No ei kyllä kumoa, ei sitten millään tavalla.
Voisin yrittää avata asiaa, mutta jos perusoletus on kaltaisesi - se mitä lapsena opit seuraa elämässäsi loppuikäsi, niin ehkä se on turhaa.
Terveisiä koronaystävälliseltä punttisalilta jalkatreenin parista. Opin juuri viime syksynä 33 vuotiaana tähänastisen elämäni tehokkaimman tavan treenata jalkalihaksia. Valitettavasti vanhempani eivät näitä keinoja osanneet minulle opettaa sen paremmin kuin valmentajani silloin kun venähtäneeseen aikuiskehoon olisi pitänyt opetella 20 vuotta sitten. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei ollenkaan, ehkä jo ensi vuoden kesällä minulla on itseäni tyydyttävät reisilihakset ja liikkuvuus. Onneksi sentään dieetit ovat alkaneet toimimaan, paljon kiitos sille että vuosi sitten löysin ohran pääasialliseksi hiilarikseni - lapsuudesta opitun makaronin ja leivän syömisen olin vähentänyt onneksi jo aikaa sitten. Sentään peltipaljaana on melko mukavaa tuolla hoodeilla kulkea.
No miten vitussa ei kumoaisi. Jos lapsi saa vaikutteita ja valmiuksia, niin niiden vaikutteiden ja valmiuksien vaikutus ei lakkaa mystisesti vaikuttamasta tasan siinä vaiheessa, kun lapsi kasvaa ''aikuiseksi''.
Nimenomaan tuo sinun ''kaikki ovat aikuisena yhtä kykeneviä tekemään elämään elämäänsä koskevia valintoja'' on totaalisen lapsellista paskaa. Ei ole, ja se johtuu asioista, joihin se yksilö ei ole kyennyt itse vaikuttamaan.
Ja pliis, jos jatkat, niin koita vastata mun argumentteihin, äläkä jauha aiheen vierestä, niin kuin yleensä käy, kun tästä asiasta käy keskustelua.