Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 012 152
  • 81 135

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mua vähän pelottaa ihmiset, joiden mielestä maski jonka sisäpuolelle on kuivunut kolme tippaa ihmisen omaa sylkeä on saastunut, eikä hän itse voisi hygieniasyistä käyttää sitä enää.
Mua ei pelota, mutta ihmetyttää, jos joku kuvittelee, että ne pari omaa sylkitippaa saastuttavat maskin samantien. Mahdotonta olisi pitää maskia, jos se saman tien olisi omaan käyttöön saastunut, kun siihen hengittää.

Se, että joku pyörittelee samaa maskia taskuissaan tai laukussaan ym. ja pukee sen aina uudestaan naamalleen niin siinä maskissa on varmaan jotain muutakin kuin ne muutama oma sylkitippa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mua vähän pelottaa ihmiset, joiden mielestä maski jonka sisäpuolelle on kuivunut kolme tippaa ihmisen omaa sylkeä on saastunut, eikä hän itse voisi hygieniasyistä käyttää sitä enää.

Minusta on hölmöä käyttää maskia uudestaan, jossa saattaa olla Covid virusta ulkopinnalla. Kun laitat sen käytetyn maskin taskuusi, tuo pieni pirulainen saattaa siirtyä käsiisi ja sairastut.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Monet puhuvat, että maskia tulee käyttää oikein. Esimerkiksi Maikkarin haastattelussa Presidentin ja haastattelijan turvaväli oli kyllä maksimoitu, mutta Sauli itse moneen otteeseen räpläili maskiaan. Itseäni asia ei juuri kiinnosta, sattuipa vaan silmiini.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Minusta on hölmöä käyttää maskia uudestaan, jossa saattaa olla Covid virusta ulkopinnalla. Kun laitat sen käytetyn maskin taskuusi, tuo pieni pirulainen saattaa siirtyä käsiisi ja sairastut.
Koskeeko tämä sama "järkevä" huolellisuus myös vaatteita, asusteita ja esimerkiksi silmälaseja?
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Minusta on hölmöä käyttää maskia uudestaan, jossa saattaa olla Covid virusta ulkopinnalla. Kun laitat sen käytetyn maskin taskuusi, tuo pieni pirulainen saattaa siirtyä käsiisi ja sairastut.
No mie ainaki päin sitä maskia vain muitten takia, niin taskussa kulkee tuo kangasmaski, jonka sitten pesen noin kerran viikossa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koskeeko tämä sama "järkevä" huolellisuus myös vaatteita, asusteita ja esimerkiksi silmälaseja?

Periaatteessa kyllä. Ymmärrän hyvin maskin käytön haasteet ja sen, ettei maskin käyttö ole mitenkään autuaaksi tekevä. Sitä en ymmärrä, että tarkoituksella maskia käytetään väärin ja vielä kehuskellaan asialla. Jos ei usko maskin hyötyihin, on sitten reilusti ilman maskia.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Oli joo. Käytin mahdollisimman vähän aikaani osoittaakseni valheet valheiksi.
Kuten aiemmin tuli sanottua, maskitutkimuksia on laidasta laitaan. Yhteenveto näistä lienee tällä hetkellä, se että hyödyt ovat korkeintaan marginaalisia. Tämä ei tästä muutu googlettamalla vaan mahdollisesti tutkimalla asiaa lisää, tai sitten ei.
 

axe

Jäsen
Periaatteessa kyllä. Ymmärrän hyvin maskin käytön haasteet ja sen, ettei maskin käyttö ole mitenkään autuaaksi tekevä. Sitä en ymmärrä, että tarkoituksella maskia käytetään väärin ja vielä kehuskellaan asialla. Jos ei usko maskin hyötyihin, on sitten reilusti ilman maskia.

