Viron lukemilla iso ja pitkä lockdown on ainoa oikea päätös. Kun pelkkiä tartuntoja katsoo, niin noi olisivat aika raakoja lukuja Suomeenkin. Tällä hetkellä Viron vastine
THL:lle antaa lukemat 1335/100k mitä tulee taudin esiintymiseen, eli yli neljä kertaa sen, mitä tällä hetkellä Iltalehden etusivuilla lukee HUSsin (300,2) tai melkein kymmenkertainen koko maan (146,9) kohdalla. Kun tuon suhteuttaa väkilukuun, niin noilla määrillä Kiuru ei nykytasollaan kuulostaisikaan hysteerikolta. Tosin mä en haluaisi nähdä millainen Kiuru meillä silloin olisikaan.
Ja Viro kyllä näyttää aika vahvasti sen, missä mennään pieleen. Heidän vastine THL:lle muun muassa kertoilee, että "
Testing is voluntary and free of charge for anyone who is able to present an Estonian passport, a grey Estonian alien’s passport, or an Estonian ID card. Non-Estonian citizens can pay by card to take the test on site (the test costs 52 euros, at the airport for the fee of 60 euros). " Aivan varmasti ne venäläiset turistit suorastaan ryntäävät testeihin ja maksavat siitä vielä länsivaluutalla. Ja noi karanteenit... "
If an individual has taken the first PCR coronavirus test upon entering the country or within 72 hours before entering the country, and the result of this test has been negative, they must still remain in limited self-isolation for the first six days of their stay in Estonia, which means that they may go to work in order to carry out essential duties which cannot be postponed once such a course of action has been agreed with their employer, and will also be able to go shopping for groceries near their home, but they must avoid any unnecessary contact with other people " Eli jos saavut Venäjältä vaikka sukuloimasta ja saavat sinut jallitettua testiin, niin ei muuta kuin työnantajalle viestiä että sitä duunivuoroa ei voi siirtää ja se on kategoriaa "essential duties".
Miksi mainitsin sukuloinnin ja Venäjän? Koska Itä-Viron maakunnassa, jossa Viron
Tilastokeskuksen vastineen mukaan 1.1.2020 oli etnisiä venäläisiä 99 811 kappaletta, siinä missä väkeä yhteensä oli 134 259. Toi on jo niin venäläisvaltainen määrä, että aivan varmasti rajaliikenne on suurta ihan yksilötasolla asti. Tuossa osassa maata "number of test results per 10 000 people" antaa aika rapeat 889,8 osumaa, enemmän kuin Harjun (=sisältää Tallinnan) maakunta. Keskimäärin nämä Viron venäläiset, osa ilman minkään maan kansalaisuuttakin, tuppaavat olemaan myös matalapalkkaisille ja enemmän "suorittavaan" työhön päätyvi omalla näppituntumamittarilla.
Tän hetken lukemilla 21,4% testeistä tuolla oli positiivisia. Mitä enemmän tuota mietin, niin sitä vakuuttuneempi mä olen siitä, että tuolla käydään isossa kuvassa testeissä aivan liian myöhään ja aivan liian korkealla kynnyksellä. Ainakin vielä pari vuotta takaperin sairauspoissaolot näkyivät suoraan liksassa ja sen mukaisesti osa porukasta veti vaikka lääkkeillä kuumeen alas, tuli töihin työkyvyttömänä ja käytännössä oli pois vasta sitten, kun eivät yksinkertaisesti jaksaneet nousta sängystä. Mun kokemukset rajoittuvat vain yhden firman yhteen toimistoon, mutta käytännössä ja yksinkertaistetusti tuolla oltiin ensin 1-5 päivää töissä kipeänä ja sen jälkeen alettiin parantua töissä tai niin kipeinä, että alta viikon poissaoloon ei kannattanut varautua. En jaksa uskoa, että tuolla myöskään ihan kauheasti hirveästi korvataan jotain karanteeniaikoja tai vastaavia. Nostaa kummasti kynnystä hakeutua testeihin mitä enemmän taloudellista haittaa tai uhkaa tuloille positiivinen tuo. Siinä kun sitten altistuneita ei testaa ja nämä painelevat pienessä flunssassa kuin kuka tahansa, niin ei ihme missä luvuissa liikutaan.
Tuolta paikallisen THL:n sivuilta saa esille aika nätisti miten positiiviset jakautuvat iän ja sukupuolen mukaan. Yksi selkeästi omaan silmään näkyvä on miesten käyrä. 15-19-vuotiaat, 20-24 ja 25-29 ovat aika tasaisesti jakautuneet, käytännössä ero on muutamia kymmeniä Ikäluokka 30-34 ottaa sitten erittäin selkeän loikan tuosta n. 2500 casesta per alempi ikäryhmä niinkin tymäkkään kuin 3353. Tämän jälkeen alkaa tasainen lasku aina sinne eläkeikiin asti. Naisilla on vähän enemmän hajontaa ikäluokkien 15-29 "boxeissa", mutta määrällisesti aika vertailukelpoisia miehiin. 30-34 antaa 3320, eli taas samassa haarukassa. Tuon jälkeen ei vastaavaa "tasaista laskua" kuitenkaan tule. Vanhemmissa ikäluokissa uskon naisten "yliedustuksen" johtuvan demografisista piirteistä (miehet tuppaavat kuolemaan aiemmin, ero sukupuolien mediaanissa oli aika hirveä) mutta noissa työikäisissä en vastaavaan usko. Jos olisi, meillä olisi Helsingissä normiaikoina baarit täpösen täynnä keski-ikäisiä leskipuumia etsimässä puolisoa. Jos mun olisi pitänyt arvata, niin mä olisin odottanut juurikin päinvastaista noista työikäisistä. Oma arvaukseni on, että tuo ero sukupuolien välillä työikäisten kohdalla johtuu siitä, että miehet hakeutuvat paljon vähemmän testeihin.
Kun katsoo tuota positiivisten määrää suhteessa testeihin ja huomioi naisista selkeästi eroavan työikäisten miesten tilanteen, ainakin oma johtopäätökseni on selvä. Tätä vain tukee se, mitä olen tuolla vietettyjen lukemattomien työaamujen aikana nähnyt. Tilanne on pahempi kuin caset per 100k ihmistä kertovat ja merkittävä ero tulee siitä porukasta, joka todennäköisimmin raksoilla täällä raataa.