Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 927 457
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nohynek jälleen siellä asian ytimessä. Tästä juuri eilen puhuin; jatketaanko tätä rokoterumbaa nyt sitten joka kuudes kuukausi - ja ketä se enää kiinnostaa, jos pakkoa ei ole?

Nohynekin lausunto on itse asiassa jokseenkin erikoinen, kun alustavien tutkimusten mukaan tuon kolmannen annoksen jälkeen syntyvä vastustuskyky on selvästi parempi. Viittaan siis esimerkiksi tuohon eiliseen keskusteluumme. Olen itse ainakin siinä käsityksessä, että kolmas piikki ei ole "uusi kuusi kuukautta", vaan sen myötä tuleva suoja on selvästi parempi ja sitä myöten myös rokotteen suojateho on pidempi. Eli ero on vähän samanlainen kuin ensimmäisen ja toisen välillä.

Kolmansista piikeistä ei toki suurta pidemmän aikavälin tutkimusta ole, mutta ainakin nuo ensimmäiset sellaiset viittaavat vahvasti siihen, ettei tuo ole vain lisäaika vaan tärkeä lisä rokotesuojan kehittymiseen.
 
F

Flonaldo

Nohynekin lausunto on itse asiassa jokseenkin erikoinen, kun alustavien tutkimusten mukaan tuon kolmannen annoksen jälkeen syntyvä vastustuskyky on selvästi parempi. Viittaan siis esimerkiksi tuohon eiliseen keskusteluumme. Olen itse ainakin siinä käsityksessä, että kolmas piikki ei ole "uusi kuusi kuukautta", vaan sen myötä tuleva suoja on selvästi parempi ja sitä myöten myös rokotteen suojateho on pidempi. Eli ero on vähän samanlainen kuin ensimmäisen ja toisen välillä.
Mutta hallitushan ei halua antaa kolmansia annoksia edes 6 kk jälkeen, vaan välittömästi. Kiuru sai jo juntattua vastoin asiantuntijoiden näkemystä, että toisen annoksen väliä lyhennettiin heikomman ja lyhytkestoisemman suojan tuottavalle välille. Nyt vastuuministeri aikoo tehdä saman jutun kolmansille - jolloin suoja on taas heikompi ja lyhytkestoisempi kuin pidemmällä välillä.

Nykytietojen valossa riskiryhmien (lääketieteelliset ja sanotaan vaikka 60+) kohdalla suoja vakavaakin tautia vastaan heikkenee ja on erittäin perusteltua heidän rokottamisensa 6 kk kohdalla kolmannella annoksella. Sen sijaan ei-riskiryhmien kohdalla tässä kohdin voidaan pikemminkin nähdä, että mitä pidemmäksi väliä voidaan lykätä, sitä parempi kun katsotaan pidemmälle tulevaisuuteen kuin ensi kuukauteen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta hallitushan ei halua antaa kolmansia annoksia edes 6 kk jälkeen, vaan välittömästi. Kiuru sai jo juntattua vastoin asiantuntijoiden näkemystä, että toisen annoksen väliä lyhennettiin heikomman ja lyhytkestoisemman suojan tuottavalle välille. Nyt vastuuministeri aikoo tehdä saman jutun kolmansille - jolloin suoja on taas heikompi ja lyhytkestoisempi kuin pidemmällä välillä.

Nykytietojen valossa riskiryhmien (lääketieteelliset ja sanotaan vaikka 60+) kohdalla suoja vakavaakin tautia vastaan heikkenee ja on erittäin perusteltua heidän rokottamisensa 6 kk kohdalla kolmannella annoksella. Sen sijaan ei-riskiryhmien kohdalla tässä kohdin voidaan pikemminkin nähdä, että mitä pidemmäksi väliä voidaan lykätä, sitä parempi kun katsotaan pidemmälle tulevaisuuteen kuin ensi kuukauteen.