Minä uskon maskin hyötyihin, siksi minä sitä käytänkin. Maskia käyttämällä saan ympäristöäni rauhoitettua, oli sitten kyseessä oikeasti pelokkaita ihmisiä tai sitten sellaisia omahyväisiä kusipäitä jotka vain haluvat toimia moraalipoliisina. Lisäksi vielä varmaan jossain määrin ehkä mahdollisesti kai tai kenties saadaan pidettyä liikkeitä ja toimintoja auki, kun ne voivat julistaa olevansa "turvallisia paikkoja" kun asiakkaat tai käyttäjät pitää maskia. Kumpikin noista asioista on iso hyöty.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Minä uskon maskin hyötyihin, siksi minä sitä käytänkin. Maskia käyttämällä saan ympäristöäni rauhoitettua, oli sitten kyseessä oikeasti pelokkaita ihmisiä tai sitten sellaisia omahyväisiä kusipäitä jotka vain haluvat toimia moraalipoliisina. Lisäksi vielä varmaan jossain määrin ehkä mahdollisesti kai tai kenties saadaan pidettyä liikkeitä ja toimintoja auki, kun ne voivat julistaa olevansa "turvallisia paikkoja" kun asiakkaat tai käyttäjät pitää maskia. Kumpikin noista asioista on iso hyöty.
Sama täällä. Koronaviruksen yksi suurimpia terveysvaikutuksia on pelkotilat ja mielenterveysongelmat joista voi tehdä havaintoja ihan tästäkin ketjusta. Jos jollekin tuo mielenrauhaa se, että laitan jonkun rätin naamaani, voin sen mukavana ihmisenä nyt poikkeusaikana tehdä. Toki myös siksi, etttä olen vähän nössö ja pelkään jonkun tulevan raivoamaan jos en käytä maskia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama täällä. Koronaviruksen yksi suurimpia terveysvaikutuksia on pelkotilat ja mielenterveysongelmat joista voi tehdä havaintoja ihan tästäkin ketjusta. Jos jollekin tuo mielenrauhaa se, että laitan jonkun rätin naamaani, voin sen mukavana ihmisenä nyt poikkeusaikana tehdä.

Olen pelkotiloista ja mielenterveysongelmiasta samaa mieltä, maskin käyttö luo ympäristöön turvallisuuden tunnetta.

Korona virus on myös nostanut esiin salaliittoteorioita ja tiedevastaisuutta. Tämä ilmenee mm. tieteellisten tutkimusten ja niiden esiin nostajien vähättelynä. Vihjaillaan vastapuolen mielenterveydestä, vaikka nimenomaan se toinen osapuoli käyttää tiedettä argumenttinä, kun oma väite perustuu mutuun tai hörhösivustojen kirjoituksiin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Periaatteessa kyllä. Ymmärrän hyvin maskin käytön haasteet ja sen, ettei maskin käyttö ole mitenkään autuaaksi tekevä. Sitä en ymmärrä, että tarkoituksella maskia käytetään väärin ja vielä kehuskellaan asialla. Jos ei usko maskin hyötyihin, on sitten reilusti ilman maskia.
Ei tämä nyt näin toimi. Ainut syy sitä on pitää juuri sen takia, että pelokkaat ihmiset (kuten sinä) näkevät ympärillään kaikilla maskit ja näin ollen pysyy edes hieman järjissään. Maskia pidetään siis vaan, että saadaan pahimmat hörhöt rauhoiteltua. Sitä totuutta ne ei onneksi tiedä, että maski saattaa olla jo muutamia kertoja käytetty ja on pahimmassa tapauksessa saattanut löytyä pienen etsinnän jälkeen vaikkapa auton lattialta apukuskin penkin alta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sä et nyt vaikuta olevan täysin järjissään. Ehkä se laiffi helpottuu sullakin pian ja hörhöily loppuu.
Ei mulla ole mitään ongelmia tässä tilanteessa. Käytän aina maskia, pidän turvavälejä ja hinkkaan myös käsidesiä säännöllisesti käsiini kun asioin julkisissa tiloissa. Teen sen kohteliaisuudesta muita kohtaan ja ainut ongelmahan on toi, että en käytä maskia aina (oikeastaan ikinä) oikein. Väittäisin, että tämä on aika yleistä, mutta harva sitä ääneen mainitsee.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Korona virus on myös nostanut esiin salaliittoteorioita ja tiedevastaisuutta. Tämä ilmenee mm. tieteellisten tutkimusten ja niiden esiin nostajien vähättelynä. Vihjaillaan vastapuolen mielenterveydestä, vaikka nimenomaan se toinen osapuoli käyttää tiedettä argumenttinä, kun oma väite perustuu mutuun tai hörhösivustojen kirjoituksiin.

Täysin samoja havaintoja. Ymmärrän sen, että jokaisesta yhteiskunnasta löytyy omat anoturtiaisensa, mutta hämmentävää, että jotkut fiksuinakin pitämäni ihmiset ovat oman mukavuudentunteen nimissä valmiit julistamaan kaikenmaailman tiedevastaista paskaa. Tämä kertoo siitä kuinka rationaalinen järki katoaa tasan siinä vaiheessa kun siirrytään pois oman perseen ympäriltä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä mulle on rokotuksen saamisen jälkeen tullut fiilis, että Bill Gates on jotenkin lähempänä kuin aiemmin, ihan kuin tuntisin miehen. En osaa selittää asiaa tarkemmin. Teoria on siis täysin uskottava.

Virustilanne on erinomainen - eilen 30 Helsingissä ja tänään 27. Nyt pitäisi lätkän pleijarikatsomot avata nopeaan:)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maskien hyödyllisyydestä voi jokainen miettiä omalle kohdalleen tilannetta, missä olet itse suljetussa 10m2 huoneessa neljän muun ihmisen kanssa ja yhdellä on koronavirustartunta. Muut eivät tiedä, kenellä tartunta on, mutta varmaa on, että yhdellä on positiivinen koronatulos. Jokainen huoneessa olija asuu jonkun kanssa ja kaikki eivät ole etätöissä. Kahdella henkilöllä on ollut kevätallergiaoireita aikaisempina vuosina, mihin kuuluu aivastelua, mutta allergialääkkeet jeesaavat omaa oloa. Allergiahan ei tartu. Ulos ei huoneesta pääse ennen kuin on oleskeltu vartti.
A) Toivotko, että sairastunut käyttää maskia?
B) Käytätkö itse maskia?
C) Molemmat
D) Ei mikään edeltävistä

Maskien käytössä pitää käyttää tervettä järkeä. Jokainen hipaisu maskiin ei tarkoita sitä, että maski on käyttökelvoton, jos on huolehtinut käsihygieniasta. Mutta ei sitä nyt kannata erikseen näprätäkään. Jos kuitenkin on kosketellut sellaisia paikkoja, missä edes teoriassa voisi tarttuvaa virusta olla tarjolla, kannattaa varmasti vaihtaa puhdas maski. Leikkaussalit ja sairaalaympäristö toki erikseen. Aika harvalle puhtaan maskin heittäminen roskiin esim. jokaisen kauppakäynnin/bussimatkan/younameit jälkeen on edes kustannuskysymys.

Hysteerikoksi ei kannata ryhtyä, mutta epähygienisyys on oksettavaa. Miten ihmeessä kenellekään tulee mieleen tunkea oman suunsa eteen ylipäätään mitään jo useita kertoja aiemmin käytettyä maskia, vaikka koko koronavirusta ei olisi olemassakaan? Tai pitää viikkokaupalla samaa käsipyyhettä omassa kylpyhuoneessa? Yök.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Hysteerikoksi ei kannata ryhtyä, mutta epähygienisyys on oksettavaa. Miten ihmeessä kenellekään tulee mieleen tunkea oman suunsa eteen ylipäätään mitään jo useita kertoja aiemmin käytettyä maskia, vaikka koko koronavirusta ei olisi olemassakaan? Tai pitää viikkokaupalla samaa käsipyyhettä omassa kylpyhuoneessa? Yök.
Käytän talvella kaulahuivia, jonka kiedon kaulan ympärille siten, että osa siitä osuu leukaan ja naamaankin. Lämmittää mukavasti ja ei tulisi mieleenkään pestä sitä jokaisen käytön jälkeen. Sama homma maskeissa, sitä tarvii 15min päivässä työmatkoihin, ihan ilman mitään ongelmaa käytän samaa maskia useamman kerran.
 
Maskien hyödyllisyydestä voi jokainen miettiä omalle kohdalleen tilannetta, missä olet itse suljetussa 10m2 huoneessa neljän muun ihmisen kanssa ja yhdellä on koronavirustartunta. Muut eivät tiedä, kenellä tartunta on, mutta varmaa on, että yhdellä on positiivinen koronatulos. Jokainen huoneessa olija asuu jonkun kanssa ja kaikki eivät ole etätöissä. Kahdella henkilöllä on ollut kevätallergiaoireita aikaisempina vuosina, mihin kuuluu aivastelua, mutta allergialääkkeet jeesaavat omaa oloa. Allergiahan ei tartu. Ulos ei huoneesta pääse ennen kuin on oleskeltu vartti.
A) Toivotko, että sairastunut käyttää maskia?
B) Käytätkö itse maskia?
C) Molemmat
D) Ei mikään edeltävistä

Tässähän olisi polliainesta. Itse vastaan A, sairastuneelle maski. Aika iso huone, joten turvaetäisyys toteutuu. Aikaakin kuluu vain vartti, joten altistumisaika ei ole pitkä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei tämä nyt näin toimi. Ainut syy sitä on pitää juuri sen takia, että pelokkaat ihmiset (kuten sinä) näkevät ympärillään kaikilla maskit ja näin ollen pysyy edes hieman järjissään. Maskia pidetään siis vaan, että saadaan pahimmat hörhöt rauhoiteltua. Sitä totuutta ne ei onneksi tiedä, että maski saattaa olla jo muutamia kertoja käytetty ja on pahimmassa tapauksessa saattanut löytyä pienen etsinnän jälkeen vaikkapa auton lattialta apukuskin penkin alta.

Viittaan edelliseen viestiini. Eli minä olen tässä pelokas hörhö, kun yritän toimia lääketieteen ohjeiden mukaan? Mistä sinä olet saanut tietosi? Mikä on sinulle se auktoriteetti, jonka pohjalta luot mielipiteesi?

Ja ei, en pelkää koronaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Maskin käyttäminen kuitenkin valtaosalle perustuu ihan pelkästään sosiaaliseen paineeseen. Tämän voi päätellä siitä, että niin mielettömän harva viime keväänä niitä käytti, kun mitään suosituksia tai velvoitteita ei oltu vielä annettu. Näin se on minullakin.

Täten se ei ole mikään ihme, että tämä ylivoimainen enemmistö, johon itsekin kuulun ei sitä maskia tule käyttäneeksi hiuksia halkoen, pilkuntarkasti ja lillukanvarsia nyppien ihan juuri sillä tavalla, kuin sitä "kuuluisi käyttää".

En mä tiedä. Itse olen sen verran huoleton veikko kai sitten, että en jaksa miettiä minkään vertaa sitä, että jos kosken maskia käsilläni, enkä juuri ole tullut käsidesiä käyttäneeksi, että mitä kamalaa tässä nyt muka tapahtuu. Pääsee minun mielestäni tässä elämässä paljon vähemmällä turhalla stressillä, kun ei mieti tämmöisiä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maskin käyttäminen kuitenkin valtaosalle perustuu ihan pelkästään sosiaaliseen paineeseen. Tämän voi päätellä siitä, että niin mielettömän harva viime keväänä niitä käytti, kun mitään suosituksia tai velvoitteita ei oltu vielä annettu. Näin se on minullakin.

Täten se ei ole mikään ihme, että tämä ylivoimainen enemmistö, johon itsekin kuulun ei sitä maskia tule käyttäneeksi hiuksia halkoen, pilkuntarkasti ja lillukanvarsia nyppien ihan juuri sillä tavalla, kuin sitä "kuuluisi käyttää".

En mä tiedä. Itse olen sen verran huoleton veikko kai sitten, että en jaksa miettiä minkään vertaa sitä, että jos kosken maskia käsilläni, enkä juuri ole tullut käsidesiä käyttäneeksi, että mitä kamalaa tässä nyt muka tapahtuu. Pääsee minun mielestäni tässä elämässä paljon vähemmällä turhalla stressillä, kun ei mieti tämmöisiä.

Kertakäyttöisen maskin käyttö on helppoa, ottaa paketista maskin, laittaa lenkit korvien taakse, välttää maskin koskettelua ja heittää maskin käytön jälkeen roskiin. Hyvin yksinkertaista, ei tarvitse halkoa hiuksia, tarkastella pilkkuja tai nyppiä lillukanvarsia.

Huolettomana on varmasti mukava elellä, onneksi valtaosa väestöstä ottaa koronatilanteen tosissaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kertakäyttöisen maskin käyttö on helppoa, ottaa paketista maskin, laittaa lenkit korvien taakse, välttää maskin koskettelua ja heittää maskin käytön jälkeen roskiin. Hyvin yksinkertaista, ei tarvitse halkoa hiuksia, tarkastella pilkkuja tai nyppiä lillukanvarsia.
Enpä usko, että kirjaimellisesti täysin oikein monikaan ihminen noita käyttää. Näkeehän sen nyt kun katsoo vaikka jotain urheilulähetyksiä tai jotain uutisklippejä maailmalta, niin siellä ne pitkin leukaa roikkuu maasta riippumatta vähän yhdellä sun toisella, niitä ei pidetä nenän päällä ollenkaan ja niitä hipelöidään käsineen koko ajan.

Tämä johtuu juuri siitä, että valtaosalle ihmisiä ne ovat vain välttämätön paha, joita on pakko käyttää, koska työnantaja velvoittaa tai muuten vaan on sosiaalinen paine niitä käyttää. Kun ihminen lähtökohtaisesti jo ajattelee noin, niin siinä ne sitten menee. Rekvisiittana.

En usko, että suomalaiset olisivat niin poikkeuksellisen valveutuneita tässä asiassa, että suuri enemmistö meistäkin ei niitä tulisi jollakin tavalla "väärin käyttäneeksi". Samalla tavalla ne rekvisiittana ja sosiaalisesta paineesta naamalle täälläkin menee.

Onneksi meistä ihmisistä kuitenkin valtaosa tajuaa sen, että vaikka kaksi kauppareissua putkeen käytetty maski menisi vielä kolmannenkin kerran naamalle sieltä auton hanskalokerosta kaivettuna, niin se ei tämän epidemian kulkua muuta yhtään mihinkään suuntaan. Ei vaikka sitä vähän välillä käsin koskettelisikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös