Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 921 699
  • 81 126

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Muuan sairaanhoitaja kertoi, että ongelma on tehohoitoon koulutettujen hoitajien puute. Miten lienee todellisuudessa? Kauanko hoitajan kouluttaminen toimeen kestää?
Niin riippuu mistä yksiköstä sinne siirrytään. Luonnollisin siirtyminen olisi tietysti leikkaussaliympäristöstä (anestesia puolelta) ja silloin voisi ajatella että perehdytys olisi 1-3,kk riippuen kokemuksesta. Muutoin puhutaan 6-12 kk perehdytysjaksosta.

Jokatapauksessa niinkuin edellä on mainittu tämä tulee johtamaan leikkaussalien sulkemiseen ja sitäkautta toimenpiteisiin pääsy tulee hankaloitumaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko sekin nyt ihan mahdoton ajatus, että sinne kuntosaleille tehtäisiin vuorovarausjärjestelmät? Ei tietenkään ole ideaalia, mutta nyt täytyy ajatella luovasti, jotta kiskat saataisiin pidettyä auki. Vuorot voisivat mennä niin, että salin koosta riippuen sinne päästetään vaan tietty määrä etukäteen ajan varanneita ihmisiä, jotka sitoutuvat siihen, että henkilötiedot välitetään eteenpäin, jos tartuntoja ilmenee. Näin kai on jo nykyisinkin. Sitten vaan treeni-ikkunoita auki 9-10, välissä siivous 15 min., seuraavat sisään 10.15-11.15 ja taas siivoukset, seuraavat 11.30-12.30, jne. Liikkujien pitäisi ilmoittautua pooliin, missä jokaiselle taataan vähintään tunti treeniä viikossa ja saisi ilmoittaa, mitkä ajat sopivat parhaiten. Joo, on vaivalloista, muttei mahdotonta. Varsinkaan, jos vaihtoehto on se, ettei kukaan treenaa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Hallitus pohtii poikkeuslain käyttöön ottamista Helsingin ja uusimaan huonon korona tilanteen takia. Rokotusten painottaminen sinne missä tilanne on pahin ei tule kenellekään mieleen. Edelleen rokotukset junaillaan (varmuuden vuoksi) sinne missä tautia ei ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No niin, nyt ihan kaikille kenkää.

"Keskeinen syy poikkeusolojen toteamiselle olisi se, että voimassa olevan tartuntatautilain nojalla ravintoloita ei voida sulkea."

Kuka Suomessa säätää lakeja ja kenen esityksestä?

Ei ole enää todellista. Meillä ei saada aikaan ravintoloita koskevaa lainsäädäntöä, koska näitä ei huomioida tartuntatautilaissa, koska on omaa (puutteellista) lainsäädäntöä - vastauksena haikaillaan poikkeusoloja.

Meillä eivät eräät sote-alan toimijat saa aikaan sopimusta henkilöstön korvauksista poikkeuksellisessa tilanteessa - vastauksena haikaillaan poikkeusoloja (ja valmiuslakia).

Kumpainenkin asia on nimenomaan _normaalin lainsäädännön_ ja sopimusoikeuden puitteissa hoidettava asia. Jos on tietoisesti tai tiedostamatta epäonnistuttu lainvalmistelussa, sen varmaan pitäisi näkyä jonkun vastuunottamisena. Ei poikkeusolojen haikailuna tilanteessa, jossa äkillisyyden, yllättävyyden jne. oikeudelliset perusteet eivät täyty.

Eduskunnalla ja maan hallituksella on valta muuttaa lakeja. Käyttäisivät sitä.

Ei ole maailman parasta hallintoa tavoiltaan tämä poikkeusolojen huutaminen. Oikeuskanslerin kysymykset ovat harvinaisen to the point.