Totta. Itse en ole vielä ehtinyt lukea uutisia, joista selviäisi Kiurun ja muun hallituksen kanta. En yhtään ihmettelisi, jos tuo vielä tarkentuisi, kun asiantuntijoiden kanssa keskustellaan enemmän.

Jos itselleni tulisi mahdollisuus ottaa kolmas piikki nyt, niin nykytiedon valossa en sitä vielä tekisi. Oma kuuden kuukauden säännön vuoro osuisi jonnekin helmi- ja maaliskuun vaihteeseen, niin piikille ei olisi kiirettä. Ehkä helmikuun alku voisi olla sellainen, jolloin voisi ottaa, jos mahdollisuus tulisi.

Riskiryhmäläisten kohdalla tuo on perusteltua. Itse asiassa lähipiirissäni oleva munuaissiiirron saanut 75+ -ikäryhmään kuuluva henkilö sai kolmannen piikkinsä muistaakseni lokakuun alussa. Toisen piikkinsä hän oli saanut toukokuun loppupuolella. Tuossa ei siis edes noudatettu kuuden kuukauden sääntöä, mihin todennäköisesti oli syynä se, että tutkimusten mukaan (terveydenhuollosta tulleessa esitteessä mainittu) vain puolella elinsiirtopotilaista on toisen rokotteen jälkeen kehittynyt vasta-aineita, joten siksi kolmas kierros on ehdottoman tärkeä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Flonaldo:

Tämän mukaan päätöksen tekee THL:n alainen Kansallinen Rokotusasiantuntijaryhmä KRAR.


Artikkeli on ihan hyvä, ainakin Iltalehden mittapuulla. Täytyy kuitenkin todeta, että hieman hymyilytti artikkelissa ollut Kiurun titteli: Koronaministeri. :)
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No sehän riippuu ihan täysin siitä, kuinka paljon teholla on muita potilaita. Noiden ammatti-ihmisten mukaan voidaan olla tilanteessa, ja on oltukin, jossa teholle on niin paljon tunkua kaikenlaisista potilaista, että koronasta johtuvia lisäyksiä ei juuri kapasiteetti kestäisi. Seuraavalla viikolla voi taas olla eri tilanne, ja liitokset kestää enemmän. Ei tuo lukema ole mitenkään kiinteä kuinka paljon nyt on varaan foliopäitä ottaa sisään.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää paljonko sairaalahoidossa teho mukaanlukien on tällä hetkellä flunssiin/influenssaan liittyviä potilaita. Nyt kun kaikki leviää lähes normaalisti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää paljonko sairaalahoidossa teho mukaanlukien on tällä hetkellä flunssiin/influenssaan liittyviä potilaita. Nyt kun kaikki leviää lähes normaalisti.

Influenssakausihan ei taida vielä olla alkanut, joten tuskin kuormittaa terveydenhuoltoa vielä yhtään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Influenssakausihan ei taida vielä olla alkanut, joten tuskin kuormittaa terveydenhuoltoa vielä yhtään.

Ei ainakaan otsikoiden mukaan. Ilmeisesti lähinnä yksittäisiä tapauksia on ollut. Muut flunssat ovat sitten asia erikseen, mutta niistä kai terveydenhuoltoa kuormittaa lähinnä RS-virus, ja se lasten epudemiana.

Jonkinlainen epäilys on, että influenssaa olisi kuitenkin jo jonkin verran liikkeellä, mistä yksi esimerkki hyvin löheltä. Avovaimo oli edeltävän viikon sairauslomalla, ja oireet olivat hyvinkin influenssamaiset. Kuumetta oli ensimmäisenä päivänä 38 astetta, ja jäseniä särki voimakkaastikin. Lievää lämpöä oli vielä pari päivää, ja sitten sen jälkeen lieviä vatsavaivoja ja vetämätön olo. Tämän viikon on ollut jo töissä. Erikoisinta oli, että missään vaiheessa ei ollut yhtään kurkkukipua, nuhaa tai yskää, eli perusflunssasta ei ollut kyse. Hänet on rokotettu influenssaa vastaan, niin se ehkä selittäisi, miksei tuon pahempia oireita tullut. Itselläni oli muutama vuosi sitten hyvin vastaavanlaiset oireet, ja silloin työterveys piti todennäköisimpänä juurikin tuota influenssan läpäisyinfektiota.

