Okei. Valikoit siis hitaat, sekavat, ja päätöksiä välttelevän suunnan.
Nämä aiheuttavat ihmisissä eripuraa, sekavuutta, jaottelua eri ryhmittymiin, ja ovat lopulta kalliimpia.
Toisaalta noudattaa juurikin nyky hallituksen politiikkaa. Joka on perseestä, sekavaa ja kallista. Mikäli vaativimpia ongelmia ilmestyisi, olisi hallituksemme edelleen kyvytön tekemään yhtään mitään.
Tässä meillä on selvä näkemysero - ja on hyvin mahdollista, että minä olen väärässä. Minä kuitenkin henkilökohtaisesti haluan uskoa
tieteeseen. Toki minäkin tunnistan itsessäni sen, että ylireagoin aihepiiriin herkästi, koska minua henkilökohtaisesti ottaa niin kovasti päähän, kuinka käytännössä yhden suojeleminen on toisen elinkeinon lyttäämistä. En voi ainakaan omassa ajattelussani asettettua siihen muottiin, että otamme vain velkaa velan päälle ja isolla rahalla suojelemme muutamaa. Toisaalta minunkin on hyvä ymmärtää, että ihmisten huoli on aitoa. Olemme taas aika samanlaisessa tilanteessa kuin vuosi sitten - eikä kukaan sitä halunnut. Ei Krista Kiuru eikä varmasti kukaan muukaan.
Toivon, että minut korjataan siinä, missä olen väärässä, mutta tähän asti saapuneita tutkimuksia Omikronista pitäisi mielestäni sen verran kunnioittaa, ettei vaadittaisi toimia, jotka eivät mene tieteellisen seulan lävitse. Rajoituksista usein puhutaan ikään kuin ne olisivat hyvä asia, mutta empiirinen näyttö ei oikein tue tätä rajoituspolitiikkaa. Hyöty on aika pieni. Jos ajatus on, että jokainen variantti "tuhotaan" uudella rokotusannoksella niin vertaaminen influenssapiikkiin on virheellistä, koska ei niitäkään kerran kolmessa kuukaudessa anneta. Listaan tähän muutamia näkemykseni mukaisia faktoja, mutta ne voivat olla myös vääriä faktoja:
- Omikron tarttuu helpommin myös sairastaneisiin ja rokotettuihin kuin aikaisemmat muodot
- vakavammasta taudista ei ole viitteitä ja tuskin sellaisia viitteitä myöskään saadaan
- Etelä-Afrikassa olisi jo pitänyt nähdä kuolemien aalto variantin seurauksena, mutta toistaiseksi ei olla nähty. Tässä on vielä seurattavaa: väestöllä toki on valmiiksi sairastettua tautia paljon ja verrattain nuorta väestöä, rokotukset ovat kuitenkin suhteellisen vähäisiä (n. 25 % 2x rokotettu)
- Tanska, Iso-Britannia & Norja näyttävät nyt hieman, mihin tämä kehittyy paremman rokotuksen maissa
- WHO julkaisi tänään tutkimuksen, jossa 2 rokotteen teho olisi n. 70 % vakavaa tautia vastaan
Kun dataa kertyy hitaasti niin on pitkälti henkilön omasta mielipiteestä kiinni, miten asian sitten näkee. Kaiken tämän keskellä pitää mielestäni kuitenkin ihan oikeasti muistaa sekin, että puheet ja teot eivät kulje käsi kädessä. Raha on niukkuuden mittari ja silloin totta kai toimenpiteiden pitää olla vaikuttavia, mutta mieluusti niiden pitäisi osua ns. kärki edellä sinne, mihin niitä tarvitaan. Kun tiedämme jo sen, että Omikron on jo Suomessa niin en voi sille mitään, että jos nyt laitetaan rajat kiinni niin eihän se mitään auta, jos väestöleviäminen on jo käynnissä. Etelä-Afrikassa räjähdysmäinen aalto näyttäisi myös kääntyvän nopeasti takaisin kovaan laskuun, josta mm.
@Sistis on puhunut. Tähänkin liittyy epävarmuuksia.
Nyt tullaan taas siihen rokottamisen keskeiseen periaatteeseen: rokotuksia ei pidä mielestäni vastoin tieteellistä näyttöä käynnistää ns. pikana. Kansakunnan jatkuva rokottaminen on paitsi kallista myös erittäin työllistävää ja luulisi jokaisen muistavan, kuinka kauan meni edes tähän rokotuskattavuuteen, joka meillä on nyt. Ajatus siitä, että koko kansa saadaan pikaisesti taas rokotettua uudestaan ja kierrosten jatkaminen ikuisuuteen ei palvele ketään muita kuin lääkeyhtiöitä. Itseäni pelkkä ajatus siitä yhteiskunnallisesta jatkuvasta rallista, jossa valtiovalta painostaa jatkuvasti alueet erilaisiin pitkäkestoisiin rajoituksiin muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan kunnes saadaan taas uusi rokotekierros valmiiksi ja niin on taas kulunut se uusi 3 kk ja kohta täytyy taas pistää maailmaa kiinni ja rajoittaa niiden elämää, jotka eivät päässeet edelleenkään ns. suojan piiriin.
Ymmärrän ongelman kompleksisuuden ja ehkä minä olen tässä väärässä ja haluan liian helpon ratkaisun, mutta rokottamisessakin pitää koko ajan olla jotain järkeä. Sillä pitää olla jotain arvoa. Ei se nyt voi olla niin, että 50-70 % väestöstä odottaa jatkuvasti rajoituksien kanssa kun 30 % yritetään saada uudestaan suojan piiriin. Elinkeinot pitää keksiä kokonaan uudestaan ja jo nyt meillä on oikeasti massiivinen oppimis- ja mielenterveysvelka. Ihmisten eristäminen varokeinona toisistaan on ensinnäkin tehotonta ja erityisesti nuorille kohtuuton taakka kannettavaksi. Mielestäni nyt ollaan Länsimaissa jo hyvän tovin oltu tilanteessa, jossa pitäisi oikeasti miettiä, ovatko kaikki haitat "muutaman viikon" -arvoisia. Kiuru osaa listata ison kasan juttuja, jotka pitää tehdä, mutta nämä ovat nyt tämän hetken tietoja. Tiede ei vahvista puoliakaan tuosta ja toisaalta Kiurun koronakeskeisyys on myös pyllistys kaikelle muulle.