Miksi ihmiset ovat kyllästyneet koronaan? Näkisin sen johtuvan informaatioähkystä, ainakin osittain. Niin virallisissa medioissa kirjoitetusta kuin somessa huutelustakin. Ei se jatkuva leimaava syyttelykään varsinaisesti ketään lämmittäne. Toisaalta esim. tässä ketjussa jo useampaankin otteeseen linkattu IS:n uutinen on hyvä esimerkki syystä. "THL:ltä hirveä laskelma: Huhtikuussa jopa 11 000 päivittäistä koronatartuntaa". Eihän tämänlainen uutisointi ole mitään muuta kuin pelonlietsontaa. Niistä THL:n esittämistä skenaarioista kaivetaan se synkin mahdollinen, ja siitä revitään ne kissankokoisin kirjaimin kirjoitettavat otsikot. Moni osaa sen verran lukemaansa arvioida, että tuo osataan sivuuttaa, tajutaan se "pahin mahdollinen" -näkökulma. Mutta ainakin osalle lukijoista jäänee kuva vain tuosta otsikosta, ei sitä juttua kaikki otsikon näkevät lue. ...ja taas on hieman pelkoa lietsottu lisää. Sillä onhan tuo 11 000 tartuntaa päivässä jotain sellaista, mitä ei nähty ole. Erilainen kulma otsikkoon olisi varmasti halutessa löydetty.
En minä tuosta laskelmasta itsessään jaksa enempää mieltäni pahoittaa. THL:n tehtävä asiantuntijaorganisaationa lienee laskea ne vaihtoehtoiset mallit. Jopa ne tavan kansalaisista absurdeilta tuntuvat "pahin mahdollinen" -skenaariot lienevät perusteltavissa, vaikka eivät todennäköisiä olekaan. Syytä se teoreettinen "pahin mahdollinen" on silti esiin kaivaa.
Mutta aika moni media voisi tässä hieman pohtia rooliaan. Onko tärkeintä pandemian aikana tiedon jako vai klikkien maksimointi? Mielestäni media on kautta linjan syyllistynyt jälkimmäiseen. Sosiaalinen media ei varsinaisesti ole tilannetta helpottanut, kun poteroituneen keskustelun toisena "ääripäänä" ovat esiintyneet jonkinlaiset tuomiopäivän pasuunat. Ei korona-keskustelu oikein muusta nykyajan poliittisesta keskustelusta eroa, raskasta poteroista huutelua se on. Kun sutta on liian monta kertaa turhaan huudettu, niin kukaan ei enää huutoa tosissaan ottanut suden saapuessa paikalle. Sääli. Sääli, josta vastuunsa saisivat kantaa myös viranomaiset. Ei se THL:n, STM:n, hallituksen, AVI:n yms. viestintä erityisen onnistunutta ole vuoden kuluessa ollut. Kun epävarmuutta on, niin selkeiden faktojen jakaminen on hitusen hankalaa. ...ja kun ne viranomaistahot itsekin ovat sortuneet jonkinlaiseen "kahden viikon päästä sitten..." tai "veitsenterällä ollaan" -argumentaatioon viikosta toiseen.
Mutta eipä siinä. Kaupallisen median pitää myydä asioita. Joten paistaahan se läpi otsikoinnin ja juttujen tyylissä. Ei siitäkään rajattomasti voi näitä toimijoita syyttää. Taloudelliset realiteetit ovat mitä ovat. Niitä klikkejä pitää saada. Melkoista kulta-aikaa klikkien kalastelulle, kun syöttöjä suoraan lapaan tarjotaan joka puolelta.
En minä tuosta laskelmasta itsessään jaksa enempää mieltäni pahoittaa. THL:n tehtävä asiantuntijaorganisaationa lienee laskea ne vaihtoehtoiset mallit. Jopa ne tavan kansalaisista absurdeilta tuntuvat "pahin mahdollinen" -skenaariot lienevät perusteltavissa, vaikka eivät todennäköisiä olekaan. Syytä se teoreettinen "pahin mahdollinen" on silti esiin kaivaa.
Mutta aika moni media voisi tässä hieman pohtia rooliaan. Onko tärkeintä pandemian aikana tiedon jako vai klikkien maksimointi? Mielestäni media on kautta linjan syyllistynyt jälkimmäiseen. Sosiaalinen media ei varsinaisesti ole tilannetta helpottanut, kun poteroituneen keskustelun toisena "ääripäänä" ovat esiintyneet jonkinlaiset tuomiopäivän pasuunat. Ei korona-keskustelu oikein muusta nykyajan poliittisesta keskustelusta eroa, raskasta poteroista huutelua se on. Kun sutta on liian monta kertaa turhaan huudettu, niin kukaan ei enää huutoa tosissaan ottanut suden saapuessa paikalle. Sääli. Sääli, josta vastuunsa saisivat kantaa myös viranomaiset. Ei se THL:n, STM:n, hallituksen, AVI:n yms. viestintä erityisen onnistunutta ole vuoden kuluessa ollut. Kun epävarmuutta on, niin selkeiden faktojen jakaminen on hitusen hankalaa. ...ja kun ne viranomaistahot itsekin ovat sortuneet jonkinlaiseen "kahden viikon päästä sitten..." tai "veitsenterällä ollaan" -argumentaatioon viikosta toiseen.
Mutta eipä siinä. Kaupallisen median pitää myydä asioita. Joten paistaahan se läpi otsikoinnin ja juttujen tyylissä. Ei siitäkään rajattomasti voi näitä toimijoita syyttää. Taloudelliset realiteetit ovat mitä ovat. Niitä klikkejä pitää saada. Melkoista kulta-aikaa klikkien kalastelulle, kun syöttöjä suoraan lapaan tarjotaan joka puolelta.