No, oli mikä hyvänsä, tauti meni ohi. Ja kun hän oli työterveyteen yhteydessä sairauslomatodistusta varten, ei sielläkään nähty vielä tarpeelliseksi tutkia asiaa, kuten oikein olikin. Ja saattoihan tuo olla vaikka koronakin tai vaikka lieväoireinen myyräkuume, jonka oireisiin tuo myös täsmäsi - sopivasti kuukausi mökin talviteloille laiton jälkeen (mikä on tyypillinen itämisaika tuolle).

Vastaavia oirekuvauksia olen kuullut parilta muultakin, joten se viittaisi enemmän siihen, että joku ihmisestä ihmiseen leviävä virus olisi asialla. Oli se sitten influenssa, rokotetun korona tai joku muu, on hyvin vaikea tietää. Eikä sillä oikein ole edes merkitystä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Sistis , ärhäkkää flunssaa on ollut liikkeellä jo pidemmän aikaa. Meillä lukiolainen kavereineen on kärsinyt siitä, tosin meillä ei noussut edes kuumetta, toisin kuin kavereilla. Koronan kotitestit ovat kaikilla näyttäneet negatiivista, joten koronasta tuskin on kysymys, koska kyllähän jonkun testi olisi näyttänyt positiivista. Ja täällä nuoriso elää niin kuin koronaa ei enää olisikaan. Onneksi omien lasteni lähimmillä kavereilla ainakin on kaksi rokotusta. Ja koska lukiolaiset eivät voi olla " vain flunssan takia" pois koulusta ja maskipakko on poistunut, virushan on levinnyt oikein mukavasti, kun jengi on tullut puolikuntoisina kouluun. Ihan niin kuin ennen koronaakin. Mutta influenssaan en usko, koska meillä tosiaan nuorella ei ole ollut kuumettakaan, nuhaa ja yskää vain. Minulla ja puolisolla on influenssarokotukset kunnossa, mutta teineille emme ole ottaneet, koska olen ajatellut, että jaksavat perusterveinä urheilijoina kärsiä, sairastaa ja siedättyä tulevia vuosia varten. Tiedä sitten, voiko influenssaa vartenkaan oikeasti siedättyä ennakkoon. Asumme siis Helsingissä ja täältähän se influessakausikin varmasti taas tulee starttaamaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Itse käsitin tuossa jossain vaiheessa, että tämä tuleva kausi-influenssa ei olisi vielä rantautunut Suomeen. Voin toki olla väärässäkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis , ärhäkkää flunssaa on ollut liikkeellä jo pidemmän aikaa. Meillä lukiolainen kavereineen on kärsinyt siitä, tosin meillä ei noussut edes kuumetta, toisin kuin kavereilla. Koronan kotitestit ovat kaikilla näyttäneet negatiivista, joten koronasta tuskin on kysymys, koska kyllähän jonkun testi olisi näyttänyt positiivista. Ja täällä nuoriso elää niin kuin koronaa ei enää olisikaan. Onneksi omien lasteni lähimmillä kavereilla ainakin on kaksi rokotusta. Ja koska lukiolaiset eivät voi olla " vain flunssan takia" pois koulusta ja maskipakko on poistunut, virushan on levinnyt oikein mukavasti, kun jengi on tullut puolikuntoisina kouluun. Ihan niin kuin ennen koronaakin. Mutta influenssaan en usko, koska meillä tosiaan nuorella ei ole ollut kuumettakaan, nuhaa ja yskää vain. Minulla ja puolisolla on influenssarokotukset kunnossa, mutta teineille emme ole ottaneet, koska olen ajatellut, että jaksavat perusterveinä urheilijoina kärsiä, sairastaa ja siedättyä tulevia vuosia varten. Tiedä sitten, voiko influenssaa vartenkaan oikeasti siedättyä ennakkoon. Asumme siis Helsingissä ja täältähän se influessakausikin varmasti taas tulee starttaamaan.

