Nohnoh, kyllä rokotteen ottaminen vs maskin käyttäminen nyt antaa aivan erilaisen suojan tautia vastaan. Ensimmäisen kohdalla tartunnan välttää noin kahdeksan kertaa kymmenestä ja jälkimmäisestä ei ole minkäänlaista tieteellistä konsensusta.
En toki ole väittänyt, että rokote tai maski olisivat rinnastettavissa toisiinsa. Olen toki maskien kannattaja, koska itse pidän uskottavampina näitä tutkimuksia, joiden perusteella maskia käyttäneen potentiaalisen tartuttajan kyky altistaa muita pienenee huomattavasti. Toisaalta ymmärrän myös sen, että jos maskia käytetään väärin, tämä ei enää pädekään. Ja toisaalta, jos maski kannustaa väärään turvallisuuden tunteeseen, mikä aiheuttaa muiden suojaustoimien laiminlyöntiä, kokonaishyöty jää mitättömäksi.
Mutta toteaisin kuitenkin, että niin kauan kuin meillä ei ole kattavaa rokotesuojaa, niin minä pidän maskien käyttöä järkevänä, vaikka kaikki eivät sitä oikeaoppisesti osaisikaan tehdä. Tässä ei mene enää kauaa siihen, että väestöstä on rokotettu jo sen verran paljon porukkaa, että R-luku putoaa merkittävän pieneksi, ja epidemia lähtee hiipumaan rajusti. Oma arvioni pohjautuu rokotevauhtiin eri ikäryhmissä, ja näille olen antanut erilaisia omaan harkintaani pohjautuvia painokertoimia sen mukaan, miten "aktiivisiksi" ja sitä myöten merkittäväksi arvioin nuo laumasuojan kannalta. Itse näkisin, että siinä kohtaa kun tuo "painotettu" laumasuoja on 25%, R-luku putoaa riittävän alas, jotta epidemia hiipuu. Arvioisin, että ilman rokotuksia ja nykyisiä rajoituksien tiukennuksia R-luku olisi nyt noin 1.1. Kun tuo painotettu laumasuoja on 25%, R-luku olisi 0.75*1.1 = 0.77, ja silloin epidemia hiipuu nopealla tahdilla.
Milloin tuo sitten toteutuisi? Tällä nykyvaudilla 2.5., ja kun siihen lisätään vielä se aika, mikä vastustuskyvyn syntymiseen menee, niin toukokuun puolivälissä. Sen jälkeen epidemia hiipuu sen verran nopeasti, että maskisuosituksistakin saatetaan luopua.
Tai minä olen ainakin luottavainen.
Mutta tämä oli vain harrastelijavirologin laskuharjoitus, ja varmasti ammattilaisilta tulee parempia.