 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On muuten ihan saatanan lyhyt muisti HUS:n suunnalla koskien mitä ovat kertoneet aiemmin


Joku voisi ihmetellä kun paniikki iskee aina lomaviikoilla. Viimeksi ennen joulua

Paikkoja on varmasti tarpeeksi, mutta osaavaa henkilökuntaa ei. Uskoisin tuon olevan se suurin ongelma. Tehohoito sitoo paljon henkilöresursseja, oliko peräti n. 5-6 hoitajaa per 1 koronapotilas / vuoro. Lisäksi tarvitaan vielä lääkäreitä, jos potilas pitää kääntää yms.

Perehdytys tehohoidon hoitajaksi kestää min. n 6 kk ja osaavaksi tullaan 2-3 vuodessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Iltalehden mukaan "[STM:n Ismo] Tuominen kertoo, että ravintolarajoituksia ei sisällytetty tartuntatautilain muutoksiin useista syistä.

– Kysyimme Maralta, Pamilta ja aluehallintovirastoilta, ja he halusivat pysyä vanhassa järjestelmässä, Tuominen sanoo."

"Tuominen perustelee, että ravintoloihin kohdistuvat rajoitukset vaikuttavat useamman ihmisen elinkeinon harjoittamiseen kuin esimerkiksi kuntosaleihin tai kylpylöihin kohdistuvat rajoitukset.

– Suomessa on noin 10 000 ravintolaa, kun taas esimerkiksi kuntosaleja on vähemmän.

– Ravintolarajoitukset ovat alueellisesti isompia ja siten vaikuttavat enemmän elinkeinovapauteen, Tuominen sanoo."

Ei oikein löydy sanoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tein nyt laskelman, joka ei ole ennustus tulevasta, vaan ainoastaan epämääräinen raapustelu, jonka tarkoituksena oli tutkia pakkokaranteenin vaikutusta, jos kaikki muu pysyy ennallaan.

Käytin arviossa seuraavia vakioita:
- R-luku: 1.09, mikä tulee tartuntojen liukuvasta viikkokeskiarvosta
- Rokotettujen määrä on arvioitu nyt 1. annoksen saaneiden perusteella ja nykyisen 1. annoksen rokotusvauhdin perusteella (ei todennäköisesti realistinen, sillä jossain vaiheessa aletaan taas antaa enemmän 2. annosta, ja rokotteiden saatavuus tuskin nousee niin, että 1. annoksen rokotusvauhti säilyisi ennallaan)
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa väestöstä oli rokotettu kaksi viikkoa takaperin.
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa ulkomailta saapuvista kantajista saadaan kiinni ja karanteeniin
- Ulkomailta tulevat tartunnat: THL:n ilmoittaman keskiarvon mukainen, 13/vrk

Eroa on yllättävän paljon. Kaikissa tapauksissa huippu osuisi maaliskuulle, mutta mitä isompi osa ulkomailta tulijoiden tartunnoista saadaan kiinni rajalla, ja tulijat karanteeniin, sitä aiemmin ja matalampi tuo huippu on. Tämän jälkeen alkaa laskuvaihe, ja siinä tuo ero alkaa korostua, kun tuo ulkomaan tuonnin suhteellinen osuus kasvaa.

31.5. olevat tartunnat eri prosenteilla:
- 100% tulijoista karanteeniin: 26 tartuntaa
- 75% tulijoista karanteeniin: 65 tartuntaa
- 50% tulijoista karanteeniin: 98 tartuntaa
- 25% tulijoista karanteeniin: 130 tartuntaa
- 0% tulijoista karanteeniin: 161 tartuntaa

Ero selittyy puhtaasti sillä, että ne, jotka eivät jää rajalla testeissä kiinni ja karanteeniin, ovat aiheuttamassa jatkotartuntoja, jotka sitten kertaantuvat.

Toki sama ilmiö saataisiin aikaan, jos vaikka seulontatestien kautta saataisiin suomalaisia karanteeniin ennen kuin tauti ehtii tarttuvaan vaiheeseen.

Toistan vielä, että tämä ei ole ennustus, eikä realistinen skenaario. Ainoastaan laskelma, jonka tarkoitus on osoittaa, että vähäiseltäkin vaikuttava tekijä saattaa aiheuttaa yllättävän ison eron lopputulemaan.