Influenssasta olen lukenut, että jonkinlaista suojaa nuo aiemmat voivat antaa, jos sattuu sopivasti olemaan saman serotyyypin (vai mikä se termi nyt olikaan) viruksesta kyse. Mutta usein nuo muuttuvat niin paljon, että hyöty on aika näennäinen. Sen muistan lukeneeni, että espanjantaudin tai sen jälkeen tulleiden kausi-influenssojen sairastaneilla vanhuksilla ei sikainfluenssa olisi äitynyt niin pahaksi. Mutta sitä en enää muista, että oliko tuo vain teoria, vai ihan tutkimus.

Meillä tosiaan avovaimolla ei ollut mitään hengitystieinfektion oireita. Vain korkeahko kuume, joka nousi voimakkaasti iltaa kohden, sekä kovaa jäsenten särkyä ja paria päivää myöhemmin vatsavaivoja. Oloaan hän kuvaili sanoin: "ei yhtään normaalin flunssan kaltainen". Kyllä hän influenssan on rokottamattomanakin sairastanut, mutta siitä on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Siihen verrattuna pääsi nyt erittäin vähällä - mikäli nyt olisi sattunut se olemaan. Myyräkuumetta pidän kyllä oireiden ja ajankohdan perusteella myös ihan yhtä mahdollisena. Tai sitten joku flunssavirus on aiheuttanut nyt vain noin poikkeavat oireet. Mistäpä sitä tietää.

Rajua flunssaa tuntuu kyllä olevan liikkeellä. Etenkin työkavereilla, joilla on tarhaikäisiä lapsia, tuntuu iskevän tauti yhtä usein kuin lapsilla ja se tuntuu vielä kestävän yhtä kauan. Vastustuskyky on selkeästi koronatoimien vuoksi laskenut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Influenssasta olen lukenut, että jonkinlaista suojaa nuo aiemmat voivat antaa, jos sattuu sopivasti olemaan saman serotyyypin (vai mikä se termi nyt olikaan) viruksesta kyse. Mutta usein nuo muuttuvat niin paljon, että hyöty on aika näennäinen. Sen muistan lukeneeni, että espanjantaudin tai sen jälkeen tulleiden kausi-influenssojen sairastaneilla vanhuksilla ei sikainfluenssa olisi äitynyt niin pahaksi. Mutta sitä en enää muista, että oliko tuo vain teoria, vai ihan tutkimus.

Meillä tosiaan avovaimolla ei ollut mitään hengitystieinfektion oireita. Vain korkeahko kuume, joka nousi voimakkaasti iltaa kohden, sekä kovaa jäsenten särkyä ja paria päivää myöhemmin vatsavaivoja. Oloaan hän kuvaili sanoin: "ei yhtään normaalin flunssan kaltainen". Kyllä hän influenssan on rokottamattomanakin sairastanut, mutta siitä on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Siihen verrattuna pääsi nyt erittäin vähällä - mikäli nyt olisi sattunut se olemaan. Myyräkuumetta pidän kyllä oireiden ja ajankohdan perusteella myös ihan yhtä mahdollisena. Tai sitten joku flunssavirus on aiheuttanut nyt vain noin poikkeavat oireet. Mistäpä sitä tietää.

Rajua flunssaa tuntuu kyllä olevan liikkeellä. Etenkin työkavereilla, joilla on tarhaikäisiä lapsia, tuntuu iskevän tauti yhtä usein kuin lapsilla ja se tuntuu vielä kestävän yhtä kauan. Vastustuskyky on selkeästi koronatoimien vuoksi laskenut.
Itse olen ollut tässä nyt kuukauden flunssassa. Lapset aloitti siis tänä syksynä päiväkodin ja sairastelleet vuorotellen korvatulehduksia. Nyt sitten mulla aukesi vihdoin kunnolla räät valumaan, eli toivon että menisi viikonlopun aikana ohi. Pientä köhää tosiaan ollut jo pidempään, mutta kävin myös puolikuntoisena vaeltamassa
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Täällä kans yks tukkonen, joku oikeen sitkeää limaa erittävä hengitysinfektio päällä, poskiontelot ja hengitystiet tukossa äärimmäisen tahmaavaa tavaraa. Pikatestin 1 perusteella ei korona … just liikkui puikko nenässä niinkuin Datsuykilla kädet.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kovaa on rajoittamisen tarve, joissain maakunnissa :D.


