Tekisi mieli sanoa rumasti meidän hallituksesta. Puuhastelua, pisteiden keräilyä, niitä maalitolppien siirtelyä, vastuun siirtelyä, huonoa tiedottamista ja näistä kaikista syntyy yhdessä kuva, että meillä on ryhmä itseään täynnä olevia poliittisia broilereita johtamassa Suomea kriisitilanteessa.
HUS apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen kertoi viime viikolla mitä pitäisi tehdä ja Tapio Sadeoja kirjoitti hyvän kirjoituksen siitä, mitä meidän hallitus tekee. En jaksa kännykän kanssa hakea linkkejä. Tällä vauhdilla ollaan ensi talvena ihan samassa tilanteessa jälleen.
No mä kaivoin noi:
Eeva Ruotsalainen
Husin apulaisylilääkäri katsoo, että nyt pitäisi saada tiukempia rajoitustoimia, jotta virusmuunnoksen leviäminen saataisiin pysäytettyä.
www.iltalehti.fi
Tässä omat nostot jutusta:
- Husissa todetuista muuntovirustapauksista vain 30 prosentissa on kytkös ulkomaanmatkaan eli muuntovirus leviää suomalaisessa väestössä kotoperäisesti.
– Kun katsoo Iso-Britanniaa, siellä muuntovirus lähti eksponentiaalisesti lisääntymään vajaassa 2,5 kuukaudessa, Irlannissa se tapahtui kuukaudessa. Husin alueella tämä on tapahtunut kahdessa kuukaudessa, se on linjassa sen kanssa, mitä muissa maissa on tapahtunut.
- Husin alueella todettiin viime viikolla yli 1650 uutta koronavirustartuntaa. Tämä on tuplasti enemmän kuin tammikuun puolivälissä.
- Hus on suositellut, että sen alueella toteutetaan täysimääräisenä leviämisvaiheen mahdolliset rajoitustoimenpiteet, mukaan lukien lasten ja nuorten harrastustoiminnan rajoittaminen tässä epidemiatilanteessa.
- Ruotsalaisesta nyt pitäisi rajoittaa kaikkea liikkuvuutta, joka lisää joukkoaltistustilanteita ja aiheuttaa tartuntoja niin baareissa, ryhmäharrastuksissa kuin yksityistilaisuuksissakin.
-Nyt Ruotsalaisen mukaan
suomalaisten pitäisi tehdä kaikkensa, jotta huolestuttava kehityssuunta virusvariantin leviämisessä saataisiin katkaistua.
Tapio Sadeoja
Viimeistään nyt on aika lopettaa hallinnollisten himmeleiden ja juridisen saivartelun taakse piiloutuminen, kirjoittaa Tapio Sadeoja.
www.is.fi
- Torstainen ”sulun” julistaminen oli kieltämättä draamaa täynnä ja askel oikeaan suuntaan, mutta kyseessä ei ole oikeasti sulku. Mitenkään sinänsä väheksymättä, muutamalle elinkeinolle ja harrastetoiminnolle tuli kyllä sulku, mutta muulle yhteiskunnalle ei.
- Erittäin moneen Euroopan maahan verrattuna Suomen hallituksen eiliset päätökset olivat hyvin kevyitä.
- Toinen vaihtoehto olisi pyrkiä päättäväisesti painamaan tartunnat niin alas kuin suinkin mahdollista,
- Maskipakko on ollut hallitukselle kauhistus.
-Toinen tabu on koulujen lähiopetus, jonka vt. opetusministeri
Jussi Saramo (vas) hakkasi vieläpä kiveen käytännössä lupaamalla, että ”sulun” jälkeen kouluissa palataan lähiopetukseen, eivätkä uudet rajoitukset koske nuoria ja lapsia.
- Husin apulaisylilääkäri
Eeva Ruotsalainen tiivisti keskiviikon A-studiossa näin: ”Kaikenikäisten suomalaisten kontaktit on ajettava minimiin”.
Oma tiivistelmäni on, että brittivirus on täällä ja leviää ärhäkästi maan sisällä. Ties monenko kerran totean, että jokainen rajan yli tullut tartunta on liikaa, mutta niin on kotoperäinenkin tartunta. Täällä on pelkästään itketty ja valitettu rajoituksia, mutta ilman niitä tää matsi hävitään. Rajoituksilla ei ole vitunkaan väliä, jos niitä ei noudateta. Tämä ei ole hallituksen päätettävissä, vaan meidän jokaisen. On ihan turha huutaa täällä hallitukselta toimia, jos samaan aikaan ihan itse altistaa itsensä.
Itse olen nyt ulkonaliikkumiskiellon kannalla. Ei tarvitse miettiä maskipakkoa, ravintoloita tai esiopetuksia. Viikko aikaa ladata jääkaappi ja pakastin. Sen jälkeen ulkona ei kuukauteen liiku kuin poliisi ja puolustusvoimat, kovat piipussa. Koirat kusetetaan alaoven raosta sen mitä remmi antaa myöden. Mutta ulos ei mene kukaan. Tää nykyinen pelleily ja vinkuminen saa loppua. Jos taavi tavantallaaja ei itse ymmärrä omaa parastaan, niin esivallan on estettävä se, millä virus leviää. Keskinäinen kanssakäyminen. Ja siihen tarvitaan tuo totaalinen ulkonaliikkumiskielto.
Tai sitten sinä ja minä tehdään se, mitä pitää tehdä. Tehdään niinkuin ammattilaiset ja terve järki sanoo, pidättäydytään kontakteista. Ei ole vaikeaa. Oma valinta. Jokaisen ihan itse päätettävissä.