Orvo Muusi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Näin on. Nyt ihmiset kokoontuu pienissä tiloissa jonkun luona kun kuppilaan ei pääse :)Koulut kiinni ja baarit auki niin lähtee tapaukset putoamaan. :)
Näin on. Nyt ihmiset kokoontuu pienissä tiloissa jonkun luona kun kuppilaan ei pääse :)Koulut kiinni ja baarit auki niin lähtee tapaukset putoamaan. :)
Ihankuin 14pv:n ilmaantuvuus luvun kasvu olisi pysähtymässä. Eilen se oli 165 ja tänään 165,7.
Nyt korjataan taas alkuviikon virheellisen alhaisia koronalukuja kun tämän päivän uusien ilmoitettujen tartuntojen määrä on 842.
Tartuntoja on ja pysyy keskimäärin 600-700 päivässä ja vielä voi nousta maalis- huhtikuussa.
Kyllähän nämä nyt turhan korkeat lukemat on ja eiköhän me mennä huhtikuukin samoilla rajoituksilla kuten tähän asti ja siihen palettiin ehkä jotain vielä lisäten. Kouluista olen minäkin täällä vääntänyt ja rajoistakin vähän ja eikä ne minun vallassa olekaan, mutta se, että aletaan kyttämään sitä lenkkeileekö diabeettinen, keskivartalolihava kansamme perheenjäsenten, vai kavereiden kanssa, niin siinä tuskin on ratkaisu.
Helmikuun lopussa taisivat olla kaikki löydökset. (Ja oliko niitä muutamaa enempää.) Hävisi kilpailun muita vastaan ja taisi kadota saman tien. Brittivariaatio sen sijaan vaikuttaa elinvoimaiselta.
Viime keväänä huomasi ihmisten silmistä, että kaikilla oli sellainen peura ajovaloissa-ilme ja jokainen vastaantulija oli potentiaalinen uhka. Korona, vaikka siitä saatiin koko ajan lisää tietoa, näyttäytyi ihmisten mielissä minä tahansa mustan surman ja räkäyskän välimaastosta. Se perse oikeasti pysyi kotisohvalla, kun viisikko niin sanoi. Ei tiedetty, pelättiin, toteltiin. Nyt tämä kaikki on poissa, kun koronan jonkinlainen luonne on selvillä, eikä sitä kokonaiskuvaa hetkauta edes mutantit. Jankkauksen uhalla sanon, Kotkassa tänään taas 0 (ja hyvä niin), mutta yritä nyt tänne saada samanlaista varovaisuutta kuin viime keväänä, kun ne mun lanseeraamat ruumisrekatkaan eivät painele pitkin katuja. Ja sitten jos väläytellään vielä, että hommat voi jatkua vuositolkulla, niin ei tämä loppusuora oiken ole aunennut.Mikä mättää?
Mulla oli ihan samoja oireita Joulukuussa 2019. Olin silloin ulkomailla joten mihinkään lääkäriin en hakeutunut, koska sikäläinen terveydenhuolto ei ole ihan omien suositusten mukaista. Muutaman päivän kesti. Minulla oli myös hengitysahdistuksia ja ns keuhkoahtauma tyyppinen oireilu pari viikkoa tämän jälkeen. Nyt kun miettii niin keuhkojen palautuminen oli kyllä hidasta sen jälkeen.11. Koronapäivä.
illalla lämmöt kohoili 37.8 ja ehkä sen yli, nukkumaan särkylääkkeiden avulla ja yö oli hikinen. Aamulla olo oli taas ihan kohtuullinen, lämpöä oli 37.1 tuossa tunti sitten, jos se ol vuorokautta aikaisemmin 37.7. Henki kulkee ja hajuaisti palailee, muna 32 cm.
Soittelin tartuntatautiyksikköön, koska siskoni ikäänkuin vaati sitä, koska oli kuullut ”luotettavilta lähteiltä”, että kaikille yli 35-vuotiaille, joilla on korkeaa kuumetta on annettu verenohennuslääkekuuri HUS-alueella, että on sellainen ohje. No ei ollut, 40-60 vuotiaat, joilla 3 vrk vuodepotilaana oloa oli lähempänä totuutta.
Sairaanhoitajan mukaan on ollut tyypillistä kuumeen piikkaaminen ylös 7-9 vrk kohdalla, joten tyypillistä tämä on. Konsultoi vielä lääkäriä, ei hoidon tarvetta ja jatketaan samalla tapaa, nestettä, särkylääkket, yhäällä voinnin mukaan ja lepoa loput.
Varovaista lupausta paremmasta voinnista siis tänään.
Ei ainakaan kohdentaa rokotuksia enemmän pk-seudulle, koska joku Savukosken poropaimen saattaa saada taudin ja kuolla siihen, vaikka ei kohtaisi toista ihmistä seuraavaan kahteen kuukauteen. Mitään ei ole tehtävissä. Suljetaan ja kielletään kaikki.Mitähän tässä nyt siis voidaan vielä edes tehdä? Kaikki koulut etäopetukseen ja vain välttämättömyyskaupat auki?
Voivoi...
Niin, ihmisiin on varmasti vaikuttanut se, että nyt taudista tiedetään enemmän. Valtaosa sairastaa koronan lieväoireisena, joten jos ei ole itse sairastanut, niin on mahdollista, että on tuttu/tuttuja sairastaneet taudin. Ja todennäköisemmin nimenomaan lievänä. On kyllä toisaalta myös ristiriitaista sanoa, että jaksetaan vielä vähän aikaa ja samalla maalailla uhkakuvia tämän jatkuvan vielä vuosia. Siinä vaiheessa on vaara, että jotkut saattavat vetää oman johtopäätöksensä ja lyödä hanskat tiskiin, koska eivät ole tällaista elämää valmiit vuosia jatkamaan, niin miksi ei voisi sitten lopettaa jo nyt.Viime keväänä huomasi ihmisten silmistä, että kaikilla oli sellainen peura ajovaloissa-ilme ja jokainen vastaantulija oli potentiaalinen uhka. Korona, vaikka siitä saatiin koko ajan lisää tietoa, näyttäytyi ihmisten mielissä minä tahansa mustan surman ja räkäyskän välimaastosta. Se perse oikeasti pysyi kotisohvalla, kun viisikko niin sanoi. Ei tiedetty, pelättiin, toteltiin. Nyt tämä kaikki on poissa, kun koronan jonkinlainen luonne on selvillä, eikä sitä kokonaiskuvaa hetkauta edes mutantit. Jankkauksen uhalla sanon, Kotkassa tänään taas 0 (ja hyvä niin), mutta yritä nyt tänne saada samanlaista varovaisuutta kuin viime keväänä, kun ne mun lanseeraamat ruumisrekatkaan eivät painele pitkin katuja. Ja sitten jos väläytellään vielä, että hommat voi jatkua vuositolkulla, niin ei tämä loppusuora oiken ole aunennut.
Rokotteellahan ei ole 100%:n suojaa infektiota vastaan, mutta 95%:n suoja vakavaa tautimuotia vastaan kuitenkin. Viitteitä on myös tutkimusten mukaan siitä, että tartuttavuus laskee merkittävästi. Mutta huonolla tuurilla voi käydä noin kuin kerroit.Varmasta lähteestä kuultuna, koronanäytteenottaja, joka saanut kaksi annosta pfizeriä saanut koronan. Oireet kuten lievässä flunssassa. Läheisiään kaksi kappaletta kovassa kuumeessa, saivat negatiivisen tuloksen mutta heidän kanssaan asioinut lääkäri piti tautia kohdallaan varmana.
Ei liittynyt varsinaisesti mihinkään keskusteltuun, mutta kunhan jaoin tiedon..
Niin, tässä tapauksessahan toisaalta on ollut erittäin hyvä tuuri, koska tartunnan saanut on lieväoireinen. Huono taas toisaalta siinä mielessä että on taudin tartuttanut eteenpäin, todennäköisesti. Ehkä tämä nyt todistaa vain sitä, että piikkien jälkeenkään emme voi vielä elää huolettomasti.Rokotteellahan ei ole 100%:n suojaa infektiota vastaan, mutta 95%:n suoja vakavaa tautimuotia vastaan kuitenkin. Viitteitä on myös tutkimusten mukaan siitä, että tartuttavuus laskee merkittävästi. Mutta huonolla tuurilla voi käydä noin kuin kerroit.
Je perse oikeasti pysyi kotisohvalla, kun viisikko niin sanoi. Ei tiedetty, pelättiin, toteltiin. Nyt tämä kaikki on poissa, kun koronan jonkinlainen luonne on selvillä, eikä sitä kokonaiskuvaa hetkauta edes mutantit.
Viime vuonna ei ollut vielä brittivarianttia, joten lievemmillä toimilla saatiin R-luku painettua alle yhden. Lisäksi ihmisten käytös oli toisenlaista: itse kävin tasan vuosi sitten ravintolaillallisella ja tuossa vaiheessa ravintolat olivat jo todella tyhjiä vaikka sulku alkoi vasta huhtikuussa.Pitäisi tehdä niin kuin viime vuonna, eli painaa vappuun mennessä luvut laskusuuntaan. Vuosi sitten oltiin vielä huonommassa tilanteessa, joten mahdollista olisi aika nopeastikin painaa lukuja alaspäin. Toukokuussa alkaisi sitten ilmat lämpeämään ja ihmiset ulkoilemaan enemmän. Virus häipyisi taas ainakin kesäksi ja kesän jälkeen olisi toivottavasti rokotukset jo hyvässä mallissa.
Niin, ihmisiin on varmasti vaikuttanut se, että nyt taudista tiedetään enemmän. Valtaosa sairastaa koronan lieväoireisena, joten jos ei ole itse sairastanut, niin on mahdollista, että on tuttu/tuttuja sairastaneet taudin. Ja todennäköisemmin nimenomaan lievänä. On kyllä toisaalta myös ristiriitaista sanoa, että jaksetaan vielä vähän aikaa ja samalla maalailla uhkakuvia tämän jatkuvan vielä vuosia. Siinä vaiheessa on vaara, että jotkut saattavat vetää oman johtopäätöksensä ja lyödä hanskat tiskiin, koska eivät ole tällaista elämää valmiit vuosia jatkamaan, niin miksi ei voisi sitten lopettaa jo nyt.
No niin, vaahtosuu. Juuri itse ehdotin tuota edeltävässä viestissäni, että painetaan numerot alaspäin vappuun mennessä, kuten viime vuonnakin. Kritisoin ainoastaan valtionjohdon viestintää asian tiimoilta ja spekuloin ihmisten omilla kokemuksilla viimeisen vuoden aikana.Eli olisit valmiit poistamaan kaikki rajoitukset yleisötilaisuuksista lähtien? Nyt hetikö? Ymmärrätkö mitä siitä seuraisi? Miksei vain voitaisi toimia viime kevään tapaan? Mikä estää? Itsekkyyskö?
Ensi syksynä rokotekierroksen jälkeen asiaa täytyy tarkastella jos tautia edelleen liikkuu.
Ehkä tämä nyt todistaa vain sitä, että piikkien jälkeenkään emme voi vielä elää huolettomasti.
Paska tilanne, tartuntamäärät pysyvät Suomen mittapuulla korkealla eikä rokotus edisty toivottua vauhtia.