Satasairaala kehottaa satakuntalaisia tekemään omissa juhlissaan pikatestejä koronatartuntojen seulomiseksi. Syynä on se, että yksityistilaisuuksissa ei toistaiseksi voi käyttää koronapassia.

Alueellisen tartuntatautien torjuntaryhmän tiedotteessa ylilääkäri Raija Uusitalo-Seppälä ja johtajaylilääkäri Petteri Lankinen toteavat, että pikatestien käyttö lisäisi yksityistilaisuuksien turvallisuutta.

– Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi siten, että juhlakutsun mukana toimitetaan testiliuskat kaikille ja sovitaan, että juhliin osallistuvat tekevät testin kotona, lääkärit ohjeistavat.


 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kovaa on rajoittamisen tarve, joissain maakunnissa :D.


Satasairaala kehottaa satakuntalaisia tekemään omissa juhlissaan pikatestejä koronatartuntojen seulomiseksi. Syynä on se, että yksityistilaisuuksissa ei toistaiseksi voi käyttää koronapassia.

Alueellisen tartuntatautien torjuntaryhmän tiedotteessa ylilääkäri Raija Uusitalo-Seppälä ja johtajaylilääkäri Petteri Lankinen toteavat, että pikatestien käyttö lisäisi yksityistilaisuuksien turvallisuutta.

– Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi siten, että juhlakutsun mukana toimitetaan testiliuskat kaikille ja sovitaan, että juhliin osallistuvat tekevät testin kotona, lääkärit ohjeistavat.


Tästä tulee varmasti todella yleinen käytäntö. Kuolisin ehkä valmiiksi nauruun, jos saisin paperisen kutsun johonkin juhlaan ja mukana olisi koronatesti. Tuolla ollaan kyllä todella sekaisin.

Mikä muuten estää tuollaisessa yksityistilaisuudessa käyttämästä koronapassia? Kai siellä voidaan keskenään vaikka työntää puukalikka kaikkien perseeseen, mikäli se on kaikkien mielestä hyvä idea. Ne jotka eivät halua, ei tarvitse tulla juhliin. Kai mä voin nyt itse järjestää jonkun tilaisuuden ja keksiä ihan minkä tahansa ehdon sille, että ketä saa tulla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Perusasia edelleenkin on, että rokotteet toimivat. Piste. Jos on ihan vaginallisen kyllästynyt ja väsynyt tähän kriisiin niin se minkä voi tehokkaimmin tehdä homman loppumiseksi, on ottaa kaikki suositellut rokotteet. Se että tämä virus vieläkin on ihmisten normaalia elämää haittaava uhka, johtuu käytännössä pelkästään siitä, että on liian paljon idiootteja, jotka eivät suostu ottamaan rokotuksia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nohynekin lausunto on itse asiassa jokseenkin erikoinen, kun alustavien tutkimusten mukaan tuon kolmannen annoksen jälkeen syntyvä vastustuskyky on selvästi parempi. Viittaan siis esimerkiksi tuohon eiliseen keskusteluumme. Olen itse ainakin siinä käsityksessä, että kolmas piikki ei ole "uusi kuusi kuukautta", vaan sen myötä tuleva suoja on selvästi parempi ja sitä myöten myös rokotteen suojateho on pidempi. Eli ero on vähän samanlainen kuin ensimmäisen ja toisen välillä.

Kolmansista piikeistä ei toki suurta pidemmän aikavälin tutkimusta ole, mutta ainakin nuo ensimmäiset sellaiset viittaavat vahvasti siihen, ettei tuo ole vain lisäaika vaan tärkeä lisä rokotesuojan kehittymiseen.

Vahvistaa oikeastaan sen käsityksen, että aiemmista rokotuksista jää sen verran hyvä "muistijälki" kroppaan kuitenkin, että vaikka teho sinänsä hiipuu, niin viimeistään seuraava rokotus taas vahvistaa suojaa, ja mahdollisesti vielä entistä enemmän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vahvistaa oikeastaan sen käsityksen, että aiemmista rokotuksista jää sen verran hyvä "muistijälki" kroppaan kuitenkin, että vaikka teho sinänsä hiipuu, niin viimeistään seuraava rokotus taas vahvistaa suojaa, ja mahdollisesti vielä entistä enemmän.

Jep. Ihan normaalia rokotteilla. Tässä pari esimerkkiä:

Perusrokotussarjaan kuuluu kolme rokotusta. Toinen annos annetaan 1-3 kuukautta ensimmäisen jälkeen. Kolmas annos annetaan 9–12 kuukauden kuluttua toisesta annoksesta.
-clip-
Ensimmäinen tehosteannos suositellaan annettavaksi 3 vuoden kuluttua.

Perusrokotussarjaan kuuluu kolme rokotusta, jotka annetaan kuukausina 0,1 ja 6.
-clip-
Täyden rokotussarjan jälkeen yhdeksällä kymmenestä on tämänhetkisen tiedon valossa elinikäinen suoja.

Kummassakaan ei ole kyse siitä, että rokote uusitaan jatkossa "puolen vuoden välein koko loppuelämän". Koronavirus taas muuttuu influenssaviruksiin nähden sen verran hitaasti, että sen vuoksi suojaa ei pitäisi joutua päivittämään vuosittain.

Niin, mitä nämä rokotteet olivat? Näistä ensimmäinen:


Ja jälkimmäinen:

 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kovaa on rajoittamisen tarve, joissain maakunnissa :D.


Satasairaala kehottaa satakuntalaisia tekemään omissa juhlissaan pikatestejä koronatartuntojen seulomiseksi. Syynä on se, että yksityistilaisuuksissa ei toistaiseksi voi käyttää koronapassia.

Alueellisen tartuntatautien torjuntaryhmän tiedotteessa ylilääkäri Raija Uusitalo-Seppälä ja johtajaylilääkäri Petteri Lankinen toteavat, että pikatestien käyttö lisäisi yksityistilaisuuksien turvallisuutta.

– Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi siten, että juhlakutsun mukana toimitetaan testiliuskat kaikille ja sovitaan, että juhliin osallistuvat tekevät testin kotona, lääkärit ohjeistavat.



Huh huh, alkaa jo aika kovaksi (sairaaksi) menemään peli. Itseltäni jäisi tuollainen tilaisuus 100% varmuudella väliin. Jos omalle kohdalle sattuisi tilanne, että Koronapassi ei käy/ei riitä, niin pitäköön tilaisuuden ilman minun läsnäoloa.

Pahaa kuitenkin pelkään, että eiköhän nämä älyn jättiläiset päättävissä viroissa kohta hoksaa tämän ja kas, kohta tämä käytäntö laajenee koko maahan.

Joku tolkku pitäisi kuitenkin säilyttää, vaikka tilanne tällä hetkellä on hieman haastava.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huh huh, alkaa jo aika kovaksi (sairaaksi) menemään peli. Itseltäni jäisi tuollainen tilaisuus 100% varmuudella väliin. Jos omalle kohdalle sattuisi tilanne, että Koronapassi ei käy/ei riitä, niin pitäköön tilaisuuden ilman minun läsnäoloa.

Pahaa kuitenkin pelkään, että eiköhän nämä älyn jättiläiset päättävissä viroissa kohta hoksaa tämän ja kas, kohta tämä käytäntö laajenee koko maahan.

Joku tolkku pitäisi kuitenkin säilyttää, vaikka tilanne tällä hetkellä on hieman haastava.