Laskelmassa voi olla myös virheitä. Korjauksia saa esittää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olisiko sekin nyt ihan mahdoton ajatus, että sinne kuntosaleille tehtäisiin vuorovarausjärjestelmät? Ei tietenkään ole ideaalia, mutta nyt täytyy ajatella luovasti, jotta kiskat saataisiin pidettyä auki. Vuorot voisivat mennä niin, että salin koosta riippuen sinne päästetään vaan tietty määrä etukäteen ajan varanneita ihmisiä, jotka sitoutuvat siihen, että henkilötiedot välitetään eteenpäin, jos tartuntoja ilmenee. Näin kai on jo nykyisinkin. Sitten vaan treeni-ikkunoita auki 9-10, välissä siivous 15 min., seuraavat sisään 10.15-11.15 ja taas siivoukset, seuraavat 11.30-12.30, jne. Liikkujien pitäisi ilmoittautua pooliin, missä jokaiselle taataan vähintään tunti treeniä viikossa ja saisi ilmoittaa, mitkä ajat sopivat parhaiten. Joo, on vaivalloista, muttei mahdotonta. Varsinkaan, jos vaihtoehto on se, ettei kukaan treenaa.
Todella vaivalloisen kuuloinen systeemi ottaen huomioon, että tämän hyöty on tasan nolla. Lähinnä aiheuttaa turhaa vaivaa kaikille osapuolille.

Nuo kaikki toteutuvat jo nyt. Ja kun salilla on ”ruuhka”, niin luulen ettei silloin ole lähellekään puolet edes tilan teoreettisestä maksimikapasiteetistä käytössä.

Ymmärrän kyllä idean. Se ehkä jollekin ulospäin näyttää siltä että tehdään kaikkemme, vaikkei todellisuudessa mikään muutu. Tosiasiassa salien ei tarvitse muuttaa yhtään mitään, edelleen täyttyvät kaikki määräykset yli kahden metrin turvavälistä ja muusta hallituksen vaatimasta valetoimenpiteestä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
– Ravintolarajoitukset ovat alueellisesti isompia ja siten vaikuttavat enemmän elinkeinovapauteen, Tuominen sanoo."

Ei oikein löydy sanoja.

Minulta löytyy: "Ei jumalauta!".

Ei sitten tullut virkamiehille mieleen, että ravintolarajoitukset ovat myös sen verran kattavia, että jo se kuuluisa kaksi viikkoa saattaisi aidosti näkyä tartuntakäyrissä, kuukaudesta puhumattakaan...

Sen jälkeen olisi mahdollisesti saavutettu taso, jossa ollaan turvallisemmilla vesillä, ja voidaan mennä lievemmin rajoituksin loppuun asti, kun rokotusten määrä alkaa hillitä tartuntojen kasvua.

Rajoitusten pitää kohdistua sinne, missä niillä on eniten vaikutusta. Ravintolat ovat valitettavasti yksi niistä paikoista, joissa tällä hetkellä altustutaan. Rajaliikenne on toinen merkittävä paikka.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minulta löytyy: "Ei jumalauta!".

Ei sitten tullut virkamiehille mieleen, että ravintolarajoitukset ovat myös sen verran kattavia, että jo se kuuluisa kaksi viikkoa saattaisi aidosti näkyä tartuntakäyrissä, kuukaudesta puhumattakaan...

Sen jälkeen olisi mahdollisesti saavutettu taso, jossa ollaan turvallisemmilla vesillä, ja voidaan mennä lievemmin rajoituksin loppuun asti, kun rokotusten määrä alkaa hillitä tartuntojen kasvua.

Rajoitusten pitää kohdistua sinne, missä niillä on eniten vaikutusta. Ravintolat ovat valitettavasti yksi niistä paikoista, joissa tällä hetkellä altustutaan. Rajaliikenne on toinen merkittävä paikka.

Parasta tosiaan että a) rajatarkastukset, b) ravintoloiden sulkeminen saattaisi onnistua nykylainsäädännöllä. Saattaisi onnistua. Ehkä sitä pitäisi sitten koestaa?

Vaikka tässä on mm. @Lätty-ylämummo n kanssa väännetty joistain oikeudellisista asioista, olen siis samaa mieltä ihan yhtä lailla kanssaan siinä, etten pysty ymmärtämään sitä, että jos ja kun ministeriöt aveja ohjaavat, miten ne eivät näissä kahdessa asiassa käytä ohjausvaltaansa - kun selvästi ovat käyttäneet sitä hyvin voimakkaasti ja julkisestikin esimerkiksi ulkoilmatapahtuimen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Tein nyt laskelman, joka ei ole ennustus tulevasta, vaan ainoastaan epämääräinen raapustelu, jonka tarkoituksena oli tutkia pakkokaranteenin vaikutusta, jos kaikki muu pysyy ennallaan.

Käytin arviossa seuraavia vakioita:
- R-luku: 1.09, mikä tulee tartuntojen liukuvasta viikkokeskiarvosta
- Rokotettujen määrä on arvioitu nyt 1. annoksen saaneiden perusteella ja nykyisen 1. annoksen rokotusvauhdin perusteella (ei todennäköisesti realistinen, sillä jossain vaiheessa aletaan taas antaa enemmän 2. annosta, ja rokotteiden saatavuus tuskin nousee niin, että 1. annoksen rokotusvauhti säilyisi ennallaan)
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa väestöstä oli rokotettu kaksi viikkoa takaperin.
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa ulkomailta saapuvista kantajista saadaan kiinni ja karanteeniin
- Ulkomailta tulevat tartunnat: THL:n ilmoittaman keskiarvon mukainen, 13/vrk

Eroa on yllättävän paljon. Kaikissa tapauksissa huippu osuisi maaliskuulle, mutta mitä isompi osa ulkomailta tulijoiden tartunnoista saadaan kiinni rajalla, ja tulijat karanteeniin, sitä aiemmin ja matalampi tuo huippu on. Tämän jälkeen alkaa laskuvaihe, ja siinä tuo ero alkaa korostua, kun tuo ulkomaan tuonnin suhteellinen osuus kasvaa.

31.5. olevat tartunnat eri prosenteilla:
- 100% tulijoista karanteeniin: 26 tartuntaa
- 75% tulijoista karanteeniin: 65 tartuntaa
- 50% tulijoista karanteeniin: 98 tartuntaa
- 25% tulijoista karanteeniin: 130 tartuntaa
- 0% tulijoista karanteeniin: 161 tartuntaa

Ero selittyy puhtaasti sillä, että ne, jotka eivät jää rajalla testeissä kiinni ja karanteeniin, ovat aiheuttamassa jatkotartuntoja, jotka sitten kertaantuvat.

Toki sama ilmiö saataisiin aikaan, jos vaikka seulontatestien kautta saataisiin suomalaisia karanteeniin ennen kuin tauti ehtii tarttuvaan vaiheeseen.

Toistan vielä, että tämä ei ole ennustus, eikä realistinen skenaario. Ainoastaan laskelma, jonka tarkoitus on osoittaa, että vähäiseltäkin vaikuttava tekijä saattaa aiheuttaa yllättävän ison eron lopputulemaan.

Laskelmassa voi olla myös virheitä. Korjauksia saa esittää.


Kiitos.
Rajoilta tulevalla viruksen määrällä on merkityksensä. Eikä aivan mitätön.
Mutta nyt on ongelmana AVI, joita ei näytä heille laissa määritetyt työt kiinnostavan. En keksi mitään syytä, miksi he eivät tee sitä, mitä AVI:en pitäisi tehdä. Tai keksin yhden. Raha. Vanha kehno. Onko nuo virastot niin persaukisia, vai mikä estää tekemästä työtä, mistä heille maksetaan palkkaa? Mihin ihmeeseen näitä AVI:a tarvitaan?

"STM muistuttaa ohjeessaan vielä, että hallitus on sitoutunut korvaamaan covid-19-epidemiaan ja rajanylityspaikkojen terveysturvallisuuteen liittyvät välittömät ja kohtuulliset kustannukset kunnille ja sairaanhoitopiireille niin kauan kuin tautitilanne ja hybridistrategian toimeenpano sitä edellyttävät."

Eli tuossa putosi pohja siltäkin epäilyltä, että rahapula olisi syy AVI:en pelleilylle.

Mutta aiheeseen. Rajatestausten pakollisuus on työn ja tuskan takana. Kuinka paljon paukkuja noiden tartuntojen kiinni saamiseen kannattaa pistää? Onko jossain kohde, jossa tartuntoja/€ saisi halvemmalla alas?
Suurin osa tartunnoista syntyy samassa taloudessa asuvien kesken. Mitäpä jos otetaan Helsingistä nyt kutakuinkin tyhjänä seisova hotelli, joka muutetaan karanteeniasuntolaksi. Ilmainen ylöspito ja netflixit ja taivaskanavat joka huoneeseen. Ei revitä rikki perheitä, eikä pakoteta ketään, vaan houkutellaan tartunnan saanut ilmaiseen ylöspitoon tartunnan ajaksi?

En ole missään nähnyt laskelmaa siitä, paljonko yksi tartunta maksaa yhteiskunnalle. Enkä edes uskalla ajatella sen yhden rajoilla kiinni saadun tartunnan hintaa, mikä ehkä sitten joskus AVI:en taivuttua saadaan pakkotestaamisella kiinni.
@Sistis laskelmissa on kyllä kosolti järkeä siinä mielessä, että yhdenkin tartunnan kiinni saamisella on iso merkitys. Saataisiko tuo tartunta halvemmalla ja helpommalla estettyä sieltä, missä sen tiedetään jo olevan, ja varmimmin tarttuvan? Montako asukasta tuonne karanteeniasuntolaan pitäisi houkutella, jotta tartunnat saataisiin merkittävään laskuun, jos kotitartuntalukuna käytettäisiin vaikka 50% todennäköisyyttä? Jatkotartuntojahan noista ei teoriassa pitäisi tulla?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parasta tosiaan että a) rajatarkastukset, b) ravintoloiden sulkeminen saattaisi onnistua nykylainsäädännöllä. Saattaisi onnistua. Ehkä sitä pitäisi sitten koestaa?

Jotenkin tuntuu, että tuolla on liian monta tahoa päättämässä asioista, ja kukaan ei tahdo tehdä voimakkaita päätöksiä, koska ne vaikuttavat negatiivisesti omiin sidosryhmiin, vaikka vaikutus kokonaistilanteeseen olisikin positiivinen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Montako asukasta tuonne karanteeniasuntolaan pitäisi houkutella, jotta tartunnat saataisiin merkittävään laskuun, jos kotitartuntalukuna käytettäisiin vaikka 50% todennäköisyyttä? Jatkotartuntojahan noista ei teoriassa pitäisi tulla?

Suomessa on tällä hetkellä hotelleja lähes tai täysin tyhjänä. Olen pohtinut, että olisiko kokonaiskuvan kannalta fiksua, että ne otettaisiin karanteeniasuntoloiksi? Valtio voisi tällä tavalla tukea suoraan hotelliketjuja. Rahaa menisi, mutta menee sitä epidemian pitkittyessäkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko tällä hetkellä paljonkin vaihtoehtoja urheilulle? Minulta on jääkiekko paussilla (normaalisti kolme kertaa viikossa + pelit), salilla en ole viitsinyt käydä. Padelia tulee pelattua 1-2 kertaa viikossa. Ostin joulukuussa vaihteeksi juoksukamat, mutta talvi yllätti ulkoilijan, enkä nyt mihinkään talvijuoksukamoihin noviisina aio enää panostaa. Ahtaassa kaksiossa jumppaaminen on käynyt aika tylsäksi.

Tuskin kenenkään elämää tekee surulliseksi se, ettei viihdy kotona jumppamatolla ähkiessä tai ulkona kylmässä liukastelemassa. Jos tässä padel jää vielä pois, niin aika helvetin ankeaksi menee. Onneksi parin kuukauden päästä pääsee golfaamaan.

Itse lähtisin metsään.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Paikkoja on varmasti tarpeeksi, mutta osaavaa henkilökuntaa ei. Uskoisin tuon olevan se suurin ongelma. Tehohoito sitoo paljon henkilöresursseja, oliko peräti n. 5-6 hoitajaa per 1 koronapotilas / vuoro. Lisäksi tarvitaan vielä lääkäreitä, jos potilas pitää kääntää yms.

Perehdytys tehohoidon hoitajaksi kestää min. n 6 kk ja osaavaksi tullaan 2-3 vuodessa.

Tuossa samassa jutussa mainitaan 500 henkilön koulutus.

Mutta valmiuslaki olisi näppärä. Ei tartte lomista yms murehtia
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt neuvotellaan kakkostasosta ja valmiuslain käyttöönotosta. Tässä ei meinaa mukana pysyä, parempi vissiinkin vain jatkaa tässä sohvalla makaamista varmuuden vuoksi.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten pk-seudulla asuvat muut kuin suomenkieliset liittyvät rajakaranteeneihin? Miten heille tulevat tartunnat, Suomen rajojen sisällä, suurimmalta osin Suomen kansalaisille liittyvät rajakaranteeneihin?

Vai onko sinun ajatuksissasi nämä ihmiset suljettu keväällä internointileirille? Myönnä vain rohkeasti.

Ja miten ne rajakaranteenit olisivat estäneet sen Lappeenrannan kylpyläreissun 10. päivä helmikuuta?
PK-seudulla on asuu paljon ulkomaalaisia ja heidän tuttaviaan käy töissä Suomessa.
He eivät noudata etäisyys rajoituksia kuten näkee tartunta määristä ja heidän tartunnat tuleva pääsääntöisesti kotona tai töissä.
Ilmeisesti sinä pidät tuollaisesta tuohusta.

Siten ne rajakaranteenit liittyvät Lappeenrantaan kuin Tampereelle ja Jyväskylään, että niiden ollessa kunnolliset ja testauksen samalla ei uusia tartuntoja olisi tullut rajojen sisäpuolelle.
Jos veneen pohjassa on reikä ei sitä ratkaista ostamalla isompi äyskäri kuten hallitus tekee vaan reikä pitää paikata ja nimenomaan rajat ovat tällä hetkellä se reikä kun sieltä pääsee vapaasti tuleemaan sisään.


Luehan vielä edes se, mitä niissä kirjoitetaan. Sen jälkeen voidaan keskustella lisälähteistä, joita sattuneista syistä juuri tuonne on. Viesteissäsi sen sijaan on ihan vain xenofobian klangi. Sen toteamisessa ei ole mitään tekemistä kunnianloukkauksen (joka muuten on yhdyssana) kanssa.
Aika monta kertaa luettu ja jännästi se jäi Tampereella ja Lappeenrannassa aluksi kertomatta, että kyseessä oli vaihto-opiskelijoita.
Joiden tuominen tällä hetkellä Suomeen on järjetöntä.
Sukulaisissa on useampia ulkomaalaissyntyisiä ihmisiä ja samoin tuttavissa, joten pienintäkään ulkomaalaisvihaa minulla ei ole. Sen sijaan sinun puheissa on selvä kunnian loukkauksen näkymä kun toista syytät tuollaiseksi.

Rajoitusten tulee olla oikein kohdennettuja ja oikealla voimakkuudella nyt rajoitukset koskevat niitä joille tauti ei ole suuri riski ja heitä, jotka ovat todennäköisiä kantajia ei rajoiteta mitenkään.
 
F

Flonaldo

PK-seudulla on asuu paljon ulkomaalaisia ja heidän tuttaviaan käy töissä Suomessa.
He eivät noudata etäisyys rajoituksia kuten näkee tartunta määristä ja heidän tartunnat tuleva pääsääntöisesti kotona tai töissä.
Ilmeisesti sinä pidät tuollaisesta tuohusta.
Pääkaupunkiseudulla asuu paljon suomalaisia, joiden äidinkieli on somali, arabia, kurdi, englanti, venäjä tai moni muu. Pääkaupunkiseudulla asuu myös paljon helsinkiläisiä, vantaalaisia ja espoolaisia, jotka eivät (vielä) ole Suomen kansalaisia ja puhuvat äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia.

Heillä on yhtä paljon virolaisten ja itäeurooppalaisten raksaukkojen kanssa tekemistä tai tuttavuutta kuin minulla ja sinulla.

Kaikkien ihmisten, niin Suomessa kuin maailmalla, tartunnat tulevat ensisijaisesti kotona ja töissä. Koko pk-seudun väestön heittäytyminen kodittomiksi asumaan kadulla ei varsinaisesti parantaisi tilannetta. Joidenkin ihmisten myös pitää, niin kummalta kuin se kuulostaa, käydä töissä.

Olen tässä viime viikolla kironnut esim. YIT:n hyvin vahvasti, kun siellä on laiminlyöty kaikki velvollisuudet tartuntojen estämiseen, mistä syntyi Yliopiston työmaan rypäs. Kun pk-seudulla on joka päivä koko ajan satoja tartuntoja, on tuollainen yksittäinen muutaman kymmenen tartunnan paikka kuitenkin aika lailla lehti valtameren laineilla.

Siten ne rajakaranteenit liittyvät Lappeenrantaan kuin Tampereelle ja Jyväskylään, että niiden ollessa kunnolliset ja testauksen samalla ei uusia tartuntoja olisi tullut rajojen sisäpuolelle.
Eli palattiin Uuden-Seelannin malliin, maksikovaan lockdowniin ja maailmalta eristäytymiseen vuosiksi. Kiellätkö kolmasti ennen kukonlaulua?

Rajoitusten tulee olla oikein kohdennettuja ja oikealla voimakkuudella nyt rajoitukset koskevat niitä joille tauti ei ole suuri riski ja heitä, jotka ovat todennäköisiä kantajia ei rajoiteta mitenkään.
Ketkä ovat todennäköisesti viruksen kantajia ja mihin tämä perustuu?

Kaikille tätä keskustelua lukeville on käynyt päivänselväksi mikä sinä olet ja miksi sinä tänne kirjoittelet. Uskallatko nyt ihan rohkeasti sen myöntää? Vaikka itsellesi ensin?
 
F

Flonaldo

No niin, nyt ihan kaikille kenkää.
Aika hiljaiseksi vetää. Ei tule nyt mieleen montaa muuta tapaa, millä noissa asemissa voisi pahemmin hommansa vihkoon vetää.

– Kysyimme Maralta, Pamilta ja aluehallintovirastoilta, ja he halusivat pysyä vanhassa järjestelmässä, Tuominen sanoo.
Kas kun ette koronaviruksen hallintopäälliköltä. Sekin olisi varmasti kannattanut vanhaa järjestelmää.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Parasta tosiaan että a) rajatarkastukset, b) ravintoloiden sulkeminen saattaisi onnistua nykylainsäädännöllä. Saattaisi onnistua. Ehkä sitä pitäisi sitten koestaa?

Vaikka tässä on mm. @Lätty-ylämummo n kanssa väännetty joistain oikeudellisista asioista en kyllä ihan yhtä lailla kanssaan pysty ymmärtämään sitä, että jos ja kun ministeriöt aveja ohjaavat, miten ne eivät näissä kahdessa asiassa käytä ohjausvaltaansa - kun selvästi ovat käyttäneet sitä hyvin voimakkaasti ja julkisestikin esimerkiksi ulkoilmatapahtuimen suhteen.

On väännetty on, ja vääntö jatkuu, kunhan saan esiselvittelyt tehtyä. ;)

7 §
Yleishallinnollinen ohjaus

Aluehallintovirastojen yleishallinnollinen ohjaus kuuluu valtiovarainministeriölle.

10 § (23.1.2015/30)
Toimialaohjaus

Aluehallintovirastojen toimintaa ohjaavat omilla toimialoillaan
oikeusministeriö,
sisäministeriö,
valtiovarainministeriö,
sosiaali- ja terveysministeriö,
opetus- ja kulttuuriministeriö,
maa- ja metsätalousministeriö,
työ- ja elinkeinoministeriö,
ympäristöministeriö,
sekä se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on erikseen säädetty tai määrätty (toimialaohjaus). Valtiovarainministeriö huolehtii viraston yhteisiä toimintoja ja muita viraston yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisia toimenpiteitä koskevasta toimialaohjauksesta.

Paimenkirjeitä ja tulikomentoja ministeriöt ovat lähetelleet useampaan otteeseen, mutta ei vaan nalli napsahda:
"Kaikki maahan saapuvat tulee ohjata tartuntatautilain 14 §:n mukaisesti henkilökohtaiseen terveysneuvontaan ja covid-19-testiin rajanylityspaikoilla tai niiden välittömässä läheisyydessä"

Tuota ei voi tulkita mitenkään muuten, kuin että kaikki maahantulijat on testattava. No onko? Mikä maksaa AVI???
Minun tulkinnalla ohjauksesta ei ole pulaa, vaan toimenpiteistä. Miksi et AVI toimi???

Ministeriöiltä puuttuu laillinen väline rangaista niskoittelevaa virastoa, ja turpaankaan ei voi vetää. Valitettavasti. Merellä olis helppoa, kun odoteltas vaan rauhassa muutamaa haita, ja komennettais AVI:t lankulle. Mutta maissa toi ei toimi.

Jatkoa ajatellen tuolle ongelmalle on pakko tehdä jotain. Hallituksella on oltava joku laillinen keino pakottaa vastentahtoinen viranomainen toimimaan halutulla tavalla. Itse kiitän tästä Sipilän hallitusta, koska tartuntatautilaki on heidän kirjoittamansa. Ja päin helvettiä. Mutta seuraavaan pandemiaan on valmistauduttava huolellisesti käymällä nyt läpi tuo vanha tartuntatautilaki ja perusoikeudet ajan kanssa. Perustuslain muutoksen saisi kiireelliseksi 5/6 enemmistöllä eduskunnassa, mutta itse lakimuutokset tarvitsisivat 2/3 enemmistön, johon hallitus yksin ei yllä. Kyse on niin perustavanlaatuisista muutoksista, että niitä on perusteltua miettiä vaalikauden yli isommalla porukalla.

Mutta tilanne on päällä nyt, ja jotain pitäisi tehdä. Yleishallinnollinen johto kuuluu valtiovarainministeriölle.
Ole Vanhanen Mies, ja hoida. Tavalla tai toisella.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä ja halitus on vastuussa siitä ettei vieläkään ole saatu aikaiseksi sitä pakkotestausta ja pakkokaranteenia. Hallitus keskittynyt vaan rankaisemaan ihmisiä sisäisesti ja samalla rajojen yli tulee lisää tautia. Mitäs luulet miksi ihmisten motivaatio alkaa loppumaan?

Tarkennatko vielä, että tarkoitatko nykyistä voimassa olevaa, päin helvettiä kirjoitettua Tartuntatautilakia, josta vastuussa on Sipilän hallitus? Vai jotain muuta hallitusta? Millä perusteella?
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Jaa kyllä ne vissiin on ravintelitkin taas sulkemassa, jos kerta poikkeusoloja viritellään jo. Onnistuisikohan se tuo testi- ja karanteenikäytännönkin parantaminen nyt sitten niissä oloissa myös?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös