastuuta tai vastuuta institutionaalisena asiantuntijana.
Niin kauan, kuin toisenlaista tietoa ei ole, voidaan sanoa Daily Telegraphin ja muiden tehneen raskaan virheen esitellessään Streicherin institutionaalisena asiantuntijana ("Johannesburgin yliopiston tutkija" tms.). Hän voi sitä olla ja ehkä onkin, mutta hänen näkemyksensä eivät nykytiedon mukaan edusta Johannesburgin yliopistoa tai sikäläisten epidemiologien näkemyksiä hänen itsensäkin korostaessa tätä Twitter-profiilissaan.
Streicheria tai tätä siteeranneita kirjoituksia voi mielestäni käyttää yhtenä tietolähteenä muiden joukossa Etelä-Afrikan tilanteesta, KUNHAN on varovainen ja huomioi, että kyseessä ei ole mikään virallinen taho tai institutionaalinen asiantuntija.
Samalla on syytä kiittää nimimerkkiä
@BigRedCat tarkkuudesta ja hyvästä taustatyöstä.