Kyllähän tuommoiset ylimääräiset toimet jossain määrin ymmärtää jos joku yksityistilaisuudessa oleva/olevat on riskiryhmään kuuluvia, mutta jos perus saunaillassa vaikka joku alkaisi kaivaan piipparin ja testit esiin niin saisi kyllä jäädä se ilta välistä. Tosin jos jossain yksityistilaisuudessa on joku jolla vastustuskyky alentunut niin oonhan sille jo ennenkin normaalisti kaikki sairaudet ollut vaarallisia että en tiedä muuttaisiko koronakaan mitään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Satasairaala kehottaa satakuntalaisia tekemään omissa juhlissaan pikatestejä koronatartuntojen seulomiseksi. Syynä on se, että yksityistilaisuuksissa ei toistaiseksi voi käyttää koronapassia.

Hah. Miten niin ei voi? Kyllähän tuon lukijasovelluksen voi ladata älypuhelimeen ja katsoa sillä sitten kyläilemään tulevien vieraiden passit. Teknisesti hyvinkin mahdollista ja helppoa. Yksityisillä syntymäpäiväjuhlilla esimerkiksi juhlakalu vilkaisee ovella vieraiden passit. Ja rokottamattomille ei tarjota kakkua. Saattaa jopa olla, että nyt ne viimeisimmätkin rokotusten välttelijät menevät ottamaan piikit, kun kuoroharjoitukset ja pokeri-ilta Keijon luona voi jäädä väliin. Toki joku Pertti Suomussalmelta saattaa ilmoittaa vihaisena Someron Marttakerhon Facebook-sivuilla, ettei aio jatkossa osallistua heidän kokouksiinsa, kun ottivat passin käyttöön, mutta ainahan noita änkyröitä riittää.

– Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi siten, että juhlakutsun mukana toimitetaan testiliuskat kaikille ja sovitaan, että juhliin osallistuvat tekevät testin kotona, lääkärit ohjeistavat.

Huikea ajatus tämäkin, mutta tätä on todella helppo kiertää. Jotta tämä toimii varmasti, niin pitää ohjeistaa porukkaa siten, että pidetään juhlapäivän aamuna ensin Teams-kokous tai joku muu vastaava videopuhelu, jossa juhlien järjestäjä näkee, että vieraat varmasti ottavat tuon testin itseltään. Ja että testi on varmasti negatiivinen. Muutenhan joku ketku saattaa jättää testin ottamatta ja tuoda taudin kaikille.

Jos sitten vakavoidutaan, ja todetaan, että mielestäni Olli Vapalahti ja Mika Rämet ovat paljon fiksummalla linjalla:

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli tuossa Satasairaalan lääkärien kertomassa yksi ihan mielenkiintoinen tieto:

Kolmen viime viikon aikana erikoissairaanhoidossa hoidetuista potilaista vain yksi on ollut sellainen, joka on ottanut kaksi koronarokotetta eikä ollut yli 75-vuotias, jolta rokotussuoja on alkanut hiipua ja jolla on perussairauksia. Satasairaalan mukaan erikoissairaanhoidossa korostuvat 30–40-vuotiaat rokottamattomat potilaat.

Satasairaala toivookin, että Satakunnan rokotekattavuutta saadaan nostettua nykyisestä varsinkin alle 35-vuotiaiden keskuudessa.

Eli nuorehkoa porukkaa tuntuu joutuvan sairaalahoitoon. Ei se ikä siis suojaa täysin vakavalta taudinkuvalta, vaikka niin tunnutaan ajattelevan.

