Hallitushan on nimenomaan tukeutunut ammattilaisten arvioon. Siitähän nämä vaikeudet ovatkin seuranneet, kun koko ajan kuunnellaan montaa eri tahoa ja yritetään yhteensovittaa heidän näkemyksiään. Komitean makua on ilmassa.
Mielestäni viestintä voisi parantua, jos Marin hoitaisi tiedotustilaisuudet yksin. Siitä saisi kuvan, että yhdellä henkilöllä on kokonaisuus kasassa. Viisikon seisoessa rivissä tulee sellainen tunne, että siellä on kaikki intressiryhmät edustettuna, ja niillä on kaikilla on tavoitteena päästä vetämään oma siivu välistä. Tämä siis mielikuvan tasolla.
Et ole väärässä ja mä olin vähän epätarkka sanoissani. Totta kai hallitus tukeutuu nytkin ammattilaisiin, mutta nyt joka tahon ammattilaiset huutelevat julkisuuteen eri kanavissa ihan mitä sattuu ja tilanne on todella huono. Jos silloin keväällä olisi perustettu se koronanyrkki, missä olisi kaikki tarvittava asiantuntijuus ja missä kaikki päätökset tehdään ”yhden lipun alla”, nyt meidän ei tarvitsisi katsella tätä sekoilua. Ja jokainen mukana oleva olisi joutunut jättämään puoluekirjansa narikkaan, kuten presidenttikin on joutunut virkaan astuessaan. Jokainen, joka tekee ideologiansa vastaisen, mutta kansan edun mukaisen päätöksen, saa kesällä hattaran. Siinä on kannustetta riittävästi.
Siellä kulisseissa sitten selvitettäisiin, mikä on mahdollista, mikä ei, mitä pitää muuttaa, jne. Riitelisivät keskenään kulisseissa, sillä minä ja ymmärtääkseni miljoona muutakaan emme halua katsoa tätä sekoilua. Ja kun joku tulee julkisuuteen, hänellä olisi esittää dataa, mihin päätökset perustuvat. Henk.koht. mä en usko mihinkään salaliittoteorioihin ja mua ei itse asiassa tässä tilanteessa edes haittaisi, jos valtio olisi tehnyt pari lainvastaista päätöstä, jos sillä olisi saatu suojattua Suomea ja suomalaisia. Ymmärrän, että rajanveto on vaikeaa ja senkin, että jos teet sen kerran, miten käy jatkossa, jne. Mutta just nyt mä en jaksa ajatella niin pitkälle, vaan mua kiinnostaa tämä hetki. Jos viime kesä olisi maltettu pitää rajat kiinni vaikka kolme viikkoa pidempään ja matkailijoilta olisi vaadittu negatiiviset testitulokset, olisi saatu karanteenipakko, jne., tilanne olisi aivan erilainen nyt. Jengi olisi ehkä suuttunut, mutta mitä sitten.
On myös paljon eri tapoja sanoa konkreettisesti, mitä pitää tapahtua, jotta rajoituksia voidaan löysätä tai niitä tullaan kiristämään. Ja ihmiset tarvitsevat nyt jotain konkreettista. Se pakottaisi myös päättäjät miettimään, mitä oikeasti sanovat. Nyt puhutaan niin ympäripyöreitä, että vastuu jää kuulijalle ja sitten media pyörittelee sanoja kuka mitenkin. Marinin lässyttäminen ja Kiurun pelottelu eivät toimi enää, koska ne ovat kuin rikkinäinen levy. Ne vain vituttaa. Saarikon kerhotäti-puhuminen ei myöskään aiheuta sellaisia tunteita, että nytpä kuuntelen mielelläni, koska tunnen, että minua pidetään tyhmänä. Ohisalolla on päivän kunnosta kiinni, onko hyvä vai huono. Mutta ei hän huonoin ole. Pekosesta en sano mitään, kun hän on ollut pääasiassa piilosilla. Henriksson on ainoa, joka viestii selvästi. Liekö sattumaa, kun on kuitenkin kokenut poliitikko. Ehkä se Kulmunin viestintäkurssi olisi maksanut nyt itsensä takaisin ja hän olisi saanut kaupan päälle kuuman linjan viestintäkonsultille? [Läppä]