Jokaisen pitäisi tajuta, että tämän epidemian oireet ovat poikkeukselliset ja vaihteluväli miten se näkyy potilaissa on todella suurta. Aika naurettavaa väittää, että esim. joku norovirus voitaisiin verrata tähän.
Lähipiirissäni on tullut lisää tapauksia ja jo aiemman erittäin vakavan sairastumisen ja pitkän tehohoitojakson kokeneen henkilön lisäksi on myös ensimmäinen tautiin menehtynyt potilas, lähtökohtaisesti perusterve noin 60v mies. Toisaalta erittäin läheinen tuttava, myös noin 60 vuotias mies sai lievät oireet, viikon pieni kuumeilu ja on täysin toipunut. Tasan eivät käy onnenlahjat siis ja kummallakin oli samantasoinen sairaanhoito käytössä, toinen ei sitä tarvinnut, kuin testien ottamiseen.
Nyt on oma tytär altistunut ja lähtee iltapäivälle testeihin ja myönnän, että jännitän tilannetta, koska olen vielä toipumassa Meilahdessa suoritetusta operaatiosta ja kuulun jo sen vuoksi riskiryhmään. Jos tyttärelläni todetaan tauti, niin minun mahdollisuudet saada se myös, taitaa olla aika korkea. Jos tietäisin saavani noroviruksen, niin en juuri kiinnittäisi asiaan mitään huomiota, sen aina kestää ja tarvittaessa nesteytystä, niin siitä selviää. Covidin kanssa asia on täysin toinen, ei ole mitään tietoa, mitä on odotettavissa, voi olla pieni kevyt flunssa tai ei edes sitä tai pahimmassa tapauksessa kaikki oireet ja tehohoito jne.
Omassa tuttavapiirissäni on vuoden aikana jo useampia sairastuneita, joista ei yksikään lähtökohtaisesti todella heikkokuntoinen, silti lopputulos yksi menehtynyt, toinen läheltä piti tilanne, yksi kahden viikon tehohoito ilman hengityskoneen apua kuitenkaan, pari erittäin kipeää (omasta mielestään) ja pari vain kevyen flunssan sairastanutta. Käsittääkseni kukaan ei ole vielä saanut tätä uutta mutaatiota, joka sairastuttaa vakavammin ja helpommin.
Olisin tilanteesta huolissaan nyt ja kun saisin myös nämä nuoret ymmärtämään ongelman vakavuuden, nyt tällä hetkellä meilläkin tunnun olevan syypää karanteeniin ja kaikki kiukku kohdistuu minuun. Ymmärrän hyvin kaikkia niitä, joiden hermot alkavat olla loppu tilanteen johdosta, kun itse on ollut jo lähes vuoden lähes karanteenissa golfkausi poislukien. Jos en väärin arvaa, niin tällä viikolla tulee uudet ennätyslukemat sairastuneissa ja kahden viikon päästä sairaalat alkavat olla kantokyvyn ylärajoilla, ei kuulosta hyvältä.