Sen verran sitkeässä elää tuo käsitys, että tauti vie sairaalaan vain "elämänsä ehtoopuolella olevia ja heikossa kunnossa olevia", että olisi oikeastaan hyvä, jos julkaistaisiin viikottain vaikka valtakunnallisia koosteita eri ikäryhmien sairaalahoidon tarpeesta rokotusaste huomioiden.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos sitten vakavoidutaan, ja todetaan, että mielestäni Olli Vapalahti ja Mika Rämet ovat paljon fiksummalla linjalla:


Kyllä, nyt vain lisää piiskaa rokotusta vältteleville. On ihan käsittämätöntä etteivät ihmiset suostu kuuntelemaan järjen ja tieteen ääntä tässä asiassa. Meillä on ratkaisu tähän kriisiin, ja se on helppo ja ilmainen yksityiselle kansalaiselle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli nuorehkoa porukkaa tuntuu joutuvan sairaalahoitoon. Ei se ikä siis suojaa täysin vakavalta taudinkuvalta, vaikka niin tunnutaan ajattelevan.

Aika monilla taitaa olla tehohoidosta jotenkin "leppoisa" kuva muutenkin, että siinähän lepäilee jonkun päivän ja takaisin kotiin.

Tosiasiassahan tehohoitoon joutuminen juurikin koronaviruksen johdosta tarkoittaa sitä, ettei pelkkä lepo, eikä edes vuodeosastohoito riitä toipumiseen, vaan taistelet elämästäsi tosissaan. -Työikäiset toki palaavat teho-osastolta yleensä hengissä, mutta paluu vanhaan arkeen on pitkän kuntoutusjakson päässä, taudin jättäen lisäksi pysyvän/pitkäaikaisen vaivan.

Vaikka vanhukset ovatkin rokottautuneet kautta maan hyvin, on kolme- neljä- viisikymppisissä vielä paljon työnsarkaa. Tiedä sitten mikä oikein enää toimii porkkanaksi, jos mahdollisuus ulkomaanteissuihin, "vanhan normaalin" baari-iltoihin, ympäri maan rokotteen ohessa jaetut kylkiäiset, tai se tärkein eli oman ja läheisten hyvän terveyden edesauttaminen ei riitä rokottautumiseen tuhansille ja taas tuhansille.

Alkoon rokotepassi?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jep. Ihan normaalia rokotteilla. Tässä pari esimerkkiä:





Kummassakaan ei ole kyse siitä, että rokote uusitaan jatkossa "puolen vuoden välein koko loppuelämän". Koronavirus taas muuttuu influenssaviruksiin nähden sen verran hitaasti, että sen vuoksi suojaa ei pitäisi joutua päivittämään vuosittain.

Niin, mitä nämä rokotteet olivat? Näistä ensimmäinen:


Ja jälkimmäinen:

Haluan lisätä tähän vielä yhden, joka on mainittu usein ”paremmin tehtynä rokotteena” (verrattuna koronarokotteeseen), kun tehosteita ei tarvita.
  • Jos rokotukset on aloitettu alle vuoden iässä, rokotteita tarvitaan yhteensä neljä annosta. Näistä kaksi täytyyantaa yksivuotissyntymäpäivän jälkeen.
  • Jos rokotussarja aloitetaan vuoden iässä tai sitä myöhemmin, kolme rokoteannosta riittää aikavälillä 0, 2 ja 6 kuukautta.
Tehosteita ei normaalisti perussarjan jälkeen tarvita.

Jos kuitenkin matkustat alueelle, jossa on isompi riski saada ko. tauti:
Tehosteväli riippuu matkan kestosta:

Jos matka kestää
  • alle 4 viikkoa, tehosteita ei tarvita.
  • yli 4 viikkoa, anna tehoste, jos edellisestä rokotteesta on yli 12 kuukautta.
Tässä puhutaan siis poliorokotteesta. Tehosteita annetaan ja niitä tarvitaan myöhemminkin, jos mennään pidemmäksi aikaa riskialueelle. Koronan kanssa me ollaan koko ajan riskialueella, joten tehosteita tarvitaan ihan samoin kuin sen paremmin tehdyn poliorokotteenkin kanssa.

 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Pohjois-Pohjanmaan AVI kieltää kaikki yli 50 hengen yleisötilaisuudet. Koronapassilla voi vapautua rajoituksista. Tiedote - Aluehallintovirasto
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös