Miksi ihmeessä? Eikö syksyllä aikuisväestö ole jo rokotettu ainakin kerran.
Nämä päätökset tehdään korkeakoulujen osalta aika vahvasti etupainotteisesti. Mikäli aiemmin nähdystä voi mitään päätellä, niin syyslukukauden kohtalo päätetään viimeistään toukokuussa. Toki siellä jonkinlainen reagointikyky on, jos kesällä jokin muuttuu olennaisesti. Mutta eivät nämä AMKit ja yliopistot erityisen nopeasti reagoivia ole. Byrokratiaa on aika paljon välissä ennenkuin käytännön tasolla jotain nähdään. Ainakin ensimmäinen periodi tulee vastaan suhteellisen nopeasti...
Kuten
@cottonmouth mainitsi, niin yliopistot ovat valinneet varsin varovaisen linjan. Mieluummin ollaan jopa liian varovaisia tällä hetkellä. Siellä on kuitenkin yhteisössä mukana paljon vaihtareita ja toisaalta kansainvälisyyttä henkilökunnassakin, niin tavallaan ymmärrän linjan. Tämä lukukausi joka tapauksessa menee etänä kaikessa mahdollisessa sinne heinä- elokuun loppuun asti. En minä täytenä shokkina pitäisi, jos etäilyä päätettäisiin "varmuuden vuoksi" jatkaa vielä syksykin. Jotenkin sopisi linjaan aiempien linjausten kanssa, vaikka itse en ehkä samaa mieltä olekaan. Ei tämä nykytilanne opiskelijoille erityisen hyvä ole.
Vaikea sanoa onko jotain yhtä syytä, mutta varmasti kansainvälisyys (opettajat ja opiskelijat) on ainakin osin taustalla sekä se, että pääasiassa +20-vuotiaiden opiskelijoiden kuvitellaan handlaavan etäily suht hyvin.
Boldasin mielenkiintoisen. Tästä olisi hauska aikanaan nähdä tarkempaa dataa toteutuneesta. Oletus tosiaan taitaa olla, että korkeakoululaiset pärjäävät kyllä. Todellisuus taitaa olla hivenen toinen. Osa pärjää, osa ei. Uupumista, syrjäytyneisyyttä.... Moniko 2020 syksyn fuksi kykeni luomaan sosiaalisia kontakteja samaan tapaan kuin aiempien vuosikurssien verrokit? Siellä voi aika moni opiskelupaikan perusteella uuteen kaupunkiin muuttanut henkilö olla hieman normaalia enemmän hukassa. Väittäisin, että opiskelijatapahtumien puute tai rajoittaminen vaikutti tässä negatiivisesti. Puhumattakaan siitä, että 100 % etäopiskelu vaikuttaa vahvasti negatiivisesti osan oppimistuloksiin.